Meillä syödään tosi epäterveellisesti... oon nyt huomannut sen :///

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuaaaa

Vieras
Huomisesta alkaen elämäntapamuutos koko perheessä... roskiin en suostu täll palkalla ruokaa pois heittämään mutta huomenna pitää kaupassa käydä.
Huomen aamulla lapsille vanukasta, viilistä, muroja, puuroa, kaakaota ..
mutta entäs ylihuomenna?

Kaapissa kamalasti pastaakin ja riisiä, nuudelia. Jotai juustokastikepastajuttuja. Hernekeittoa.

On vähä sallaattiakin ja tomaattia, kurkkua. KUkaan ei niitä syö jos ei erikseen esille pane.

Vinkkejä? Mitä mä kaupasta ostan....

Hmm... no leipä kannattaa ostaa täysjyvää tai ruisleipää. Pasta ja riisit myös täysjyvää. Hedelmiä ja vihanneksia paljon erilaisia. Liha kannattaa ostaa maustamattomana, jugurttia voi tehdä itse tai sitten yrittää ostaa jotain vähäsokerisempaa. Ei ole pakko äärimmäisyydestä toiseen heilahtaa, välillä voi herkutellakin. :)

Netti on pullollaan ruokalistoja kokeile:

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/kolmen_viikon_ruokalista/

http://plaza.fi/ellit/ideakeittio/ruokalistat/uusi-4-viikon-ruokalista

meillä ruokakori sisältää useimmiten näitä; salaattia, tomaattia, kurkkua, banaania, maitorahkaa, marjoja, tonnikalaa, kananmunia, jauhelihaa, parsakaalta, porkkanaa, broileria (marinoimattomia rintafileitä), oliiviöljyä, tummaa pastaa, tomaattimurskaa, kalaa, rasvatonta raejuustoa, kunnolla kuitupitosta leipää.
joskus lapet syö perunaa, jugurttia ja murojakin.

Itse ainakin yritän tehdä ruoat tuoreista raaka-aineista alusta loppuun itse, siten voi säädellä ainakin sen, ettei tule tarpeettomia lisäaineita. Pannassa on myös turhat hiilarit, mutta herkkupäivä on kuitenkin oltava. Silloin ostan tummaa suklaata, kuivattuja hedelmiä jne. Puurothan ovat ihan loistavia (meillä lähinnä ruis-tai kaurapuurot), jogetkin saa maustamattomana..turkkilainen on ihan parasta.=) Sitten vaan tuoreita hedelmiä ja vihanneksia vaikkapa valmiina paloina. Tänään me syötiin paistettua lohta, riisi-ohra-seosta, uunivihanneksia, tsatsikia ja salaattia + mutakakkua mustaherukkasoseen kera.

Yritän ostaa aina mahdollisimman terveellistä ruokaa ja tehdä kaiken itse alusta alkaen. Tällaisia aineksia kannan yleensä kotiin:

maitotuotteet: maustamaton AB-jogurtti (hyvää marjojen ja hunajan kanssa!), rasvaton maitorahka (sopii smoothie-juomiin), luomumaito, 17 prosenttinen Oltermanni, luomuruokakerma

viljatuotteet: täysjyväleipä, ruisleipä, täysjyväpasta

liha/kala: broilerin ohutleikkeet (ilman marinadia), lohta (ostan yleensä sellaisen valmiiksi pakatun kilon palan, josta riittää kahdeksi ruokailukerraksi), naudan paistijauheliha

vihannekset: kotimaista kurkkua, tomaattia & juureksia, paprikaa, rucolaa/muuta salaattia, tuoreita yrttejä, perunoita, purjoa

heldelmät & marjat: erilaisia sitrushedelmiä (paljon vitamiineja näin talviaikaan), kotimaisia omenoita, viinirypäleitä, kesällä tuoreita kotimaisia marjoja ja talvella pakastettuja

muuta: tuoretta valkosipulia (tosi terveellistä!), kylmäpuristettua oliiviöljyä (paistamiseen, leivontaan & salaatinkastikkeeksi), luomuvoita, pähkinöitä, Gefilus-mehuja tai tuorepuristettua appelsiinimehua, kylmäpuristettu karpalomehutiiviste, omega3-kananmunia

• Tykkää
Reactions: MorbidMama

Yhteistyössä