Mellunmäki, millainen paikka asua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan ok on mielestäni. Tavallinen helsinkiläinen lähiö. Metron ympäristössä saattaa olla joskus rauhatonta, mutta Mellarin metris ei tosiaankaan ole rauhattomimmista päästä. Rauhattomia taloyhtiöitä on joka paikassa ja niin on rauhallisiakin, vähän tuurista kiinni ketä sattuu naapuriin -vuokralle etenkin jos on menossa.

Minusta asukasviihtyvyys on ihan kiinni talosta missä asuu. Itse asun Meri-Rastilassa 5 minsan kävelymatkan päässä Rastilan metroasemalta. Ihana omistusasunto, mahtava talonythtiö ja Rastila tarjoaa hienoja ulkoilumaastoja ja upean merimaiseman. Metroasemalla tai jossakin muualla voi joskus joku örvelö olla, mutta kyllä mun mielestä noita näkee enemmän keskustassa! Jos on väärässä paikassa väärään aikaan yhtä suuri todennäköisyys on saada turpiin East Sidella kun Lännessäkin.

Mellunmäki jakautuu karkeasti neljään osaan, välittömästi metroaseman pohjoispuolella sijaitsevaan rauhattomaan Laakavuoreen, eteläosissa olevaan rivi- ja pienkerrostaloalue Falpakkaan, näiden väliseen kerrostaloalueeseen sekä Mellunmäen lounaisosassa olevaan omakotialueeseen. Sanoisin, että Laakavuori ei ole se lapsiperheen asuinpaikka, sen verran levotonta siellä on. Falpakka on ihan hyvää seutua lapsiperheelle, ala-aste on lähelllä. Näiden välinen kerrostaloalue on mainettansa rauhallisempaa seutua. Se näkyy hintalapussakin, täällä kämppä elementtitalosta voi maksaa jopa yli 220,000€. Mellunmäessä on myös jonkin verran omakotitaloja, Naulakalliontiellä sivukatuineen sekä Uussillantiellä kaupunginosan lounaisosissa. Jälkimmäisenä mainittu on hyvinkin rauhallista seutua, vetää vertoja mm. Vartiokylälle.

meltsi o iha huippu mesta..jengi joka ei tiiä meltzist midist, dissaa sitä vaa huolel..jengi mielest melzi käsittää medegän ja laajiksen.. meltsis o huolel spottej mestoj ja o kuumana kesäpäivänä ROCK..!!
KHYLL.. vanha mellunmäki...
ja sit ainoo paska juttu o et ei oo kunnon futis ja lätkäkenttää ikin...

Pakko kommentoida Meltsissä 23-vee ja ylikin asuneena.Ekat 22 vee "paremmalla puolella" omistusasunnossa Rukatunturintiellä ja nyt huonomaineisella Laakavuoren alueella stadin kämpässä.Laakavuori on mainettaan paaaljon rauhallisempi ja tosiaan lapsiperheitä täynnä ja mummoja!Iltamyöhään voi kulkea töistä kotiin rauhassa ja suurin osa asukkaista tavallisia ihmisiä.

Eikähän se miin ole, että koko itä-helsinki on paljon mainettaan pahempi. Itse idässä asun, ja pois en lähtisi. Olem myös asunut ruoholahdessa, kampissa, puistolassa ja kalliossa. Idässä viihdyn parhaiten. Nää haukutuimmat alueet, on oikeesti ihan kivoja, mutta esim. joku Aurinkolahti Vuosaaressa jota paljon kehutaan, on mun mielestä taas mainettaan huonompi. Vanhemmat siellä asuu, ja itse en viihtyisi. Mä tykkään näistä 60-luvun lähiöistä.
Mutta näähän on makuasioita.

Ise asun perheeni kanssa mellunmäen Lupajantiellä. Ihan kivaa aluetta täällä. Metron läheisyydessä tosiaan vähän rauhatonta kun yksi PIENIi tanssiravintola K-marketin- ja metron vieressä. Paljon on lapsi perheitä ja jonkun verran nuorisoa.

[QUOTE="Vieras";27675146]Ise asun perheeni kanssa mellunmäen Lupajantiellä. Ihan kivaa aluetta täällä. Metron läheisyydessä tosiaan vähän rauhatonta kun yksi PIENIi tanssiravintola K-marketin- ja metron vieressä. Paljon on lapsi perheitä ja jonkun verran nuorisoa.[/QUOTE]

Hei. Itsekin tässä miettinyt asunnon ostoa Helsinkistä ja täältä Mellunmäestä ei tahto löytyä kuin vanhoja kommentteja. Alue mietittyttää, kun niin paljon on vaan negatiivista asennetta aluetta kohtaan.

Siksi kysyisinkin, onko alue millainen nykyään? Palvelut? Metrot? Asuminen? Erityisesti kiinnostaa tuo pyhätunturintie-yllästunturintie-rukatunturintie alueena.

Tota rauhallisuutta korostetaan aina paljon puhuttaessa idän lähiöistä. Miten te sen rauhallisuuden oikein määritätte? Ettei ole enää joka viikonloppuisia jengitappeluita, kauppojen ikkunoiden rikkommista ym niin kuin joskus 70-luvulla? Siinä mielessä on rauhallista joo. Mutta on sitä muutakin mitä kannattaa ottaa huomioon, ja idässä monen alueen sosiaalinen rakenne on vähän huolestuttava. Eipä näissä mitään jos yksin asuu tai toisen aikuisen kanssa, mutta itse en ainakaan lapsia haluaisi siellä kasvattaa.

Hiljattain Mellunmäessä ja Jakomäessä vierailleena olin aika ihmeissäni kun lehdet ja foorumit nykyään täynnä näiden alueiden kehumista kun on alueet siistiytyneet, on niin rauhallista ja mukavaa. Antaa kyllä väärän kuvan! Ehkä niille onkin ihan ok jotka on tottuneet asumaan mutta ei lähiöiden ulkopuolelta tulevalle, itselle oli aika shokki. Lapset pyörii pihoissa haahuilevien nuorten, juoppojen ja narkkareiden kanssa. Alueella epäsiistiä, puskassa lojuu telkkaria ja muuta roskaa, kadunvarressa palaneita autoja ja monet taloista tosi huonossa kunnossa. Mannet meinas ajaa päälle liikennesäännöistä välittämättä. En mä ainakaan haluaisi että lapseni kasvaa nuoreksi tollasessa ympäristössä ja ajautuu helposti itse niihin narkkien ja juoppojen piireihin.

Ja millaisen mallin omat nuoret saisivat kun alueella järkyttävä määrä työttömiä ja sossun tukien varassa eläviä? Että töitä ei saa tai ei kannata tehdä? Korkeakoulun käyneitä tosi vähän, kannustaako se lastanikaan menemään vaikka yliopistoon? Valitettava tosiasia kuitenkin on että duunarivanhempien lapset kouluttautuu harvemmin sitä perusastetta tai amista korkeammalle, luokkayhteiskunta on hengissä ja voi hyvin. Mä haluan lapselleni enemmän ja siihen kannustaa ympäristö missä muillakin on korkeat tavoitteet. Vaikkei se sitä tietysti takaa, mutta tekee siitä todennäköisempää.

Parempiakin pienalueita noiden lähiöiden sisällä on, mutta kuten joku jo aiemmin totesi niin kannattaa ensin selvitellä millaisiin kouluihin ja päiväkoteihin lapset päätyy. Siellä ne kuitenkin tutustuu muihinkin lapsiin ja yhtäkkiä se oma lapsi onkin kasvanut nuoreksi, joka viettää aikaa siellä huonolla alueella niitten narkkien kanssa. Ite en halua ottaa sitä riskiä.

"Ulkomaalaisissa" sinänsä ei ole mitään vikaa, niitäkin noilla alueilla on paljon (monissa kouluissa puolet oppilaista ei-suomenkielisiä). Se vika piilee vaan siinä ettei ihmiset osaa hyväksyä toisiaan ja sitten tulee rähinöitä. Kulttuuritausta on myös osalla niin erilainen että voi olla vaikee sopeutua pohjoismaisiin normeihin. Hyvä kuitenkin muistaa että vähintäänkin seuraavan sukupolven ulkomaalaistaustaiset alkavat sopeutua ja niissäkin on ihan kunnon kansalaisia, kuten myös sitä häiriösakkia löytyy ihan niinkuin kenestä tahansa. Oli sitten suomalaistaustainen tai ei.

Mellunmäki on Itä-Helsingin mielestäni rauhallisin paikka. Pahimmat rauhattomuudet saattaa kohdata joskus yöllä jonakin juhlapäivänä, mutta narkkareita tai spurguja muutenkaan ei täällä kaduilla ole. Muutama ehkä metroasemalla, mutta nekin häädetään sieltä nopeasti pois. Seutu on todella mukavaa, lapsiperheitä sekä vanhuksia kyllä on.

Alue on myös hyvissä yhteyksissä liikenteeseen, linja 97 kulkee tavallisesti melkein suoraa reittiä Itikseen, 97V Vartioharjun ja Puotilan kautta, ja 97N Rautatientorilta Puotilan ja Mellunmäen kautta Kontulaan. Runkolinja 560 taas kulkee hyvin pitkän reitin Myyrmäestä Rastilaan.

Ulkomaalaisia ei ole yhtä paljon kuin esim. Itäkeskuksessa tai Kontulassa, mutta eipä siinä mitään erityistä ole, miten ulkomaalainen poikkeaa suomalaisista näin yleensä ottaen? Suomalaiset juopothan ne täällä eniten mölyää, jos jotkut.

--- Ja nämä sanat tulevat siis 15-vuotiaalta mellunmäkeläiseltä tytöltä :-)

Kyllä sielläkin asuu

Olen asunut Mellunmäen Ounasvaarantiellä vuodesta 2002. Hyvin olen viihtynyt. Alue on rauhallinen ja yhteydet eri suuntiin autolla, bussilla ja metrolla erinomaiset. Itäkeskukseen pääse metrolla 5 minuutissa ja Helsingin keskustaan reilut 20 minuutissa. Liikuntamaastot ovat erinomaiset. Arkiseen elämään liittyviä palveluita on riittävästi ja loput löytyvät metroradan varrella. Mellunmäki on kerrostalovaltaista aluetta mutta rivi-ja omakotitalojakin on, myös uusia sellaisia. Aluetta täydennysrakennetaan maltillisesti.