Meidän poika syntyy huomenna puolen päivän maissa, jännittää. Mitä pitää muistaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja telaketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

telaketju

Vieras
Eli jännitystä ilmassa. Mitäs sinne sairaalaan nyt pitäisi ottaa sitten mukaan? Onko sinne mahdollista ottaa läppäri mukaan? Entä saako pitää omia vaatteita vai ovatko sairaalavaatteet pakolliset? Otetaanko isä jo alusta asti huomioon tasavertaisena lapsenhoitajana, vai sälyttävätkö kätilöt vauvanhoitoasiat- ja ohjeet enemmänkin äidin niskaan? Jos en aio imettää, onko suhtautuminen asiallista?

Kokemuksia ja vinkkejä saa jakaa, kiitos.

Otin kotiinlähtövaatteet, vauvalle kasan vaatteita :D karkkia ja siteitä.
Otin myös kamalan kasan meikkejä :laugh:
No meillä vieritettiin kaikki isälle koska mä olin tosi hajalla.
En tiedä miten ottaa jos et halua imettää, mutta mitäs se niille kuuluu, tuskin olet ensimmäinen.

Läppäri...hmmm kai sinne voi ottaa. Saattoi olla munkin miehellä mukana, se kun kuuluu sen vakiovarusteisiin. Pitääpä kysyä.. Ei muistaakseni käyttänyt kylläkään sitä siellä...

ota kaikkee sellasta mitä tarviit normaalistikin kotona, eli puhtaus vehkeet, vaatteita silleen et voi vaihtaa (sukkia!)

Kyllähän useammissa suomen synnytyssairaaloissa yritetään ohjata imetykseen, ja kannattaahan se apu ottaa vastaan. Mutta jos ehdoton ei niin tuskin pakottavat tai moralisoivat, saattavat kyllä perustella imetyksen etuja.

Läppäriä en ite ottanu mukaan, oli niin paljon muuta tekemistä kun uusi perheenjäsen tupsahti maailmaan.

Oman patjan veisin mukana jos se ois mahdollista, sairaalan patja oli perseestä, lonkat ihan loppu muutamanyön jälkeen.

Hygieniavälineet, lukemista, herkkuja, puhelimen laturi, kamerat, rahaa,sisäkengät, kotiinlähtövaatteet itelle ja vauvalle (ellei isä sitten tule niiden kanssa hakemaan+tietty vauvalle istuin)...en kyllä pitänyt omia vaatteita kun pelkästään rintsikoita sairaalassa,mukavampi laittaa veriset vaatteet suoraan pyykkiin entäku pussiin ja pestä sitten kotona. Ei ne mitään mukavia ne sairaalan vaatteet ole,mutta kyllä sen ajan mitä siellä viettää jaksaa niitä pitää :) just tuon takia,kun niitä joutu vaihtamaan jopa useammat päivässä.

Mäkin komppaan sitä, että ei kannata alkuun käyttää omia vaatteita vaan sairaalan vaatteita. Ne on käteviä vaihtaa ja laittaa pyykkiin ja ottaa kaapista sit vaan puhtaita tilalle. Alussa sitä hikoilee ja tietysti on vuotoakin ja muuta.

Suhtautumisesta sanoisin, että kannattaa itse suhtautua asiallisesti työntekijöhin, niin kyllä hekin suhtautuvat asiallisesti sinuun. Jos et ole halukas imettämään, kannattaa se kertoa osastolla (sitä varmasti kysytään moneen kertaan, koska työntekijät vaihtuu) eikä kannata ottaa itseensä, jos sen eduista puhutaan. Osaston työntekijöiden tehtävä on myös varmaistaa, että äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus lähtee hyvin liikkeelle, joten varmasti he myös odottavat äidinkin vauvaa hoitelevan, vaikka isä olisikin perhehuoneessa mukana. Toki, jos kyseessä on sektio tai alatiesynnytys on ollut hankala ja äiti huonokuntoinen synnytyksen jälkeen, se ymmärretään. Tsemppiä huomiselle ja jatkoonkin!!!

Hygieniatarvikkeet mukaan tietty. Mulla ainakin oli jatkuva jano, enkä tykännyt pelkkää vettä litkiä niin vichyä ja limsaa oli mukana ja tietty SUKLAAta!! :)
Lehtiä mulla oli kanssa mukana, mutta ei niitä tullut pahemmin luettua kun juttua riitti kämppisten kanssa.
Meillä täällä satakunnassa otettiin isä heti mukaan, se saikin kylvettää ensimmäisenä ja vaihtaa vaipan.
Suhtautuminen imettämiseen oli ihan hoitajakohtaista. Jotkut toi heti lisämaitoa kun vähän vihjasinkin siihen suuntaan. Toiset ryntäs heti tisseihin kiinni ja opastamaan oikeaa otetta. Kun sitten lähdin pumppauslinjalle, niin sekin oli ihan hoitajakohtaista että miten he siihen suhtautu.

Toivotaan että kaikki menee suunnitellusti ja hyvin. Tsemppiä.

Yhteistyössä