Meillä herätään joka aamu 5.30 :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mikään aamuvirkku itse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei mikään aamuvirkku itse

Vieras
Meillä on lapset 8kk ja 4v., nuorempi nukkuu päiväunia n. 10.30-12 ja n. 15.15-16.30 (eli alle kolme tuntia).

Vauva heräsi ennen n. 7 aikaan aamulla, mikä on musta ihan hyvä aika herätä, esikoinen heräilee samoihin aikoihin.

Kuopus nukkui vielä muutama viikko sitten aamu-unet ja kahdet päikkärit, mutta kun siirryimme tähän uuteen rytmiin niin aamulla on herätty näin aikaisin (rytmi muuttui kun päiväunille nukuttaminen alkoi olla työlästä, nyt nukahtaa päikkäreille hetkessä). Yöllä hän ei juurikaan heräile.

Hampaita on tulossa lisää, yksi uusi on juuri puhjennut näkyville. Uusia taitojakin on, kuopus on oppinut seisomaan tukea vasten.

Yöunille vauva laitetaan n. 20.15 ja nukahtaa heti, on myös illalla jo aika väsynyt eli tuo 3-4 tuntia on se aika kun jaksaa olla hereillä.

Mutta sitten aamut. :( Kuopus herää tosiaan puoli kuuden maissa tai joskus aikaisemmin, nousee seisomaan ja on sellainen pirteän ja unisen sekainen, selkeästi nukkuttaisi vielä, mutta toisaalta hymyilee kun seisoo ja toljottaa pinnasängyssään. Laitan nätisti takaisin makuulle ja toistan monta kertaa. Vauva yleensä vähän rauhottuu, mutta sitten kun esikoinen herää 7 aikaan niin vauvakin on hereillä (eli tuon ajan puoli kuuden ja seitsemän välillä hän on monesti vielä sängyssä, saattaa hetkeksi laittaa silmätkin kiinni, mutta ei enää nuku kunnolla. Ekat päikkärit alkavatkin nykyään monesti jo 10 maissa, kun on niin väsynyt (mutta sitten herääkin jo puoli 12).

Pahimmassa tapauksessa esikoinenkin herää liian aikasin tähän meidän touhuumme (tulee yöllä meidän väliimme nukkumaan) ja sitten päivä onkin yhtä helvettiä, esikoinen ei siis enää nuku päikkäreitä, jos ei ole herännyt ennen puoli 7.

Tiedän, että vauvat heräävät aikaisin, se ei ole uutta, mutta puoli 6 ei minusta ole vielä "aamu" vaan pikemminkin aamuyötä. Kuopuksen uniaikakin on mielestäni vähentynyt yhtäkkiä liikaa kun nukkuu n. 12 tuntia. Vielä hetki sitten nukkui kuitenkin 14 tuntia.

Vinkkejä?

Mulla kaikki viis oli yökukkujia ja mitään vinkkiä ei ole mutta meillä toimi se että kun piti alkaa ekaluokalla kouluun herämään niin johan nukuttais.Ja se sama jatkuu kunnes ne muuttaa omilleen ja joutuvat itse heräilemään kun on mentävä töihin =)

Alkuperäinen kirjoittaja ei mikään aamuvirkku itse;23942828:
Tiedän, että vauvat heräävät aikaisin, se ei ole uutta, mutta puoli 6 ei minusta ole vielä "aamu" vaan pikemminkin aamuyötä.

:D Kyllä mun mielestä 5.30 on todellakin aamu, itse herään töihin 4.50. Etköhän sä selviä tuosta.

Meillä on 8kk ikäisen nukkumiseen auttanut pimennysverho. Loppukeväästä alkoi kukkuminen, mutta nyt jo viikon nukkunut paremmin, kun hankin pimennysverhon makkariin.

Meillä yksi lapsista heräsi kolme ja puolivuotiaaksi joka aamu viimeistään viideltä, täysin pirteänä ja innolla uutta päivää odottaen. Siihen ei auttanut mikään. Nykyisin joudun herättämään aamuisin, viikonloppuisin heräilee seitsemän aikaan itsekseen. Nukkuu vielä päiväunet, puolisentoista tuntia.

Vauvoilla unirytmit voi muuttua moneen kertaan. Ehkä teillä helpottaa vaikkapa kun pääsette yksiin päiväuniin (ei toiminut meillä tuokaan). Kesällä valoisuus häiritsee ja lämmin aamuaurinko voi herätellä. Myös linnut metelöivät aamuisin alkukesästä.

Toivottavasti helpottaa.

Aika lyhyt tuo yöuni teidän kuopuksella kyllä on. Meillä on reilun vuoden ikäisellä 10-11h aika vakio, mutta unille menemisen aika vaihtelee lapsen väsymystilan mukaan. Toisinaan saattaa mennä vasta 22 maissa, useimmiten kuitenkin noin klo 21 ja herää 8 maissa. Päikkäreitä enää yhdet, noin klo 11.30 ja nukkuu kaksi tuntia normaalisti. Aamuöisin kuitenkin heräilee useitakin kertoja, mutta saadaan uudelleen nukkumaan. 6-7 jälkeen yleensä kylläkin vain vanhempien väliin.

Onhan teillä pimentävä verho ikkunassa?

Tunnen tuskasi. Meidän tyttö oli aamuvirkku melkeen ekat kolme vuotta. Nyt vasta alkanut nukkumaan pitempään. Tähän varmasti vaikuttaa se että päikkäreitä nukkuu enää tunnin tai ei olleskaan. Mut hyvin hyvin pitkään meilläkin herättiin joka jumalan aamu klo 5-6 eikä siihen auttanut mitkään kikat. Kaikkea tietysti kokeiltiin.

meillä auttoi tuo pimennysverho asiaa tosi paljon.. tosin meillä lapsi on jo lähemmäs parin vuoden ikäinen eli vuorokausirytmi muutenkin varmaan jo erilainen.

Yhteistyössä