Meidän vartiokoira tekee meidät kohta kodittomiks..

Eli siis, kyselen nyt vuorostaan täältä, jos vaikka saisin apuja onkelmaamme.
Meillä on nyt 11kk vanha sakemanni, joka meillä nykyisessä asuinpaikassa, kerrostalossa... vartioi niin kamalasti että häätö kolkuttaa kohta. Koiruus on asunut nyt n.6kk miedän kanssa kerrostalossa ja joka kerran kun alaovi, hissi tai jokin muu kolahtaa syöksyy koira ovelle öristen ja haukkuen. Koira ei tosiaan ole luonteeltaan paha tai edes milläänlailla vihainen, mutta vartioiminen on sille niin iso juttu. Ennen tänne muuttoamme edellisessä kerrostaloasunnossamme se ei ollut tälläistä. Kaikenpaha on vielä tämä yksinjääminen kotiin. Silloin postinjakajakaan ei tuo meille edes ilmaisjakelulehtiä kun kuulemma meidän koira tulee oven läpi ?! Ehkä se vaan tunnistaa meidän askeleet tai jonkun muun miessä, mutta minä en ole kuin kerran kuullut sen haukkuvan täällä kotona yksinään kun yläkertaan kannettiin pöytäryhmää ja porukkaa mesosi rappukäytävässä. Ehkä se siis kuitenkin on hiljaisempaa tämä haukkuminen ja vartioiminen miehen tai minun ollessa kotona, mutta varmasti häiritsevää myös naapureille.
Koiruus tietää haukunnan olevan väärin kun siitä joka kerran rangaistaan ja hän meneekin joka kerran maahan ja "alistuu" kun on äänensä antanut jylytä, tai vastaavasti jos on hiljaa esim. postin tullessa, saa isot kehut ja palkkion, ja sitäkin hän osaa odottaa aina kun on hiljaa, vaikka mieli tekisikin haukkua. Emme vain valitettavasti ole aina salaman nopeita ja siinä välissähän koira on jo ehtinyt tekemään sen isoimman ärinän. Miehen kanssa ollaan yritetty jo ihan kaikkemme. Olisikos mitään muuta enää kuin jonkilainen haukunestopanta... tai.. pahimmillaan kuonopanta....?

siis toi kuonopantahan estää vetämistä
Haukunestopanta olis ok kokeilla, sakemannit on sellaisia et ne yleensä ulvoo ja mesoo jollei oo tottuneet yksinoloon - meillä saku teki sitä kun totutteli olemaan muutaman tunnin päivässä tarhassa. oli siinä meteliä sille kesälle..
:whistle: no me onneksi ollaan keskellä korpea ja ainoo metakka on sit seuraavan naapurin seuraavalla mäellä meuhkaavat 2 sakemannia.

niin no, auttaahan tuo kuonopanta nyt siihen haukkumiseenkin, mutta jos se vaan örisee niin ei se sitten paljon auta....
Mä olen kuullut niin paljon huonoa noista sitruunapannoista että, onko se sitten millanen ?
Sitä ultraääni pantaa ollaan nyt mietitty..... =)

"Tietää tekevänsä väärin kun sitä aina rankaistaan.." Huoh. Rankaisu harvoin kertoo koiralle yhtään mitää, me ihmiset olemme lähes aina auttamattomasti myöhässä ja koira kokee saavansa röykytystä joko turhanpäin tai jostain muusta asiasta. Se että koira menee maahan ja alistuu ei kerro siitä että se tietäisi haukkumisen olevan väärin. Tottakai koira alistuu ja reagoi kun hurjistunut omistaja "tulee päälle."
Usein tälläisissä tilanteissa samalla vahvistetaan vartiointia: koira haukkuu -> ihminen syöksyy paikalle. Koirahan on siis saanut vain oman laumansa valppaaksi ja räyhäämään mukana kun ilmoittaa rappukäytävän elämästä.. Ja se rankaisu tulee hyvin todennäköisesti koiran mielestä täysin mielivaltaisesti.

Helpoimmilla tapauksilla auttaa usein pelkkä oman käytöksen muutos. Meillä pari aikuisena tullutta lopettivat räyhäämisen kun itse reagoin mekastamiseen haukotellen ja venytellen, lisäksi sanon aina jotain tyyliin et joo kiitti kuultiin jo (sama siis vaikka puhuisit mongoliaa, sillä ei ole merkitystä, kunhan olet itse todella rauhallinen). Koira huomaa meidän huomanneet ilmoitettavan asian ja ettemme kuitenkaan reagoi siihen. Sen täytyy siis olla vaaratonta ja mitätöntä kun muu lauma ei reagoi.. Näin pelkistettynä siis.

Ja tuosta yksinjäämisestä: jos koira räyhää siellä yksin ollessaan ei sillä jostain syystä ole hyvä olla. Lähtisin opettelemaan uudelleen tuota yksinoloa ja miettisin asunnon rajaamista niin ettei koira pääse ovelle. Nythän se siis vartioi ilmeisesti päivän vaikka sen kuuluisi nukkua. Kun asuntoa rajataan ei koiralla ole edes mahdollisuutta vartioida samallalailla ja se saattaa saada nukuttuakin. Tiedän monia koiria jotka viihtyvät vallan hyvin vaikkapa häkissä, silloin ne tietävät olevansa "vapaalla". Häkki on nukkumista varten ja silloin ei vahdita. Mukavampaa olisi tietenkin jos vaikkapa keittiöstä saisi rajattua koiralle sellaisen "turvapaikan".

Joo onpa sekavaa tektiä. Perusajatuksena siis että siitä vartioinnista ei seuraa mitään ja vieraatkaan ei tervehdi koiraa sisään tullessaan jos on riehunut. Koiran voi huomioida vaikka sitten kun on asettunut aloilleen. Ja keksikää sille koiralle sallittua ja mieluisaa tekemistä, jotta aikaa jää vähemmän ei toivottuun käytökseen.. :)

Koiralla on mieluista tekemistä täällä yksin ollessaan, mutta yleensä se heräilee uniltaan, kun tullaan kotiin. Enhän valitellutkaan kun ei olla kotona että koiruus täällä haukkuu, muuta kuin ovesta sisään tulevat postit, kun en itse tosiaan ole edes kuullut kuin sen kerran. Silloin ku me ollaan kotona, se on eriasia.
Näin ollaan toimittukin, ollaan oltu kuin ei mitään, mutta nyt kun se ei jostain syystä ole auttanut ja naapuritkaan eivät enää jaksa odottaa kauanko kestää että tällä tyylillä haukkuminen loppuu. (sanotaan nyt vielä, että tämä haukkumis jupakka akoi kun olimme viikon anoppilassa, jossa on pieni villakoira haukkumassa omat ja muiden ovikellot)
Olen saanut neuvoksi "pitää koiralle puhuttelun" kun se tekee ei toivottuja asioitaan. Ensin minäkin aattelin että voih, koiralle puhuttelu mutta kyllähän se siitä hiukan hiljeni, nyt vain vielä kun se loppuisi kokonaan. En räyhää tai alista koiraa kun tätä tapahtuu, vaan otan tiukan otteen pärstästä, niin että olen katse tiukkana koiraan ja sanon että ei näin, hyvinkin topakkana. Enkä tosiaan juokse sukkana toisesta huoneesta ja toru myöhässä.
Eikä meillä ole mitään ongelmaa kotiin tullessa tai jos meillä vieraat käy että koira olisi villinä, se makaa olkkarin ovella ja odottaa häntä heiluen koska hänetkin huomataan.
Puolisen vuotta tokoa teki ihan hyvää, mutta nyt uudella paikkakunnalla sitä ei järjestetä. Eikä aika tosiaan riitä kulkemaan edestakaisin 62km päässä.
Mutta en silti tokostakaan löydä vinkkejä tähän onkelmaamme.

LEP
Itse en kanssa käyttäisi kieltoja, vaan koittaisin vaan vahvistaa sitä oikeaa ja sallittua käytöstä. Kielloissa ihminen alkaa koiran mielestä kanssa melskaamaan ja koira saa taustatukea, sekä huomiota omistajaltaan. Näin se monesti saa vaan lisää aihetta melskata. Parempi tapa on käyttää tosiaan sitä kehumista oikeasta tavasta oikeaan aikaan ja väärästä lauma ns. hylkää sen, eli koira ei saa taustatukea ja huomiota.

Kerrostalossa asia on varmasti aika ikävä ja kannattaa vaikka alkuun tosiaan ostaa joku haukunestopanta, ei kuonopantaa. Käyttää sitä hätävarana ja siitä jatkaa kouluttamalla sekä vahvistamalla oikeaa käytöstä.

hmm.. ensinnäkin kuonopanta on siis talutettaessa käytettävä "panta" siis lempeästi saa opetettua koiran olemaan vetämättä.. :)

Miten olisi jos laittaisitte postiluukun viereen namipussin ja laittaisitte lapun siihen että laita postiluukusta nami..? =) Olen kuullut että on tehonnut! (tietysti vain siinä tapauksessa että koiranne on perso ruualle)
Tai jos koira räyhää teidän paikalla ollessa, viekää koiran huomio muualle kuin rappukäytävässä meluaviin, esim pallolla tms muilla leluilla niin että koira unohtaa mitä olikaaan tekemässä... Noita itse koittaisin. (Meillä siis myös saku joka muistaa ilmaista itseään tilanteesa kuin tilanteessa, ainut konsti on olllut tuo huomion vieminen muualle ja saada koira huomaamaan että mamman luona on kaikista kivointa olla.. )
Tsemppiä teille!! :hug: Tulethan ilmoittamaan miten teillä sujuu, ja millä konstein olette koittaneet/onnistuneet!! =)

JenPen
Kokeilkaa sitä huomioimattomuutta jonkin aikaa, vaikka varmasti on alkuun hermoja raastavaa... Pyytäkää vaikka jotain tuttua/naapuria tuomaan postiluukustanne joatin ja soittelemaan ovikelloa tms. mikä koiranne yleensä saa rähisemään. Tai jos olette itse muutenkin kotona postin tullessa ja ihmisten liikkuessa käytävässä niin että koira vahtii. Kun rähinä alkaa, ette itse reagoi asiaan mitenkään, katsotte vain vaikka telkkaria aivan kuin mitään ei tapahtuisi. Tuo, että juoksette kieltämään koiraa sen rähistessä, on koiran mielestä luultavasti vain sitä että menette mukaan sen riehumiseen.
Musta tuntuu että tuo, että joku laittaisikin postin sijaan/yhteydessä makupaloja postiluukusta, vain palkitsisi koiran haukkumisesta, koska ensimmäisenähän se koira reagoi siihen luukun kolahdukseen, ja vasta sitten se makupala tippuu lattialle koiran saataville.

Yksinolon ajaksi tai jos huomioimattomuus yksinään ei auta, kannattaisi kokeilla tuota sitruunapantaa. Maksaa satasen verran, ja monesta eläinkaupasta saa myös vuokrattua. Ultraäänipannasta ei omaa kokemusta, mutta olen kyllä kuullut että on ollut tehokas. Jos pidätte haukunestopantaa myös kotona ollessanne, antakaan koiran rähistä ja oppia itsekseen siitä sitruunasuihkusta ja jatkatte itse sitä huomioimattomuutta.

Yhteistyössä