Meidän pian 5v on aikamoinen taistelija, läpsijä, muksija, potkija ynnä muuta ei niin kunniakasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meis

Vieras
Lapsella on isompi sisaruskin, joka ei ikinä ole ollut tuollainen - tämä itseäni puolustellakseni tiedoksi...

Poika on tämä muksija, isokokoinen, vahva poika.

Mitä minun pitäisi tehdä tuon lapsen kanssa?? Tiukentaa kuria totta kai, mutta ihan käytännön vinkkejä vai otanko suosiolla yhteyttä ammatti-ihmiseen??

Leluja viedään veke, jäähyt ei oikein toimi.

Mistä tuollainen käytös niinkuin perimmiltään voi johtua? Huonot sosiaaliset taidot vai mikä?

Ja onko tuo yhtään tyypillistä käytöstä tuon ikäiselle vai onko meillä ihan täysin kasvatus mennyt pieleen??

Aika tutulle kuulostaa. Meillä kanssa 5 vanha vanhin poika. sisaruksia löytyy kun lapsia on kaikkiaan 4. Kuuluu mitä todennäköisemmin ihan ikään. Meillä ei ikinä aiemmin oo ollut tommosta käytöstä, aina on ollut todella hyvätapainen ja kiltti, auttavainen poika. nyt on vaan se aika kun ollaan ihan vaikka vaan periaatteesta eri mieltä :D elä ota pattia, pidä hermos kurissa ja koita kuunnella. kyllä se ohi menee ajan kanssa :)

Koska lapsi on jo noin vanha, niin kysy häneltä miksi hän lyö, läpsii jne... Jos lelujen pois ottaminen ei ole tuottanut tulosta kannattaa varmaan tosissaan miettiä jotain muuta keinoa. Saako lapsi tarpeeksi huomoita hyvällä käytöksellä vai onko hän ihan unohtanut sellaiset asiat? Monet lapset hakevat tarvitsemaansa huomiota ja pojat saavat sitä helpoiten satuttamalla muita ja sehän ei ole oikein. Jos lapsella on kova tarve fyysiseen läheisyyteen, niin kannattaa harkita lapselle jotain sitä vaativaa harrastusta, jossa samalla opetellaann itsehillintää ja oikeita tapoja kohdata vastustaja esim. kamppailulajit tai paini.

niin ja koska täällä on heti sua ammatti auttajalle patistamassa niin anna vaan olla. kyllä lapsenkasvatukseen riittää se että käytät omaa maalaisjärkeä ;) Mä olen ainakin saanut niin hyvää palautetta omista lapsista ihan alalla työskenteleviltä ihmisiltä joten huolta ei tarvi kantaa vaikka välillä menis huonommin :) Ja tosiaan, en ole omiani mihinkään ammatti auttajalle vienyt, ammattilaisilla tarkoitan lähinnä neuvolan henkilökuntaa, perhetyöntekijöitä, kerhon tätejä ym joiden kanssa lapset on olleet :)

ihan kun ois mun kirjoitus ollut.

mulla on itellä 5v poika on siis 2 isompaa sisarusta ja 1 pienempi.
2 vanhempaa ei ikinä ole olleet tälläisiä molemmat on rauhallisia. mutta tämä mein 5v on kuin pyörremyrsky koko ajan mätkimässä,potkimassa ,muuten vaan kiusaamassa,hajottamassa on ollut arestia,jäähyä,lelun ottoo puhuttu,puhuttu,puhuttu mutta se näyttää menevän toisesta korvasta ulos ja sisään ja toisest ulos..
oon miettinyt että kuuluuko ikään vai onko vaan vilkkaampi ja raisumpi luenne..
nyt aloitimme toimintaterapiassa ja sielläkin täti tuumas että virtaa riittää.

eli jään mielenkiinnolla kuunteleen jos rulisi uusia vinkkejä.

Meilläkin juurikin 5 veenä oli tuommoinen vaihe. Ei tosin ihan noin, vaan sillä lailla, että jos meno kuppi nurin, niin sitten poika saattoi hyökätä kimppuun ihan täpöllä. Rauhottui ajan myötä ja toki tarvii kasvattaakin väkivallasta pois arestipenkillä ynnä muilla konsteilla. Miksei penkki muuten toimi? Jos et vaadi lasta pysymään siellä sitä 5 minuuttia ja anteeksipyyntöjä päälle, niin ei se sitten tietysti toimikaan.
Mutta uskon, että oman toiminnan säätely kun tuosta kehittyy ohjauksessa, niin poika ja meno rauhoittuu.

Koska lapsi on jo noin vanha, niin kysy häneltä miksi hän lyö, läpsii jne... Jos lelujen pois ottaminen ei ole tuottanut tulosta kannattaa varmaan tosissaan miettiä jotain muuta keinoa. Saako lapsi tarpeeksi huomoita hyvällä käytöksellä vai onko hän ihan unohtanut sellaiset asiat? Monet lapset hakevat tarvitsemaansa huomiota ja pojat saavat sitä helpoiten satuttamalla muita ja sehän ei ole oikein. Jos lapsella on kova tarve fyysiseen läheisyyteen, niin kannattaa harkita lapselle jotain sitä vaativaa harrastusta, jossa samalla opetellaann itsehillintää ja oikeita tapoja kohdata vastustaja esim. kamppailulajit tai paini.

Muksujudo??

Meillä 2v 3kk on tuollainen, mitäköhän sitten kun hän on 5v. Neuvolassa sanottiin että vois ottaa yhteyttä esim.perheneuvolaan. Kun oikeesti tuo kiusanteko ja pureminen (pikkusiskolla on hampaan jälkiä kroppa täys, 11 kk vanha) pistää pikkusiskon pään oven väliin ja pamauttaa suoraan kiinni , lyö, potkii, huutaa, ottaa lelut pois, vaatteet pois,ruokalautasistakin ja lusikoista on mustasukkanen, määräilee millä sisko saa syödä ja millä ei,siis kaikki on..ohhoh...ja sitten karjutaan ja huudetaan TUNTITOLKULLA kun me kielletään.. ISO HUOH!!

Aijuu, piti kysyä mitä kasvatusvinkkiä antasitte mulle tuon reilu 2 vuotiaan tytön kohdalla. Onko jäähypenkki vähän liian aikasta? Mutta jotain kovaa kuria sen on pakko olla.

meillä on jo 1,5 vuotias pistetty jäähylle että anna mennä vaan sinne jäähypenkille istumaan. ja se on oltava tiukkana! Aika alkaa VASTA siitä kun siinä penkillä ollaan hiljaa, meluamista ei suvaita. meillä kesti pahimmillaan pari tuntia ennen kuin se rutina ja natina siinä loppui, nykyään kun siihen jäähylle joudutaan niin eipä ne enää viitsi siinä nitkata. istuvat kiltisti sen ajan (minuutti yhtä ikävuotta kohden.) ja anteeksipyyntö päälle. mä olen pitänyt keskustelun "miksi sinä jouduit siihen jäähylle? ja miksi noin ei saa tehdä?-keskustelun päälle. silloin lapsi joutuu itse miettimään missä meni vikaan ja oivaltamaan itse. sillä ne oppii :)

ja tosiaan piti sanoa vielä siitä, että lapset on niin erilaisia.. meillä on alkanut vasta tuolla 5 vuotiaalla nämä mitkä on jo meidän kohta 3 vanhalla neidillä. se on vaan sen käytöksen mukaan asetettava ne rangaistukset, eikä antaa periksi tai myöten. pitää kumminkin muistaa myös antaa sitä positiivista palautetta ja tuohon mustasukkaisuuteen vois auttaa se, että otat mukaan vauvan hoitoon "pidäppäs tätä pyyhettä sillä aikaa kun äiti pesee vauvan pyllyn" tai "toisitko vauvalle vaipan?" ja kehua ihan huisina päälle kun hommat menee nappiin.. meillä on toiminut se, että jos ei yhteistyötä ole kuulunut niin mä olen alkanut kauhistelemaan että "Ihanko totta sinä et halua tuoda sitä vaippaa!! Voi hitsi, nythän vauva joutuu sitten pissimään sänkyyn! Oletko sä ihan varma ettet haluaisi tuoda sitä vaippaa?" Siinä välissä ollaan jo yleensä kovaa kyytiä menossa :D yleensä noi hurjat mustis-jutut loppuu kun saa kokea itsensä tärkeäksi ja tarpeelliseksi ja siitä sisaruksestakin tulee jotenkin kummassa paljon tärkeämpi kun pääsee osallistumaan hoitoihin yms :) voimia sulle ja hermoja, kyllä se siitä ;)

Ei siinä "ammattilaisilta" kysymisessä ole mitään pahaa, voi saada ihan hyviäkin neuvoja ( ja joskus menee neuvot ihan metsään). Ihmisiähän mekin ollaan?
Meillä myös 4v vähän vastavanlainen, käytössä ollut eritäin tiukka ja johdonmukainen linja joka alkaa pikkuhiljaa( 4-5kk ) tuottamaan tulosta, säännöt menevät paremmin perille. Isä välillä töistä väsyneenä lipsuu linjasta ja saa sen kyllä itse tuta, esim. poika käyttäytyy paremmin minun kanssani kaupassa.
Ja meillä myös 3 vanhempaa lasta, joiden kanssa ei vastaavia ongelmia ole ollut, erityislapsenkin ongelmat ovat olleet ihan erityyppisiä.
Lapsissa vain jo näkyy se että meitä ihmisiä on varustettu erilaisella tempperamentilla ja jotkut tarvitsevat enemmän toistoja kuin toiset oppiakseen sosiaalisesti hyväksytyn käytöksen ( mutta suurin osa oppii sen kuitenkin lopulta)

Yhteistyössä