Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus ilman syytä

  • Viestiketjun aloittaja Mitä olen tehnyt väärin?
  • Ensimmäinen viesti
Mitä olen tehnyt väärin?
Meillä on neljä lasta, nuorin vasta 7kk vauva. Raskaus aikana minulle puhkesi aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja veriarvot menivät muutenkin tosi huonoiksi. Olen tässä vetänyt pitkään max määrän rautaa mutta ei auta. Arvot ei nouse. Verenpaine on myös heitellyt sinne tänne ja olen pyörtynyt pari kertaa... Olen joutunut ramppaamaan jatkuvasti lääkärissä ja labroissa. Siirryin yksityiselle puolelle kun kunnallisella ei tapahtunut mitään. Olen ollut tosi uupunut kun kilpirauhas lääkitystäkään ei olla saatu kuntoon. Ja tuo kilpirauhas ongelma on laukaissut myös unettomuus kierteen.... Se kuulemma aika yleistä.... Lisäksi ollaan oltu koko perhe jatkuvasti oksennustaudissa, flunsassa jne. Vauvalla todettiin myös vaikeita ruoka aine allergioita... Eli tosi rankka talvi on ollut kun jatkuvasti ollaan rampattu lääkärissä joko lasten takia tai minun juttujen takia. Onneksi lapsilla on vakuutus niin ollaan pystytty käymään yksityisellä.

No neuvolasta kyselin että oisiko mahdollista saada jotain kotiapua tms? Meille ilmoitettiin että kunnalta on lakkautettu ennalta ehkäisevä perhetyö ja ei kuuluta lastensuojelun piiriin. Ja että nykyään on mahdollista saada kotiapua joka maksaa 10e tunti, kunta maksaa siitä ylimenevän osan. Ja sitä voi saada kuka tahansa tuloista ja perhetilanteesta riippumati... Otettiin se kotiapu ihminen ja se kävi 4krt, mutta ei siitä hyötyä ollut kun heidän työnkuvaan ei kuulu kotityöt. Kun vauva nukkui 3h pihalla ja isommat olivat koulussa niin tämä ihminen lueskeli vain lehtiä meillä. Ja siitä maksettii 10e tunti. Oli aina 3h kerrallaan. Itse olisin tietenkin voinut lähteä johonkin sillä aikaa mutta olin silloin niin väsynyt etten jaksanut. Ilmoitin sitten ettei meillä ole tuohon varaa ja ei tuossa järkeä kun tulee juuri silloin kun vauva nukkuu eikä tee kotitöitä. Ja kotitöihin apua oisin juuri tahtonut....

Tämä samainen kotiavun henkilö teki sitten siitä lastensuojeluilmoituksen!!!!!!!!!!!!!!! Pyysin sen itselleni nähtäväksi niin syynä oli se että hän on huolissaan siitä että lapset ovat huolestuneita äidin sairastelusta???? Ja olin kuulemma sanonut etten saa iloa lapsista, vaikka olin tarkoittanut että minua harmittaa etten pysty tekemään kaikkea lasten kanssa mitä tahdon. Esim. lähteä pyöräilemään. Lisäksi siinä oli maininta että vanhin lapsemme joutuu ottamaan liikaa vastuuta. Hän on siis 12v ja omasta halustaan ollut aina omatoiminen. Tekee läksyt pyytämäti ja auttaa omasta tahdosta vauvan hoidossa. Pyytää vauvaa usein syliinsä ja tahtoo leikkiä tämän kanssa.
Meillä on keittiövuorot kahdella vanhimmalla lapsella eli juuri tällä 12v ja 9v tytöillä ja siitä oli kanssa maininnut lastensuojeluilmoituksessa. Minusta se on ihan normaalia? Kun heillä on keittiövuoro he siivoavat pöydä ja tyhjentävät/täyttävät pesukoneen... Ruokaa eivät joudu laittamaan...

Nyt kuulemma meille tulee joku 3kk seuranta. Jokaista lasta haastatellaan jne. Kotona käydään. Kouluun soitetaan ja kysytään miten lapsilla siellä menee. Tosi noloa =(

Hei haloo!!! Ollaan aina hoidettu lapset parhaimpamme mukaan. Emme käytä ollenkaan alkoholia, meillä ei ole väkivaltaa tai muuta ongelmaa joka vahingoittaisi lapsia. Lapsilla menee hyvin koulussa, on kavereita ja harrastuksia. En voi sille mitään että itse sairastelen ja syytä ei ole löytynyt....

Jos vertaan tilannetta omaan lapsuuteeni niin omilla lapsillamme on tosi hyvät oltavat. Minun oma isäni oli narsistinen alkoholi ja lapsuus oli karmea. Olisin ollut iki onnellinen jos joku oisi puuttunut minun omaan lapsuuden perheeseeni ja vaikka adoptoinut minut toiseen perheeseen.

Sori sekava selitys, jotenkin vaan ottaa päähän. Ne ketkä tarvitsevat lastensuojelua eivät sitä saa ja sitten tehdään tällaisia turhia ilmoituksia...
 
Voi ei!!!!
Ottaa sun puolesta päähän!Muutenkin teillä ollut hankaluuksia ni nyt sitten joku tekee tollei!!
:hug:

Mutta hyvä puolihan on se,että kun sosiaalityöntekijät käyvät teillä ym niin teillä ei ole salattavaa ja heillekkin selviää,että ilmoitus on turha...
Ihmettelen,kyllä,että edes noilla perusteilla voi tehä koko ilmoituksen...:O
 
Kyl mun mielestä on normaalia,että jokainen osallistuu kotona hommiin...pieneltä lapselta ei voi vaatia oikein mitään mutta kun ikää tulee niin kyllä on ihan normaalia,että tiskejen laitossa vaikka pitää auttaa ja tietty omat jäljet kerätä!
 
"vieras"
Voin kuvitella,että kurjalta tuntuu vielä muiden vastoinkäymisten lisäksi. Ajattele kuitenkin positiiviselta kannalta asiaa. Siitä seurannasta ei ainakaan haittaa ole,kun teillä kerta lapsilla asiat kuitenkin hyvin. Totta tosiaan puhut siinä,että todella apua tarvitsevat eivät sitä saa.
 
jos teidän kunnalta on lopetettu ennaltaehkäisevä kotipalvelu ja sitä tarjotaan vain lastensuojelun asiakkaille, niin eikös tuo nyt sitä et teillä on mahdollista saada kunnalta apua?
eli asia ei välttämättä olekkaan niin et teidän perheestä on tehty väärä ilmoitus, vaan et teistä on tehty ilmoitus että saisitte sitä apua mitä tarvitsette..
 
Just tollane törkee tilanne missä äiti pyytää apua ja perseelleen menee. Saat kaikki sympatiat ja se kotiapulainen oli kyl jokapuolin epäammattimainen. ja selkeesti teki turhan ilmoituksen. Kyllä ite oisin niiiiiiin vihainen jos sattus noin. Argh! Mutta elä suotta nolostu,sinä et ole mitään väärää tehnyt...kotiapulainen ylireagoi ja päti oikein huolella.
 
bibsi
Kun työtekijällä herää huoli, on hänellä velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Olette varmasti hoitaneet lapsia parhaanne mukaan. Kerrot, että olet ollut tosi uupunut, on ollut unettomuutta. Olet sairastunut, eikä sopivaa lääkitysä ole löytynyt. Olet jopa pyörtyillyt. Vauvallakin on haastava tilanne ruoka-allergioineen. Kertomasti perusteella tilanne kuulostaa huolestuttavalle, sillä sairastaminen vie voimia ja lapsista voi olla pelottavaa nähdä äidin pyörtyvän. Uupumus vie luonnollisesti voimia lasten kanssa olemiseen. Ota apu vastaan! Lastensuojeluasiakkuus ei ole huono asia! Jospa nyt saatte perheellenne sopivaa apua.
 
Mitä olen tehnyt väärin?
Niin ei minulla tosiaan ole mitään salattavaa. Nolottaa vaan jos soittelevat kouluun yms kun äiti ja lapseni kummi mm ovat siellä töissä. Tämä pieni paikka ja juorut lähtevät helpolla liikkeelle.

Minun puolestani voivat haastatella lapsia ja tulla käymään. Tuo lastensuojelu ilmoitus vaan toi ekana mieleen huostaanoton ja muut kauhu skenaariot. Ja sen etten ole ollut tarpeeksi hyvä äiti...

Itse apua yritettiin saada arkeen, mutta siitä seurasi tällainen ongelma... Hienoa.... En nukkunut koko viime yönä kun asia vaivasi.... Oiskohan se kotiavun henkilö loukkaantunut kun sanoin ettei hyödytä siitä, kun tulee tänne vaan istumaan? Hän itse sanoi että kunta on hänet laittanut väkisin tähän kotipalveluun vaikka hänellä ei ole alan koulutusta. On jokin ylempi virkahenkilö. Ja hän saa kuulemma potkun kun hänen tilalleen saadaan haettua sellaiset henkilöt joilla on alan koulutus. Hän esim juotti meidän vauvalle silloin kun oli vajaa 6kk syöttötuolissa maitoa tuttipullosta. Eihän meidän neiti sitä siinä suostunut juomaan kun on tottunut sylissä juomaan. Eikä edes kovin hyvin vielä silloin istunut syöttötuolissa vaan heilui siinä sinne tänne. Tuli mieleen ettei se paljoa ole lapsia hoitannut. Ja kun meillä on vauvalla neocate apteekin erikoismaito niin ei sitä meinannut millään oppia tekemään kun pitää jauheesta sekoittaa.
 
sossutäti
kuuloistaa kylä melko epäammattimaiselta touhulta, siis täh?? Kyllä täällä meilläpäin kotiapu-ihmisille todellakin kuuluu kotihommat JA arjessa tukeminen eli esim keskustelu yms. se on siis ihan työnkuva että siivoillaan ja leivotaan, laitetaan ruokaa jne. olen itsekin ollu kyseisissa hommissa. Tosi ihmeellistä. Ja tuo lastesuojeluilmotuksen tekeminen kyllä ihmetyttää myös.
ilmeisesti kotiapu on tässä tapauksessa ns. ennalta ehkäisevää lastesuojelutyötä niin tämän työntekijän olis pitäny keskustella sun kans ap tästä asiasta ennen ku ryntää ilmotuksia tekeen.. outoa
 
Kurja tilanne mutta ei sitä 3kk seurantajaksoa ole turhaan laitettu. Meistä tehtiin myös aiheeton lastensuojeluilmoitus aikoinaan ja kävimme lapsen isän kanssa keskustelemassa sosiaalityöntekijöiden kanssa ja he juttelivat isän aikana myös lapsen kanssa. Haastattelujen jälkeen meille tuli kirje kotiin, jossa todettiin ettei ole syitä jatkoseurantaan. Kyseessä kuitenkin oli ihan kiusanteon vuoksi tehty ilmoitus, (meistä tehtiin myös eläinsuojeluilmoitus, joka sekin todettiin täysin perättömäksi väitteeksi kaupungin eläinlääkärin toimesta).

Jos kuitenkin olet noin väsynyt ja uupunut, niin eipä tuosta mielestäni haittaakaan ole, että seuraavat tilannetta ja mahdollisesti tuota kautta saisit tarvitsemasi avun. Tsemppiä kovasti sinne ja älä turhaan häpeile, et ole tehnyt mitään väärää mutta sinun jaksamisesi kannalta on hyvä, että edes joku on kiinnostunut tilanteestanne :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tägi;23618136:
Just tollane törkee tilanne missä äiti pyytää apua ja perseelleen menee. Saat kaikki sympatiat ja se kotiapulainen oli kyl jokapuolin epäammattimainen. ja selkeesti teki turhan ilmoituksen. Kyllä ite oisin niiiiiiin vihainen jos sattus noin. Argh! Mutta elä suotta nolostu,sinä et ole mitään väärää tehnyt...kotiapulainen ylireagoi ja päti oikein huolella.
äiti on halunnut apua ja nyt se tulee sitä saamaan, koska lastensuojelun asiakkaille sitä tarjotaan, joten miksi pitäisi olla vihainen?
 
Harmittaa suunnattomasti,että ilmoitukset otetaan tälläisis tapauksissa tosissaan,mutta jotkut äidit saavat pitää ryyppybileitä joka yö,hakata lapsiaan ym ihan hirveää...

En ihmettele ettei moni äiti uskalla pyytää apua.. Tuntuu että aina pitäisi pärjätä itse ja jos apua pyytää saa lisää syytä uupumiseen tavalla tai toisella.

Ja ymmärrän,että apn tilanteessa nolottaa..pikku paikoissa juorut kulkee (juu vaikka pitäisi olla luottamuksellisia asioita ja olisi vaitiolovelvollisuutta)

Älä nyt vain luule,että olisit huono äiti!!!Paljon voimia teidän perheelle! :hug:
 
"just"
Niin tyypillistä tässä yhteiskunnassa! Oikein sapettaa ap:n puolesta. Siis ensinnäkään mä en tajua sitä mitä sen kotiapulaisen sitten olisi pitänyt perheessä tehdä jos ei kerta auttaa???? Lähinnä kuulostaa juuri näiltä per*etyöntekijöiltä joiden velvollisuus ei ole tehdä kotitöitä vaan istuskella, udella ja kirjoitella raportteja. Ihan perseellään koko systeemi. Minkä ihmeen takia tuosta nyt lastensuojeluilmoitus piti tehdä ja nyt sitten joudutte seurantaan!
Olen huomannut näitä tapauksia seuratessani sekä omasta kokemuksesta että ÄIDILLÄ ei ole lupa sairastaa mitään! Olet automaattisesti huono tai kelvoton äiti jos on jokin perussairaus.
Tulee mieleen rikotun perheen tarina, jossa äidillä on munuaissairaus ja nuorempi lapsi huostaanotettiin väärin perustein. Kuitenkin kulisseissa puhutaan että huostaanoton syy oli juuri se äidin sairaus. Sairasta!
Toivottavasti ne sossut ovat fiksuja tyyppejä ja jättävät teidät rauhaan tai antavat oikeasti jotain apua. Perhetyön kanssa voi mennä asiat vielä pahemmaksi, sitä ne luultavasti tarjoavat. Ja jos nekään luuskat ei osaa mitään tehdä, niin huhhuh.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23618234:
äiti on halunnut apua ja nyt se tulee sitä saamaan, koska lastensuojelun asiakkaille sitä tarjotaan, joten miksi pitäisi olla vihainen?
Eikö sinusta ole nurinkurista sitten, että saadakseen normaalia käytännön apua vaikeassa tilanteessa, täytyy päätyä lastensuojelun asiakkaaksi ja valvottavaksi tapaukseksi?
 
"apua"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23618234:
äiti on halunnut apua ja nyt se tulee sitä saamaan, koska lastensuojelun asiakkaille sitä tarjotaan, joten miksi pitäisi olla vihainen?
Miksi apua tarjotaan vain lastensuojelun asiakkaille? Se tässä on merkillistä. Ja tietysti lastensuojelu tarkoittaa sitä, että lapsia suojellaan joltakin, vaikka väsyneeltä äidiltä, joten tietysti äiti voi tuntea itsensä huonoksi ja epäonnistuneeksi. En ihmettele minäkään enää, ettei ihmiset uskalla apua pyytää.
 

Yhteistyössä