Meidän elintaso muuttuu pysyvästi – oletko valmis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielettömän onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jatkakaa ihmeessä tuota onnellista oloa. Olen itse tehnyt saman kahden lapsen kanssa vasta eronneena ja kaikki erosta aiheutuneet psyykiset vammat hoituivat luonnossa itsestään, kun oli aikaa analysoida maata kaivellellessaan ja katiskoilla käydessään, puita tehdessään ja iltaisin kun lapset menivät nukkumaan ja ei ollut töllötintä, eikä ole vieläkään. On kyllä nyt netti ja tietokone, jolla mummo matkustaa kuuhun ja muihin kivoihin paikkoihin.
Lapset kasvoivat ja kävivät koulunsa ja ovat nyt onnellisesti ammatissa ja hyvillä tuloilla. Ainut murhe minkä mulle lykkäsi oli että minulta leikattiin selkä 10 v. sitten ja se epäonnistui ja kunto on mennyt alas koko ajan. Pystyn nyt hädin tuskin kävelemään keppien kanssa, mutta asun edelleen täällä metsässä ja olen onnellinen että onnistuin ainakin siinä mitä läksin alunperin hakemaan.
Antaa Conanin ja muitten nauraa, On tosiaan mahdollista elää näin ja olla onnellinen.

Tästä tuli niin hyvä mieli :) Ikävä kuulla sun selästäs! Tuota pelkään itsellekin. Mutta sä tiedät sen onnentunteen mitä mä tarkoitan! Itse olen syönyt masennuslääkkeitä ja kärsinyt burnoutit kaupunkielämää yrittäessäni (maalta alunperin oon), ja nyt elämä on paljon paremmin balanssissa kuin yhdenkään terapeutin ansiosta. Luonto antaa mun sielulle rauhan. Jollekin se on varmaan joku Jeesus, eli kai tää jonkun sortin jeesustelua on tämäkin ;)

[QUOTE="a p";28908335]No mä oon suorittanut metsästäjätutkinnon ja haluisin alkaa jousiammuntaa harrastamaan. Mut kaikkee en saa alotettua kerralla :D Ehkä se sitten kun on vuohet syöty ja niiden hoidolta liikenee enemmän aikaa ;) Kalastus sitten sen jälkeen. Ei oo järveä tässä ihan vieressä valitettavasti.
[/QUOTE]

Jousimetsästys on sitten vihoviimeinen tapa yrittää saada pötyä pöytään. Eli jos haluaa vain puuhastella, niin sitten tietysti, mutta muuten ei kannata sunnuntaipäivällistä jousen varaan laskea. Vaikein metsästyksen muoto. Voipi olla nälkä, jos hyvällä tuurilla saa vuodessa yhden rusakon puutarhasta kaadettua.

[QUOTE="a p";28908300]Tarkoitin ihan koko maan, tämän valtion :) Oli epäselvästi otsikoitu, lyhentelin liikaa. Velkataakat kasvaa ja jostain ne rahat revitään. Eli meiltä kansalaisilta. Jostain on säästettävä. Nyt tulot meillä ok, tällä tyylillä jää jopa yli, mut sit jos verotus vaan kasvaa ja tulee irtisanomisia, niin me tiedetään jo nyt, että se ei kaada meidän elämää.[/QUOTE]

Mistäs te ajattelitte dyykata sitten kun kaikkien muidenkin elintaso on laskenut? Dyykkauksen varaan voi laskea vain kun enemmistö kuluttaa.

[QUOTE="sasa";28908351]Jousimetsästys on sitten vihoviimeinen tapa yrittää saada pötyä pöytään. Eli jos haluaa vain puuhastella, niin sitten tietysti, mutta muuten ei kannata sunnuntaipäivällistä jousen varaan laskea. Vaikein metsästyksen muoto. Voipi olla nälkä, jos hyvällä tuurilla saa vuodessa yhden rusakon puutarhasta kaadettua.[/QUOTE]

Tämä on varmaan totta. Ei se liha niin kamalan tärkeetä meidän pöydässä olekaan, kun on maito ja munat! Jos joskus... Harrastuksena se mua kiehtoo, ei nälän tyydyttämiseksi.

[QUOTE="vieras";28908355]Mistäs te ajattelitte dyykata sitten kun kaikkien muidenkin elintaso on laskenut? Dyykkauksen varaan voi laskea vain kun enemmistö kuluttaa.[/QUOTE]

No tää onkin tosi satunnaista, leipää yms. lähinnä. Ei ole meidän elämän peruspilareita.

[QUOTE="a p";28908356]Tämä on varmaan totta. Ei se liha niin kamalan tärkeetä meidän pöydässä olekaan, kun on maito ja munat! Jos joskus... Harrastuksena se mua kiehtoo, ei nälän tyydyttämiseksi.[/QUOTE]

Ei kai kukaan pelkillä munilla ja maidolla elä? Vihanneksi ja kasviksia pitää kasvattaa _paljon_ jos niitä aikoo nälkäänsä syödä. Ja lihaakin varmasti joskus joku haluaisi?

tumblr_mosxwt78Ic1sppmago1_250.gif

[QUOTE="a p";28908335]No mä oon suorittanut metsästäjätutkinnon ja haluisin alkaa jousiammuntaa harrastamaan. Mut kaikkee en saa alotettua kerralla :D Ehkä se sitten kun on vuohet syöty ja niiden hoidolta liikenee enemmän aikaa ;) Kalastus sitten sen jälkeen. Ei oo järveä tässä ihan vieressä valitettavasti.

Luonnossa puuhailu ja eläintenhoito on kyllä maailman parasta terapiaa toimistotyön päälle, en usko että näistä koskaan kokonaan luovu, jos ei sitten joku onnettomuus/sairaus saa mua ihan vaivaseksi.[/QUOTE]

Ei omavaraistaloudessa ole aikaa harrastaa, vaan toiminnan pitää liittyä elannon hankkimiseen. Hirviporukkaan jos pääsette niin pysytte omavaraisina lihan suhteen.

Mitä tuo parin vuohen ja kanan pitäminen tuli kustantamaan? Muistit kai, että tuo on luvanvaraista touhua.
Kuulostaa ihanteelliselta, mutta onko hyötysuhde nyt ihan järkevissä mitoissa? Vai kuluttaako pari eläintä enemmän kuin tuottavat?

Mikä vielä pisti silmään niin tuo dyykkaus. Jos itse haluatte dyykata niin ok. Kotieläinten hoidosta ja ruokinnasta on tänä päivänä sen verran tiukat säännökset, että epäilen laillisuutta. Ettekä vissiin ihan korvessa elä, kun siellä niitä roskiksia ei ole aivan joka kulman takana, etenkään sellaisia, joista dyykkaa.

Onhan tuossa aika lailla puuhaa päivätyön lisäksi, toivottavasti teillä ei ole pitkä työmatka. Itse en jaksaisi, sen verran laiska olen. En ymmärrä ilkkumista, jos ap:n haaveilema elämä ei kokeilun jälkeen innostakaan. Eihän sitä tiedä, jos ei kokeile. Onnea matkaan :)!

Alkuperäinen kirjoittaja mielettömän onnellinen;28908212:
Me ollaan ehkä vähän vainoharhasia, mutta ihan mielenkiinnosta ja koska tykätään omavaraisuudesta, ollaan muutettu maalle, hommattu omaa maata palstaviljelyyn, pari vuohta joista saamme oman maidon, piimän, jogurtin ja juuston, sekä kanoja jotka pitää meidät munissa. Keräämme hortaa myös pakkaseen, ja säilömme marjat, kasvikset ja sienet. Vaatteet on hankittu kierrättämällä jo pitkään, ja muutenkin kaikenlainen kierrätys ja keräily kuuluu meidän elämään kiinteästi. Dyykkaamme toisinaan roskista ruokaa eläimille ja itsellemme, koska kerskakulutus ällöttää, ja koska se on taloudellista.

Olemme molemmat työssäkäyviä ihmisiä. Tuntuuko käytöksemme sinusta oudolta? Oletko valmis muuttamaan elämääsi kun tämä kapitalistinen kerskakulutus on juuri kuolemassa?

Pari vuohta ja siitä koko vuoden maidot, jugurtit, juustot yms koko perheelle? Kanat ja vuohet luvanvaraisia myös. Kasviksia säilötte, aika paljon saa säilöä, että riittää koko vuodeksi. Oletko laskenut kilohintaa niille viljelemillesi kasviksille vs. kaupasta ostetut? Saatat yllättyä. Onko maalla yhteiskunnasta erilleen pyrkivänä elo jotenkin ihailtavampaa kuin muu vaihtoehto, eikö sen ja kerskakulutuksen välissä ole mitään muuta? Kapitalistinen kerskakulutus kuolemassa? Miten kuvittelet, että maailma toimii?

En pelkää verojen nousua, ennemmin hyvinvointi, terveys- ja sosiaalipalvelujen karsimista. Kuvittelen silti pärjääväni keskivertoa paremmin tilanteessa jossa yhteisöllisyys korvaa palveluja.

Onpa täällä katkeraa ja lyttäävää porukkaa.. aloittajan elämä ja suunnitelmat vaikuttavat rohkeilta ja ihanilta, kateellinen olen. Kunpa itekki joskus pääsisin elämään luonnon lähelle, mies on niin kaupunkijuntti kuin olla ja voi, joten täytyy tyytyä vain harrastamaan puutarhaa ja luontoa. Ihmeellinen asenne, että aloittajan pitäisi täällä kohta kohdalta perustella valintansa tuiki tuntemattomille epäilijöille.

Viimeksi muokattu:
Ihmeellisiä ilkkumisia olet ap saanut.. minusta elämänne kuulostaa mukavalta :) itse asun kaupungin ytimessä mutta ymmärrän kyllä että luonnonhelmassa asuminen on monelle nautinti. Ja musta on tosi fiksua kasvattaa itse ja toi dyykkaaminenkin on fiksua (vaikken itse harrasta) ällöttää kun hyvää tavaraa kipataan roskikseen..

Me kasvatetaan kaikki mahdollinen itse paitsi liha koska olen liian eläinrakas teurastaakseni mitään. Poimitaan marjoja ja sieniä ja kalastetaan paljon. Munat haetaan lähikanalasta suoraan. Lähinnä keittämistä, maitoa, sokeria jne. haetaan kaupasta. Ruokalasku joka sisältää pesuaineista lähtien on kolmelta ihmiseltä noin 200 e kk. Paljon säästää ja on varmasti terveellistä ruokaa kun omat hevoset tuottaa kasvimaalle lannoitteet.

[QUOTE="vieras";28908770]Me kasvatetaan kaikki mahdollinen itse paitsi liha koska olen liian eläinrakas teurastaakseni mitään. Poimitaan marjoja ja sieniä ja kalastetaan paljon. Munat haetaan lähikanalasta suoraan. Lähinnä keittämistä, maitoa, sokeria jne. haetaan kaupasta. Ruokalasku joka sisältää pesuaineista lähtien on kolmelta ihmiseltä noin 200 e kk. Paljon säästää ja on varmasti terveellistä ruokaa kun omat hevoset tuottaa kasvimaalle lannoitteet.[/QUOTE]

Miten voit tappaa kaloja, mutta et muita eläimiä?

Kanoja vosii pitää vaikka taajamassakin. Kanojen pitäminen onkin yleistynyt viime vuosina.

"Hyötyeläinten pitoon kaupunkioloissa ei ole laillisia esteitä. Jos eläimiä ei kasvateta tehotuotantoon, käytännössä hyötyeläinten pito vaatii vain ilmoituksen kunnan terveydensuojeluviranomaisille. Samaten eläintenpitoilmoitus maaseutuviranomaisille pitää täyttää. Kyseessä on kuitenkin vain rekisteröityminen, joka ei vaadi suurta byrokratiaa. "

http://www.esaimaa.fi/Online/2012/07/03/Kanalan+voi+hankkia+vaikka+taajamaan/20121089/4

[QUOTE="vieras";28908311]Se naurattaa siksi että sinulla ja monilla teikäläisillä on jostain syystä joku pakottava tarve jeesustella omalla elämäntyylivalinnallanne. Minun puolestanne saatte muuttaa vaikka metsään pysyvästi ja syödä männynkäpyjä loppuikänne mutta ei minun tarvitse "olla valmis" tai kuulla siitä miten te olette päättäneet elää.

Osa sitä "hyvää oloa" onkin varmaan juuri tämänkaltainen jeesustelu mitä nyt tässäkin ketjussa teet. Se naurattaa etenkin sitten kun hissun kissun palaatte takaisin normaaliin "kerskakulutus"elämään niinkuin sinä asiaa nyt nimität mutta sitähän ei kukaan sitten enää mainostakaan.[/QUOTE]

Mä en kyllä havainnut ap:n kirjoituksissa mitään jeesustelua. Nämä ynseät "kyllä routa porsaan kotiin ajaa" / "Palaatte vielä ruotuun" -tyyliset vastaukset ovat kyllä huvittavia.
Tekemällä oppii, vaikka alussa olisikin liian ruusuiset kuvitelmat.

Ja hienoa, että nimimerkki adf/gfgf mikä lie opit lopulta linkittämään noita kuvia, ymmärrän onnistumisen ilon, mutta rajansa niilläkin!

Minua kiinnostaa tavattomasti mahdollisimman omavarainen pienviljely ja pienimuotoinen karjanhoito. Olen maatalosta kotoisin ja haluaisin palata takaisin juurilleni... Pienehkö, valtaosin puulämmitteinen talo, maata kymmenisen hehtaaria. Rukiin ja kauran pienimuotoista viljelyä. Muutama kyyttö ja pieni kanala. Suuri hyötypuutarha ja kasvimaa sekä maakellari, kala järvistä ja liha metsistä. Suhteellisen vaatimatonta elämää. Miksi ei? :)

Ap:lle tsemppiä!

Viimeksi muokattu:

Luonnossa puuhailu ja eläintenhoito on kyllä maailman parasta terapiaa toimistotyön päälle, en usko että näistä koskaan kokonaan luovu, jos ei sitten joku onnettomuus/sairaus saa mua ihan vaivaseksi.[/QUOTE]

Mut sä sitte sillä jousella ammut ne vuodet teidän ruuaksi niin säästyy luodit?

Vai miten.... :D

Kerro miten teet vuohesta jukurttai?

Mielenkiintoinen aloitus ja hieman provosoiva, mutta ei niin etteikö asiassa olisi jotain hyvääkin. Itse käyn parhaillaan läpi pohdintaa, ja mietin, olisiko sittenkin vaatimattomampi ja samalla luonnonläheisempi elämä järkevämpää. Nykyinen työni vaatii jatkuvaa matkustelua, ylitöitä, aina ajan tasalla pysymistä IT-alan uusimmista trendeistä. Olen ihan vakavissani harkinnut paluuta siihen rauhalliseen maalaiselämään, jossa lapsuuteni vietin ja josta minulla on jo kokemusta. Koen luonnossa liikkumisen tärkeäksi, minulla on kokemusta maaseudulla asumisesta ja omavaraisviljelystä. Pystyn myös pitämään itseni lämpimässä talvipakkasilla ja hakkaamaan halot jokapäiväistä lämmitystä varten. Ja lämmittämään saunan kerran viikossa ja käymään ulkohuussissa 30 asteen pakkasessa. Jos mietitään, että toisena vaihtoehtona on tiukat aikataulut, stressi ja ylityöt niin ei ollenkaan huono vaihtoehto...

[QUOTE="vieras";28908442]Mitä tuo parin vuohen ja kanan pitäminen tuli kustantamaan? Muistit kai, että tuo on luvanvaraista touhua.
Kuulostaa ihanteelliselta, mutta onko hyötysuhde nyt ihan järkevissä mitoissa? Vai kuluttaako pari eläintä enemmän kuin tuottavat?

Mikä vielä pisti silmään niin tuo dyykkaus. Jos itse haluatte dyykata niin ok. Kotieläinten hoidosta ja ruokinnasta on tänä päivänä sen verran tiukat säännökset, että epäilen laillisuutta. Ettekä vissiin ihan korvessa elä, kun siellä niitä roskiksia ei ole aivan joka kulman takana, etenkään sellaisia, joista dyykkaa.[/QUOTE]

muistaakseni valtio maksaa siitä jos on tarpeeksi tuollaisia eläimiä kotona. Äitini halusi lampaita ihan vaan koska pitää niistä, ja kun lueskelin netistä noita säädöksiä, niin naurettiin sille, että niiden pitämisellä voi tienatakin.

Musta tuo kuulostaa jännältä, tosin dyykkaus ei. Itse olen ajatellut lähinnä kasveja ja marjoja, että kun saadaan omakotitalo, niin kasvatan perunat, sipulit yms itse ja marjat poimin metsästä. Mansikoita myös omalle pihalle, niin saa pakkaseen. Sieniä tietysti myös. Tietysti siinä menee vapaa-aika, mutta mulle se olisi mukava harrastus ja tietysti vain kesäksi ja syksyksi. Omat omenat omenapuista.

Lähinnä liha, maito, voi, munat, pitää ostaa kaupasta. Kasvikset tai ainakin sienet ja marjat vielä niin kalliita että hyvin säästää. Lypsämään en jaksaisi, enkä edes pidä niin rasvasesta maidosta.

Yhteistyössä