Meillä on nyt erikoinen tilanne 3-vuotiaan tytön kanssa. Osaiskohan joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmentynyt äiti

Vieras
En tiedä miten suhtautua. En viitsinyt otsikkoon heti laittaa.

Eli tyttö on nyt alkanut kosketella itseään, alapäätään. Olen sanonut että omassa huoneessa saa tehdä sitä mutta siitä huolimatta tekee sitä meidän läsnäollessa. En kai voi kuitenkaan kieltää? Meneekö tämä vaihe ohi jos ei reagoida? Kauanko tämä vaihe yleensä kestää?

Päiväkodissa ajattelin ottaa puheeksi ensi viikolla. En tiedä onko siellä tehnyt samaa. Nyt viikonlopun aikana vasta kotona huomattiin. Tekee sitä päikkäreillä just ennen nukahtamista ja nukahtaa käsi housuissa.

Meillä on kolme poikaa, jokaisella ollut tuo vaihe. Pojilla asiaan tunnutaan suhtautuvan muutenkin vähän eri tavalla, pippeli roikkuu niin siinä näkyvänä.

Meillä on vaan puhuttu lapselle että pippeliä ei oo sopivaa venytellä kun on muita paikalla, ihan niin kuin nenän kaivaminenkin :) ei asia ole sen ihmeellisempi!

Eikö lapsi sitten päikkäreillä ole omassa huoneessaan tai joka tapauksessa omassa rauhassaan eri huoneessa kuin muut? Sellaiseen en puuttuisi, mutta jos ruokapöydässä tai muuten ihan toisten edessä tuota tekee, kieltäisin kyllä.

Ihan luonnollisesti olen sanonut, että kädet pois menee likaa ja tulee tulehduksia. Ottaa kädet pois. Parempi vaan oppia ettei ainakaan muiden seurassa tai niin että muut tietävät, niin tee. Voi myöhemmin hävetä. Kyllähän tuo kynsiäkin syö ja varmasti syö kun en ole näkemässä.

Ihan luonnollisesti olen sanonut, että kädet pois menee likaa ja tulee tulehduksia. Ottaa kädet pois. Parempi vaan oppia ettei ainakaan muiden seurassa tai niin että muut tietävät, niin tee. Voi myöhemmin hävetä. Kyllähän tuo kynsiäkin syö ja varmasti syö kun en ole näkemässä.

Ei pidä valehdella vaan pitää kertoa oikea syy, eli että muiden läsnäollessa niin ei ole sopivaa tehdä, vaan se on yksityinen asia.

Pk:ssa juteltiin asiasta kerran psykologin kanssa, näitä "puuhastelijoita" kun on aina monessa ryhmässä :) hän antoi neuvon että ei pidä/tarvitse puuttua mitenkään jos ei tee näkyvästi/muiden läsnäollessa. Sillon sitten sanotaan että omassa rauhassa voi tehdä, ei muiden nähden. Mutta siis hyvin tavallista on!

• Tykkää
Reactions: jenha86
Miksei voi kieltää? En mä ainakaan tollasta kattelis mut ei meillä ole koskaan tuollaista ollutkaan. Ihmettelen että mistä ne monien mukulat keksii tehdä tuollasta ja vielä sallitaan! Haloo, ei ole mikään pakko sallia pimpin/pippelin räpeltämistä! Varsinaista uusavuttomuutta ja vapaata kasvatusta kun ei osata laittaa rajoja.

entä jos ongelma on, ettei lapsi lopeta sen tekemistä "yleisellä" paikalla, vaikka käskee. siis lopettaa sitten vasta, kun häntä ollaan jo kantamassa omaan huoneeseen. kerrottu on ihan nätisti meilläkin, että yksityinen aisa ja omassa huoneessa saapi tehdä, mutta ei muuten.. ei usko, vaan itsepäisesti jatkaa esim tv:tä ktasoessa, ja tosiaan sitten heti lopettaa kun ollaan omaan huoneeseen komentamassa. kohta taas jatkaisi..

En päässyt yöllä vastaamaan kun netti pätki.

Tyttö nukkuu välillä päikkärit vieressä. Nyt viikonlopun aikana on meilläkin ollut niin että tyttö lopettaa vasta kun ollaan kantamassa omaan huoneeseen. Vaikuttaisi siltä että se käsi menee huomaamatta sinne pöksyyn. Ja sitten taas toisaalta myös kun kielletään. Nyt on se ikä että heti tehdään kun kielletään. Siksi mietinkin olisko kuitenkin parempi ettei reagoida ollenkaan.

Sitäkin olen sanonut että voi tulla tulehduksia jos liikaa koskettelee. Ja tyttö välillä hieroo ensin alapäätä ja sitten silmää. Olen sanonut että helposti voi tulla silmätulehdus. Ja käsipesulle joutuu aina jos on koskenut alapäähän.

Kannattaa miettiä huolellisesti, mitä siitä pimpasta sanoo. Se on pissaamisen ja synnyttämisen lisäksi nautinnon lähde niin aikuisille kuin lapsille. "Trauma" nyt on vähän raju sana, mutta jos koko ajan toitotetaan, että "se on likainen ja bakteerinen ja hyi hyi käsipesulle" (ei sillä etteikö kädet pitäisi pestä) voi tulla tunnelukkoja, jotka vaikuttaa koko elämän.

Itse en yhtään nauti esimerkiksi toisen ihmisen koskettelusta sillä alueella, tuntuu kiusalliselta ja että varmaan toista ällöttää kun on likainen jne. Vaikka näenkin että no eipä taida. :D

Pointti on se, että tottakai ohjataan asialliseen käytökseen ja hygieniaan, mutta ehkei kannata toitottaa kuinka likainen pimppa on. ;)

Ei sitä saisi kieltää kokonaan eikä asiasta saa tehdä likaista. Ja tuo kuuluu lapsen normaaliin kehitykseen.

Jos lapsi tekee sitä muiden läsnäollessa, häntä ohjataan että itseään saa kosketella sieltä vain silloin kun muut ei ole paikalla, eli esim. omassa huoneessa. Samalla on hyvä ottaa esille asia että kukaan muu ei saa alapäätä koskea eikä sitä nähdä, paitsi isi/äiti suihkussa kun pitää pestä. Eikä hän saa koskea muiden sukupuolielimiin.

Alkuperäinen kirjoittaja 3v: tytön äiti myös;29966912:
Kannattaa miettiä huolellisesti, mitä siitä pimpasta sanoo. Se on pissaamisen ja synnyttämisen lisäksi nautinnon lähde niin aikuisille kuin lapsille. "Trauma" nyt on vähän raju sana, mutta jos koko ajan toitotetaan, että "se on likainen ja bakteerinen ja hyi hyi käsipesulle" (ei sillä etteikö kädet pitäisi pestä) voi tulla tunnelukkoja, jotka vaikuttaa koko elämän.

Itse en yhtään nauti esimerkiksi toisen ihmisen koskettelusta sillä alueella, tuntuu kiusalliselta ja että varmaan toista ällöttää kun on likainen jne. Vaikka näenkin että no eipä taida. :D

Pointti on se, että tottakai ohjataan asialliseen käytökseen ja hygieniaan, mutta ehkei kannata toitottaa kuinka likainen pimppa on. ;)

Sitä minä just pelkään. Siis kun tämä vaikuttaa tietysti lapsen seksuaaliseen kasvamiseen.

Ei nyt ihan täysin verrattavissa, mutta hyvä ystäväni kertoi joskus että hänelle selvisi terapiassa että hänen seksuaaliset "patoutumat" johtuivat siitä kun oli masturboinut ja isänsä oli nähnyt ja antanut selkäsaunan. Enpä itse voisi koskaan reagoida noin, mutta se että tiedostan että se vanhempien suhtautumisen vaikuttaa.

Miehen kanssa puhuttiin että tästä ei ainakaan suurempaa meteliä tehdä. Nätisti sanotaan että omassa huoneessa saa "harrastaa".

Ei sitä saisi kieltää kokonaan eikä asiasta saa tehdä likaista. Ja tuo kuuluu lapsen normaaliin kehitykseen.

Jos lapsi tekee sitä muiden läsnäollessa, häntä ohjataan että itseään saa kosketella sieltä vain silloin kun muut ei ole paikalla, eli esim. omassa huoneessa. Samalla on hyvä ottaa esille asia että kukaan muu ei saa alapäätä koskea eikä sitä nähdä, paitsi isi/äiti suihkussa kun pitää pestä. Eikä hän saa koskea muiden sukupuolielimiin.

Miten se selitetään 3-vuotiaalle?

En tiedä mitä leikkejä siellä päiväkodissa on ollut mutta kerran tyttö selitti yhdestä 5-vuotiaasta pojasta että poika oli koskenut pyllyyn. Ei osannut kertoa kenen pyllyyn. Täytyy tämäkin ottaa puheeksi päiväkodissa huomenna.

Alkuperäinen kirjoittaja ai täh;29966843:
Miksei voi kieltää? En mä ainakaan tollasta kattelis mut ei meillä ole koskaan tuollaista ollutkaan. Ihmettelen että mistä ne monien mukulat keksii tehdä tuollasta ja vielä sallitaan! Haloo, ei ole mikään pakko sallia pimpin/pippelin räpeltämistä! Varsinaista uusavuttomuutta ja vapaata kasvatusta kun ei osata laittaa rajoja.

Siis täh! Todellakin saa tehdä ja on ihan normaalia. Se, että missä sitä tekee ja kenen kanssa on eri asia. Kannattaa tutustua lapsen kehityspsykologiaan ennen kuin hankit omia lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja ai täh;29966843:
Ihmettelen että mistä ne monien mukulat keksii tehdä tuollasta ja vielä sallitaan! Haloo, ei ole mikään pakko sallia pimpin/pippelin räpeltämistä! Varsinaista uusavuttomuutta ja vapaata kasvatusta kun ei osata laittaa rajoja.

Ihmettelen että miten et tajua että moni lapsi räpeltää alapäätä jos on huomannut että se tuntuu hauskalta/kivalta tai se kutittaa jännästi. Haloo, sen voi huomata ihan vahingossa. Varsinaista typeryyttä kun ei ymmärretä näin simppeliä asiaa.

Unnuttaminen on aika yleistä ja kuuluu tiettyyn kehitysvaiheeseen.

Minusta lapselle on kyllä paljon reilumpaa sanoa, että alapäätä ei kaivella toisten läsnäollessa. Tuollaisesta tulehduksilla ja lialla uhkailusta voi tulla lapselle vaan häpeää ja pelkoja. Kuitenkin oman alapään koskemiseen ei pitäisi näitä liittää, vaan opettaa lapselle että se ei kuulu muiden silmille.

Eikös tuo ole aika tiukka suhtautuminen asiaan, ainakin suomalaisessa kulttuurissa? Kyllä meillä ainakin poika käy saunassa paitsi meidän vanhempien kanssa, myös isovanhempien ja jos meillä on vieraita joiden kanssa saunotaan, lapsi voi valintansa mukaan mennä joko naisten tai miesten kanssa saunaan. Nyt alle kouluikäisenä on uimahallissakin naisten puolella jos minä menen hänen kanssaan kahdestaan uimaan. Ja sitä paitsi, jos ajatellaan että kukaan muu kuin vanhemmat ei saisi pippeliä nähdä, niin eihän lapsi voisi edes harrastuksissa ja koulussa vaihtaa vaatteita ja käydä suihkussa, sillä eihän siellä mitään yksittäiskoppeja joka lapselle ole. Joten en minä kyllä ihan tuollaista suhtautumista alastomuuteen aio lapselle opettaa.

Tottakai voit ja pitääkin kieltää, jos tekee sitä muiden aikana. Vanhempien tehtävä on opettaa lapsilleen, mikä on soveliasta ja mikä ei. Kuten täällä on jos neuvottu, niin voit sanoa, ettei muiden aikana ole sopivaa kosketella itseään, mutta yksikseen voi tehdä sitä vaikkapa nukkumaan mennessä. Muistakaa myös korostaa, että kädet pitää pestä heti heräämisen jälkeen.

Eikös tuo ole aika tiukka suhtautuminen asiaan, ainakin suomalaisessa kulttuurissa? Kyllä meillä ainakin poika käy saunassa paitsi meidän vanhempien kanssa, myös isovanhempien ja jos meillä on vieraita joiden kanssa saunotaan, lapsi voi valintansa mukaan mennä joko naisten tai miesten kanssa saunaan. Nyt alle kouluikäisenä on uimahallissakin naisten puolella jos minä menen hänen kanssaan kahdestaan uimaan. Ja sitä paitsi, jos ajatellaan että kukaan muu kuin vanhemmat ei saisi pippeliä nähdä, niin eihän lapsi voisi edes harrastuksissa ja koulussa vaihtaa vaatteita ja käydä suihkussa, sillä eihän siellä mitään yksittäiskoppeja joka lapselle ole. Joten en minä kyllä ihan tuollaista suhtautumista alastomuuteen aio lapselle opettaa.

Lisään tähän, että myös lääkäri saa koskea tarvittaessa lapsen sukupuolielimiin. Sekin on hyvä opettaa, jotta ei pelästy lääkärissä.

Ainiin, unohdin että palstalla kaikki pitää vääntää rautalangasta.

Sillä että muut ei saa sitä "nähdä", ajoin lähinnä takaa että on hyvä kertoa lapselle että pimppiä/pippeliä ei tarvitse kenellekkään näyttää jos joku semmoista pyytää tekemään. Eikä siihen minusta tarvitse edes lääkärin koskea ellei äiti/isä ole myös paikalla, jolloin voi kertoa että nyt lääkärin pitää siihen katsoa koska *syy*.

Anteeksi että tekstini jätti niin paljon mielikuvituksen varaan.

Miten se selitetään 3-vuotiaalle?

En tiedä mitä leikkejä siellä päiväkodissa on ollut mutta kerran tyttö selitti yhdestä 5-vuotiaasta pojasta että poika oli koskenut pyllyyn. Ei osannut kertoa kenen pyllyyn. Täytyy tämäkin ottaa puheeksi päiväkodissa huomenna.

Ihan vaan konkreettisilla ohjeilla. "Ei saa koskea pimppiin kun muita on paikalla, voit kosketella sitä omassa huoneessa".

Ja juuri tuota ajoin takaa että esim. päiväkodissa voi joku lapsi pyytää että näytä pimppi, siitä voi lasta ohjeistaa että jos joku pyytää pimppiä näyttämään niin sinun ei tarvitse sitä näyttää eikä siihen saa muut koskea. Meillä on päiväkodissa juu näitä tilanteita aina silloin tällöin, ei niistä suurta numeroa tarvitse tehdä koska se on osa lasten normaalia kehitystä, ja heille tulee vain lapsentasoisesti kertoa että mitä saa ja ei saa tehdä.

Toki ensin kannattaa aina kysyä lapselta että esim. kutiaako pimppi kun raavit sitä, mutta ymmärsin että ap on sellaiset jutut jo selvittänyt.

Yhteistyössä