Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis ap sanoi että kyseinen emäntä on AIEMMIN tiennyt ap'n ruokavaliosta, miten se nyt muka yhtäkkiä katosi hänen tietoudestaan? Kyllä tuommoisen voisi olettaa emännän tietävän kun hän on aiemminkin tehnyt ap'n ruokavalion huomioon ottavaa sapuskaa?

Ja mitä hittoa se liemi vatsaa muka täyttää? Saa aika monta litraa lientä ja porkkananpalasia vetää jos pelkällä keitonosiolla haluaa vatsansa täyttää. Kun sitä leipää ei siis ollut, ei keiton kanssa eikä ilman keittoa!!
Tiedän monta vegaania ja KUKAAN heistä ei todellakaan mitään lihalientä litkisi.Samaa lihaa se on vaikka pienemmässä muodossa.

Lukutaitoa ihmiset!!!

No joo, muistaa mun mumminikin joskus mun laktoosittoman, mutta ei aina ja kyse ei ole siitä, että vanhuuksissaan unohtais, mut ei kaikkien ruokavalioita voi muistaa. Jos joskus muistaa toisen ruokavalion, niin ei sitä välttämättä aina muista. Olisko ollu et ap ja tää emäntä olis sillon viime kerralla just aikasemmin puhunu siitä ruokavaliosta ja muisti sen takis, nyt ei oo tullut puhetta siitä nii ei muistakaan...

Aika tökeröä isäntäperheelta mutta asia on tosiaan saattanut unohtua.
En silti ymmärrä ap:tä. En hetkeäkään usko että kyläpaikassa ei olisi ollut mitään muuta syötävää kaapissa jota olisi pyytäessä saanut tai kauppaa lähellä josta olisi voinut sitten hakea itselle jotain. Ei saa olla noin avuton!

Kukaan tuntemani kasvissyöjä, itseni mukaan lukien, ei todallakaan syö lihakeitosta lientä. Itsellenikin on joskus ehdoteltu, että "sinähän voit kaivella tuolta paistin alta noita porkkananpaloja" :o Jos tekee valinnan olla syömättä lihaa, niin ei silloin syö mitään lihalientäkään. Kasvissyöjät eivät myöskään syö pyttipannua makkaroiden ympäriltä, salamipizzaa noukkien salamit pois jne.

Todella töykeää käytöstä tuolta emännältä, mutta monet tuntuvat suhtautuvan kasvissyöntiin juuri noin, valitettavasti. Oletetaan, että kasvissyöjät ovat vain hankalia, ja valinnoillaan vaikeuttavat vain muiden elämää. Jos olisit esim. allerginen, niin varmasti olisi muuttunut ääni kellossa!

Tässä ei nyt tullut selväksi, että kyläilypaikassa on hyvin tiedossa että olen kasvissyöjä. Se ei ollut heille uusia asia, olemme nähneet useita kertoja aiemmin ja asia on ollut esillä joka kerta koska olemme tehneet yhdessä mm. matkoja.
Se ei ole uusi asia omassakaan elämässäni sillä olen ollut kasvissyöjä yli 10 vuotta.

Ihmettelin vain. Toiste en ihmettele vaan otan eväät.

Tietenkään lihaton ihminen ei syö sitä lihakeittoa noukkien lihapaloja pois. Ilman muuta se liemi maistuu lihalle, samoin porkkanan palaset ynnä muut.

Samaa älykkyyttä ilmeni synnärin henkilökunnalta, jotka ehdottivat että mun tulisi kaivella kanasosekeitosta kanahituseet pois ja syödä se synnytyksen jälkeen :headwall:. Ja heille sentään olin esitietolomakkeessa ilmoittanut etukäteen kasvisruokavalioni.

[QUOTE="alkup.";23129320]Tässä ei nyt tullut selväksi, että kyläilypaikassa on hyvin tiedossa että olen kasvissyöjä. Se ei ollut heille uusia asia, olemme nähneet useita kertoja aiemmin ja asia on ollut esillä joka kerta koska olemme tehneet yhdessä mm. matkoja.
Se ei ole uusi asia omassakaan elämässäni sillä olen ollut kasvissyöjä yli 10 vuotta.

Ihmettelin vain. Toiste en ihmettele vaan otan eväät.[/QUOTE]

Onneksi mulla on ei ole tuollaisia kavereita. Tuosta on kyllä toisen ihmisen kunnioitus hyvin kaukana. Meidän kaveripiirissä kunnioitetaan toinen toistemme valintoja eikä todellakaan tarjota lihaa kasvissyöjälle.

Siis ap sanoi että kyseinen emäntä on AIEMMIN tiennyt ap'n ruokavaliosta, miten se nyt muka yhtäkkiä katosi hänen tietoudestaan? Kyllä tuommoisen voisi olettaa emännän tietävän kun hän on aiemminkin tehnyt ap'n ruokavalion huomioon ottavaa sapuskaa?
Siitä että on aiemmin tiennyt ruokavaliosta ei kannata olettaa mitään. Minä kysyn aina veljen vaimolta, että sinähän et juonut kahvia ja oletan hänen juovan teetä. Tämä on jumiutunut päähäni siitä, että hän ei raskausaikanaan vuosia sitten juonut kahvia. Jos vielä on kyse ei-niin-läheisistä ihmisistä, niin on liikaa vaadittu, että muistaa kaikkien rajoitukset.

Hirveän tylsää/epäkohteliasta yms, mutta yleistä. siksipä en ole vuosiin mennyt juhliin enkä kylään nälkäisenä vaan aina on poikettu huoltoaseman kautta. Sitä sitten porukka päivittelee ( "ihan kohtahan me saadaan suokaa " ) mutta ihan sama minule. Syön kyllä uudelleenkin, jossopivaa ruokaa on tarjolla.

Sitä paitsi voihan olla, että kyläpaikassa on oletettu sun olevan taas normaalilla ruokavaliolla kun et itse maininnut mitään emännän kertoessa tekevänsä ruokaa...

[QUOTE="alkup.";23129320]Tässä ei nyt tullut selväksi, että kyläilypaikassa on hyvin tiedossa että olen kasvissyöjä. Se ei ollut heille uusia asia, olemme nähneet useita kertoja aiemmin ja asia on ollut esillä joka kerta koska olemme tehneet yhdessä mm. matkoja.

Ihmettelin vain. Toiste en ihmettele vaan otan eväät.[/QUOTE]

No ehkä emäntä oli tosiaan ajatellut että voit syödä keitosta sitä lientä ja kasviksia että siksi lihakeitto on hyvä vaihtoehto. Se leivättömyys vähän kyllä ihmetyttää jos sitä ei ollut ollenkaan tarjolla. Oisko unohtunut?

[QUOTE="lientä";23129314]
Todella töykeää käytöstä tuolta emännältä, mutta monet tuntuvat suhtautuvan kasvissyöntiin juuri noin, valitettavasti. Oletetaan, että kasvissyöjät ovat vain hankalia, ja valinnoillaan vaikeuttavat vain muiden elämää. Jos olisit esim. allerginen, niin varmasti olisi muuttunut ääni kellossa![/QUOTE]
Minun mielestäni on kyse tietämättömyydestä, kun ehdotellaan lihapalojen pois noukkimista. Oman elämäni aikana olen törmännyt vain kahteen kasvissyöjään. Toisen heistä olen tavannut vain kerran ja toisen 15 vuotta sitten. Tämän lisäksi olen tavannut "kasvissyöjän", joka syö lihaa riippuen lihan alkuperästä. Kasvissyöjiäkin on siis joka lähtöön. Lihansyöjänä on siis vaikea tietää kasvissyöjän ruokavaliosta, jos ei ole perehtynyt asiaan.

Minä en ymmärrä miksi ap ei sanonut siinä pöydässä, että ette varmaan muistaneet, että minä olen kasvissyöjä. Miksi pitää murjottaa hiljaa tuppisuuna? Jotain vaihtoehtoa olisi saattanut löytyäkin, jos olisit avannut suusi, nyt isäntäväki on todennäköisesti ihmetellyt mökötystäsi ja miksi ruoka ei kelvannut. Ei aina voi muistaa toisen allergioita ja erityisruokavalioita, minä unohdan valitettavan usein parhaan ystäväni laktoosi-intoleranssin, tosin onneksi meiltä aina löytyy joku vaihtoehto hänelle.

Ja tosiaan yksikään kasvissyöjä ei söisi lihalientä!

Minä en ymmärrä miksi ap ei sanonut siinä pöydässä, että ette varmaan muistaneet, että minä olen kasvissyöjä. Miksi pitää murjottaa hiljaa tuppisuuna? Jotain vaihtoehtoa olisi saattanut löytyäkin, jos olisit avannut suusi, nyt isäntäväki on todennäköisesti ihmetellyt mökötystäsi ja miksi ruoka ei kelvannut. Ei aina voi muistaa toisen allergioita ja erityisruokavalioita, minä unohdan valitettavan usein parhaan ystäväni laktoosi-intoleranssin, tosin onneksi meiltä aina löytyy joku vaihtoehto hänelle.

Ja tosiaan yksikään kasvissyöjä ei söisi lihalientä!

Murjottaa hiljaa tuppisuuna?
Sanoiko ap niin?

[QUOTE="vieras";23129439]Sitä paitsi voihan olla, että kyläpaikassa on oletettu sun olevan taas normaalilla ruokavaliolla kun et itse maininnut mitään emännän kertoessa tekevänsä ruokaa...[/QUOTE]

Normaalilla ruokavaliolla? :O Siis jos ihminen ei syö lihaa vaan kasvisruokaa, hänen ruokavalionsa ei ole normaali :O :D

Jestas mitä juntteja tääl on irti :laugh:

[QUOTE="vieras";23129174]Mielenkiintoista. En ole tiennyt, että kasvissyöjät voivat olla niin rajoittuneita, että pelkkä liemi on kiellettyä.[/QUOTE]

Mielenkiintoista tosiaan, mä en tiennyt, että on kasvissyöjiä, jotka syövät ruoakaa kuin ruokaa, noukkien vain lihapalat pois :x Mä en kyllä käytä lihaa missään muodossa mun ruoassa, en edes niitä lihaliemikuutioita, joita mulle on joskus tyrkytetty... :headwall:
Mutta varmaan on eroa sillä onko "kasvissyöjä" vai kasvissyöjä.

Itse en ole syönyt lihaa pian 20 vuoteen, enkä tosiaan käy baarin jälkeen snagarin kautta kotiin. Tulee huono-olo pelkästä ajatuksesta että pitäisi syödä joku lihahamppari. Joskus olen kyllä ottanut ranskikset tai falafel-aterian (josta muuten tulin aivan törkeän sairaaksi...)

Mun mielestä oudoin juttu tässä aiheessa oli se et, jos painotetaan, ettei saa syödä mitään etukäteen, niin luulisi tarjolla olevan sitten muutakin kuin keittoa.

Joskus elämä on inhimillistä.

Esimerkki. Masentunut voi olla innoissaan käskiessään vieraita, olettaa ehkä sen piristävän itseäänkin. Hän haluaa osoittaa esim. keittotaidoillaan vieraan varaisuutta, mutta inhimillisesti unohtaa että keiton kanssa tarjotaan yleensä muutakin tai että joku ei välttämättä syökään hänen tekemää bravuuria, lihakeittoa. Hän voi huomata että teki virheen mutta enemmän häntä nolottaa että ruoka ei vieraille maistunutkaan, hän unohtaa taas että voisi tarjota jotakin muuta esim. leipää. Tämä oli vain esimerkki, on varmasti muitakin tilainteita että ihminen yksinkertaisesti on ajattelematon.

[QUOTE="lientä";23129314]Kukaan tuntemani kasvissyöjä, itseni mukaan lukien, ei todallakaan syö lihakeitosta lientä. Itsellenikin on joskus ehdoteltu, että "sinähän voit kaivella tuolta paistin alta noita porkkananpaloja" :o Jos tekee valinnan olla syömättä lihaa, niin ei silloin syö mitään lihalientäkään. Kasvissyöjät eivät myöskään syö pyttipannua makkaroiden ympäriltä, salamipizzaa noukkien salamit pois jne.

Todella töykeää käytöstä tuolta emännältä, mutta monet tuntuvat suhtautuvan kasvissyöntiin juuri noin, valitettavasti. Oletetaan, että kasvissyöjät ovat vain hankalia, ja valinnoillaan vaikeuttavat vain muiden elämää. Jos olisit esim. allerginen, niin varmasti olisi muuttunut ääni kellossa![/QUOTE]

hih :D aivan, huvittava ajatus ehdottaa kasvissyöjälle 'noukkia' muu ruoka lihan ympäriltä!
En tosiaankaan ole kasvissyöjä, mutta kohtelen sitä ruokavaliona siinä missä esimerkiksi allergioitakin.

Minä varmistan jopa mun anopille mentäessä, että muistaa varmasti ettei meidän muksuista toinen saa syödä munaa ja toiselle pitää olla glunteenitonta. Vaikka luulis todellakin muistavan... sen kun voi tehdä sillai nätisti ohimennen...

Multa hävis tekstiä äsken, outoa... mutta siis minulle on kunnia-asia huolehtia että vieraalle on aina jotain tarjottavaa vaikka olis millainen ruokavalio! Itse etenkin jos kutsun!! Telkkarissa kerran eräs mies (hyvin koulutettu britti) söi VAIN eläimiä jotka kuolleet liikenteessä tai luonnostaan sekä luonnon kasviksia. Siinä saattais mennä mun raja :p

Viimeksi muokattu:
Millainen ihminen kutsuu muita kylään syömään ja ei kysy erikoisruokavalioista ja allergioista heti kutsuessa? Millainen ihminen tekee pelkkää keittoa ruoaksi?! Jos mulle tulee vieraita syömään, teen yleensä ainakin salaattia, leipää ja kahta pääruokaa ja pari erilaista jälkiruokaa, kahvia, teetä... Kummallinen kyläpaikka. Tarjoaako ihmiset muka ihan yleensäkin noin vähän jos joku tulee kylään? Meidän suvusssa kyllä tuollaista pidettäisiin ihan outona ja tosi epäkohteliaana. Kylässä tarjotaan ja syödään kyllä ihan kunnolla.

Yhteistyössä