meidän mukamas-lääkäri taas saa kiitosta!

mii
Korvatulehdus voi tulla tunnissakin!
Meillä poika oli joskus päivällä korvistaan ihan terve, mutta henkeä ahdisti ja saatiin päivystyslähete osastolle. Sinne mentiin muutaman tunnin päästä ja siellä lääkäri kattoi korviinkin, oli paha tulehdus, johon aloitettiin heti lääkekuuri. Viimeviikolla olin tytön kanssa lääkärissä, oli alkava ärhäkkä korvatulehdus, lääkäri sanoi, että kokeillaan buranalla, joskus menee sillä ohi. Mutta jos burana ei auta, niin aloitetaan heti kuuri. Siis jos on kipeä buranasta huolimatta. Lisäsi vielä, että korvatulehdus voi muuttua todella nopeastikin.
No, tämä tulehdus alkoi paranemaan kolmella buranalla, perjantaina tarkastettiin.
Mutta siis itsesi nolaat, jos tuosta valitat, kun aikaakin ehti olla välissä enemmän kuin pari tuntia.
Korvat voivat todellakin olla terveet ja kohta taas eivät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Korvatulehdus voi tulla tunnissakin!
Meillä poika oli joskus päivällä korvistaan ihan terve, mutta henkeä ahdisti ja saatiin päivystyslähete osastolle. Sinne mentiin muutaman tunnin päästä ja siellä lääkäri kattoi korviinkin, oli paha tulehdus, johon aloitettiin heti lääkekuuri. Viimeviikolla olin tytön kanssa lääkärissä, oli alkava ärhäkkä korvatulehdus, lääkäri sanoi, että kokeillaan buranalla, joskus menee sillä ohi. Mutta jos burana ei auta, niin aloitetaan heti kuuri. Siis jos on kipeä buranasta huolimatta. Lisäsi vielä, että korvatulehdus voi muuttua todella nopeastikin.
No, tämä tulehdus alkoi paranemaan kolmella buranalla, perjantaina tarkastettiin.
Mutta siis itsesi nolaat, jos tuosta valitat, kun aikaakin ehti olla välissä enemmän kuin pari tuntia.
Korvat voivat todellakin olla terveet ja kohta taas eivät.
en valita,kuten jo sanoin..
 
vieras
Ihan joka kerta, kun luen tuon halventavan sanan "arvauskeskus", minua harmittaa niiden todella monien ihmisten puolesta, jotka tekevät siellä arvokasta työtä ja ovat siihen kouluttautuneet. Ihan samainen henkilökunta teitä sitten suuremmalla rahalla siellä yksityispuolella katsoo. Terveyskeskuksessa vain väestövastuu painaa ja aikoja on vähemmän. Jos pidätte paikkaa noin vähäisessä arvossa, miksi ylipäätään menette. Minä arvostan niitä(kin) palveluja. Lähettävät kyllä sieltä tarvittaessa erikoislääkäreille ym., jos tarve vaatii, mutta eipä yhteiskunta kestäisi sitä, että kaikille tehtäisiin kaikki ihmisten pyytämät tutkimukset kuin kaupan hyllyltä. Ja selvyyden vuoksi: en ole lääkäri, sairaanhoitaja enkä mikään muukaan terveyskeskuksen työntekijä. Harmittaa vain tuo asenne ja nimittely.
 
Minna
Miks annoit sairaanhoitajan tarkistaa korvat??? Korvatulehduksen jälkitarkastus on AINA lääkärin suorittama toimenpide!!

Siitä olen samaa mieltä että korvatulehdus voi tulla saman päivän aikana (aamulla korvat puhtaa, illalla tulehdus)

Ap:n syytä katsella peiliin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Miks annoit sairaanhoitajan tarkistaa korvat??? Korvatulehduksen jälkitarkastus on AINA lääkärin suorittama toimenpide!!

Siitä olen samaa mieltä että korvatulehdus voi tulla saman päivän aikana (aamulla korvat puhtaa, illalla tulehdus)

Ap:n syytä katsella peiliin...

EI TODELLAKAAN OLE pelkästään lääkärin tehtävä! Tänäpäivänä siirretään yhä enemmän ja enemmän perinteisiä lääkärin tehtäviä sairaanhoitajille, tehtävänlaajennuksia tapahtuu ihan koko ajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja edith75:
Hei! Mä luulen, että pointtina tässä on se että sh tarkasti korvat, ei se miten nopeasti korvatulehdus tulee....
nii mut ne korvat on saattanu olla siis ihan kunnossa ku sh on ne tarkastanut ja tulehdus iskeny sen jälkeen...mä kyllä kannatan kans lääkärin tutkimusta ennemmin mut ei hoitaja vältsii huono ollut..
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
No korvatulehdus on voinut kyllä kehittyä uudestaan viikon aikana, oletkos sellaista ajatellut?! Heti ollaan täällä mäkättämässä... tanan urpot..
en ole mäkättämässä urpo!!kun tää hoitsu yrittää tosissaan olla joku lääkäri
Meidän terveyskeskuksessa ainakaan kukaan ei kuvittele olevansa lääkäri, vaan tietyt hommat on vaan nakitettu terkoille, kun lääkäreillä on niin paljon töitä, että monet hommat kuuluu automaattisesti hoitajille. Koska lääkäreillä ei riitä aika muuten. Hoitajat emme siitä itse päätä emmekä valikoi, että haluanko hoitaa ketä potilasta ja mitä vaivaa. Syytäpä nyt vaikka jotain muuta kuin sitä hoitajaa :) Jos lääkäreitä olisi enemmän voitaisiin tehdä niitä töitä mitä varten olemme, ei ylimääräistä. Jospa viikko sitten ei vielä ollut korvatulehdusta, se on voinut pohjeta vaikka viikonlopun aikana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan samainen henkilökunta teitä sitten suuremmalla rahalla siellä yksityispuolella katsoo. Terveyskeskuksessa vain väestövastuu painaa ja aikoja on vähemmän. Jos pidätte paikkaa noin vähäisessä arvossa, miksi ylipäätään menette. Minä arvostan niitä(kin) palveluja. Lähettävät kyllä sieltä tarvittaessa erikoislääkäreille ym., jos tarve vaatii, mutta eipä yhteiskunta kestäisi sitä, että kaikille tehtäisiin kaikki ihmisten pyytämät tutkimukset kuin kaupan hyllyltä.
Eipä ole sama henkilökunta siellä yksityisellä, joka lasteni korvia katsoo, koska käymme korvalääkärillä. Asiantuntemus ja välineet ovat paremmat kuin tk-lääkärillä, saati sitten sairaanhoitajalla! Ja julkisella puolella ei sitä lähetettä saa aina lääketieteellisin perustein, vaan taloudelliset perusteet painavat joskus niin paljon ettei lähetettä saa vaikka lääketieteellisiä perusteita jo löytyisi. Jatketaan vain korvakierteen hoitamista terveyskeskuksessa vaikka erikoissairaanhoitoon olisi kova tarve. Kaikkialla ei toki näin ole, mutta usein kyllä.
 
Mä en oikeastaan tajunnut että mikä tän jutun pointti oli...? :xmas: :D Kurjaa, että on korvatulehdus, mutta tossa ekassa tapauksessa ei tapahtunut minkään valtakunnan virhettä. Lisäksi, jokainen voi joskus tehdä virheitä, myös lääkärit... Ihmisiä hekin.

Vai oliko pointti se, että hoitaja on ap:n mielestä ärsyttävä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan samainen henkilökunta teitä sitten suuremmalla rahalla siellä yksityispuolella katsoo. Terveyskeskuksessa vain väestövastuu painaa ja aikoja on vähemmän. Jos pidätte paikkaa noin vähäisessä arvossa, miksi ylipäätään menette. Minä arvostan niitä(kin) palveluja. Lähettävät kyllä sieltä tarvittaessa erikoislääkäreille ym., jos tarve vaatii, mutta eipä yhteiskunta kestäisi sitä, että kaikille tehtäisiin kaikki ihmisten pyytämät tutkimukset kuin kaupan hyllyltä.
Eipä ole sama henkilökunta siellä yksityisellä, joka lasteni korvia katsoo, koska käymme korvalääkärillä. Asiantuntemus ja välineet ovat paremmat kuin tk-lääkärillä, saati sitten sairaanhoitajalla! Ja julkisella puolella ei sitä lähetettä saa aina lääketieteellisin perustein, vaan taloudelliset perusteet painavat joskus niin paljon ettei lähetettä saa vaikka lääketieteellisiä perusteita jo löytyisi. Jatketaan vain korvakierteen hoitamista terveyskeskuksessa vaikka erikoissairaanhoitoon olisi kova tarve. Kaikkialla ei toki näin ole, mutta usein kyllä.

No, siinä tapauksessa teidän on varmaan jatkossakin asioida vain siellä yksityispuolella :).

Minä sen sijaan hyvin tyytyväisenä lasteni saamiin "ilmaisiin" (=meidän veronmaksajien maksamiin) palveluihin toivon viisautta ja jaksamista niille, jotka terveyskeskuksissa tärkeää ja arvokasta perustason työtään tekevät. Ja kyllä hyvin pitkälti siellä yksityispuolella toimivat samat lääkärit kuin yksityispuolella ehkä sillä erotuksella, että opiskelijat ja alkuvaiheessa olevat tuskin vielä ovat yksityispuolella - sen myönnän. Toisaalta kaiketi meistä jokaisen on jostain aloitettava. Mikäli ihmiset haluaisivat vielä selvästi kattavampia peruspalveluja, siihen tarvittaisiin rahaa ja verojaha monet meistä eivät mielellään maksaisi (itse maksaisin vähän enemmänkin, jos sillä hyvinvointia saisi lisättyä). Nämä nyt vain ovat tällaisia sivuhuomautuksia ja lähtökohtanani se, etten oikeasti voi sietää sitä, että terveyskeskuksia (=monen työpaikka, monelle erittäin tärkeän perusterveydenhuollon antaja, neuvolat ym) nimitetään "arvauskeskuksiksi". Se on mielestäni halventavaa. Silti ennen kuin kukaan ehtii asiasta huomauttamaan, jokaisella on toki oikeus ilmaista itseään niin kuin haluaa, etenkin kasvottomana netissä ;).

 
Paras oli kun tk:n ajanvarasuakka! teki puhelin diagnoosin :LOL:
ja kun varasin puhelimitse lääkäriaikaa itelleni ja pojalle isyydenunnustusta varten niin se nainen totes viisaana että "eihän sun lääkärille tarvii mennä,labrassahan ne testit otetaan! :headwall:
niinjuu,ja lääkäri täyttää paperit ja on todentamassa tapahtumaa!! :D
 
en ymmärrä
miksi käytte siellä arvauskeskuksessa, jos siellä niin huono henkilökunta on???? Yksityiset on olemassa. On se kumma, että aina pitää puoli ilmaiseksi kaikki saada ja siitäkin valitetaan aina.
 
miuku
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
kun meidän arvauskeskuksessa on yksi tosi ihana :kieh: hoitsu joka luulee olevansa lääkäri,käytiin viikko sitten korvatulehduksen jälkitarkastuksessa (jonka yleensä tekee oikea lääkäri?)sanoi ettei tytöllä ole enää tulehdusta.. äsken käytiin lääkärissä kun tytöllle nous kova kuume..molemmissa korvissa tulehdus..no huomenna tää "lääkäri" saa taas kerran kuulla kunniansa :kieh:
Korvatulehdus voi puhjeta yhdessä yössäkin. Viikko sitten varmasti tilanne korvissa ollutkin rauhallinen, mutta ihan mahdollista että tilanne on sen jälkeen päässyt taas pahaksi.

Pari vuotta sitten arvauskeskuksessa lääkäri tarkasti meidän muksun korvat ja korvat hiukan punoittivat sillä hetkellä. Lääkäri epäili että punoitus johtuu siitä, että poika oli kovasti itkenyt. Pojalla oli silloin kova räkätauti päällä ja kuumettakin. Lääkäri käskikin meidät näytille seuraavana päivänä uudestaan, jolloin mahdollinen korvatulehdus olisi näkynyt kunnolla. Kävimme tarkastamassa korvat lääkärillä seuraavana päivänä ja tilanne oli silloin ihan ok, vaikka räkätauti jatkui edelleen. Näin vältimme sillä kerralla turhan antibioottikuurin.
 
Elämä on...
Voi kauheeta mitä porukkaa tänne kirjoittaa. Ap muista tästälähtien _AINA_ kehua sairaanhoitajia täällä, tekee ne mitä omia diagnooseja tahansa (ja sehän tässä hei taisi olla se pointti apltä!) tai virheitä työssään. Arvaa miksi se on niin tärkeää? Koska sairaanhoitajat ovat maailmannapa ja saivat juuri kiristettyä ihmishenkien uhalla lisäpalkkaa (eikö olekin ihmeellisen ihania ihmisiä???) Kehu ja kumartele siis heitä täällä, äläkä missään nimessä osoita närkästymistäsi, ettei palstamammoilta mene kahvit väärään kurkkuun tai lennä näppikselle, kynnet katkeile raivosta kun kirjoittavat sulle vastausta ja etteivät joudu työstään sairaslomalle vuoksesi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Elämä on...:
Voi kauheeta mitä porukkaa tänne kirjoittaa. Ap muista tästälähtien _AINA_ kehua sairaanhoitajia täällä, tekee ne mitä omia diagnooseja tahansa (ja sehän tässä hei taisi olla se pointti apltä!) tai virheitä työssään. Arvaa miksi se on niin tärkeää? Koska sairaanhoitajat ovat maailmannapa ja saivat juuri kiristettyä ihmishenkien uhalla lisäpalkkaa (eikö olekin ihmeellisen ihania ihmisiä???) Kehu ja kumartele siis heitä täällä, äläkä missään nimessä osoita närkästymistäsi, ettei palstamammoilta mene kahvit väärään kurkkuun tai lennä näppikselle, kynnet katkeile raivosta kun kirjoittavat sulle vastausta ja etteivät joudu työstään sairaslomalle vuoksesi.
Hän ei voi tietää onko sairaanhoitaja tehnyt virhettä! Tässähän on tullut selvästi esille, että korvatulendus voi puhjeta jo muutamassa tunnissa. Ne on voineet olla terveet siaraanhoitajan ne tutkiessa. Siitähän tässä on kysymys.
 

Yhteistyössä