meinasin menettää poikani eilen:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oma pikkusiskoni meinasi tukehtua 70-luvulla luumunkiveen. En muista tilannetta, mutta hänellä oli kuulemma alkanut silmät kääntyä jo ympäri ja ollut sininen. Äiti oli kaapannut kainaloon ja lähtenyt hädissään juoksemaan naapuriin soittamaan ambulanssia. Retuuttaessaan siskoani kainalossaan, ivi oli yhtäkkiä irronnut.

Sen tapauksen jälkeen meille hankittiin puhelin. Ja ehkä tuosta tapauksesta minulle on jäänyt jokin kammo, sillä olen ollut omien lapsieni syömisten kanssa hyvin tarkka. Joitain tiettyjä karkkipussien karkkeja ihmettelen suuresti, mm. Lauantaipussin kovat pitkulaiset autot vaikuttavat todella vaarallisilta - olen joskus miettinyt onkohan niiden kanssa sattunut joskus läheltä piti -tilanteita.

Mun serkkupoika meinasi pienenä tukehtua banaaniin. Sehän on pehmeä pötkö ja katkeaa helposti suussa... osa oli mennyt kurkkuun ja poika sinisenä, mutta onneks selkään taottuna selvisi säikähdyksellä. Kun tätini mulle tuon tarinan kertoi esikoisen saatuani, olen siitä lähtien pilkkonut isommillekin lapsille (nykyään hoitolapsilleni) banaanit 'autonrenkaiksi'.

mun poika meinas myös tulehtua, alkoi yskimään ja sitten oksensi, ei tullut vieläkään pihalle. Äkkiä poika väärinpäin ja tarpeeksi kun hakkasin selkään, lensi hedelmämerkkari kurkusta (mistälie löytänyt, noita en ole koskaan ostanut edes)

Tiedän tunteen, kannattaa kuitenkin käyttää lääkärissä varmuuden vuoksi tarkastuksessa

Mulle itelle kävi pienenä niin, että lähes tukehduin omenan palaan, jossa kuorta.
Äitini sen mulle kertoi ekan kohta selostamani tapauksen jälkeen... :kieh:

Ja äitini on (voinee tässä vaiheessa käyttää sanaa ->) YRITTÄNYT tukehduttaa esikoisen omenaan kaksi kertaa ja kuopuksen kerran :snotty:

Just, niin, että antaa haukata alle 2v omenasta ite ja saa kuorta mukaan ja meinaa tukehtua :snotty: :xmas:
Kiitti vaan :|

Mun yhen kaverin tytöllä on tukehtumistapaturman seurauksena keuhkossa mustuma (siis mikä näkyy rtg), kun antoi pienenä pähkinäsuklaata ja se pähkinän pala meni sitte keuhkoon asti ja jäi sinne. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Mulle itelle kävi pienenä niin, että lähes tukehduin omenan palaan, jossa kuorta.

Ja äitini on (voinee tässä vaiheessa käyttää sanaa ->) YRITTÄNYT tukehduttaa esikoisen omenaan kaksi kertaa ja kuopuksen kerran :snotty:

Just, niin, että antaa haukata alle 2v omenasta ite ja saa kuorta mukaan ja meinaa tukehtua :snotty: :xmas:

Mun yhen kaverin tytöllä on tukehtumistapaturman seurauksena keuhkossa mustuma (siis mikä näkyy rtg), kun antoi pienenä pähkinäsuklaata ja se pähkinän pala meni sitte keuhkoon asti ja jäi sinne. :/

siis apua, eikö se mätäne sinne?? Tai tule yskiessä pois??

En oo koskaan tuollaisesta kuullutkaan...

:hug:
Mun painajainen.. ite pilkon meidän 2v:llekki vielä isommat viinirypäleet, samoten ku mandariinin lohkot. Sillä tahtoo olla "tapana" niellä varsinki mandariinin lohkot ja omenan palaset purematta

Hui, meillä on nuorempi poika meinannut kolme kertaa tukehtua ruokaan. Kaikki tapahtui pojan ollessa alle kahden. Kerran söi pullaa ja yhtäkkiä alkoi yskimään ja me tietenkin,että mitä ihmettä ja huomattiin,että on tukehtumassa ja äkkiä lapsi alaspäin ja taottiin selkään ja suusta tuli ulos aika iso pullamössöpallo...tämän jälkeen poika ei sitten syönyt enää pullaa kuin pienissä osissa ja valvovan silmän alla. Toki silloinkin valvottiin,mutta oli selin ja ei nähty,että tukkii pullaa vain suuhun ennen kuin on edes aikaisempia paljoa nielaissut.

Meillä lapsen tyyli ollut pienestä asti tukkia suu täyteen ruokaa ja tästä syystä näitä läheltä piti tilanteita on tullut muutamia. Vaikka kuinka olemme yrittäneet opettaa,että ei saa syödä niin,että suu on täynnä ruokaa...mutta tekee sitä edelleen ja on kohta jo neljän.

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:

siis apua, eikö se mätäne sinne?? Tai tule yskiessä pois??

En oo koskaan tuollaisesta kuullutkaan...

Kait se "mätänee", mutta aiheuttaa vierasesineenä tuhoa keuhkoille. :/

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
suosittelen ensiapukurssin käymistä kaikille vanhemmille, se auttaa juuri vastaavanlaisissa tapauksissa.

Totta, meilläkin on auttanut,että olen kurssit aikoinaan käynyt ja muutenkin kuullut mitä pitää tehdä tukehtumistilanteessa.

Selkää takominen yleensä auttaa ja jos ei niin jalasta roikoittaa ja samalla takoa selkään. Yleensä meillä aikoinaan auttoi pelkkä selkään takominen,mutta kerran on pitänyt roikottaa jalasta ja takoa selkään ja vasta sitten lähti ruoka pois.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
suosittelen ensiapukurssin käymistä kaikille vanhemmille, se auttaa juuri vastaavanlaisissa tapauksissa.

Auttaahan se, mutta itse menin vain ihan paniikkiin, enkä osannutkaan enää tehdä mitään, itkin ja huusin vaan. Onneksi mies oli rauhallinen ja takoi poikaa selkään, kun meinasi tukehtua ruokaan. :( Oli kyllä NIIIN pelottava kokemus

mies naureskelee paniikilleni, kun mies työntää reteästi 1v tytölle isoja omenanpaloja, kokonaisia sämpylöitä... "älä nyt pankoi, se mitään tukehdu" . AAAGH!!

Onneksi loppu onnellinen tässä tarinassa! Valitettavasti on niin, että yleisin kuolinsyy lapsella taitaa olla taaturma eli juurikin tällaiset tilanteet. Omakin poika meinasi tukehtua viinirypäleeseen, kun isi epähuomiossa antoi pojalle 1-vuotiaana kokonaisen rypäleen. Kakosteli hetken ja mä säikähdin ihan hulluna, onneksi pulautti sen hetimiten pois.

pienet, siis tuollaiset alle pari vuotiaat kannattaa tukehtuessa laittaa polven päälle mahalleen niin, että yläkroppa roikkuu yli ja siinä napauttaa pariin kertaan selkään. tai sitten poikittain reiden päälle. pieni lapsi (vauvaikäinen) taas otetaan rintakehä kämmenelle niin että sormet on lapsen kainaloissa ja taas napautetaan selkään. jaloista roikottaminen saattaa vaurioittaa lasta. joskin sekin on sangen tehokas konsti. todellakin, ensiapukurssi kannattaa käydä ja muutenkin etsiä tietoa netistä (mieluiten punainen risti yms. ensiapukoulutusta tarjoavat tahot) kautta ohjeita miten toimia vieras-esine-hengitysteissä-tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja firequeen :
mies naureskelee paniikilleni, kun mies työntää reteästi 1v tytölle isoja omenanpaloja, kokonaisia sämpylöitä... "älä nyt pankoi, se mitään tukehdu" . AAAGH!!

meidän 10 kk syö kokonaisia sämpylöitä, nakkia, porkkanaa, yms ihan hienosti ja tukehtumatta.
rajansa hysteerisyydelläkin!

Omalle lapselle ei ainakaan vielä oo käyny tollasia. Kahdelle hoitolapselle kyllä, molemmat samantien ylösalasin ja selkään takomaan. Onneksi on selvitty säikähyksellä. Vaikka kuin vahtis niin joskus sattuu pahatilanne.

Teillä oli onnea matkassa:) Ihana että kaikki päättyi hyvin. Tosiaan ea-kurssin käyminen olisi kaikille hyvä asia. Olen keskustellut monien ihmisten kanssa jotka ovat joutuneet joko elvytystilanteeseen tai tallaiseen tukehtumistilanteeseen ihan tuosta vaan kylmiltään, ja kyllä he ovat sanoneet että siinä tilanteessa sitä vaan toimii. tekee kaikkensa että toinen pelastuu, eikä siinä mietitä esim. montako puhallusta nyt annettiinkaan jne.

[/quote]

meidän 10 kk syö kokonaisia sämpylöitä, nakkia, porkkanaa, yms ihan hienosti ja tukehtumatta.
rajansa hysteerisyydelläkin![/quote]

Vai syö hienosti ja tukehtumatta. Harva vanhempi sitä osaa etukäteen ennustaa milloin se omena tai mikä tahansa palanen sinne lapsen kurkkuun juuttuu.. Saattaa tapahtua myös sinun lapsellesi!