Meidän vaavi joutu kasvutarkkailuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IceRoyal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IceRoyal

Aktiivinen jäsen
08.03.2006
7 668
1
36
kun ei painoa ja pituutta ole tarpeeks tullut. :(
Neuvolatätsy kyllä meinasi et johtuu siitä kun tyttö on reilu 6kk ikäisestä liikkunut ku ikiliikkuja ja on älyttömän vilkas et kuluttaa niin paljon...

mihinkä teillä on päädytty jos on kasvussa ollut hitautta?Siis onko mikä ollut syynä tai mistä ihmeestä se voi johtua?

meillä oli tänään pituus kontrolli.. painoa ja pituutta tullu nyt muutaman kuukauden melko vähän, mutta silti aina kasvua tapahtunut.. Ei mitään toimenpiteitä vielä tiedossa.. Terkka vaan sano et pääasia että painoa ja pituutta tulee..

Ens kerralla on lääkärineuvola.. pitää varmuudeksi kuulema asiasta lääkärille mainita.

Kaverilla oli sama juttu, lapsi liikkui niin kauheasti, ettei ehtinyt edes syömään kunnolla, kun kokoajan vain menotti. Ja tietty sitten kulutti liikkuessaan kaiken, mitä söi. Oli seurannassa, kun oli oikeasti laiha, ihan maallikonkin silmiin. Mutta nyt, n. kuusi vuotiaana, on ihan normaalikokoinen reipas eskarityttö.

on nyt 8kk ja painaa 9140g ja 69.4 pituutta.Eli ei ole mikään ihan pieni kuitenkaan mut omalla käyrällä mitat ei juurikaan noussut ole.

Puolen vuoden iässä ja mitat oli silloin 8440g ja 67.7 pituus.

On kyllä äärimmäisen kova menemään ja neuvolatätikin sen itse huomasi kun kortissa lukee "vauhdikas tyttö" =)

Alkuperäinen kirjoittaja minttukissa:
on nyt 8kk ja painaa 9140g ja 69.4 pituutta.Eli ei ole mikään ihan pieni kuitenkaan mut omalla käyrällä mitat ei juurikaan noussut ole.

On kyllä äärimmäisen kova menemään ja neuvolatätikin sen itse huomasi kun kortissa lukee "vauhdikas tyttö" =)
Mä en ymmärrä!Pitäisikö jokaiselle vauvalle olla iso ja lihava
:o :/ En ole mikä lääkäri,mut sun vauva on aika hyvä kokoinen!Esim.Virossa tää koko on hurjan hyvä!Mun vauva sitten myös pieni ,kun hän oli neuvolassa 6kk ikäisenä 7140 ja 67 cm :/ :/

Alkuperäinen kirjoittaja milanna:

Mä en ymmärrä!Pitäisikö jokaiselle vauvalle olla iso ja lihava
:o :/ En ole mikä lääkäri,mut sun vauva on aika hyvä kokoinen!Esim.Virossa tää koko on hurjan hyvä!Mun vauva sitten myös pieni ,kun hän oli neuvolassa 6kk ikäisenä 7140 ja 67 cm :/ :/
jopa penempi kun sun :laugh: Missä neuvolassa te käytte huhh....varma neuvolatäti on itse norssu :x

mein keskimmäinen joutui pituusseurantaan reilu puol vuotiaana. Pituutta ei tullut, oli todella touhukas.........
Nyt ihan normaalikokoinen 9 vuotias. Keskussairaalassa tsekattiin kilpirauhasjutut, sydän, kaikki mahdollinen. Mutta kaikki oli onneksi ok.

meidän neiti on 1v ja 3kk ja painaa 8900g ja pitkä 75cm,eikä olla sen kummemmin seurannassa oltu. Kasvaa omaa tahtiaan,tosin oli 4kiloo syntyessään,et kyllähän ne käyrät tippui. Itsekin ollut pieni lapsena ja isosisko kans,kunhan kasvaa,käyristä viis...

meillä neuvola täti oli kerran ihan hysteerinen kun sen mukaan kuukaudessa pitää tulla pituutta 2cm lisää ja mein tytöllä oli tullu 1,9cm... sit seuraavalla kerralla oliki tullu liikaa :laugh: |O

Me mennään kuukauden päästä painokontrolliin kun oli paino pudonnut n.400g kahden kuukauden aikana. Oli nyt 10kk neuvolassa 10265g ja 77cm ja kaks kuukautta aiemmin 10680g ja 76cm.
Tosin tuo poitsu on kokoajan jaloillaan ja menossa. :)

kun ei painoa ja pituutta ole tarpeeks tullut. :(
Neuvolatätsy kyllä meinasi et johtuu siitä kun tyttö on reilu 6kk ikäisestä liikkunut ku ikiliikkuja ja on älyttömän vilkas et kuluttaa niin paljon...

mihinkä teillä on päädytty jos on kasvussa ollut hitautta?Siis onko mikä ollut syynä tai mistä ihmeestä se voi johtua?

meillä niin tuo 2,5v poika kun tyttökin kohta 3kk on painossa normi viivan alla. meillä varmaan johtuu geeneistä... isukki on 175cm tulitikku =) pituus pojalla kylläkin kulkee normi viivalla, ei ali, eikä yli. tytölläkin pituus aika hyvin viivalla.

älä hätäile, nyt seuraavat kun ei mene normien kohdilla, mutta jos lapsesi virkeä, jne ei varmaan syytä huoleen. luultavimmin kasvaa "omalla käyrällään" eli jos se sitä menee tasaisesti ni varmaan lopettavat pian erikoisemman seurannan- näin kävi mun kaverille.

ja oikeesti toisaaltahan ne on hyvii et erotetaan sit jos jotain häikkää, mut kyl lapset on kukin nii erilainen et noi normit ei monella täyty ja varsinki ku lasten ylipaino kasvava ni aika harva noilla normi viivoilla.

No mitat on kyllä hyvät, meidän on painanut vuoden ikäisenä ton verran, ja olleet pidempiäkin aika reippaasti.

Ja onhan noi nyt nousseet molemmat mitat. Höveli täti teillä :saint: Vaikka parempihan se on että tarkkaillaan... Menette varmaan 10kk seuraavaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Me mennään kuukauden päästä painokontrolliin kun oli paino pudonnut n.400g kahden kuukauden aikana. Oli nyt 10kk neuvolassa 10265g ja 77cm ja kaks kuukautta aiemmin 10680g ja 76cm.

Meillä pudonnut melkein 1kg ja alle kuukaudessa... huolestuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oho, toivottavasti ei mitään vakavaa ole :| :hug: Kuinka vanha lapsesi on?

Meillä tarkaillaan, vaikka lapsi on hyvän kokoinen. Syynä on se, että lapsi on pudonnut omalta käyrältään ja kasvu on selvästi hidastunut.
Mun mielestäni on hyvä, että kasvua tarkkaillaan tarkasti. Silloin huomataan ajoissa, jos vaikka on jokin kasvua hidastava vakava sairaus. Yleensä näin ei ole, mutta joskus syy voi olla tällainen.

No meidän kuopuksella, nyt 1v3kk kasvu pysähty vauvana, sitä ei tullu kuukausiin paljon mitään ja jossain vaiheessa jopa laihtui. :(

Syynä oli maitoallergia ja korvatulehduskierre. Oksenteli kaikki, maidot ja soseet. Sitten vaihdettiin maito ja korvatuledhduskierrekkin vähän helpotti, kunnes loppu kokonaan, kun muutettiin homekämpästä meidän uuteen ok-taloon, joka rakennettiin itse (tietää, mitä sisältää, ei takuuvarmana hometta).

Nyt tyttö oli viime viikolla eli 1v3kk 9260g ja n.75cm.
Tosi laiha, syö jonkun verran, kun itse pitää syödä ja menee kun duracell-pupu ympäriinsä kokoajan. Nyt on painoa alkanut tuleen vähän, mutta kyllä huomaa, kun on esim. vatsatautia välillä, niin laihtuu ihan luurangoks eli ei oo yhtään vararavintoo... :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oho, toivottavasti ei mitään vakavaa ole :| :hug: Kuinka vanha lapsesi on?

10kk. Muuten niin iloinen ja reipas, syö hyvin... en ymmärrä mistä voisi johtua... kai ne selvittää sitten jos on jotain selvitettävää...

Yhteistyössä