Meinas sitte palaa talo

• Viestiketjun aloittaja lehmu harmaana
  • Ensimmäinen viesti
lehmu harmaana
Yksi nuorimies oli jäänyt valvomatta pannuhuoneen ovelle sadetta pitämään. Oli sitte löytänyt sytkärin sieltä ja kokeillut että josko takki syttyisi naulassa palamaan - no syttyihän se!!!

Oli vissii yrittänyt sammuttaakin, mutta ei oikeen osannut. Tullut sisälle sanomaan miehelle, että sun takkis palaa. Mies sitä sitten että mikähän juttu toi nut on, mutta mennyt kuitenki kattomaan että mitähän se nyt oikeen meinaa, älysi mennä pannuhuoneelle kun ei tossa pihalla nyt oikeen muuallakaan voi mikään palaa.

Mä kaarsin kaupasta siinä vaiheessa pihaan, kun ukko loikkii aropupuna pannuhuoneesta sisään, viipyy sekunnin tai kaksi ja loikkii kauheeta karkua sammuttimen kanssa talonpäätyyn. Silloinkin aattelin vaan että mitähän toi ukko on oikeen leikkinyt. Hymy hyytyi kun pannuhuoneen ikkunasta näkyi lieskat sisällä.

Sai se sen sammumaan. Pelastuslaitos kävi tarkistamassa sammutuksen ja vähän siihen suuntaan tuumasi että sammuiko tää tosiaan yhdellä kuuden kilon jauhesammuttimella. Oli muutamasta minuutista kiinni että ei olisi ollut mitään tehtävissä, paitsi pelastaa väki sisältä. Ja sitähän oli: Neljä aikuista, kaksi murrosikäistä, yksi kymmenen vuoden paikkeilla ja neljä 3 v tai alle.

Tuli vaan mieleen, että tahtoi luoja vähän muistuttaa elämästä ja sen arvosta. Huijakkaa, miten läheltä se liippasi.

lehmu harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Ellida:
Huh huh! Onneksi ei käynyt pahemmin! :hug:
Nykyisellään itken harvoin, mutta nyt on kyllä linssit vähän himmeenä. Niin lähellä ettei unelma ollut savuna ilmassa ja niin lähellä että ei ollut ihmishenkiä vaarassa.

öttismönkiäinen
Kyllä niitä idiootteja piisaa moneen lähtöön :/ mut onneksi kuitenkin tuli sanoon. sammutimia on hyvä olla kotona, sankarimies sulla, pelasti monen kodin ja jopa hengenkin

Hui! :hug:

Mä muistan vielä elävästi sen kun meidän juuri valmistumaisillaan ollut kotitalo paloi kokonaan, olin silloin 3v.. isä joutui alkaa rakentamiset alusta :'( Mutta onneksi kaikki pelastuttiin talosta. Tosin, olin jäädä liekkeihin kun en ymmärtänyt koko tilannetta, luulin että ollaan lähdössä kylään. Kaikki ravasi ympäriinsä ja hetken päästä olinkin talossa yksin. Vedin kumppareita jalkaan ja ihmettelin, miksi kukaan ei odota minua. Sitten tuli mummo ja vei minut turvaan.

lehmu harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
Kyllä niitä idiootteja piisaa moneen lähtöön :/ mut onneksi kuitenkin tuli sanoon. sammutimia on hyvä olla kotona, sankarimies sulla, pelasti monen kodin ja jopa hengenkin
eiku meillä on okt...

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellida:
Huh huh! Onneksi ei käynyt pahemmin! :hug:
Nykyisellään itken harvoin, mutta nyt on kyllä linssit vähän himmeenä. Niin lähellä ettei unelma ollut savuna ilmassa ja niin lähellä että ei ollut ihmishenkiä vaarassa.
Niinpä!
Kyllä siinä varmasti kokee sellaisen järkytyksen että itku tulee!

:hug: :hug:

lehmu harmaana
Onneksi se oli ukko, joka sinne pannuhuoneelle meni. Mä en olisi osannut toimia niin nopeesti ja oikein.

Ja luojan kiitos meillä oli se jauhesammutin!!! Mitä vitsiä me oltais pelkällä vedellä pystytty, kun sitä ei kuitenkaan niin kovin kovalla paineella letkusta tule saati että äpärihommina oltais alettu kuskaamaan.

Varokaa
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:
Yksi nuorimies oli jäänyt valvomatta pannuhuoneen ovelle sadetta pitämään. Oli sitte löytänyt sytkärin sieltä ja kokeillut että josko takki syttyisi naulassa palamaan - no syttyihän se!!!

Oli vissii yrittänyt sammuttaakin, mutta ei oikeen osannut. Tullut sisälle sanomaan miehelle, että sun takkis palaa. Mies sitä sitten että mikähän juttu toi nut on, mutta mennyt kuitenki kattomaan että mitähän se nyt oikeen meinaa, älysi mennä pannuhuoneelle kun ei tossa pihalla nyt oikeen muuallakaan voi mikään palaa.

Mä kaarsin kaupasta siinä vaiheessa pihaan, kun ukko loikkii aropupuna pannuhuoneesta sisään, viipyy sekunnin tai kaksi ja loikkii kauheeta karkua sammuttimen kanssa talonpäätyyn. Silloinkin aattelin vaan että mitähän toi ukko on oikeen leikkinyt. Hymy hyytyi kun pannuhuoneen ikkunasta näkyi lieskat sisällä.

Sai se sen sammumaan. Pelastuslaitos kävi tarkistamassa sammutuksen ja vähän siihen suuntaan tuumasi että sammuiko tää tosiaan yhdellä kuuden kilon jauhesammuttimella. Oli muutamasta minuutista kiinni että ei olisi ollut mitään tehtävissä, paitsi pelastaa väki sisältä. Ja sitähän oli: Neljä aikuista, kaksi murrosikäistä, yksi kymmenen vuoden paikkeilla ja neljä 3 v tai alle.

Tuli vaan mieleen, että tahtoi luoja vähän muistuttaa elämästä ja sen arvosta. Huijakkaa, miten läheltä se liippasi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olikos se teidän oma lapsi kun sytytti? Minkä ikäinen? Minä antaisin kyllä kunnon selkäsaunan, oli oma tahi vieras...
Sytyttäjä oli toinen niistä murrosikäisistä. Oma tai ei, ei kai sillä väliä - meidän vastuullamme kuitenkin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Olikos se teidän oma lapsi kun sytytti? Minkä ikäinen? Minä antaisin kyllä kunnon selkäsaunan, oli oma tahi vieras...
Sytyttäjä oli toinen niistä murrosikäisistä. Oma tai ei, ei kai sillä väliä - meidän vastuullamme kuitenkin.

No voi elämä... Olisin ymmärtänyt jos sytyttäjä olisi ollut jotain 8-v. tai alle, mutta että murrosikänen!!! Nyt oikeesti housut pois ja kunnon selkäsauna, ja vielä silleen ett muut lapset on kattomassa, eiköhän opi!

:( huoh onneks ei palanu pirtti...

Meillä meinas vuokrakämppä palaa...siinä oli onnea enempi ku tarpeeksi. Vieläkin tulee kylmät väreet ku ajattelen.
Mä olin lähteny kylille päivällä ja isäntä jäi 2v kans päiväunille. Ja poika oli heränny omia aikojaan ja lähteny hippaseen keittiöön. Oli laittanu paperia hellalle ja vääntäny kaikki levyt täysille. Isäntä oli heränny siihen ku sillä oli puhelin soinu (ONNEKSI) ja kämppä oli ollu täynnä savua. Sen jälkeen meillä on tarkistettu ja hoidettu aina palohälyttimet kuntoon ajallaan. Onneks olin sammuttanu lähtiisä tuulettimen,ku se tavallisesti oli päällä.
Poika vaan selitti et tuossa oli poppa... :eek:

Koskaan en sen jälkeen ole jättäny lapsia miehelle jos on niin väsyny et ei pysy hereillä. EN uskalla...se ei taatusti herää jos lapset ei hypi sen päälllä.

No voi elämä... Olisin ymmärtänyt jos sytyttäjä olisi ollut jotain 8-v. tai alle, mutta että murrosikänen!!! Nyt oikeesti housut pois ja kunnon selkäsauna, ja vielä silleen ett muut lapset on kattomassa, eiköhän opi!
No ei tuo kyllä mitään auttaisi. Kaikille ei vaan anneta evästä elämään niin paljon kuin toisille alkujaankaan. Lasta ei voi väkivallalla tai edes sen pelolla kasvattaa. Amen.

No ei tuo kyllä mitään auttaisi. Kaikille ei vaan anneta evästä elämään niin paljon kuin toisille alkujaankaan. Lasta ei voi väkivallalla tai edes sen pelolla kasvattaa. Amen.

Kateeks käy sun lapsia. Liian monia kasvatetaan juuri noin, kun sun ja munkaan mielestä ei pitäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

Kateeks käy sun lapsia. Liian monia kasvatetaan juuri noin, kun sun ja munkaan mielestä ei pitäisi.
Silti jokainen vanhempi varmasti hiiltyy välillä. Itse olen huomannut sen, että mitä tiukempi vaaranpaikka on ollut niin sen vähemmän rankaisua siinä tarvitaan. Suurimmat huudot tulee liki tyhjästä, siis silloin kun olisi voinut sattua, mutta ei ole sattunut laisinkaan.

Nyt tuli taloudellista vahinkoa melkoisesti. Se ei kuitenkaan ole mitään, kun ajattelee että minuutti tai kaksi ja koko talo hamstereineen, akvaarioineen ja kissoineen olisi ollut mennyttä. Kyllä me varmaan ihmiset oltais saatu vesisateeseen pelastettua, mutta en halua arvailla olisiko kaikki aikuiset pysyneet pää kylmänä. Näistä lapsista kun viisi on ihan täysin autettavia ja vain yksi siinä jamassa ettei hätääntyneenäkään pääse livahtamaan esim. komeroon piiloon. :eek:

Tuleekohan pelastuslaitoksen käynnistä lasku? Mitenköhän vakuutukset menee...

Tietoa en odotakaan, mutta valistuneita veikkauksia. Meillä on kotivakuutus, mutta kun palo oli sen murroikäisen aiheuttama.

Palolaitokselta ei ainakaan mulle laskua ole tullut. Kävivät sammuttamassa huoneistopalon. Luulisin että vain aiheettomasta käynnistä tulee lasku ja teillähän se ei ollut aiheeton.
Ole onnellinen ettei pahemmin käynyt!
Minä keräilen pikkuhiljaa uutta elämää kasaan tuon palon jälkeen ihmisiä ei meillä ollut paikalla ja eläimet selvisivät ihmeen kaupalla (mistä olen äärettömän onnellinen ), mutta tuntuu kuin koko menneisyys olisi tuhottu. Valokuvat suurimmaksi osaksi jne.
Ja pelko siitä että jotain vastaavaa tapahtuu uudestaan ei meinaa poistua. :snotty:

Vakuutuksesta en tiedä, mutta sitä kannattaa tähdentää että palo ei ollut tarkoituksellisesti sytytetty (ymmärtäisin että poika ei ole tajunnut mahdollisia seurauksia). Poikaa ehkä kuulustellaan. Vanhemmilla tai hänestä vastuussa olevilla on oikeus ja kannattaa mennä mukaan.
Vaikka vakuutusyhtiö ensin näyttäisi punaista valoa, eli että eivät korvaisi niin kannattaa olla aktiivinen ja kysellä eri paikoista että miten tälläisissä tapauksissa on toimittu ja tarvittaessa kysellä lakimiehen neuvoja.
Minä jouduin ottamaan lakimiehen vakuutusyhtiötä vastaan ja se tuotti toivotun lopputuloksen, vaikka vakuutusyhtiö antoi ymmärtää että mulla ei ole mitään mahdollisuuksia :kieh: :kieh: :kieh:

Yhteistyössä