meille suositeltiin perheneuvolasta perhetyöntekijää kotiin,mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä valitin neuvolassa väsymystä kun lapsi oli 6kk ja nukkui yöt todella huonosti ja päivällä vain pieniä pätkiä, niin suosittelivat perhetyöntekijää. No tuli meille istui tunnin sohvalla ja koitti jutella jotain. Eipä tarvinut kovin montaa kertaa käydä ja sanoi vielä että he eivät tee puolesta mitään. Eli jos oikeaa apua tarvit niin perhetyontekijä ei välttämättä ole paras vaihtoehto.

mulle tarjottiin myös,tuputettiin puh.nroa kun jostain väsymyksestä sanoin...en kyllä soittanut,mutta mulle kyllä sanottiin että jos haluan,voin mennä esim kampaajalle ja se tyyppi voi jäädä vahtiin lasta,tai jotain että vaikka kerran viikossa tunniks voin keksiä jotain,esim kaupoille mennä,ja perh.työntekijä vahtii lasta.ja muutenkin voi tulla olemaan lapsen kanssa jos itse esim haluat nukku.onko vähän eriäväisyyksiä näissä ihmisissä vai yleensäkin kuntien toiminnassa? :b

[QUOTE="vieras";24542263]Opastaa teitä elämänhallinnassa.[/QUOTE]

Heh, ai istuen siinä sohvalla? Kun äiti on valvomisesta aivan nääntynyt ja kaikpaisi KONKREETTISTA apua?? Mä en oikeasti kehtais olla tommosessa hommassa. Kattoo toista umpiväsyneenä ja sanoa että "me ei sitten tehdä mitään" ja koittaa samalla selostaa että miten sä saisit elämäsi hallintaan.
Jestas näitä kuvioita:-/

täytyy olla hemmetin laiska paska, joka kehtaa mennä työkseen istumaan ja kyttäämään ventovieraiden ja mahdollisesti uupuneiden äitien kotiin, tai sellaisten, joilla ollut muutenki ehkä vaikeaa.

ymmärrän jos on vaan nuori 1 lapsen äit tai isäi, joka kaipaa neuvoja.

Tää on kyllä uskomatonta, mite eroaa eri paikkakunnilla tuo perhetyöntekijän rooli. Kun itse toimin perhetyöntekijänä työharjoittelussa, niissä kodeissa TODELLAKIN tehtiin jotain. joissakin kodeissa äiti pääsi hetkeksi nukkumaan, lenkille, kauppaan tmv. Toiset perheet taas tarvitsivat vain ohajusta arjessa selviämiseen. Silloinkin tehtiin suunnitelmat yhessä mm. päivärytmin tarkastus jne. Keskusteluissa oli mukana koko perhe. En tiiä, usein kuulee juttuja vain noista "sohvallaistujista". Ite aiankin ajattelen, että perhetyöntekijän tehtävä on olla perheen apuna ja tukena sen mukaan, mitä kukin perhe tarvitsee. Toisille se on konkreettisempaa apua, toisille vain ohjaamista.

Miksi sitä suositeltiin?

Jos teillä on jokin asia mihin tarvitte apua, niin kannattaa varmaan ainakin etukäteen selvittää se ja varmistaa että ptt todella tulee siinä auttamaan. Ettei tule "vääränlaista" apua.

Ei meidän paikkakunnalla ainakaan perhetyöntekijä tule kotiin siksi aikaa, kun menet kampaajalle. Kyllä se työstää vain sitä henkistä puolta... esim. antaa ohjausta vuorovaikutukseen vauvan kanssa, kriisitilanteessa (parisuhdeongelmat tms) antaa tukea... ja arvioi, onko esim tarvetta edetä neuvolapsykologin tai vastaavan juttusille. Ei se mitään kytännyt, eikä tehnyt mitään "tupatarkastusta", ihan asiallisesti kävimme läpi minun tilanteeni, hän tarjosi muutamia ideoita, mistä saisin esim. vertaistukea ja apuja arkeen ja antoi ihan konkreettisia (ja jopa toimivia ;) ) neuvoja... Suosittelen, itse sain ainakin tarvitsemani avun ja tuen.

Oletteko kysyneet työntekijältä suoraan, että mitä he sitten tekevät
Itse menen lasten kanssa ulos, tarvittaessa valmistan ruuan vanhemman kanssa tai tarvittaessa yksin, leikin, luen pelaan ym puuhaan lasten kanssa.Ripustelen pyykkiä kuivumaan, viikkaan niitä ja laitan pyykkiä koneeseen pyörimään.normi perushoitoa lasten kanssa. Tarvittaessa katetroin, pistän ym....

Yhdessä voin vanhemman kanssa siivota, mutta lapsiahan varten tuolla perheessä olen.
Jos on kyse enempi vanhempien elämänhallinnasta, niin silloin heitse osallistuvat toimintaan tai ohjaan heitä siihen ja neuvon ja mallitan. Koetan löytää perheen omat voimavarat käyttöön ja kannusta heitä.
Perheen voimistuttua avun tarve muuttuu, vähenee ja lakkaa kokonaan.

[QUOTE="Jellona";24542513]Oletteko kysyneet työntekijältä suoraan, että mitä he sitten tekevät
Itse menen lasten kanssa ulos, tarvittaessa valmistan ruuan vanhemman kanssa tai tarvittaessa yksin, leikin, luen pelaan ym puuhaan lasten kanssa.Ripustelen pyykkiä kuivumaan, viikkaan niitä ja laitan pyykkiä koneeseen pyörimään.normi perushoitoa lasten kanssa. Tarvittaessa katetroin, pistän ym....

Yhdessä voin vanhemman kanssa siivota, mutta lapsiahan varten tuolla perheessä olen.
Jos on kyse enempi vanhempien elämänhallinnasta, niin silloin heitse osallistuvat toimintaan tai ohjaan heitä siihen ja neuvon ja mallitan. Koetan löytää perheen omat voimavarat käyttöön ja kannusta heitä.
Perheen voimistuttua avun tarve muuttuu, vähenee ja lakkaa kokonaan.[/QUOTE]

No meillä on perheesssä 2 vammaista lasta ja yksi terve lapsi ja tällä terveellä lapsella on vaikeuksia koulussa,hänen takiaan tuolla perheneuvolassa käydään..

Voisikohan työntekijä olla muiden lasten kanssa, kun vanhemmat saa aikaa tämän yhden kanssa? Voisit autta läksyjen teossa ja lujittaa vanhempi-lapsisuhdetta hänen kanssaan? Aloituskäynnillähän sovitte, miten homma toimii.
Aina voi esittää toiveita ja kysyä ym.....

Yhteistyössä