Itselläni on 6 lasta, sain heidät kaikki jo alle 30 v. Olin pitkään kotona,ja se oli elämäni parasta aikaa. Useampikin lapsi valvoi kuukausitolkulla ( yksikin nukkui vain puoli tuntia jonain yönä!), se oli raskasta, mutta en silti koskaan katunut lasten tekoa. Kaikki lapseni eivät ole edes terveitä, enkä puhu nyt mistään korvakierteistä, koliikista tai pissatulehduksista, mitä nyt oli useallakin, vaan vakavasta sairaudesta.
Joskus olimme viikossa 5 päivää sairaalassa, toisinaan menimme ambulanssilla. Tähän aikaan hoidettavana mukana oli myös vauva. Ymmärrän, että unen puute saa uupumaan. Jotain kuitenkin kertoo se, että aikuinen itse karjuu lapsille, ja kokee lapset noin negatiivisesti. Tuossa vaiheessa toivottavasti saatte konkreettista apua arkenne pyörittämiseen.
Pakko kuitenkin sanoa, että mitkä odotukset ihmisillä ovat lasten hankkimisen suhteen? Ei lapsia voi laittaa syrjään, kun tuntuu, ettei enää huvittaiskaan. Meillä majailee tälläkin hetkellä omien kuuden lapsen lisäksi myös muiden lapsia, kun omat vanhemmat eivät huolehdi. Lasten kasvattaminen on rankkaa, se on totuus. Mutta siihen voi asennoitua monella eri tavalla. Hermoromahdus tai masentuminen ovat tietysti asia erikseen, ja niihin pitää hakea heti apua.
En tiedä olenko itse sitten joku "mutaatio" kun rakastan lapsia, myös muiden, ja koen, että lapset ovat parasta, mitä elämässä voi saavuttaa. ( Itselläni on myös kaksi koulutusta, amk- ja yliopisto tasoinen ja hyvä ammatti ) Mitään en ole menettänyt lasten takia. Kaikkea olen kerennyt tehdä, ja olin myös 8 vuotta putkeen kotonakin,enkä menettänyt "uramahiksia" tms.
Tarkoitus ei ole lyödä lyötyjä, joilla on vaikeaa, vaan antaa toistenlainen näkökulma asiaan. Kaikesta selviää, ( jos normaali mielenterveys) mikäli vaan pyytää apua ja asennoituu oikein. Jos ette jaksa valvoa, saisitteko puolison tai jonkun sukulaisen hoitamaan lapsia edes muutamaksi yöksi? Hyvin nukutun yön jälkeen vaikeudet tuntuvat kutistuvan pienemmiksi.
Älkää kuitenkaan koskaan kostako lapsillenne turhautumistanne ja väsymystä. Te olette vanhempia, ja vanhempien pitää osata käsitellä asia kuin asia ilman huutamista tai väkivaltaa. Karjumisia ei voi oikeuttaa sillä, että ottaa niin pahasti päähän.