Meillä on kyllä arjen pyöritys täysin minun harteilla - kohtalontovereita???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks

Vieras
Lasten hoitoon vienti ja haku, hoitoon tavaroiden mukaan huolehtiminen, kynsien leikkaus, iltatoimet, kylvetys, ruokailut - aivan kaikki!!!

Pyykkishow, siivous ja nimenomaan se, että ylipäätään siivotaan on kans minun heiniäni.

Mies tekee aamupalan joka aamu ja tekee mitä pyydetään, mutta mitä vastuunkantamista se oikeastaan on, kun ei oma-aloitteisesti tee mitään ja nimenomaan ei ajattele mitään???

Mies maksaa laskut, tankkaa autot.

Minäkin teen melkein kaiken. Silloin kun miehen työvuorot sallivat kuskaa hän pojan harkkoihin, mutta ruokaostot, ruuanlaitot, tiskit, pyykit, koirat, siivoukset, lasten iltatoimet kuten hampaiden harjaus, iltasadut, suihkut ym. hoidan minä.

Olenkin kysynyt, että miten pärjäätte jos minulle sattuu jotain. Hän vaan sanoo joo joo...

Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
kasvattakaa te kunnollisia poikia. töihin vaan ja paapomine stop.
heti huomenna ekaluokkalainen tekemään aamupalat ja huolehtimaan ITSE että ehtii kouluun.

Itse asiassa meillä teinit (pojat) pesevät itse pyykkinsä ja huolehtivat oman huoneen siivouksen. + tiskikoneen tyhjennys on heidän hommiaan joka toinen kerta... Että ainakin kova yritys olis :D

aivan samaa mieltä! Äidit ne niitä mammanpoikii tekee ei isät!! Mun kaveri paapoo vielä 17-vuotiasta koltiaista,tekee voileivät ja kuorii perunat nenän eteen ja kehtaa suuttua jos häntä arvostellaan siittä:(....ymmärrettävästi ei ole mieskavereita paljo näkyny!!!

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
aivan samaa mieltä! Äidit ne niitä mammanpoikii tekee ei isät!! Mun kaveri paapoo vielä 17-vuotiasta koltiaista,tekee voileivät ja kuorii perunat nenän eteen ja kehtaa suuttua jos häntä arvostellaan siittä:(....ymmärrettävästi ei ole mieskavereita paljo näkyny!!!

just. ja kun poika muuttaa omilleen, on normaalia että äiti siivoaa kämpän ja sisustaa ja pesee edelleen pyykit.

kyllä joillekin tytöille, mutta tyttöjen kohdalla tuo on tosi pieni vähemmistö, kun taas pojilla ihan normaalia. tyttöjen kohdalla ehkä 1-2% saa vastaavan palvelun, pojista sanotaanko 50%.

ja poikia kehutaan huonoista numeroista, tyttöjä ei.

heti huomenna ekaluokkalainen tekemään aamupalat ja huolehtimaan ITSE että ehtii kouluun.

Tuota asennetta olen koittanut soveltaa poikiini ja yhtenä aamuna olin yllättynyt kun 3-vuotias poikani oli vienyt märän pyykkiläjän koneesta valmiiksi pyykkitelineen luo levitettäväksi. :D Ihan positiivinen "mielenhäiriö" pojulta.

Poika on myös erityisen tarkka roskista ja jos huomaa lattialla jotain niin vie sen yleensä heti roskikseen. Myös hänen omilla tavaroillaan on oltava tietyt tarkkaan määritellyt paikkansa.

Esikoiselle olisi kiva tartuttaa samanlainen asenne kotihommiin. :whistle: Hänen kanssa tahtoo olla yhtä taistelua aina kun sille päälle sattuu. Mutta imurointi kyllä on toisinaan hänen himohommaansa. =)

Olen koittanut kehitellä tehdasteoriaa pojalle että perhe on kuin tehdas jossa jokaisella on omat logistiset roolinsa ja lelut on kerätty lattialta mm. leikkimällä tavarankuljetuspalvelua. Kuskataan ne takas oikeisiin osoitteisiin.

Tuntuu että poikien kanssa vaan pakko käyttää enemmän mielikuvitusta jotta syntyy positiivinen mielikuva kotihommista.

Näin olen tehnytkin, isopoika on itse huolehtinut kouluun menot, eipä ole ikinä tarvinnut poikaa herätellä kouluun. Ja hän sentään meni 6v ekalle!
Kaikkien jotka valittaa ettei miehet tee mitään olisi syytä mennä antamaan avari anopille, tai sitten katsoa peiliin.

Mulla 4v meni oma-aloitteisesti pistämään kattilaan jääneet ruoat jääkaappiin. Minusta jotenkin ihana kun oli laittanut sekä kattilan sekä paistinpannun jääkaappiin kun niissä oli vielä ruokaa.

Mäkin pyöritän arkea paljolti yksin. Mies tosin tekee ihan pyyteettömästi silloin kun on kotona, mutta työ on sellaista että arki mun vastuulla.

Joskus itse mietin tota, et mitä sit jos mulle sattuu jotain. Ei tartte miettiä enää. Meidän 5v. tyttö antoi lastenvahdille (mummolle) tarkat ohjeet miten pienempiä sisaruksia hoidetaan ja huomioidaan, kun olin mieheni kanssa vkonlopun reissussa. Et jos mies ei ole kartalla, niin ohjeistusta löytyy kotoa. Lapset kun tuntee paremmin kenen vaattetkin on kyseessä, jos isä yrittää laittaa ns. vääriä vaatteita päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mäkin pyöritän arkea paljolti yksin. Mies tosin tekee ihan pyyteettömästi silloin kun on kotona, mutta työ on sellaista että arki mun vastuulla.

Joskus itse mietin tota, et mitä sit jos mulle sattuu jotain. Ei tartte miettiä enää. Meidän 5v. tyttö antoi lastenvahdille (mummolle) tarkat ohjeet miten pienempiä sisaruksia hoidetaan ja huomioidaan, kun olin mieheni kanssa vkonlopun reissussa. Et jos mies ei ole kartalla, niin ohjeistusta löytyy kotoa. Lapset kun tuntee paremmin kenen vaattetkin on kyseessä, jos isä yrittää laittaa ns. vääriä vaatteita päälle.

Joo, tuo oli kyllä huvittavaa miten mies ei voinut aikoinaan erottaa minkä kokoinen vaate kuuluu kellekin?! :whistle: Meillä kun vaan kaksi lasta kuitenkin! Ei luulisi olevan mikään hirveä älykkyystesti kun lapsilla ikäeroa 3vuotta.

Meillä sama homma. Mieheltä puuttuu täysin aloitekyky ja omatoimisuus. Joskus, ehkä kerran viikossa, tyhjentää pyykkikoneen tai laittaa tiskikoneen päälle ja laittaa puhtaat astiat kaappiin. Ja meillä siis pyykkikone pyörii joka päivä, tiskikone joskus kahdestikin. Kuivuneita pyykkejä ei viikkaa kaappiin, joskus jätän miehen vaatteet narulle ja jos eivät ole kadonneet siitä ennen kuin alan uusia pyykkejä ripustamaan, rypistän ne mytyksi ja heitän miehen kaappiin.

Kaiken mies jättää kuin lehmä paskansa. Lehtiä lojuu ties missä, samoin laturit, kynät, vihot...

Kun pyydän imuroimaan, niin useimmiten vastaus on, että ''ei täällä tartte siivota.'' Ihan kuin lapsiperheessä olisi liikaa vaadittu, että edes pikaimurointi tehtäis kahdesti viikossa.

Vessaa mies ei ole pessyt koskaan, käsipyyhkeet sattuu joskus vaihtamaan, aika harvoin tätä tapahtuu.

Reissuun lähdettäessä mies automaattisesti olettaa, että minä huolehdin muksun tavaroiden pakkaamisesta. Yleensäkin kaikki muksun tavarahankinnat ovat minun vastuullani (rahat ovat kyllä yhteiset) mutta mun täytyy aina katsoa että kaikkea tarpeellista on, ja jos ei ole, niin hankkia se.

Muksun kanssa mies kyllä touhuaa omatoimisesti, vaihtaa vaipan ja vaatteet, syöttää ja pesee nassun, kylvettääkin KUNHAN SANON että tuo muksu tarttis pestä. Itse ei tajuis.

Sitten joskus harvoin, kun mies saa puuskan ja vaikkapa järjestelee ja imuroi, niin pitäisi suurinpiirtein kiittää ja kumarrella loppupäivän ja kehua, kuinka ahkera mies oli. Mä en jaksa, miksei MUA kiitetä ja ylistetä vaikka teen samoja hommia joka päivä?

Mies ihan oikeasti ei vaan huomaa suurinta osaa, mitä täällä kotona täytyy tehdä, jotta arki pelaisi. Pestä vaatteet, laittaa ne kuivumaan ja kuivuneet kaappiin, laittaa ruokaa ja tiskata tiskit, pyyhkiä keittiön tasot päivittäin ja kaapinovista tahrat, vessanpesu ainakin kerran viikossa, imurointi ainakin kahdesti viikossa, lattioiden pesu ainakin kerran kahdessa viikossa. Tavaroita saa viedä paikoilleen jatkuvasti. Mä en vaadi mitään avotakka-kliinishygieenistä ympäristöä, vaan sellaista siisteyttä, ettei hukuta tavaroihin ja että sukanpohjat eivät olisi aina hiekan- ja leivänmurusissa tai jää lattiaan kiinni.

Syyttävä sormi miehen uusavuttomuudesta osoittaa kyllä anoppiin, joka on kyllä tosi ihana ihminen, mutta ei kyllä liki kolmekymppisen miehen perunoita tarvitse enää äidin kuoria. Niin kuin anoppi hänen luonaan syödessä poikansa potuille tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja musta harmaana:
Meillä sama homma. Mieheltä puuttuu täysin aloitekyky ja omatoimisuus. Joskus, ehkä kerran viikossa, tyhjentää pyykkikoneen tai laittaa tiskikoneen päälle ja laittaa puhtaat astiat kaappiin. Ja meillä siis pyykkikone pyörii joka päivä, tiskikone joskus kahdestikin. Kuivuneita pyykkejä ei viikkaa kaappiin, joskus jätän miehen vaatteet narulle ja jos eivät ole kadonneet siitä ennen kuin alan uusia pyykkejä ripustamaan, rypistän ne mytyksi ja heitän miehen kaappiin.

Kaiken mies jättää kuin lehmä paskansa. Lehtiä lojuu ties missä, samoin laturit, kynät, vihot...

Kun pyydän imuroimaan, niin useimmiten vastaus on, että ''ei täällä tartte siivota.'' Ihan kuin lapsiperheessä olisi liikaa vaadittu, että edes pikaimurointi tehtäis kahdesti viikossa.

Vessaa mies ei ole pessyt koskaan, käsipyyhkeet sattuu joskus vaihtamaan, aika harvoin tätä tapahtuu.

Reissuun lähdettäessä mies automaattisesti olettaa, että minä huolehdin muksun tavaroiden pakkaamisesta. Yleensäkin kaikki muksun tavarahankinnat ovat minun vastuullani (rahat ovat kyllä yhteiset) mutta mun täytyy aina katsoa että kaikkea tarpeellista on, ja jos ei ole, niin hankkia se.

Muksun kanssa mies kyllä touhuaa omatoimisesti, vaihtaa vaipan ja vaatteet, syöttää ja pesee nassun, kylvettääkin KUNHAN SANON että tuo muksu tarttis pestä. Itse ei tajuis.

Sitten joskus harvoin, kun mies saa puuskan ja vaikkapa järjestelee ja imuroi, niin pitäisi suurinpiirtein kiittää ja kumarrella loppupäivän ja kehua, kuinka ahkera mies oli. Mä en jaksa, miksei MUA kiitetä ja ylistetä vaikka teen samoja hommia joka päivä?

Mies ihan oikeasti ei vaan huomaa suurinta osaa, mitä täällä kotona täytyy tehdä, jotta arki pelaisi. Pestä vaatteet, laittaa ne kuivumaan ja kuivuneet kaappiin, laittaa ruokaa ja tiskata tiskit, pyyhkiä keittiön tasot päivittäin ja kaapinovista tahrat, vessanpesu ainakin kerran viikossa, imurointi ainakin kahdesti viikossa, lattioiden pesu ainakin kerran kahdessa viikossa. Tavaroita saa viedä paikoilleen jatkuvasti. Mä en vaadi mitään avotakka-kliinishygieenistä ympäristöä, vaan sellaista siisteyttä, ettei hukuta tavaroihin ja että sukanpohjat eivät olisi aina hiekan- ja leivänmurusissa tai jää lattiaan kiinni.

Syyttävä sormi miehen uusavuttomuudesta osoittaa kyllä anoppiin, joka on kyllä tosi ihana ihminen, mutta ei kyllä liki kolmekymppisen miehen perunoita tarvitse enää äidin kuoria. Niin kuin anoppi hänen luonaan syödessä poikansa potuille tekee.

Se se oli meilläkin ongelma. Kun se ei vaan HUOMANNUT mitä kaikkea kotona pitää tehdä.. veikkaan että kyllä ehkä huomasikin muttei vaan saanut tehtyä kun halusi käyttää ajan ihan muuhun. Oli aina kiinni omissa maailmoissaan ja projekteissaan.

Olisi pitänyt anopin vihjeestä ottaa vaari suhteen alkuaikoina kun anoppi sanoi "Kyllä se tekee kun käskee" :headwall: Niinhän tuo tekikin käskystä kaikkea mutta ilman erillisiä perusteellisia ohjeita ei mitään olisi tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:
Se se oli meilläkin ongelma. Kun se ei vaan HUOMANNUT mitä kaikkea kotona pitää tehdä.. veikkaan että kyllä ehkä huomasikin muttei vaan saanut tehtyä kun halusi käyttää ajan ihan muuhun. Oli aina kiinni omissa maailmoissaan ja projekteissaan.

Olisi pitänyt anopin vihjeestä ottaa vaari suhteen alkuaikoina kun anoppi sanoi "Kyllä se tekee kun käskee" :headwall: Niinhän tuo tekikin käskystä kaikkea mutta ilman erillisiä perusteellisia ohjeita ei mitään olisi tapahtunut.

Juu, kyllä mieskin tekee sitten kun käskee. Usein yrittää, että ''etkö sä vois, ku mun tarttis...?'' eli siis ei myöskään viitsis, ellen todella tiukasti käskisi. Olen opiskeleva kotiäiti, mies myöskin opiskelija ja yhdistysaktiivi, ja harrastukseen menee paljon aikaa. Mutta kyllä sitä aikaa saa luvan olla arjen toiminnan ylläpitämiseenkin tunti-pari päivässä.

Mulla on todellakin muuttunut käsitys ns. pirttihirmuista ja hellapoliiseista sitten sinkkuvuosien. Jotkut varmaan pitää mua hirveenä käskyttäjänä, mutta jos en käskis ja kehottais, niin täällä ei yksinkertaisesti TAPAHTUISI MITÄÄN jollen minä itse tekisi jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Lasten hoitoon vienti ja haku, hoitoon tavaroiden mukaan huolehtiminen, kynsien leikkaus, iltatoimet, kylvetys, ruokailut - aivan kaikki!!!

Pyykkishow, siivous ja nimenomaan se, että ylipäätään siivotaan on kans minun heiniäni.

Mies tekee aamupalan joka aamu ja tekee mitä pyydetään, mutta mitä vastuunkantamista se oikeastaan on, kun ei oma-aloitteisesti tee mitään ja nimenomaan ei ajattele mitään???

Mies maksaa laskut, tankkaa autot.

mullakin pesii nurkissa just samanlainen vätys

No voi voi. Jos noin häiritsee, menkää lakkoon älkääkä olko tuollaisia marttyyrejä. Kai tiesitte minkälaisen miehen kanssa yhteen menitte, ei tuollaine voi yllätyksenä tulla? Sitäpaitsi parempi kai se on ite asiat hoitaa eikä opetella siihen että jiku muu tekee, ei tule siinäkään ikäviä ylläreitä jos joskus yksin jää.

Täällä tehdään kans kaikki ITE, mut mies on yleensä viikonloppuisin sitten apuna ja ihan oma-aloitteisestikin ottaa osaa lastenhoitoon - kodinhommat hoidan silloinkin minä, mutta ihan mielelläni kun ei ole lapsilauma siinä koko ajan mukana silloin.

Meillä mies on töissä viikot toisella paikkakunnalla, mutta viikonloput onkin sit mun lepoaikaa :) Tänäänkin mies oli ennen mun heräämistä jo hoitanut lasten aamutoimet ja siivonnut keittiön, että mä pääsin suoraan ruuanlaittoon :)

Yks suositus on se, että älkää ikinä ottako miestä, joka ei oo koskaan asunut yksin! Just ne on sellasia aina jonkun passattavana olleita. Eli yksinasuva mies, jonka koti kannattaa "tarkastaa" :D

Yhteistyössä