Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus ilman syytä

  • Viestiketjun aloittaja Mitä olen tehnyt väärin?
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23618259]Eikö sinusta ole nurinkurista sitten, että saadakseen normaalia käytännön apua vaikeassa tilanteessa, täytyy päätyä lastensuojelun asiakkaaksi ja valvottavaksi tapaukseksi?[/QUOTE]

no jos se nykypäivänä on ainoa tapa saada apua et jaksais ja perhe pystyis pääsemään vaikean ajan yli, niin miksi se olis paha asia?
lastensuojelu ei ole mikään pahapahapeikko, jota pitää välttää viimeiseen asti, vaan just se paikka mistä saa sitä apua ettei jouduttais siihen tilanteeseen et ei enää jakseta.
pelottavampaa mun mielestä on se, et moni lastensuojelua pelkäävä ei uskalla hakea apua ja sit näännytään sen oman taakan alla, ja näin lapset joutuu kärsimään (en puhu nyt ap:n tilanteesta vaan yleisesti )
jos apua tarvitaan, niin eikö sitä silloin haeta, sieltä mistä sitä saa??
 
No,huhu. Jos ei 9-12 vuotiaat tee kotitöitä, niin eihän ne tee niitä aikuisenakaan, se on nähty. jopa meidän 4,5-vuotias esim. siivoaa huoneensa itse ja petaa jopa sänkynsä. joudumme varmaan mekin sossun asiakkaiksi jos joku idiootti ihmettelee lasten kotitöiden tekoa. Kaatellisia tollaset ihmiset ja varmaan myöskin lapsettomia ja toivottavasti jäävätkin,kun ei ole muuta tekemistä kuin ilmoitellla lastensuojeluun.
 
"vieras"
[QUOTE="apua";23618277]Miksi apua tarjotaan vain lastensuojelun asiakkaille? Se tässä on merkillistä. Ja tietysti lastensuojelu tarkoittaa sitä, että lapsia suojellaan joltakin, vaikka väsyneeltä äidiltä, joten tietysti äiti voi tuntea itsensä huonoksi ja epäonnistuneeksi. En ihmettele minäkään enää, ettei ihmiset uskalla apua pyytää.[/QUOTE]
Lastensuojelua on myös kaikki ennaltaehkäisevä toiminta. Kunnissa ei välttämättä ole työntekijöitä muita kuin lastensuojeluperheitä ja vanhuksia varten. Jos kunnan apua haluaa saada, niin sitä on haettava joko lastesuojelun tai vanhustyön kautta.
 
"just"
Lastensuojeluasiakkuus ei ole mikään hurraaa saamme apua asia. Kuinka moni haluaisi itsestään ikuisiksi ajoiksi mitä kyseenalaisempia merkintöjä viranomaisten papereihin. Myöhemmässä vaiheessa ne paperit voivat nousta taas esiin, esim. kun teini törttöilee. Sitten katsotaan että ahaa, olette ennenkin olleet asiakkaina, onkohan tässä nyt syytä puuttua vähän tarkemmin. Pahimmassa tapauksessa edessä on huostaanotto, jota nykyään käytetään enemmän kuin tarpeeksi ja mitä ihmeellisimmistä syistä.
Kun perheiden tuki ajettiin alas 1990-luvulla, huostaanottojen määrät nousivat huimasti.
Vain käytännön kodinhoitotyöstä on apua silloin kun perheessä on syystä tai toisesta uupumusta. Mutta jos sitä ei saa edes silloin kun tuosta "palvelusta" maksaa, niin johan on kumma!
Lastensuojeluasia tullaan nostamaan esiin nyt kun uusi eduskunta on koottu. Tätä yhteiskunnan epäkohtaa on noustava tarkastelemaan ja pistettävä koko lastensuojelu uusiksi. Huostaanotettujen määrä on järkyttävä! Lastensuojelun taso on järkyttävä! Ihmisten avuntarpeelle ei ole vastetta tai se vaste on sohvalla istuskelua. Täytyyhän tähän touhuun nyt joku tolkku saada!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23618382:
no mun mielestä tuo on kyllä ihan turha ilmoitus. ja jokaisen perheen jäsenen kuuluu osallistua kotitöihin kykynsä mukaan. ei niin että äiti tekee kaiken. vaan kyllä lapsetkin voi tehdä sen mihin ikänsä puolesta pystyvät.
miten niin turha ? tai no,turha kai, jos mielikuva on, että lastensuojelu on vain huostaanottoa.. perheen lapset voivat hyvinkin olla huolissaan äidin terveydestä.. pyörtyilevä äiti on pelottava! hyvä,että saatte apua tilanteeseen,tuli se sitten mitä kautta tuli!
 
.....
Muihin asioihin puuttumatta: etkai ota rautaa yhdessä tyroksiinin kanssa?! Rauta estää tyroksiin imeytymisen ja joudut ojasta allikkoon. Pitää olla ainakin 4 h väliä noiden otolla. MYös kalsium estää imeytymistä. Kun saat lääkitykset kuntoon (mene vaikka yksityiselle että saat arvot ja annostuksen oikeaksi), olosi varmasti paranee.
 
"äiti"
lastensuojeluilmoituksen teon syy on herännyt HUOLI lapsesta tai lapsista, ja ilmoituksen perusteella sosiaalityöntekijä SELVITTÄÄ onko perheessä asioita, joihin tarvitaan APUA. Esimerkiksi vaikka sitä perhetyötä voi saada lastensuojelun avohuollon tukitoimena (ei aina muuten). Ja monelle se tarkoittaa sitä, että pääsee avun piiriin. Kyllä ne sosiaalityöntekijät ymmärtävät, kun kerrot sairastelut ym. syyt väsymykseen ja muuhun, voivat ehkä järjestää sellaista apua, josta on teille hyötyä koska koet kuitenkin olevasi väsynyt? Ja ei se lastensuojelun asiakkuus jatku pysyvästi, vaan sitä arvioidaan määräajoin ja päätetään sitten, kun tilanne vaikuttaa siltä ettei sitä tarvita..
 
RAIVOSTUTTAVAAAA
Hitto tää on just tätä. Mun tuttavapariskunta (EI OLE KAVEREITANI) niil on kauhee päihde ongelma, huumeita muija vetäny molemmat raskaus ajat, alkoholi ongelmainen mies (lasten isä) joka ilman alkoholiakin on täysin luuseri, hullu, lössykkä, saamaton ja sekaisin päästään ja äiti joka on helvetin itsekeskeinen (lapsia on kiva tehdä, viis päihdeongelmasta mutta kun hän nyt halusi niitä ihania VAUVOJA) VAIKKA dokasi puolet raskaus ajasta ja käytti huumeita tosiaan kokoajan. ja kyllä, VIHDOIN SOSSU on puuttunut heidänkin elämään, edelleen tosin kauheesti tukee tätä perhettä (asunnot hommasi ja jatkuvasti ovat silmän alla)
mutta vittu, nää on niitä ihmisiä joilta ne lapset pitäs pois ottaa. Sit aletaa enemmin kyylää sun kaltasia ihmisiä, joka pystyy hoitamaan lapset kaikesta huolimatta vaikka elämä ei ruusuilla tanssimista ookkaan ollut ja samalla tuetaan tätä päihde äitiyttä. Yritetään ja yritetään, ettei tältä huumeäidiltä tarttis lapsia viedä (vaikka tää pariskunta on täysin menetetty tapaus OIKEASTI) ja silti lapsia viedään HYVISTÄ oloista pois.
 
mitä olen tehnyt väärin?
Syön thyroxinia ja rautaa yhtä aikaa.. Mutta thyroxinin otan aamu 8 ja raudan iltapäivällä 5 aikoihin.

Täällä ei kuulu perhetyöntekijöille tms siivous. Kunta ostaa siivouksen erikseen ostopalveluna kunnan ulkopuolelta jos katsovat sen tarpeelliseksi. Eli saa itse valita yrityksen ja sieltä siivoojan. Tätä kuulemma erittäin vaikea saada. Kyselin asiasta. Täältä postettiin se ennalta ehkäisevä perhetyö, jota sai neuvolan kautta. Ja se muuttui kotipalveluksi joka on maksullinen asiakkaalle. mietin vaan monella kotiäidillä on siihen varaa? Maksaa siis 10e tunti ja työntekijät vahtivat vain lapsia ja juttelevat.

Silloin kun pyörtyilin verenpaine huiteli 80/40 eli oli tosi alhaalla. Normaalisti minulla on ollut liian korkeat paineet. verenpaine on nyt noussut kun olen juonut vettä johon olen liottanut luomu merisuolaa. Neuvolassa neuvoivat. Ilmeisesti verenpainejuttu liittyy näihin minun muihin ihme oireisiin... Olen käynyt endokrinologian dosentilla Töölön Mehiläisessä ja olen mm menossa ACTH testiin ja muihin hormoni kokeisiin. Aivolisäke ja lisämunuaiset jo kuvattiinkin. Onneksi lapset eivät oleet paikalla kun pyörryin. isommat olivat koulussa ja vauva nukkui pihalla.

Tein itse lastensuojeluilmoituksen muutama vuosi sitten. Naapurustossamme asuva 4 lapsen yh äiti veti sekaisin lääkkeitä ja viinaa. Ajeli lapset kyydissä autolla. Ulkomaalainen ex mies kävi hakkaamassa jne. asiaan ei puutuutu.... Ihmettelenpä vaan.... Minusta tässä oli selkeä syy ilmoitukselle, silti ei mitään tapahtunut. Sama rumba jatkuu heillä edelleen.....
 
ok
Sen 3 kk seurannan nimi on lastensuojelutarpeen selvitys. Nykyään laki on sellainen, että jos ilmoitus tehdään niin se 3 kk selvitys on tehtävä. Se selvitys ei tarkoita että olisitte lastensuojelun asiakkaina, vaan sitä asiakkuuden tarvetta katsotaan.

Mä ymmärrän että sua loukkaa tuo ilmoituksen teko, mutta itse näen sen selvityksen ihan hyvänä mahdollisuutena teille. Mahdollisesti jos tarvetta on, teille ehdotetaan parempaa perhetyötä tai jotain, että saisit sitä kaipaamaasi apua. Pakko ei ole ottaa vastaan jos tuntuu liian vaikealta, silti lapsia ei oteta huostaan, ellei ole oikeasti todella huolestuttava tilanne (mitä teillä ei kuulosta lähellekään olevan).

Lastensuojelu on enimmäkseen ennaltaehkäisevää työtä ja perheiden tukemista, vaikka pelkistä huostaanotoista kirjoitetaan lehdissä. Asiakkaina on "ihan tavallisia perheitä" paljon, joissa voi olla asiakkuus jonkun tietyn toiveen takia. Kaverini perhe on asiakas, koska saivat joku aika sitten perhetyöntekijän lastensuojelun kautta, vanhempien jaksamisen tukemikseksi. Ei kaverini ole siitä monelle kertonut, mutta sanoi että on tosi tyytyväinen apuun ja että heidän sosiaalityöntekijät on ihan mukavia ja järki kädessä.

Sun lasten meininki kuulostaa ihan normaalilta, mutta kerroit miten väsynyt olet, niin toivon teille jotain apua jostain.
 
ok
Hitto tää on just tätä. Mun tuttavapariskunta (EI OLE KAVEREITANI) niil on kauhee päihde ongelma, huumeita muija vetäny molemmat raskaus ajat, alkoholi ongelmainen mies (lasten isä) joka ilman alkoholiakin on täysin luuseri, hullu, lössykkä, saamaton ja sekaisin päästään ja äiti joka on helvetin itsekeskeinen (lapsia on kiva tehdä, viis päihdeongelmasta mutta kun hän nyt halusi niitä ihania VAUVOJA) VAIKKA dokasi puolet raskaus ajasta ja käytti huumeita tosiaan kokoajan. ja kyllä, VIHDOIN SOSSU on puuttunut heidänkin elämään, edelleen tosin kauheesti tukee tätä perhettä (asunnot hommasi ja jatkuvasti ovat silmän alla)
mutta vittu, nää on niitä ihmisiä joilta ne lapset pitäs pois ottaa. Sit aletaa enemmin kyylää sun kaltasia ihmisiä, joka pystyy hoitamaan lapset kaikesta huolimatta vaikka elämä ei ruusuilla tanssimista ookkaan ollut ja samalla tuetaan tätä päihde äitiyttä. Yritetään ja yritetään, ettei tältä huumeäidiltä tarttis lapsia viedä (vaikka tää pariskunta on täysin menetetty tapaus OIKEASTI) ja silti lapsia viedään HYVISTÄ oloista pois.
No ei ap:lta nyt kukaan ole lapsia viemässä, älä nyt pelottele sellaisella ihan turhaan.
 
No jos jotain positiivista, niin nythän voit sanoa kuuluvasi tuohon "piiriin" ja pitäisi sitä apua saada : /

Kyllä joskus oikeasti pitää ihmetellä miten tämä maailma menee. Ne joilta ne mukelot olis pitänyt ottaa jo aikapäivää sitten pois, ne vaan menee ja porskuttaa, mutta toisinpäin toimii homma liiankin tehokkaasti.
 
"minä"
Meistä kanssa tehtiin lastensuojeluilmoitus, kun 6-vuotias joutui vähän osallistumaan perheen hommiin. Minä en kyllä tajua millaisia paapottuja lapsia tässä maassa pitäisi kasvattaa. No ls-työntekijät kyllä myönsivät tapaamisessa, ettei 6-vuotias ollut joutunut liian vaikeisiin hommiin ja sanoivatpa vielä, että lapsille on hyväkin antaa vastuuta. Ei tullut meistä ls-asiakkaita. Mutta todella ikävänä kyllä koin prosessin. Ap, jaksamista. Tuollainen lastensuojelun "tuki", jota teille on nyt tarjottu, toimii kyllä aivan muuna kuin tukena. Muutenkin raskaaseen tilanteeseenne saatte kohtuutonta lisästressiä. Jos apua muuten kaipaatte arkeenne, niin palkatkaa siivooja. Ei tule juuri kallimmaksi kotitalousvähennysten kanssa. Ja oikea siivooja tekee töitäkin eikä typeriä ls-ilmoituksia.
 
MÄ tiedän perheen jossa viisi lasta.Äiti otti avioeron lasten isästä joka ollut useita kertoja vankilassa ja hakannut äitiä sekä miehellä paha alkoholiongelma.Heti,kun mies häipyi entisestä yhteisestä kodista alkoi äiti juoda ( joka päivä ainakin 12 pack ) ,miehet vaihtuivat jatkuvasti..( joka mies esiteltiin lapsille uutena isäpuolena ) ,jatkuvasti kuului huuto heiltä,lapset työnnettiin ulos moniksi tunneiksi päivisin niin ettei kukaan valvonut heitä ja he laittoivat naapureiden omaisuutta hajalle..autot,mopot..sekä varastossa rattaat ja polkupyörät..Naapureita uhkailtiin ja häiriköitiin ton äidin taholta..toi äiti kävi jopa kerran pihalla humalassa erään 15 vuotiaan pojan kimppuun.
Nuorimmainen lapsi oli löytänyt joku aika sitten jonkun lääkkeitä ja popsinut naamaansa..joutui sairaalaan vatsahuuhteluun ym..JA KUKAAN EI TEE MITÄÄN!!!!!???

Tiedän että jopa ton naisen oma äiti on tehnyt kymmeniä lastensuojeluilmoituksia,mutta niitä ei ole otettu vakavasti.
Ja jotkut eivät vain uskalla tehdä asialle mitään,kun nainen uhkailee ja vetää uhkauksiin entisen miehensä jne.
 
mitä olen tehnyt väärin
Alkuperäinen kirjoittaja mitä olen tehnyt väärin?;23618624:
Syön thyroxinia ja rautaa yhtä aikaa.. Mutta thyroxinin otan aamu 8 ja raudan iltapäivällä 5 aikoihin.

Täällä ei kuulu perhetyöntekijöille tms siivous. Kunta ostaa siivouksen erikseen ostopalveluna kunnan ulkopuolelta jos katsovat sen tarpeelliseksi. Eli saa itse valita yrityksen ja sieltä siivoojan. Tätä kuulemma erittäin vaikea saada. Kyselin asiasta. Täältä postettiin se ennalta ehkäisevä perhetyö, jota sai neuvolan kautta. Ja se muuttui kotipalveluksi joka on maksullinen asiakkaalle. mietin vaan monella kotiäidillä on siihen varaa? Maksaa siis 10e tunti ja työntekijät vahtivat vain lapsia ja juttelevat.

Silloin kun pyörtyilin verenpaine huiteli 80/40 eli oli tosi alhaalla. Normaalisti minulla on ollut liian korkeat paineet. verenpaine on nyt noussut kun olen juonut vettä johon olen liottanut luomu merisuolaa. Neuvolassa neuvoivat. Ilmeisesti verenpainejuttu liittyy näihin minun muihin ihme oireisiin... Olen käynyt endokrinologian dosentilla Töölön Mehiläisessä ja olen mm menossa ACTH testiin ja muihin hormoni kokeisiin. Aivolisäke ja lisämunuaiset jo kuvattiinkin. Onneksi lapset eivät oleet paikalla kun pyörryin. isommat olivat koulussa ja vauva nukkui pihalla.

Tein itse lastensuojeluilmoituksen muutama vuosi sitten. Naapurustossamme asuva 4 lapsen yh äiti veti sekaisin lääkkeitä ja viinaa. Ajeli lapset kyydissä autolla. Ulkomaalainen ex mies kävi hakkaamassa jne. asiaan ei puutuutu.... Ihmettelenpä vaan.... Minusta tässä oli selkeä syy ilmoitukselle, silti ei mitään tapahtunut. Sama rumba jatkuu heillä edelleen.....
Haluan vielä lisätä että minulla itsellä on ollut monenmoisia oireita jo 6v ajan.... Tämä ei ole sinänsä uusi juttu. Jouduin 2007 käymään vuoden ajan 3vk välein tiputuksessa kun veriarvot olivat niin huonot ja oli krooninen korvalokeristo tulehdus sekä senkka kohola. Lisäksi kaikki kolme vanhinta lasta ovat myös olleet 6v asti infektiokierteisiä, allergisia jne. Pojalla ollut 5 putket korvissaja kahdella vanhimmalla tytöllä kolmet. Heiltä kaikilta risat leikattu. Ollaan oltu pitkiä aikoja jorvissa keuhkokuumeista yms tulehduksista ja vietetty vikkoja allergiasairaalassa.

Kaiken päälle oli 5v hovioikeus taistelu homekämpästä joka ostettiin. Se onneksi voitettiin mutta rahat oli pitkään kiinni oikeuskuluissa ja kauhea stressi. Ja ei meinattu päästä enään asunnosta eroon. Asunto varmaan laukaisi osan lasten infektiokierteestä. Eli ei helppoa ole ollut. Tukiverkkoa ei ole...Tähän asti ollaan sinnitelty miehen kanssa kahdestaan ja nyt kun apua pyydän niin tehdään näin.

Kirjoitan lasten rikkinäisellä koneella. Sori jos kirjaimia puuttuu
 
Noissa röpön jutuissa taitaa olla kyllä perää. Ystävästäni tehtiin myös aiheeton ilmoitus lapsen kóulusta. Ja mitä se on auttanut, ei sitten yhtään mitään. Rasittanut vain turhaa lisää yksinhuoltajaa. Unettomia öitä, turhaa ravaamista yms.
Tulee oikeasti mieleen, että sossujen on mukavampi viettää turvallisesti istuen kunnon ihmisten seurassa, jotka hädissään änkyttävät ja puolustavat perheensä elämää.
Siinä sitä vähän raapustellaan tietoa ylös ja selitetään kuinka hyvää työtä tässä tehdään ja ollaan vähän ymmärtäväisiä (olin mukana tukena yhdessä tapaamisessa ).
Varmaan voittaa jonkun huume- ja päihdeheppujen kanssa hengaamisen.n
 
nyrkkisääntö
Vointeja ap:lle. Mutta nyrkkisääntöhän on että ei saa edes vihjata kellee mittän negatiivista perheestään. Kyllä siellä joku aina ls-ilmon tekee. Negatiivisella tarkoitan sitä esim että ei voi hakee masennuspillereitä ilman että ls-ilmotus tehdään.
 
Noissa röpön jutuissa taitaa olla kyllä perää. Ystävästäni tehtiin myös aiheeton ilmoitus lapsen kóulusta. Ja mitä se on auttanut, ei sitten yhtään mitään. Rasittanut vain turhaa lisää yksinhuoltajaa. Unettomia öitä, turhaa ravaamista yms.
Tulee oikeasti mieleen, että sossujen on mukavampi viettää turvallisesti istuen kunnon ihmisten seurassa, jotka hädissään änkyttävät ja puolustavat perheensä elämää.
Siinä sitä vähän raapustellaan tietoa ylös ja selitetään kuinka hyvää työtä tässä tehdään ja ollaan vähän ymmärtäväisiä (olin mukana tukena yhdessä tapaamisessa ).
Varmaan voittaa jonkun huume- ja päihdeheppujen kanssa hengaamisen.n
mulla on taas erilainen kokemus tuosta..
Meillä toi Sälli jäi pois koulusta kiusaamisen takia ja koulu olisi tehnyt lastensuojeluilmoituksen mut kuraattori jarrutteli sielä päässä sen aikaa et mä sain itse tehtyä sen ilmoituksen.
koulu yritti kaataa lintsailun lapsen ja mun syyksi, väittäen et kiusaamista ei ole, mut lastensuojelu olikin erimieltä ja tuki meitä siinä suhteessa.
Meille siis lastensuojelun puuttuminen asiaan oli pelkästään positiivinen asia, koska ilman niiden tukea mä olisin taistellut yksin ja varmasti olisin väsynyt taistelemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23618968:
eihän kohta kukaan uskalla puhua asioistaan neuvolassa tai missään. eikä näin ollen saa apua, kun pitää pelätä lastensuojelua, ja sitä, että lapset otetaan pois. ja siten voi sattua ikäviä asioita
mä en oikeesti ymmärrä miksi kuvitellaan et lastensuojelun ainoa tapa toimia on ottaa lapset huostaan??
ja miksi on häpeä olla lastensuojelun asiakas? enemmän se häpeä estää sitä apua hakemasta, tai noi harhaluulot huostaanotoista, kuin mikään muu.
 
Onpa ikävä tilanne, ei paljon muuta voi tuohon sanoa..:( Siellä on vissiin kotiapulainen pikkasen ylireagoinut.. Voimia! :hug:
Joo tuntui ottaneen henkilökohtaiseti sen, että sanouduit irti hänen lehdenlukupalveluistaan. Moni näistä kaupungin kotiapulaisiata ei ole juuri lainkaan koulutettuja, ja kun he pääsevät toisten ihmisten koteihin, he muuttuvat omasta mielestään johtaviksi sosiaalityöntekijöiksi.
 
Aika monella on EDELLEEN sellainen mielikuva,et jos on lastensuojelun asiakas on vanhemmissa jotain vikaa,ikävä kyllä.
Miettikää nyt jokainen itte jos kuulisitte jostain lastenne luokkakaverin äidiltä,että paljon teillä leikkimässä käyneen lapsen vanhemmat ovat lastensuojelun (tai oikeastaan lapset) asiakkaita..miettisittekö heti ekana että lasten vanhemmilla voi olla ap:n kaltainen tilanne..vai kuin moni heti miettis,et siel perhees juodaan,vedetään huumeita,huudetaan ja hakataa??

Jos joku haluu lasten suojelun asiakkaaksi saadakseen apua,ok...ja sehän on silloin OMA PÄÄTÖS.
Mut en mä ainakaan haluis,et joku vieras ihminen tekis omat päätöksensä siitä et haluanko mä apua niin paljon,et sossun kirjoihin joudun mun puolesta....
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä