Meidän omalääkäri vaikuttaa kyllä erittäin pätevältä...

  • Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti
jadal
Soitteli mulle tänään verikokeiden tuloksia, kun hiilarti, tai eritysesti viljat aiheutta mulle mieletöntä turvotusta ja vatsavaivoja, sekä mahakipuja.

Kokeesta oli katsottu keliakia vasta-arvot, maksa-ja munuaisarvot, sekä hemoglobiini, ne kaikki normaaleita.

Yritin sitten kovasti kysellä, että mikähän noita vaivoja aiheuttaa, ja voisiko sitä tutkia. Lääkäri ei osannut sanoa oikein mitään, allergia mahdollisuuden tyrmäsi täysin, kun eihän ne aikuisiällä puhkea. Hiivasyndroomasta ei ollut koskaan kuullutkaan, kun sanoin mulle muutaman tuttavan tälläisesta maininneen.
Karppaamisesta ei ollut koskaan kuullutkaan, kun kerroin karppaamalla vaivojen poistuneen. Kerroin lääkärille sitten mitä se on.

Puhelun lopuksi lääkäri sitten pohdiskeli, josko jotku kasvikset aiheuttavat vatsavaivat, tai sitten jokin toiminnallinen häiriö.

Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun hänen vastaanotollaan ei pääse puusta pitkälle. Mm. miehelläni on selkävaivoja, jotka viittaavat selkärankareumaan. Tämä lääkäri sitten käski vain venytellä ja ottaa särkylääkettä, vaikka fysioterapeuttikin oli sitä mieltä, että pitäisi tutkia tarkemmin.
 
"vieras"
No ei minusta tuossa mitään erikoista ollut. Hiivasyndroomat ja karppamiset voi itse kokeilla. Ei kai lääkärin mistään vaihtoehtojutuista kuulu ammatin puolesta juuri tietääkään.
 
hm
Jospa tuollaiset vaivat nyt vaan poistuu, kun on muuta ajateltavaa. syö vaa normaalisti ja hoitaa hommansa ja liikkuu joskus. ei käytä lisäaineita vaan tekee itse ruoat.
turha se on luulla, että lääkärit jotian poppa miehiä on. jokainen hiuolehtii itse terveydestään syömällä oikein ja liikkumalla. ja pitämällä itsensä normaalipainoisena. läskin on turha mennä lääkräiin. sairauden syy on silloin lihavuus.

Kuulostaa että olette molemmat jotain luulotautisia miehesi kanssa. Sinäkin olet jo päättänt että hiilarit aiheuttavat sinulle turvotusta ja toivot jotain karppiruokavalion vahvistusta lääkäriltä vaikka verikokeissa ei näy mitään.
Joo, teette itsestänne numeron ihan turhaan.
 
jadal
Jospa tuollaiset vaivat nyt vaan poistuu, kun on muuta ajateltavaa. syö vaa normaalisti ja hoitaa hommansa ja liikkuu joskus. ei käytä lisäaineita vaan tekee itse ruoat.
turha se on luulla, että lääkärit jotian poppa miehiä on. jokainen hiuolehtii itse terveydestään syömällä oikein ja liikkumalla. ja pitämällä itsensä normaalipainoisena. läskin on turha mennä lääkräiin. sairauden syy on silloin lihavuus.

Kuulostaa että olette molemmat jotain luulotautisia miehesi kanssa. Sinäkin olet jo päättänt että hiilarit aiheuttavat sinulle turvotusta ja toivot jotain karppiruokavalion vahvistusta lääkäriltä vaikka verikokeissa ei näy mitään.
Joo, teette itsestänne numeron ihan turhaan.
entäs sit kun ei ole läski, ja syö terveellisesti?
 
"Jeps"
no kyllä nyt mun mielestä lääkärin pitäisi miettiä muitakin vaihtoehtoja kuin keliakia, jos maha on huonossa kunnossa. Kun haittaa ihan elämääkin koko vaiva.
Varsinkin kun ihmiset luottaa lääkäriin kuin jumalaan (tai enemmän) ja niiltä ei mitään oikeaa apua saa, lääkettä vaan joka vaivaan, mutta ei älytä yrittää parantaa syytä.
Mäkin jätin viljat, gluteenihan tappaa enemmän kuin tupakka. Sen näkee kyllä jo suomen kansasta, mutta eiku lääkkeitä vaan naamaan.
Eipä osannu yksikään lääkäri epäillä viljoja ja gluteenia mun ns. heinänuhan syyksi. Kas vain kun loppui oireet kuin seinään, kun itse otti asioista selvää.
Eikö lääkärit tunne itseään jo aika pelleiksi? Luulisi että se työ turhauttausi, kun oot vaan lääkefirmojen talutusnuorassa.
 
"Jees"
Hiivasyndroomaa ei länsimainen lääketiede tunne. Se on yleensä kasa oireita jotka omistaja haluaa selittää "hiivasyndroomalla".

Ja "karppaus" ei minusta ole sana jonka lääkärin pitäisi tuntea. Sitten jos ei vähähiilihydraattinen ruokavalio soita kelloja niin sitten on aihetta epäillä lääkärin pätevyyttä.
 
asiallista
No, olisihan lääkäri tietysti voinut pitää sinulle opastustunnin ärtyneestä paksusuolesta ja antaa vinon pinon esitteitä, se on se diagnoosi, mikä lykätään kaikille joiden maha temppuilee, eikä löydy muuta selitystä. Minusta lääkärisi oli oikein asiallinen, kun pohdiskeli edes vähän eri vaihtoehtoja. Nuo nyt vaan ovat semmoisia vaivoja, joihin ei tahdo löytyä syytä, vaikka kuinka tutkittaisiin.

Itse kävin läpi perusteelliset verikokeet, tähystykset sun muut, mutta syytä ei löytynyt. Minulla maha parani, kun lopetin muutamaksi kuukaudeksi kokonaan runsaan hiivan käytön (ensin söin pelkkää ilman hiivaa leivottua ruisleipää, sitten tavallista tummaa leipää). Nykyään syön mitä leipää vaan, mutta tiedostan, että jos syön paljon pullaa tai vaaleaa leipää, mahassa alkaa käydä, se sattuu, pulisee ja pierettää. Samoin tiedän nyt, että raakojen hedelmien ja vihannesten syöminen ei sovi minun mahalleni. Niitä suositeltiin kovasti ummetuksen estämiseksi, mutta säännöstelen niiden syömistä sen mukaan, mitä maha kestää. Ksylitoli, maltitoli, mannitoli ja muut karkkien ja joiden lääkkeiden makeutusaineet aiheuttavat ihan järjettömän pierutaudin. Mietin joskus kuinkakohan moni käy tutkimuksissa pelkästään sen takia, että käyttää ksylitolituotteita...
 
vierailija
No, olisihan lääkäri tietysti voinut pitää sinulle opastustunnin ärtyneestä paksusuolesta ja antaa vinon pinon esitteitä, se on se diagnoosi, mikä lykätään kaikille joiden maha temppuilee, eikä löydy muuta selitystä. Minusta lääkärisi oli oikein asiallinen, kun pohdiskeli edes vähän eri vaihtoehtoja. Nuo nyt vaan ovat semmoisia vaivoja, joihin ei tahdo löytyä syytä, vaikka kuinka tutkittaisiin.

Itse kävin läpi perusteelliset verikokeet, tähystykset sun muut, mutta syytä ei löytynyt. Minulla maha parani, kun lopetin muutamaksi kuukaudeksi kokonaan runsaan hiivan käytön (ensin söin pelkkää ilman hiivaa leivottua ruisleipää, sitten tavallista tummaa leipää). Nykyään syön mitä leipää vaan, mutta tiedostan, että jos syön paljon pullaa tai vaaleaa leipää, mahassa alkaa käydä, se sattuu, pulisee ja pierettää. Samoin tiedän nyt, että raakojen hedelmien ja vihannesten syöminen ei sovi minun mahalleni. Niitä suositeltiin kovasti ummetuksen estämiseksi, mutta säännöstelen niiden syömistä sen mukaan, mitä maha kestää. Ksylitoli, maltitoli, mannitoli ja muut karkkien ja joiden lääkkeiden makeutusaineet aiheuttavat ihan järjettömän pierutaudin. Mietin joskus kuinkakohan moni käy tutkimuksissa pelkästään sen takia, että käyttää ksylitolituotteita...
Noinhan se menee ja jos eivät muuta keksi: "divertikkeleitä on kaikilla"
 

Yhteistyössä