Tota rauhallisuutta korostetaan aina paljon puhuttaessa idän lähiöistä. Miten te sen rauhallisuuden oikein määritätte? Ettei ole enää joka viikonloppuisia jengitappeluita, kauppojen ikkunoiden rikkommista ym niin kuin joskus 70-luvulla? Siinä mielessä on rauhallista joo. Mutta on sitä muutakin mitä kannattaa ottaa huomioon, ja idässä monen alueen sosiaalinen rakenne on vähän huolestuttava. Eipä näissä mitään jos yksin asuu tai toisen aikuisen kanssa, mutta itse en ainakaan lapsia haluaisi siellä kasvattaa.
Hiljattain Mellunmäessä ja Jakomäessä vierailleena olin aika ihmeissäni kun lehdet ja foorumit nykyään täynnä näiden alueiden kehumista kun on alueet siistiytyneet, on niin rauhallista ja mukavaa. Antaa kyllä väärän kuvan! Ehkä niille onkin ihan ok jotka on tottuneet asumaan mutta ei lähiöiden ulkopuolelta tulevalle, itselle oli aika shokki. Lapset pyörii pihoissa haahuilevien nuorten, juoppojen ja narkkareiden kanssa. Alueella epäsiistiä, puskassa lojuu telkkaria ja muuta roskaa, kadunvarressa palaneita autoja ja monet taloista tosi huonossa kunnossa. Mannet meinas ajaa päälle liikennesäännöistä välittämättä. En mä ainakaan haluaisi että lapseni kasvaa nuoreksi tollasessa ympäristössä ja ajautuu helposti itse niihin narkkien ja juoppojen piireihin.
Ja millaisen mallin omat nuoret saisivat kun alueella järkyttävä määrä työttömiä ja sossun tukien varassa eläviä? Että töitä ei saa tai ei kannata tehdä? Korkeakoulun käyneitä tosi vähän, kannustaako se lastanikaan menemään vaikka yliopistoon? Valitettava tosiasia kuitenkin on että duunarivanhempien lapset kouluttautuu harvemmin sitä perusastetta tai amista korkeammalle, luokkayhteiskunta on hengissä ja voi hyvin. Mä haluan lapselleni enemmän ja siihen kannustaa ympäristö missä muillakin on korkeat tavoitteet. Vaikkei se sitä tietysti takaa, mutta tekee siitä todennäköisempää.
Parempiakin pienalueita noiden lähiöiden sisällä on, mutta kuten joku jo aiemmin totesi niin kannattaa ensin selvitellä millaisiin kouluihin ja päiväkoteihin lapset päätyy. Siellä ne kuitenkin tutustuu muihinkin lapsiin ja yhtäkkiä se oma lapsi onkin kasvanut nuoreksi, joka viettää aikaa siellä huonolla alueella niitten narkkien kanssa. Ite en halua ottaa sitä riskiä.
"Ulkomaalaisissa" sinänsä ei ole mitään vikaa, niitäkin noilla alueilla on paljon (monissa kouluissa puolet oppilaista ei-suomenkielisiä). Se vika piilee vaan siinä ettei ihmiset osaa hyväksyä toisiaan ja sitten tulee rähinöitä. Kulttuuritausta on myös osalla niin erilainen että voi olla vaikee sopeutua pohjoismaisiin normeihin. Hyvä kuitenkin muistaa että vähintäänkin seuraavan sukupolven ulkomaalaistaustaiset alkavat sopeutua ja niissäkin on ihan kunnon kansalaisia, kuten myös sitä häiriösakkia löytyy ihan niinkuin kenestä tahansa. Oli sitten suomalaistaustainen tai ei.