No hyi ja yök jos aikuinen ei pyyhi! Kiva haju varmaan kalsareissa. Eihän sitä itse haista, jos on siihen tottunut, mutta kyllä muut haistaa.
Mutta varsinaisesta asiasta sen verran, että kyllä opettaisin ilman muuta lapsen pyyhkimään. Jos intiimihygienia ei ole riittävä motiivi opettaa, niin ihan jo sosiaalisen aseman vuoksi, ettei joudu kiusatuksi, kun joku tyttökaveri hieman vanhempana huomaa ja alkaa ilkkua. Siinä sitä sitten surua kerrakseen, jos joutuu vaikkapa koulukiusatuksi.
Mieheni varmaan oksentaisi, jos kertoisin hänelle, että en pyyhi pissalla käynnin jälkeen. Voisi olla himot vähissä. Mutta minulla ei kyllä tätä pyyhkimisongelmaa ole.
Meidän yksivuotias tyttö pyyhkii itse jo ennen pissaamista. Hän istuu pöntöllä ja ylettyy vessapaperitelineeseen. Sieltäse nykii paperia siivu toisensa jälkeen ja työntää haaroväliinsä ja pyyhkäisee aina parit huitasut ennen paperin tiputtamista pönttöön. On se huvittava näky, mutta ainakin on mennyt malli perille. Opetettu ei olla, on seurannut ilmeisesti minua.
Mistä te muuten revitte näitä juttuja, että ei tarvitse lapsen pyyhkiä "ennen kouluikää" tai jotain muuta älytöntä? Samaa kustahan se on ja haisee ja on ällöttävän huono tapa. Kyllä tapoja saa opettaa jo nuorempanakin. En kehtaisi ainakaan nimimerkillä sitä tunnustaa, jos olisin siinä asemassa.