meidän lapset mtappelee koko ajan jos ovat samaan aikaan kotona, koko ajan, mikä ihme niitä vaivaa? millä se loppuu

  • Viestiketjun aloittaja himalaja
  • Ensimmäinen viesti
himalaja
kuukausia vetänyt joka päivä lähes joka hetki nyrkkitappeluita, sitä ennen vuosia nyrkkitappeluita joka päivä,mutta ei koko ajan. Ärsyttävät tahallaan toisiaan. ja aina lyö kun suuttuu.

ei auta se että lapset saavat molempien vanhempien aikaa yhdessä ja erikseen, ei auta,kiellot,jäähyt, tekemisen keksiminen, ei lelujen takavarikointi, ei keskustelu.

-Ainoastaan eivät tappele jos pelaavat eri koneilla, tappelevat jopa kun katsovat piirrettyjä! koko ajan tarvitaan aikuista puhaltamaan peli poikki,ohjaamaan muuhun toimintaan. niin ja jos vain toinen lapsista on kotona niin on gelmia ei ole.

kahdestaan eivät osaa leikkiä nätisti lähes ollenkaan, kuukaudessa on ehkä pari 10-30min kertaa jolloin leikkivät sovussa.

toinen on yli 4vuotias ja toinen yli 8vuotias... itse en käsitä tätä lainkaan, me kun siskon kanssa lapsina leikittiin sovussa 99%ajasta.
 
vierass
Mun pojat on 5v ja 11v ja kuulostaa TODELLA tutulta. Yleensä mä sit lopulta heitän molemmat omiin huoneisiinsa, kun en enää jaksa. Mut on tää raskasta. Ihan sama ollaanko kävelyllä, ollaanko ulkona syömässä, katsotaanko telkkaria, pelataanko jotain peliä jne jne niin AINA noi tappelee. Kai se on joku luonnonlaki? :D
 
vierass
Mun pojat on 5v ja 11v ja kuulostaa TODELLA tutulta. Yleensä mä sit lopulta heitän molemmat omiin huoneisiinsa, kun en enää jaksa. Mut on tää raskasta. Ihan sama ollaanko kävelyllä, ollaanko ulkona syömässä, katsotaanko telkkaria, pelataanko jotain peliä jne jne niin AINA noi tappelee. Kai se on joku luonnonlaki? :D
Mun pitää kyllä tähän lisätä, että itsellä on kaksi siskoa ja kyllä me tapeltiin kanssa kaiken aikaa ja rajusti tapeltiinkin. Nyt aikuisena nuo siskot kuitenkin ovat elämäni tärkeimpiä ihmisiä :)
 
halipupu harmaana
Itse karsisin tv:n ja piirrettyjen katselua ja pelaamista koneella, ne lisäävät selvästi aggressiivisuutta lapsissa. Ulkoilua lisää ja yhteistä aikaa. Lapset vasta opettelevat sosiaaliaalisia taitoja ja perheessä ne opitaan. Miten olisi positiivinen kannustaminen kieltojen ja sanktioiden sijaan? Kannattaa ainakin yrittää, vaikka tyyliin jos ette tänään tappele, niin huomenna pääsette tunniksi koneelle. Joka päivä lasten ei tartte roikkua koneella pelaamassa varsinkin kun on näin hyvät ilmat ja ulkona lunta ja tekemistä.
 
"eee"
Itse tappelin kanssa ihan taukoamatta pikkuveljeni kanssa meidän ollessamme lapsia. Nyt aikuisina emme sentään enää tappele, eli kyllä se ajan kanssa helpottaa, ennemmin tai myöhemmin ;) Ja olemme todella läheisiä edelleen.
 
"vieras"
Katso niitä supernanny-jaksoja ruutu-tv:stä. Kyllä se brittinainen jotain tietää lastenkasvatuksesta. Kokeile edes! Olisipa niitä ollut nähtävillä, kun omat lapset olivat tappeluiässä, uskon että olisi toiminut.
 
"vieras"
Meillä ihan samanlaista, mut uskallan toivoa etä menee ohi kun tuosta kasvavat. nyt pojat on 5 ja 9v.
Olin todella yllättynyt, kun tänään ekaa kertaa kuulin 9-vuotiaan sanovan pikkuveljelleen että rakastaa tätä ja ovatkin sen jälkeen olleet loppu illan sovussa. Kai se on se joulun taika ;)
 
riitapukarit
"ihanaa" lukea, että samanlaisia riitelijä-sisaruksia löytyy! Meillä on 6v ja 8v tytöt. Voisi kuvitella, että tytöilä riittäisi yhteisiä leikkejä mutta ei.. Tänään viimeksi riideltiin lumikinoksista, kun piti väkisin mennä samaan. Ihan kuin niitä kinoksia ei olisi kadunvarrat täynnä... Yleensä pienempi haluaa leikkiä jotain, mutta isompaa ei jostain syystä kiinnosta leikit ollenkaan. Ainakaan siskon kanssa. Joskus yltyvät leikkimään yhdessä, mutta sitä iloa kestää maks. 30min.
Mua välillä surettaa, kun tiedän kuinka hyviä kavereita tytöt voisivat olla ja kuinka kivoja leikkejä heillä voisi yhdessä olla, mutta kun ei niin ei.
 
[QUOTE="Vieras";27757632]En rehellisesti ymmärrä että miten ette saa lapsianne kuriin tuossa asiassa jos muissa saatte. Kasvatuskysymyshän tuo on siinä missä kaikki muutkin.[/QUOTE]

Riitelemättömien ja helppojen lasten vanhempien on helppo sanoa, että "kasvatuksemme on onnistunut". Vaikkei siitä olisikaan kyse.
 
040608
Meillä sama juttu, pojat ihan kohta 9v (tokaluokkalainen) ja 6,5v ja tyttö 4,5v. Ja tappelua kokoajan! Varsinkin nää kaks pienintä. Täällä kans tapellaan telkkaria katsellessa, ruokapöydässä, leikeissä, iltapuuhissa aamutoimissa, oli tilanne mikä hyvänsä. Toinen ärsyttää, lyö, raapii, haukkuu... Välill' ihan jatkuvaa tappelua ja se alkaa siitä kun haen lapset tarhasta, autossa jo alkaa nahistelu. Mä alan olemaan ihan kypsänä tuohon riitelyyn, miksei se vois loppua? Miksei sisarukset osaa leikkkiä yhdessä sovussa?
 
"Veera"
Täällä 12, 8v ja 7v. Aina ne riittelevät ja nahistelevat. On se vaan p**hana niin jännä juttu, että tietsikka on kaksi tuntia vapaana mutta ketään ei kiinnosta mennä sinne. Sitten kun yksi istahtaa koneelle niin kaikki kolme sitten tappelevat kone ajasta.
Pahin on tuo esikoinen jolla on joku luonnevika, kun täytyy aina ärsyttää pienempiään
 
"kysyjä"
[QUOTE="Vieras";27757632]En rehellisesti ymmärrä että miten ette saa lapsianne kuriin tuossa asiassa jos muissa saatte. Kasvatuskysymyshän tuo on siinä missä kaikki muutkin.[/QUOTE]

Kerrohan toki, miten itse toimisit?
 
"Vieras"
[QUOTE="kysyjä";27758075]Kerrohan toki, miten itse toimisit?[/QUOTE]

Kieltäisin riitelemisen. Kumma kun mun lähipiirissä, meillä, siskoilla, kavereilla, kellään ei tuollaista. Ja on tyttöjä ja poikia. Kai sitten ollaan kaikki vaan saatu niitä helppoja lapsia:).
 

Yhteistyössä