Menee hermo naapurin lapseen -mitä itse tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Agrh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka EN OLE ohjaamassa (olen kyllä joskus näyttänyt minne ja miten laitetaan jne), niin omani laittaa kaikki ok. En siis välitä, vaikka ämpäri on lapion paikalla ja lapio pallon paikalla. Vaan että ylipäätän tavarat siellä, missä tavaroiden kuuluu olla (ei lattialla keossa).
Omat lapset tämän hoitaa ja pitäisikö MINUN vahtia naapurin lasta MEIDÄN pihalla, josnaapuri ILMAN minun LUPAA antaa 5-vuotiaan lapsensa tulla MEILLE? Kai minä sillon saan vaatia tätä toimimaan meidän tavoilla, vai pitäisikö hakea äiti korjaamaan?

Omat lapset teillä toki hoitaa asiat, koska ovat tottuneet sääntöön aina. Vieras lapsi ei ehkä ole siihen tottunut, joten tarvitsee enemmän ohjausta siinä. Ja naapuri kaiketi olettaa että lapsi saa tulla teille ja olla pihalla vahtimatta kun et ole asiaan puuttunut? Ei meidän pihaan ainakaan ilman minun lupaani tulla leikkimään...sinun lupahan lapsella on teidän pihassa olla, kun et ole passittanut kotiin. Ja se että laihoin tuloksin on komentaminen käynyt, niin oletko pitänyt sanomisistasi kiinni ja onko sääntöjen noudattamattomuudesta ollut selkeät seuraukset lapselle? Tietenkin saat ja pitääkin vaatia toimimaan teidän pihassa teidän tavoilla, mutta vaatiessa on myös velvollisuus vahtia että sääntöä noudatetaan, jos et ole valmis vahtimaan niin vieras lapsi ei tule pihaan ja oma lapsesi tyytyy sitten leikkimään yksin.

Voisitko ihan reilusti käydä kertomassa lapsen vanhemmille ettet toivo heidän lapsen tulevan teidän pihalle leikkimään ilman sinun lupaasi? Ja jos lapsi tulee pihalle sinun luvallasi olet mielestäni vastuussa seurailemaan ja ohjailemaan tilannetta pihalla. Voit kertoa vanhemmille siivousongelmasta ihan hyvin ja toivoa että lapsi tulisi ilmoittamaan, kun on lähdössä kotiin. Näin voit tulla katsomaan ja neuvomaan miten tavarat siivotaan paikalleen. Tämä sopimus ei välttämättä aina pidä (kun lapsi vasta 5v), mutta sinä valitettavasti maksat hinnan (siis siivoat) koska olet antanut hänelle luvan tulla pihalle.
Voithan tietty sopia naapurin kanssa että voit esim.soittaa hänelle jos lapsi livahtaa kotiin siivoamatta.

Tosi asiahan on että iso osa meistä kuvittelee omien lapsiemme olevan fiksuja nuppusia myös kylässä mutta tilanne voi oikeasti olla ihan muuta. Itsekkin toivoisin naapurin lapsen äitinä että tulisit juttelemaan. Voit yllätykseksesi kuulla kuinka oma lapsesi käyttäytyy heidän pihallaa ;)

Meidänkin pihalla on usein täys kaaos kun kylän lapset leikkivät ja levittelevät tavaroita. Olen kuitenkin antanut heille luvan tulla leikkimään lapseni kanssa ja olen iloinen että pojalla on kavereita. Yritän ehtiä aina pihalle ennen kuin lapset haihtuvat koteihinsa ja joskus olen jopa seissyt portin edessä ja odottanut että tavarat on paikoillaan (paitsi jos lapsella kauhea kiire kotiin) Joskus menevät ilman sanomistakin paikoilleen joskus saan siivoilla itse. Ja luulen että suurin osa näistä lapsista osaa kyllä siivota omassa kodissaan, mutta vieraissa se on aina vähän eri juttu..

Meidän viisivuotias menee itsenäisesti kavereidensa luo, ja toisten vanhemmat käännyttävät hänet takaisin kotiin jos vierailu ei sovi. Samoin toimimme itse pihaamme tulevien lasten kanssa. Ei ole tullut mieleen, että pitäisi vielä itse lähteä varmistamaan vanhemmilta leikkilupaa kun luvan tai kiellon voi antaa suoraan lapselle.

Puhu sille pojalle ja sen vanhemmille tarvittaessa. Ja jos jättää esim. ne lelut keräämättä ni käyt hakemassa sen ipanan takaisin ja laitat keräämään/auttamaan. Tarvittaessa parin päivän vierailukielto.

Yhteistyössä