Meidän vaavi joutu kasvutarkkailuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IceRoyal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meil oli 8kksena 7750 ja 70.6 nyt on vuoden ja on 8750 ja 75.6. Meil oli välillä kuukausia et painoa tuli 100g mut koko ajan ollut aktiivinen ja reipas painoa on seurattu mutta ei oo neuvolan täti tai mä ite olleet huolissaan. hyvin kehittynyt ja reipas pikku mimmi. Niin ja syöki viel todella hyvin ja paljon. Mutta meillä toimii toi mahakin erittäin hyvin saattaa kakata 5kertaa päivässä..

Lapset on yksilöitä ja joskus tulee kuukausia että liikutaan enempi opitaan uutta niin tietty kulutetaankin silloin enempi joten en olisi sinuna huolissaan. Toiset neuvolan tädit vaan esittävät välillä asiat hieman liioitellustikin. Mutta jos vointi on hyvä ja kuitenkin pitemmällä seurannalla kasvaa ja kehittyy hyvin niin turha huoli pois.

No tähän sanon sen , että kasvukontrollissa ei ole kyse siitä onko lapsi pieni vai iso, vaan lapsen pitää kasvaa TASAISESTI omalla käyrällä, sitä tarkkaillaan. Siis onhan pieniä jaa isoja aikuisiakin, mutta lapsen kasvun kuuluu olla tasaista. Mutta kyllähän ap, n lapsi siis oli kasvanut, eihän ne nyt joka kuukausi samaa tahtia kasva, on kasvunkausia ja hitaamman kasvun kausia kunhan yleensä ottaen tasiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tytönjapojanmamma:
No tähän sanon sen , että kasvukontrollissa ei ole kyse siitä onko lapsi pieni vai iso, vaan lapsen pitää kasvaa TASAISESTI omalla käyrällä, sitä tarkkaillaan. Siis onhan pieniä jaa isoja aikuisiakin, mutta lapsen kasvun kuuluu olla tasaista. Mutta kyllähän ap, n lapsi siis oli kasvanut, eihän ne nyt joka kuukausi samaa tahtia kasva, on kasvunkausia ja hitaamman kasvun kausia kunhan yleensä ottaen tasiasta.

Niin, niin. Mutta tossahan on nyt ihan selkeästi tapahtunut kasvua. Meillä on ollut semmosia kuukausia että paino on pudonnut ja pituutta ei ole tullut kuin pari milliä, sitä tarkkailtiin ja sen ymmärrän, mutta tässä tapauksessa lapsi sentään kasvaa.

No, toivottavasti täti on kertonut ettei varmastikaan ole mitään aihetta huoleen. Minä olin ihan hirmu huolissani kun esikoinen laitettiin noihin kontrolleihin :/

meillä kans ei neiti kasvanu käyrien mukaan, niin kuukausittain käytiin tarkkailussa. eikä mitään vikaa missään. Verikokeittenkaan perusteella. Ihan normaali ja reipas tyttö tuosta on tullu.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja Tytönjapojanmamma:

Niin, niin. Mutta tossahan on nyt ihan selkeästi tapahtunut kasvua. Meillä on ollut semmosia kuukausia että paino on pudonnut ja pituutta ei ole tullut kuin pari milliä, sitä tarkkailtiin ja sen ymmärrän, mutta tässä tapauksessa lapsi sentään kasvaa.

No, toivottavasti täti on kertonut ettei varmastikaan ole mitään aihetta huoleen. Minä olin ihan hirmu huolissani kun esikoinen laitettiin noihin kontrolleihin :/

No niinhän mä kirjoitinkin, että on ap, n lapsi kasvanut. Sanoin vaan siksi kun tuolla ylempänä muutamat vertaili, että heidän vauva ei ole ollut kasvukontrollissa vaikka on ollu saman ikäsenä pienempi kokonen.

Meidän poika joutui/pääsi 8 kk ikäisenä lisätutkimuksiin, koska ei kasvanut tarpeeksi. Ei hänkään mitenkään erityisen pienikokoinen ole, mutta omalla käyrällään oli sekä paino että pituus lähtenyt alaspäin ja siihen lääkäri kiinnitti huomiota. Otettiin kaikki mahdolliset verikokeet ja tutkittiin muutenkin perusteellisesti. Mitään vikaa ei onneksi löytynyt. Muutaman kerran käytiin Tyksissä tutkimuksissa. Nyt lapsi on vuoden ja kasvu on tasaantunut. Pituuskäyrä on noussut ja painoa tulee tasaisesti. Nyt ei enää ole tarvetta lisätutkimuksiin. Ymmärrän ap:n huolen, koska itsekin mietin vaikka mitä ikäviä vaihtoehtoja. Raskausaikana jouduin käymään läpi lapsivesipunktiot ja ylimääräiset ultrat, koska silloinkin epäiltiin, ettei kaikki ole kunnossa. Silloin sanottiin tutkimusten jälkeen, että kaikki on kunnossa, mutta nyt kun kasvu hidastui, ekana tuli mieleen, että onko joku sittenkin jäänyt huomaamatta silloin raskausaikana. Ihan hulluja ajatuksia ja onneksi kaikki on kuitenkin hyvin.

Yhteistyössä