Meidän Perhe lehden perheen nukkumisartikkeli (jossa pienet valvovat aamuyöhön saakka) kokonaisuudessaan tässä:

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28017866]Ehkä seuraavassa numerossa on sellainen "no ei vaiskaan"-oikaisu.[/QUOTE]

Ehkä se äiti on tähän päivään asti _oikeesti_ luullu, että tuo on ihan tavallista ja kaikilla muillakin on noin vaikeaa hoitaa nukkumiset ja nyt hän on sitten kokenut sellasen "eikun hei..." -hetken ja soittanut äkkiä toimitukseen ja vaatii oikausta seuraavaan lehteen :D

[QUOTE="huoh";28017647]Kenelle on, kenelle ei. Onko se sulta pois jos äiti nukkuu pidempään kuin sinä? Ilmeisesti on ;)[/QUOTE]

Missä mä olen sanonut, että tuo olisi mulle mikään ongelma? Tai multa mitenkään pois?

Mun mielestäni on hullunkurista herätä vasta lounasaikaan. Jos se on jollekulle muulle ihan peruskauraa niin sitten on. Ehkä tällaisen vanhemman mielestä on hullunkurista herätä joka aamu klo 7, kuten me tehdään.

"vieras"
Lapsiparat... Miten ihmeessä vanhemmilla ei ole sen verran tolkkua, että sammutetaan koneet ja laitetaan lapset nukkumaan vaikka samaan aikaan kun isäkin menee nukkumaan. Tekisi varmaan äidillekin hyvää mennä ajoissa nukkumaan, että jaksisi hoitaa lapsia ja laittaa lakanat sänkyyn. Miksihän 4-vuotiaskin on hoidossa. Toivottavasti saavat nyt apua!

"kolmen äiti"
Missä mä olen sanonut, että tuo olisi mulle mikään ongelma? Tai multa mitenkään pois?

Mun mielestäni on hullunkurista herätä vasta lounasaikaan. Jos se on jollekulle muulle ihan peruskauraa niin sitten on. Ehkä tällaisen vanhemman mielestä on hullunkurista herätä joka aamu klo 7, kuten me tehdään.
No todellakin, en ymmärrä miksi äitiys/hoitovapaalla pitäisi herätä kukonlaulun aikaan, kun aamuisin voi nukkuakin? 21/22-9 rytmi on sopinut meidän perheelle paremmin kuin mikään muu. Nyt kun esikoinen on koulussa, on herätys hällä klo 7 muutamana aamuna viikossa, mutta pienimmät saavat jatkaa vielä unia (ja minäkin vielä hetken sen jälkeen, kun esikoinen lähtee kouluun).

[QUOTE="vieras";28022412]Lapsiparat... Miten ihmeessä vanhemmilla ei ole sen verran tolkkua, että sammutetaan koneet ja laitetaan lapset nukkumaan vaikka samaan aikaan kun isäkin menee nukkumaan. Tekisi varmaan äidillekin hyvää mennä ajoissa nukkumaan, että jaksisi hoitaa lapsia ja laittaa lakanat sänkyyn. Miksihän 4-vuotiaskin on hoidossa. Toivottavasti saavat nyt apua![/QUOTE]

Itse asiassa tuo kuvattu meininki on melkolailla samanlaista kun siinä yhdessä 4dokussa jossa kuvattiin erästä brittiläistä wt-perhettä..heidän lapsensa lähinnä pyörivät jaloissa kun vanhemmat oli vankilassa/juopotteli sidukkaa ja nukahtelivat minne sattuu...

Perhe-lehden toimitus on fiksua väkeä, eiköhän ne jonnekin perheneuvolaan oo tän perheen ohjanneet. Ihan kauhuissani luin minäkin ja uskon että tuo nukkumisasia vain osaongelma. Elämänhallinta hukassa ihan totaalisesti.

"vieras"
Tosta aloituksesta puuttui vielä tämä kooste heidän yöstään. Sitten artikkeli on kokonaisuudessaan tässä.

Tämä vielä Meidän Perhe lehdestä:

Perheen yö:

klo 20 koko perhe katsoo yhdessä Salkkarit
klo 20:30 lapset syövät leipää
21:00 koululaiset käyvät saunassa ja menevät huoneisiinsa
klo 21:20 Karri ja Pyry tappelevat siitä, kumpi pääsee tietokoneelle
klo 21:25 Enna kitisee ja haluaa leikkiä keppihevosella
22:00 isä menee nukkumaan
22:05 Karri ja Pyry pelaavat olohuoneessa tietokoneella. Enna katsoo toiselta koneelta pikku kakkosta
23:05 äiti antaa leipää
24:05 Enna 2 v nukahtaa sohvalle
1:00 Pyry 4 v nukahtaa tietokoneen ääreen
1:30 Karri 6 v menee isän viereen nukkumaan
2:20 äiti pääsee nukkumaan
7:30 Äiti herättää koululaiset uuteen aamuun

22:05 Karri ja Pyry pelaavat olohuoneessa tietokoneella. Enna katsoo toiselta koneelta pikku kakkosta

En ole ammattikasvattaja mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että pelaaminen tai telkun katosminen ei edesauta unen tuloa.
Meillä loppuu pelaaminen viim. klo 19.30 ja telkku viim. klo 21 jolloin mennään petiin.
Ei auta ei. Ilta täytyy rauhoittaa ajoissa ennen iltahommia ja sänkyyn menoa. Että tuo 5v rauhottuu nukkumaan.

EJK
Perheen vanhemmilla täysin elämänhallinta hukassa. Nyt olisi intensiivisen perhetyön paikka ehdottomasti, jotta arjenrytmit tulisivat aikuisten hallintaan. En näe huonona vaihtoehtona myöskään vanhemmuudenarvioinnin laitosjaksoa, jolloin se apu olisi 24/7.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"vieraana"
Meidän naapurissa asui ennen 8-lapsinen perhe, ja usein ihmettelin itsekseni sitä että miten siellä jaksetaan, viikollakin oli täysi meno päällä vielä klo 12 ja lomilla vielä klo 2. Aamulla kuitenkin kaikki aikaisin hereillä. Ehkä siellä osa nukkui, ja osa valvoi.

Meidän omalla lapsella on ollut uniongelmia, joissa ollaan nyt päästy eteenpäin. Ihmettelin siellä miten peruskysymyksistä siellä lähdettiin liikkeelle selvittelemään, mutta ilmeisesti siihen on tarvetta joidenkin kohdalla...

sammakko kattilassa
En nyt kyllä ymmärrä tätä räyhäämistä, että mitäköhän se äitikin tekee. Jos se hoitaa lehmät ja yrittää pitää kämpän edes jossain kuosissa ja 8 lasta ja mies ei osaa auttaa mitenkään, niin ehkä se aika johonkin menee...

Voihan hyvin olla, että alunperin homma on ollut hanskassa, kunnes on kerätty ensimmäinen lapsi liikaa. Vähitellen luisutaan sitten kaaokseen, eikä ihminen enää sitten itse näe missä mennään. Ja joko osaa delegoida ja johtaa hommaa tai sitten ei. Välimuotoja ei taida kauheasti olla enää tuossa vaiheessa, kun resurssit ja työmäärä eivät enää ollenkaan kohtaa.

Miun luontainen rytmi olis yksinkertasesti herätä 9-10.30 välillä. Ja mennä nukkumaan 23-24 maissa. Tätä asiaa ei oo muuttaneet pakkoherätyt vuodet aikanaan itse kouluun eikä nyt kun kotona on koululaisia ollut 9v ajan. Se seiskalta ylös- aika on aina yhtä tuskaisaa. Ollaan just se poppoo joka mieluusti varaa neuvolatkin iltapäivälle.

Yhteistyössä