Meille sukulaiset tulee vaan makaamaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täysin uupunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Täysin uupunut

Vieras
Alkaa jo ihan oikeasti ottaa päähän. Meillä 3 lasta ja omakotitalo. Nyt viime aikoina sukulaiset ovat tulleet kaukaa " auttamaan" pidemmäksi aikaa. Tämä "auttamaan" tarkoittaa siis sitä, että meillä löhöillään viikkoja. Nyt esim. anoppi on kaksi viikkoa. Appiukko oli kolme viikkoa helmi-maaliskuussa. Äitinikin oli tässä keväällä yhden pätkän ja ihan sama meno kaikilla. Appiukosta eniten apua. Tekee sentään jotain, käy kaupassa ja vie esikoista eskariin. Muut vaan kirjaimellisesti lukee lehtiä ja nukkuvat tai istuvat sohvalla.

En vaan jaksa! Olenko täysin kohtuuton? Viimeksi kun äidille mainitsin, että kyllä täällä voi oikeasti minua myös auttaa, vaikka lukemalla lapsille tai viemällä niitä ulos että saan ruoat tehtyä, niin suuttui todella kovasti :( sen jälkeen hyvä kun on edes soittanut.

Me ollaan täysihoitola. Tekisi mieli itkeä. Olen valvonut vauvan kanssa kohta vuoden ja sitten vielä kaikki sukulaisten täysihoidot päälle. Kukaan ei persettään nosta sohvasta :(

Siskon pehe tulee meille kesällä tekemään samaa. Meitä ei edes kutsuta niille kun on niin pieni asunto. :)
Mä en tajua kuinka ihmiset kehtaa!
Mä olen sietänyt tuota sillä että lapset, serkukset, edes joskus tapaisivat. Jos jotenkin kieltäytyisivät niin varmaankaan eivät olisi tavanneet koskaan.

Miettikäähän te sukulaiset siellä näppistenne takana, niitä vierailutapojanne!

Anna niille selkeitä tehtäviä: tuossa on perunat, laita ne kiehumaan/kuori ne että saadaan muusia. Vie/hae lapset. Pue vauva ja laita päiväunille rattaisiin. Mene lasten kanssa ulos.

Niille pitää antaa selkeitä käskyjä yksi kerrallaan, ja kiitellä että ihanaa kun joku on auttamassa. Jos ne heittäytyy itse hoidettavaksi niin et saa niitä edes ulos teiltä, jos teetät pienitä töitä niin ne kyllästyy viidessä päivässä mutta kun kiittelet kovasti niin tulevat toistekin, ja taas annat hommia.

Siskon pehe tulee meille kesällä tekemään samaa. Meitä ei edes kutsuta niille kun on niin pieni asunto. :)
Mä en tajua kuinka ihmiset kehtaa!
Mä olen sietänyt tuota sillä että lapset, serkukset, edes joskus tapaisivat. Jos jotenkin kieltäytyisivät niin varmaankaan eivät olisi tavanneet koskaan.

Miettikäähän te sukulaiset siellä näppistenne takana, niitä vierailutapojanne!

Korjaus. Jos siis minä kieltäytyisin (täysihoitolatoiminnasta) niin lapset eivät varmaan koskaan tapaisi toisiaan.

[QUOTE="vieras";26299269]Anna niille selkeitä tehtäviä: tuossa on perunat, laita ne kiehumaan/kuori ne että saadaan muusia. Vie/hae lapset. Pue vauva ja laita päiväunille rattaisiin. Mene lasten kanssa ulos.

Niille pitää antaa selkeitä käskyjä yksi kerrallaan, ja kiitellä että ihanaa kun joku on auttamassa. Jos ne heittäytyy itse hoidettavaksi niin et saa niitä edes ulos teiltä, jos teetät pienitä töitä niin ne kyllästyy viidessä päivässä mutta kun kiittelet kovasti niin tulevat toistekin, ja taas annat hommia.[/QUOTE]

Juu, näin mäkin ajattelin vastata. Tai suoraan ehdottamisen sijasta voi esitellä, että nyt olisi ruoanlaittoa ja pyykinpesua, kaupassakäyntiä ja lasten ulkoiluttamista ohjelmassa - minkä tehtävän haluat tehdä? ;)

Meillä miehen veli teki tuota. On perheetön, yli kolmekymppinen sinkku, vähän semmonen oman tiensä kulkija. Tuli tänne "auttamaan" remontissa, makoili kaks viikkoa ja söi ruoat. Sitten mies tiuskaisi jotain vähän ikävästi ja veli lähti seuraavana päivänä. Ovat siis väleissä kyllä vielä mutta vähän ovat olleet aina tekemisissä.:P

Kaikki muut sukulaiset kyllä ainakin hoitavat "omat" sotkunsa. Jos tulee kylään muuten vaan niin en mä muuta vaadi mut jos luvataan tulla auttamaan niin sit sais kyllä olla enemmän hyötyä kuin haittaa..

Meillä ihan samaa täällä. Asutaan vielä lentokentän lähellä, joten kaikki jotka ovat lomailemaan lähdössä tulevat meille yöpymään. Ollaan sellainen mukava yöpaikka ennen lomalle lähtöä. Ilmainen majoitus. Tuodaan sentään keksipaketti sentään tullessa. Wau!

Täällä samaa touhua. Just oli miehen sisko lapsineen loisimassa viikon. Hyvä jos ruoasta kiittivät. Tein ruoat ja välipalat, pyykkäsin niitten pyykit, toimittiin kuskeina milloin minnekin. Vieraat lapset kiusasi meidän lapsia (löivät heti kun silmä vältti). Kun komensin näitä lapsia, suuttui käly. Ja tietenkään omia lakanoita tai pyyhkeitä ei ollut mukana. Mulla työssäkäyvällä meni lomaviikko hukkaan. Hän on kotiäiti, mutta lapset hoidossa.

Ei vika ole sukulaisissa vaan sinussa. On täysin itsesi päätettävissä kenet kotiisi päästät ja kuinka pitkäksi aikaa.

Jos en päästä niin sitten kaikki on suuttuneita. Miehen mielestä on ihan ok. kun isä ja äiti käyvät ( erikseen, koska ovat eronneet ) hänen mielestä on hyvä, että minulla on seuraa hänen työpäivien ajaksi. Hänen mielestä kaikki ovat täällä auttamassa minua. Minusta tämä on vain sitä, että minulla on aina yksi ylimääräinen tässä pyörimässä.

En osaa sanella ihmisille mitä pitää tehdä. Itse olen omatoiminen ja kun menen toisille kylään niin teen ruokaa, tiskaan, siivoan jne. Esim. anoppilassa ja äitini luona.

Vieraassa kodissa voi olla vaikea alkaa itsenäisesti tehdä töitä. Mä olen tehnyt niin, että painun ovesta ulos ja sanon että käyn laittamassa kasvimaata/hoitamassa hevoset ja viivyn 30 min, katso sillä aikaa lasta. Tai pyydän että tulee tekemään salaatin sillä välin kun mä laitan lämpimän ruuan, ja nostan tarvittavat välineet jne. Meillä oli viime kesänä yli kuukauden mun 12-vuotias sisko ja tänä kesänä mun ystävä ainakin tulee pariksi viikoksi. Mä en jaksa mitään täysihoitolaa pitää, jos joku ei viihdy meillä siksi että joutuu osallistumaan kotitöihin, olkoon sitten tulematta seuraavan kerran... :) Jos vieraat tulevat lyhyeksi ajaksi, niin toki silloin passaan ja hemmottelen heitä ihan mielelläni.

Äidille tästä juuri sanoin, niin ei ole sen jälkeen paljon kuulunut koko ihmisestä :(

Mieti tilannetta itsesi kannalta: kumpi sopii sinulle paremmin... se, että pysyt hiljaa ja sukulaiset makaavat vaivoinasi eikä tilanne muutu, vai se, että sanot heille siitä ja pääset heistä? Jos näin mustavalkoisesti ajatellaan. Tai onhan siinä tietysti mielestäni mahdollisuus myös perhepalaveriin kaikkine sukulaisineen, jossa kerrot väsymyksestäsi ja kokemuksistasi siitä, että he vain makaavat teillä.

oho, päätti anoppikin sitten herätä. Eihän kello ole kuin vasta 12 ja minä olen ollut vauvan kanssa hereillä jo 5.30 asti. Siis tätä tämä on :( itkettää.

Olisit vaan aamulla vauvan aamuhuollon jälkeen pistänyt kahvin tippumaan ja nostanut leipäkorin pöytään ja käynyt pirteästi herättämässä anopin aamupalalle. Muista tehdä noin huomenna. Pöytää korjatessa lykkäät tavaroita anopin käteen ja sanot minne laittaa. Älä hyvä ihminen anna toisten maata ja passaa heitä liikaa. Et kai mennyt nyt anopille tarjoamaan aamupalaa kun viimein nousi? Keksit heille paljon tekemistä, viet vaikka kävelylle katsomaan kotipiirin nähtävyyksiä, etteivät liikaa pääse istumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Täysin uupunut;26299222:
Alkaa jo ihan oikeasti ottaa päähän. Meillä 3 lasta ja omakotitalo. Nyt viime aikoina sukulaiset ovat tulleet kaukaa " auttamaan" pidemmäksi aikaa. Tämä "auttamaan" tarkoittaa siis sitä, että meillä löhöillään viikkoja. Nyt esim. anoppi on kaksi viikkoa. Appiukko oli kolme viikkoa helmi-maaliskuussa. Äitinikin oli tässä keväällä yhden pätkän ja ihan sama meno kaikilla. Appiukosta eniten apua. Tekee sentään jotain, käy kaupassa ja vie esikoista eskariin. Muut vaan kirjaimellisesti lukee lehtiä ja nukkuvat tai istuvat sohvalla.

En vaan jaksa! Olenko täysin kohtuuton? Viimeksi kun äidille mainitsin, että kyllä täällä voi oikeasti minua myös auttaa, vaikka lukemalla lapsille tai viemällä niitä ulos että saan ruoat tehtyä, niin suuttui todella kovasti :( sen jälkeen hyvä kun on edes soittanut.

Me ollaan täysihoitola. Tekisi mieli itkeä. Olen valvonut vauvan kanssa kohta vuoden ja sitten vielä kaikki sukulaisten täysihoidot päälle. Kukaan ei persettään nosta sohvasta :(

No itke jos siltä tuntuu. Sä sanot niille sukulaisille että ei tartte tulla vaivoiksi jos ei voi välittää senverran että tekeekin jotain, ja ihan sama jos närkästyvät, omapa on häpeänsä sitten. Että minä en kyllä pitäis mitään täyshoitolaa tollasil, varsinkin jos ovat tulleet auttamaan.

MÄ oon ite sellanen että pyrin auttamaan kaikkia tuttuja joilla on pieniä lapsia/ja tai vauva. ja välillä vähemmänkin tuttuja(ite oon kokenut sen ettei oo saanut 2v nukkuu kunnolla kun vauva/lapsi, herätti/valvoi ja tämä kokemus opetti sen että jos on edes yksi ihminen joka välittää ja on vähänkin avuksi, niin se auttaa oikeesti paljon omaan jaksamiseen). Eli mä en ymmärrä itsekkäitä välinpitämättömiä ihmisiä

ja sukulaisille kyllä sanoisin ihan suoraan.

oho, päätti anoppikin sitten herätä. Eihän kello ole kuin vasta 12 ja minä olen ollut vauvan kanssa hereillä jo 5.30 asti. Siis tätä tämä on :( itkettää.

Joo no sä tietty voit valittaa täällä tai sanoa suoraan. Tokihan se vauva on sun,ei anoppis että siinä mielessä anopilalsi on oikeus nukkua. Mutta jos hänell äolisi vähäänkään sydäntä ja päätä niin hän ajattelisi sinua.

TÄnään sä et passaa ketään! maks hoidat vauvan ja se siitä, käyt hakee itelles jonkun noutoruuan ja syöt ja jos anoppis alkaa jotain valittaa niin vastaat että: ai ruokaa, kiva, tee vaan ruokaa,jäikin vähän nälkä.

[QUOTE="vieras";26299374]Vieraassa kodissa voi olla vaikea alkaa itsenäisesti tehdä töitä. [/QUOTE]

Tulee ihan mieleen vierailu appiukon ja anoppipuolen mökillle. He häipyivät koko päiväksi kaupunkiin ja jäljelle jäi hirveä tiski mehunkeitto välineistä lähtien. Tulivat illalla takaisin, kun olin lapsia nukuttamassa ja kuului hirveä marmatus, kuinka ei ollut tiskejä edes saatu tiskattua. Täytyy sanoa, että loukkaannuin, kun tiskissä oli pari mukia ja lautasta lasten iltapalalta. Hirveällä kolinalla sitten alkoivat tiskaamaan, että oli homma saada lapset nukkumaan.

Seuraavana aamuna sitten selvisi, että olivat tiskanneet uusiksi kaikki minun pöydälle jättämäni puhtaat tarjoilukipot yms. joiden oikeasta paikasta minulla ei ollut hajuakaan. Jätin ne tarkoituksella työpöydälle, koska siitä vasta olisi mökä noussut, kun olisin ne heidän mielestään piilottanut jonnekin väärään paikkaan.

[QUOTE="Ccc";26299459]Kuka edes päästää sukulaisia asumaan luokseen moneksi viikoksi? Ei kyllä tulis tässä suvussa edes kenellekkään mieleen mennä jonkun luo viikoksi.[/QUOTE]

Mä päästän ihan mielelläni, koska sukulaiseni asuvat toisella puolella suomea ja onnistutaan näkemään todella harvoin. Omat vanhempani ovat vielä työelämässä, heillä on vielä kaksi kotona asuvaa lasta ja eivät oikein jaksa tai edes ehdi ajella meille usein, kun isälläkin on yhtenään pitkiä työmatkoja suomessa ja ulkomailla. Mulla ja miehellä on maatila, ja töitä on joka päivä, olipa joku juhlapyhä tai viikonloppu, niin ei mekään täältä ihan helposti lähdetä sukuloimaan. Aikuisia sukulaisia en varmaan jaksaisi viikkotolkulla, mutta esimerkiksi pikkusiskoni saisi olla meillä vaikka koko kesän :D Samalla toimin "lastenhoitoapuna" omille vanhemmilleni, kun heidän ei tarvitse huolehtia miten sisko pärjää kesälomalla yksin kotona silloin kun vanhemmat ovat töissä.

Moni kokee tungettelevaksi jos vieras alkaa noin vain järjestellä paikkoja jne. Tai vieras voi pelätä saavansa vihat päälleen kun menee pesemään pyykit väärin jne. Kannattaa ihan suoraan sanoa, mitä toivoisi vieraiden tekevän, koska he eivät osaa lukea ajatuksia!

[QUOTE="vieras";26299374]Vieraassa kodissa voi olla vaikea alkaa itsenäisesti tehdä töitä. Mä olen tehnyt niin, että painun ovesta ulos ja sanon että käyn laittamassa kasvimaata/hoitamassa hevoset ja viivyn 30 min, katso sillä aikaa lasta. Tai pyydän että tulee tekemään salaatin sillä välin kun mä laitan lämpimän ruuan, ja nostan tarvittavat välineet jne. Meillä oli viime kesänä yli kuukauden mun 12-vuotias sisko ja tänä kesänä mun ystävä ainakin tulee pariksi viikoksi. Mä en jaksa mitään täysihoitolaa pitää, jos joku ei viihdy meillä siksi että joutuu osallistumaan kotitöihin, olkoon sitten tulematta seuraavan kerran... :) Jos vieraat tulevat lyhyeksi ajaksi, niin toki silloin passaan ja hemmottelen heitä ihan mielelläni.[/QUOTE]

Se on kyl tosi, mutta vieraskin voi avaa suunsa ja kysyä miten vois olla avuksi. Eikä vaa möllöttää. Anoppilassa kysyin ennen ja nykyää anoppi osaa kertoa mitä me voimme tehdä. Eikä aina tarvi niissä asioissa mitä tehdään aina sielä käydessä. Sukulaispaikka tai ei ni kävijä avatkoon sen leipäluukkunsa.

Yhteistyössä