Meidän poika on sitten varmaan ainoa ekaluokkalainen joka ei osaa lukea!

  • Viestiketjun aloittaja "Heli"
  • Ensimmäinen viesti
"Heli"
Nyt jo pääsi tukiopetukseen lukemisen takia. Onko tämä nykyään ihan normi. Siis eilen oli vanhenpainilta ja luokasta varmaan 90 prosenttia lukee täysin sujuvasti. Meillä esikoinen enkä todellakaan tiennyt, että koulussa pitää jo osata lukea kun sinne mennään. Sellaiselta se kuulosti. Nimenomaan on sanottu, että ei pitäisi opettaa jos ei osaa s itä uutta opetustyyliä. Onko meidän lapsi jotenkin nyt erikoinen. Ei sitä ole koskaan tuo lukeminen edes kiinnostanut. Numerot, laskeminen ja rakentaminen kylläkin.

Muistelen pmaa kouluaikaa niin ei kukaan osannut lukea koulun alkaessa.
 
eikai
Tuskin on, ja vaikka oiskin niin mitä sitten? Meidän lasten koulussa sanottiin että siinä vaiheessa huolestutaan jos ei toka luokan keväällä osaa lukea, eli älä hätäile. Ei meidänkään poika ekan syksyllä lukenut mutta jouluna jo osasi lukea.
 
*o*
Ei osannut meilläkään ja samoin kävi tukiopetuksessa. Nyt alkoi 2. luokka ja joutuu vieläkin tekemään enemmän ja omia lukuharjoituksia, kun ei tuo lukeminen tai kirjoittaminen ole ikinä kiinnostanut. En tiedä miten tässä vielä käy... viime vuonna ehkä puolet lapsen luokkalaisista osasi lukea kouluun tullessaan siis jo eskarissa oppineet.
 
Ekaluokkalaisen äiti
Pojan luokalla kaikki tytöt osaavat lukea.Pojista muutama ei osaa tai lukee vähän sinne päin. Meidän poika ei vielä osaa. Aika harvinaista tuo on, että ei osaa lukea.
 
Paljon koulukohtaisia eroja. Uskoisin olevan silläkin väliä, että mitä esikoulua käyty ja uskaltaisin sanoa, että vaikka vanhempien sosio-ekonomisella asemalla ei olisikaan suurinta merkitystä, niin alueen keskimääräinen sosio-ekonominen "taso" vaikuttanee kuitenkin. Tai sitten on sattumaa, että hyvätuloisten alueella vähävaraisempienkin perheiden tenavat yltävät samoihin huippusuorituksiin kuin erittäin varakkaiden lapset ja toisaalta motivoituneetkaan vanhemmat eivät saa hommaa kasaan alueella, jossa koulu joutuu käyttämään suurimman osan voimavaroistaan hitaimpien oppilaiden tahtiin. Ja nämä ihan omaa mutua, omasta kaveripiiristä kerättyjä kokemuksia.

Maahanmuuttajataustallakaan ei väliä, jos vanhemmat ovat koulutettuja/varakkaita?

Saisko vähän säpinää tähän iltapäivään? :stick:
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Ekaluokkalaisen äiti;27090740:
Pojan luokalla kaikki tytöt osaavat lukea.Pojista muutama ei osaa tai lukee vähän sinne päin. Meidän poika ei vielä osaa. Aika harvinaista tuo on, että ei osaa lukea.
Ai aika harvinaista? mun neljästä lapsestani yksi on osannut lukea kouluun mennessä ja ihan normaaleja lapsia ovat olleet. Jouluun mennessä ovat oppineet.
 
[QUOTE="Heli";27090771]Niin no. Me asutaan maaseudulla ja ollaan juntit sairaanhoitaja ja DI. ei kai tuo omena ole kauas puusta pudonnut. Tämä siis Astrolle[/QUOTE]

Eka lause vastauksessani: "koulukohtaisia eroja". Itse olen nähnyt todella merkittävän muutoksen koulun laadussa esim. Helsingissä asuessamme. Maunulan koulu vrs. Oulunkylän koulu (peruskoulun ala-aste); jälkimmäinen sai lapsen kukoistamaan.
 
Ei meillä eppuluokkalainen osaa lukea. Kirjaimet tunnistaa ja jotain osaa "ulkoa" lukea, mutta ei todellakaan oo lapsella ollut tähän asti mitään kiinnostustakaan oppia tai opetella lukemista..

Opettaja sano vanhempainillassa, että joillakin oppilailla tulee olemaan etuoikeus päästä tukiopetukseen, vaikkei heillä siihen olisi oppimisen takia tarvetta. On vain niin iso luokka, että joillekin annetaan mahdollisuus yksilöllisempään opetukseen, eli pienryhmän tukiopetukseen. joillekin se suuri luokkakoko aiheuttaa sen, että keskittyminen ei riitä luokassa oppimiseen, ei tarkoita sitä, että tarvitsisi tukiopetusta vaan että lapsi saa mahdollisimman hyvän ilmapiirin oppimiseen. Huomenna saan itse tietää pääseekö oma poika pienryhmään vai jääkö oppimaan muiden mukana 22 oppilaan joukkoon..
 
"Heli"
R-kirjainkin edelleen hukassa, joten vaikuttaakohan sekin tuohon lukemisen oppimiseen? Puheterapiaa tässä kunnassa ei saa yhden kirjaimen takia. Nyt saa sitä onneksi koulussa, mutta olisi tuoKin aikaisemmin ollut hyödyllisempää. Kotona ollaan harjoiteltu jo kaksi vuotta tuloksetta.
 
Luin jonkun tutkimuksen jonka mukaan Suomessa n. 20-30 % lapsista osaa lukea kouluun mennessä. Suurin osa siis ei osaa. Poikasi kuuluu enemmistöön eikä siitä pitäisi huolestua ollenkaan. Pysyypähän mielenkiinto paremmin koko koulunkäyntiin.
 
"Höpsö"
Minä sekä mieheni ollaan molemmat oltu ekaluokalla tukiopetuksessa lukemisesta. Ja tämä 80-luvulla, jolloin vain harva osasi lukea kouluun mennessä. Hyvin pärjättiin molemmat sen jälkeen koulussa ja molemmilla meillä on yliopistotutkinto. En olisi kovin huolestunut, jos lukeminen ei heti lähde sujumaan. Hienoa, että vieläkin voi saada tukiopetusta! :)
 
"vieras"
Meidän pojista toinen oppi lukemaan ekaluokan joululomalla, silloin se lukeminen jotenkin vain loksahti parissa päivässä. Toisella lukemaan oppiminen meni muutamaa viikkoa myöhemmäksi.

Hyvin ne lukuhommat ovat sittemmin sujuneet, vanhempi on nyt yliopistossa ja nuoremmallakin on samat suunnitelmat :)
 
miuh
[QUOTE="Heli";27090923]R-kirjainkin edelleen hukassa, joten vaikuttaakohan sekin tuohon lukemisen oppimiseen? Puheterapiaa tässä kunnassa ei saa yhden kirjaimen takia. Nyt saa sitä onneksi koulussa, mutta olisi tuoKin aikaisemmin ollut hyödyllisempää. Kotona ollaan harjoiteltu jo kaksi vuotta tuloksetta.[/QUOTE]


No enpä usko että tuolla r-kirjaimen puuttumisella on mitään tekemistä lukemaan oppimisen kanssa, kyseessähän on vain puheen tuottamiseen liittyvä seikka. Mykkäkin oppii lukemaan. Itse osasin lukea jo neljävuotiaana, mutta opin r-kirjaimen vasta toisella luokalla sanomaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Heli";27090923]R-kirjainkin edelleen hukassa, joten vaikuttaakohan sekin tuohon lukemisen oppimiseen? Puheterapiaa tässä kunnassa ei saa yhden kirjaimen takia. Nyt saa sitä onneksi koulussa, mutta olisi tuoKin aikaisemmin ollut hyödyllisempää. Kotona ollaan harjoiteltu jo kaksi vuotta tuloksetta.[/QUOTE]

Tuskin tuo R:n puuttuminen haittaa, meillä ainakin siitä huolimatta yksi oppi lukemaan jo 4 vuotiaana ilman erityisempää opettamista. Toinen R-vikainen oppi sitten ekaluokalla, kerran kävi tukiopetuksessakin, jonka jälkeen se lukeminen avautui kerralla. Hän ollut ihan huippuoppilas, sai pari stipendiäkin viime keväänä 9 luokalta. Kolmaskin oppi ekaluokan aikana lukemaan.

Noista R-harjoituksista sanon, että niitä pitää tehdä sinnikkäästi joka päivä sen 5-10 minuuttia. Se koulun opetus on sen 10-15 minuuttia siinäkin ja koti on se paikka, missä itse työ tehdään. Jos on mahdollista käy koululla joku kerta tapaamassa puheharjoitusten antajaa, niin opit ampiais-R:n oikeaan tapaan.
 
"vieras"
Kysyin tätä ystävältäni joka ekaluokkaa opettaa ja hän on vakaasti sitä mieltä ettei lapsia pitäisi opettaa kotona/päiväkodissa lukemaan tai kirjoittamaan.
Usein ne opetetaan "väärin" ja uuden tavan opettelu vaikeutuu.

Naurahtelee kuulemma usein kun kehuskellaan miten meidän oppi lukemaan 4-vuotiaana jne. kaikkea typerää.
 
"Bansku"
Kyllähän se tänä aikana on normi, että valtaosa ekaluokan aloittavista osaa lukea jo varsin sujuvasti. Käsitykseni mukaan meidänkin poika, kun aloitti pari vuotta sitten ykkösen, oli niiden hyvin harvojen joukossa, joilla lukeminen ei vielä täysin sujunut. Lisäharjoituksella oppi kuitenkin nopeasti ja joulun aikaan luki jo varsin sujuvasti.
 
"Sanna"
Meidän lapsen luokalla noin puolet osaa lukea.

Enemmän minua huolestuttaa ne tapaukset, jotka eivät osaa vielä ajaa pyörällä. Tuttavapiirissä on pari ekaluokkalaista, joilla on yhä apupyörät käytössä.
 

Yhteistyössä