Me varmaan kuollaan nälkään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nilkutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nilkutin

Vieras
Imuri hajosi, eilen hajosi pesukone, pitää ajaa päivittäin autolla se melkein 100 kilometriä opiskelijatuella, pitäisi löytää 258 euroa pikaisesti yhteen laskuun, kun tuossa vakuutusmaksut jo maksettiin, niin ei sitä rahaa ole edes. Sitten odottaa se yllätys, mitä maksaa jonkun hiton Volvon peilin korjaaminen. Olisin saatana edes autolla ajanut siihen, mutta perseellä onnistuin se iskemään rikki. Enkä edes ymmärrä miten se on mahdollista.

Ja vieläkö joku kadehtii, kun toimeentulotukea saavat voivat niin paksusti? Voi kernaasti tulla vaihtamaan osia. En minä mielelläni niitä lomakkeita täytä, vaikka tiedän, että se on oikeuteni. Ja kiitollinen olen, että Suomessa tuet pelaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nilkutin:
Imuri hajosi, eilen hajosi pesukone, pitää ajaa päivittäin autolla se melkein 100 kilometriä opiskelijatuella, pitäisi löytää 258 euroa pikaisesti yhteen laskuun, kun tuossa vakuutusmaksut jo maksettiin, niin ei sitä rahaa ole edes. Sitten odottaa se yllätys, mitä maksaa jonkun hiton Volvon peilin korjaaminen. Olisin saatana edes autolla ajanut siihen, mutta perseellä onnistuin se iskemään rikki. Enkä edes ymmärrä miten se on mahdollista.

Ja vieläkö joku kadehtii, kun toimeentulotukea saavat voivat niin paksusti? Voi kernaasti tulla vaihtamaan osia. En minä mielelläni niitä lomakkeita täytä, vaikka tiedän, että se on oikeuteni. Ja kiitollinen olen, että Suomessa tuet pelaa.

Voi kurja!!! :hug: Ilman imuria varmaan pärjää, mutta tuo pesukone on aika paha juttu jos ei ole esim.pyykkitupaa mahdollisuutta käyttää.

Mikä lasku odottaa maksua? Voiko eräpäivää siirtää? Tai edes maksaa sitä erissä?
Saako autoon peilin vaikka jostain romuttamolta? Jos auto on uusi niin tuskinpa löytyy, mutta aina kannattaa kuitenkin yrittää.

Voiko sukulaiset jeesata nyt hätätilanteessa? Maksatte sitten takaisin kun olette varoissanne.
Entä muutto lähemmäs opiskelupaikkaa? Se tuskin on edes mikään hyvä vaihtoehto, mutta tuli vain äkkiseltään mieleen.

Voimia nyt kovasti toivon teille!!!! :hug:

Vain pikkusieluiset kadehtivat, ja he taas kadehtivat kaikkea koska eivät muuta osaa.

Saako teiltä päin niitä EU-ruokakasseja? Nyt voisi olla sen paikka.

Voimia ja tsemppiä teille!

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
:(
Mutta moni toimeentulotukea saava ei edes omista pesukonetta tai autoa, vaan joutuu pärjäämään jotenkuten muuten.

En tiedä mitä sanoa... Eli pitääkö minun olla KIITOLLINEN siitä, että meillä sentään OLI pesukone ja auto. Itse asiassa auto, jolla ajan ei ole minun, vaan lainaan sitä. Meillä on auto, mutta sitä en voi käyttää ja maksuja siitä romusta maksetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nilkutin:
Mutta moni toimeentulotukea saava ei edes omista pesukonetta tai autoa, vaan joutuu pärjäämään jotenkuten muuten.

En tiedä mitä sanoa... Eli pitääkö minun olla KIITOLLINEN siitä, että meillä sentään OLI pesukone ja auto. Itse asiassa auto, jolla ajan ei ole minun, vaan lainaan sitä. Meillä on auto, mutta sitä en voi käyttää ja maksuja siitä romusta maksetaan.

Vie auto romuttamolle jos sitä ei voi enää käyttää. Eikö siitä saa pikkasen korvaustakin? Näin jää ne maksutkin pois.

Älä välitä kateellisista. Niitä Suomessa kyllä riittää. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:

Voi kurja!!! :hug: Ilman imuria varmaan pärjää, mutta tuo pesukone on aika paha juttu jos ei ole esim.pyykkitupaa mahdollisuutta käyttää.

Mikä lasku odottaa maksua? Voiko eräpäivää siirtää? Tai edes maksaa sitä erissä?
Saako autoon peilin vaikka jostain romuttamolta? Jos auto on uusi niin tuskinpa löytyy, mutta aina kannattaa kuitenkin yrittää.

Voiko sukulaiset jeesata nyt hätätilanteessa? Maksatte sitten takaisin kun olette varoissanne.
Entä muutto lähemmäs opiskelupaikkaa? Se tuskin on edes mikään hyvä vaihtoehto, mutta tuli vain äkkiseltään mieleen.

Voimia nyt kovasti toivon teille!!!! :hug:

Ei meillä ole pyykkitupaa, joten pakko ostaa uusi kone.

Eikä ilman imuria pärjää. Se on sula mahdottomuus perheessä, jossa on kolme lasta, joista nuorin on aivan kamala sotkemaan ja pölyäkin tänne kertyy ihan tajuttomasti. Joten imurikin on pakko hommata.

Auto, josta peilin rikoin, ei ole meidän auto. Vaan joku uuden karhea Volvo. Toivottavasti vakuutus korvaa. Siksi niitä kai maksetaan?

Opiskelupaikka on kaukana, mutta ei minusta lapsiperheelle sellainen paikka. Mielummin elän täällä kaukana, missä on lapsen musaluokat ja muut. Valinta! Ehdottomasti, joten ei kai saisi valittaa.

Ja se 258 euron maksu. Saan minä siihen jotenkin rahat revittyä, jostain. Lainaan ja maksan takaisin. Vähemmän se on kuin se 500 euroa, joka pitää maksaa joulukuussa :D

Mutta lähinnä tein aloituksen, kun luin noita purnauksia ja aloituksia tuolta kaukaa siitä, miten toimeentulotuki on "ilmaista rahaa". Miten kuulostaa sille kuin kadehdittaisiin sitä, että joku toinen elää kädestä suuhun. En ymmärrä?

Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:

Vie auto romuttamolle jos sitä ei voi enää käyttää. Eikö siitä saa pikkasen korvaustakin? Näin jää ne maksutkin pois.

Älä välitä kateellisista. Niitä Suomessa kyllä riittää. :hug:

Mies tarvitsee sitä kulkiessaan omaan kouluunsa. Se on itse asiassa hyvä romu. Moottori pelaa, vaikka ruostuu puhki jatkuvasti :D Itse asiassa luulen, että ekologisin ja järkevin vaihtoehto on ajaa se täysin loppuun. Sitten paloitella, hajottaa ja antaa maatua pois :D Auton hankinta on joskus edessä, ehkä sitten kun saan opiskelut hoidettua ja työhön pääsen. Odotan innolla sitä aikaa, ihan innolla :) Sitten maksetaan nää opintolainatkin (joskus) pois :D

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Vain pikkusieluiset kadehtivat, ja he taas kadehtivat kaikkea koska eivät muuta osaa.

Saako teiltä päin niitä EU-ruokakasseja? Nyt voisi olla sen paikka.

Voimia ja tsemppiä teille!

Kiitokset. EU-ruokakasseja, saa kai. Voisihan sitäkin harkita, kun alkaa tosi tiukille vetämään. Mä olen harjaantunut kovasti näiden "punaisten" merkkien tuotteisiin. Kaikki alennustuotteet ovat oivia metsästyksen kohteita. Vahinko vain, että ruoanhinnan noustessa jatkuvasti myös muut bongarit ovat liikkeellä innokkaana joukkona :D

Auto, josta peilin rikoin, ei ole meidän auto. Vaan joku uuden karhea Volvo. Toivottavasti vakuutus korvaa. Siksi niitä kai maksetaan?
Mun tyttärelle kävi viime vuonna sellainen vahinko, että kovassa tuulessa autonovi osui toisen auton kylkeen aiheuttaen lommon. Kyllä minun autovakuutus korvasi sen täysin.

Opiskelupaikka on kaukana, mutta ei minusta lapsiperheelle sellainen paikka. Mielummin elän täällä kaukana, missä on lapsen musaluokat ja muut. Valinta! Ehdottomasti, joten ei kai saisi valittaa

Hyvä valinta teiltä! :flower: Ja tuo imuri juttu.. meillä ei nyt pahemmin olla imuroitu myöskään vaikka on kaksi koiraa ja kaksi kissaa sekä poitsu joka sottaa. Harja ja kihveli on ollut käytössä ja kostea riepu. Myönnän, että on vähän hankalaa..

En mä noin sanonut.
Mutta totuus on se, että auton ylläpitäminen ja sen käyttäminen maksaa, aika paljonkin.
Ja uuden pesukoneen sijasta voisitte käyttää pesutupaa, jos sellainen mahdollisuus on. Sossu kun taitaa jopa huomioida pesutupamaksut toimeentulotukea myönnettäessä. Bussikorttiinkin maksavat toimeentulotukea, mutta oman auton käyttöön ei, ainakin mun muistaakseni.

Sitä en ymmärrä, miten joku kahdehtii toimeentulotukea saavia, ja väittävät näiden suunnilleen kylpevän rahassa ja sossun maksavan ihan kaiken. Siihen autuuteen ja onneenhan on jokaisella mahdollisuus päästä: lopettaa työt ja myy omaisuutensa. Sittenpä näkee miten leveästi toimeentulotukiasiakkaat todella elää... :|

En mä noin sanonut.
Mutta totuus on se, että auton ylläpitäminen ja sen käyttäminen maksaa, aika paljonkin.
Ja uuden pesukoneen sijasta voisitte käyttää pesutupaa, jos sellainen mahdollisuus on. Sossu kun taitaa jopa huomioida pesutupamaksut toimeentulotukea myönnettäessä. Bussikorttiinkin maksavat toimeentulotukea, mutta oman auton käyttöön ei, ainakin mun muistaakseni.

Sitä en ymmärrä, miten joku kahdehtii toimeentulotukea saavia, ja väittävät näiden suunnilleen kylpevän rahassa ja sossun maksavan ihan kaiken. Siihen autuuteen ja onneenhan on jokaisella mahdollisuus päästä: lopettaa työt ja myy omaisuutensa. Sittenpä näkee miten leveästi toimeentulotukiasiakkaat todella elää... :|

Juu, ihan hyvä, ettet tarkoittanut sitä niin kuin sen tuosta ilmaisusta ymmräsi. Painoittaisin kuitenkin, että olettamuksia voi tehdä, todellisuudesta se ei varmasti kerro.

Meillä ei ole pesutupaa, ei ole, eikä rakenneta. Näin ollen pesukone on takuulla tarpeellinen. Totta kai, mikäli pesutupa olisi edes mahdollisuus, luuletko etten sitä käyttäisi? Siihen en tukea edes hakisi. Voisin luultavasti hakea toimeentulotukea uuden pesukoneen hankintaa, mutten hae. Löysin meille jo koneen 80 eurolla luotettavalta myyjältä.

Bussimatkoihin saisin tosiaan tukea. Ongelmahan on se, että busseja ei mene koululle suoraan. Totta kai valitsen sen mikä on ajallisesti ja rahallisesti järkevämpää. Jos koulumatkaan menee reilut 2 h, ja siihen kuuluu erinäisiä ajoneuvojen vaihtoja ja korkeammat maksut mm. paikallisliikenteestä, koska olen ulkopaikkakuntalainen, valitsenko mielelläni sen? En, valitsen sen auton, jonka sain lainattua itselleni viikko käyttöön vuokraa vastaan. Maksan nyt siis PUOLET vähemmän bensakuluja kuin bussilla kulkiessa ja matkaan kuluu vain reilut puolituntia. Ja kävi ilmi, että voin saada tähänkin tukea, kun se dokumentoin sen oikein ja selkeästi kuukausittain heille.

Auto maksaa, mutta kuten sanottu. Se tulee halvemmaksi myös sinänsä, että yleisillä perheen liikkuminen maksaa. On ihan sama ajammeko koko perhe jo taksilla niillä hinnoilla mitä täällä kynitään lapsista ja aikuisista. Puhumattakaan siitä, että vaunuilla olisi mitään merkitystä hintoihin. Eikö siis ole järkevämpää kuluttaa tuo romu loppuun se 2-5 vuotta, jonka se tulee kestämään, jotta mekin pääsemme kulkemaan ne tarvittavat reissut (mm. vierailut ulkopaikkakunnalla miehen vakavasti sairaan mummon luokse). Kaikki muu hoidetaan kävellen ja pyörällä. Me todella ajamme vain kun on tarve. Ei täällä huvikseen huristella. Auto maksaa, vähemmän se meidän auto tosin maksaa meille kuin tyttären harrastus. Siihen saisi myös tukea, mutten vain halua hakea. Tähän sitä rahaa pitää säästää ympäri vuoden, jotta voi maksaa sen pari kertaa vuodessa. Harrastus on tärkeä ja hedelmällinen, siitä voi maksaakin jo.

Hmm. Porukka hommaa itsensä velkakiikkuun ja huonoon tilanteeseen ja sitten ruikuttaa? Hei oikeesti, en oo sulle kateellinen missään nimessä. Ihmettelen vain noita monen sadan summia jotka vaan "pitää maksaa". Ei meille tollaisia budjetoimattomia kuluja tule. Jos pyykkikone hajoaa, ok, pitää ostaa uusi sitten kun on varaa. Eli heti koska meillä ei eletä kädestä suuhun.

Elämä on valintoja ja yksi valinta on olla elämättä yli varojensa. Selvästikään teillä ei ole varaa pitää autoa joten piste. Pistäkää se rahasyöppö pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Hmm. Porukka hommaa itsensä velkakiikkuun ja huonoon tilanteeseen ja sitten ruikuttaa? Hei oikeesti, en oo sulle kateellinen missään nimessä. Ihmettelen vain noita monen sadan summia jotka vaan "pitää maksaa". Ei meille tollaisia budjetoimattomia kuluja tule. Jos pyykkikone hajoaa, ok, pitää ostaa uusi sitten kun on varaa. Eli heti koska meillä ei eletä kädestä suuhun.

Elämä on valintoja ja yksi valinta on olla elämättä yli varojensa. Selvästikään teillä ei ole varaa pitää autoa joten piste. Pistäkää se rahasyöppö pois.

Ei meillä ole velkaa, vain tuo opintolaina, jota joudun nostamaan. Luojalle kiitos, enkä muuten hommaakaan. Mieluummine elän vuokralla. Enkä näe itseäni ihmisenä, joka hankkii kovaan hintaan velka-autonkaan. Monen sadan summat, joita PITÄÄ maksaa ovat näitä bensakustannuksia kouluun, vakuutusmaksut kolmelasta, joista nuorimmasta maksetaan eniten, menevät porrastetusti, eli iän myötä alenee. Kotivakuutus, henkivakuutus ja halvin autovakuutus joka löytyy. Sen lisäksi on kahdesti vuodessa tyttären harrastusmaksut, joista ei luovuta. Muita maksuja ---> ruokakustannukset, sähkölaskut (joita emme tosin nyt itse maksa), muut yleiset kulut puhelimet, joista ei tule paljon laskua. Velkaa anttiloihin ja muihin on muuten 0 euroa. Sitten ihana tv-lupalasku. Lasten vakuutukset syövät varmaan eniten kaikista vakuutuksiin menevistä rahoista.

Jos jotain hajoaa, sen tilalle on siis hommatava tietysti uusi tilalle. Kuten sanottu, en välttämättä pärjäisi ilman pesukonetta ja imuria. Ja jos tässä nyt sattuu tulemaan yllätyksiä useampia päällekäin ja saat rahaa sen lainan lisäksi 268 euroa kuussa, niin silloin sitä tukea haetaan lisäksi toimeentulotukena. Kummallista, mutta minulla on ajatuksena tässä, että kouluttaudun, jotta saisin ammatin, JOTTA SAISIN töitä.

Ja alkuunhan minä yritin painottaa sitä, että hittoako sitä kadehditaan. En niinkään sitä, että vingun ja itken... Kun ei vain mene minun jakeluun MIKSI TOIMEENTULOTUKEA SAAVAT OLISIVAT RYHMÄ, JOTA TULEE KADEHTIA. Helekutti...

Paitsi, että olen kyllä ihan oikeasti ehdotellut autosta luopumista. Mies tosin kulkee sillä omaan kouluunsa nyt, joten ehkä sitten parin vuoden päästä kun sitä pitää enää ihme kasassa :D Jos asuisi jotenkin järkevämmin tietysti lähellä palveluja, niin helpottaisihan sekin. Mutta vaihdanko tämän turvallisen ja rauhallisen vähemmän turvalliseen ja vähemmän rauhalliseen? Niin, sekin on valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:

Eikä sulle tule koskaan esim, sähkölaskua, vakuutuksia, auton huoltolaskua yms. Ne on just niitä jotka vaan täytyy maksaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Nilkki:
Monen sadan summat, joita PITÄÄ maksaa ovat näitä bensakustannuksia kouluun, vakuutusmaksut kolmelasta, joista nuorimmasta maksetaan eniten, menevät porrastetusti, eli iän myötä alenee. Kotivakuutus, henkivakuutus ja halvin autovakuutus joka löytyy. Sen lisäksi on kahdesti vuodessa tyttären harrastusmaksut, joista ei luovuta. Muita maksuja ---> ruokakustannukset, sähkölaskut (joita emme tosin nyt itse maksa), muut yleiset kulut puhelimet, joista ei tule paljon laskua. Velkaa anttiloihin ja muihin on muuten 0 euroa. Sitten ihana tv-lupalasku. Lasten vakuutukset syövät varmaan eniten kaikista vakuutuksiin menevistä rahoista.

Ei ole tarkoitus mitenkään pahalla, mutta tuosta listasta voi varmaankin karsia jotain? Täytyykö kaikilla lapsilla olla vakuutukset, eikö niistä ole hyötyä lähinnä jos haluaa käyttää yksityisellä? Henkivakuutus? Jos opiskelet etkä käy töissä, onko tarpeellista pitää henkivakuutusta (vai onko se vain miehelläsi). Tv-lupa, no sekin on arvokysymys, mutta ei kai televisionkaan omistaminen ole oikeasti välttämätöntä. ?

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja Nilkki:
Monen sadan summat, joita PITÄÄ maksaa ovat näitä bensakustannuksia kouluun, vakuutusmaksut kolmelasta, joista nuorimmasta maksetaan eniten, menevät porrastetusti, eli iän myötä alenee. Kotivakuutus, henkivakuutus ja halvin autovakuutus joka löytyy. Sen lisäksi on kahdesti vuodessa tyttären harrastusmaksut, joista ei luovuta. Muita maksuja ---> ruokakustannukset, sähkölaskut (joita emme tosin nyt itse maksa), muut yleiset kulut puhelimet, joista ei tule paljon laskua. Velkaa anttiloihin ja muihin on muuten 0 euroa. Sitten ihana tv-lupalasku. Lasten vakuutukset syövät varmaan eniten kaikista vakuutuksiin menevistä rahoista.

Ei ole tarkoitus mitenkään pahalla, mutta tuosta listasta voi varmaankin karsia jotain? Täytyykö kaikilla lapsilla olla vakuutukset, eikö niistä ole hyötyä lähinnä jos haluaa käyttää yksityisellä? Henkivakuutus? Jos opiskelet etkä käy töissä, onko tarpeellista pitää henkivakuutusta (vai onko se vain miehelläsi). Tv-lupa, no sekin on arvokysymys, mutta ei kai televisionkaan omistaminen ole oikeasti välttämätöntä. ?

En ota mitenkään pahalla, musta tässä on kiva ollut keskustella teidän kanssa.

Ei, vakuutuksista en todellakaan luovu! Eikä kyse ole vain siitä, että yksityisellä käytäisiin. Kun itselleni on aikoinaan vakuutuksen avulla saatu hoitoa, korvattu sairaalakuluja ja lääkekustannuksia kattoon asti ja siskolla kaikille lapsille ne vakuutukset ovatkin olleet yllättävän tarpeellisia (eli ovat jo maksaneet itsensä takaisin), niin ei tule pieneen mieleenikään jättää niitä pois.

Ja henkivakuutus, kun tuossa päivittäisen tieosuuden varsi on pelkkää hirvien tienylitysreittejä, eikä koskaan tiedä mitä sattuu, niin ei sitä halua tyhjän päälle ketään jättää. Minä ajattelen henkivakuutuksellani myös niitä, jotka jätän jälkeeni. Lisäksihän se korvaa pysyvän vammautumiseni. Minusta olisi riski olla ilman, koska sillä vakuutuksella on oikeasti todellinen merkitys.

Ja minä muuten olisin ihan mielelläni luopunut jo televisiota, mutta se ei ole yksin minun päätettävissäni. Lisäksi meille maksetaan tv-lupamaksut takaisin takautuvasti kerran vuodessa, ei tosin tänä vuonna oman mokani vuoksi. Ei se kyllä silloin hymyilytä, kun se tv-lupamaksulappu tulee kotiin. Ja tätä maksetaankin meille vielä pari vuotta, koska olemme mittaamme katsojalukuja.

Kuules,mitä jos vaikka myisitte sen auton pois,ei tarvitse maksaa vakuutusmaksuja,ei bensaan mene rahaa,ei huoltoihin ym...käyhän opiskelija hakemassa se bussikortti kelalta kun noita km tulee niin paljon...on näitä muitankin vaihtoehtoja miten säästää...kenties kannattaisi laittaa se talous kuntoon ennenkun alkaa itkee...

no ei me opiskelijana saatu toimeentulotukea, paljon pienemmät oli tuet, eikä myöskään pesukonetta ollut.

Mulla kokemusta samasta tilanteesta vuosikymmeniä sitten. Tosin mulla ei olisi ollut varaa mihinkään vakuutuksiin ko. tilanteessa. Vuokra,sähkö ja puhelinlasku ruokakulujen lisäksi olivat tärkeimmät...sen jälkeen sitten katsottiin oliko varaa muuhun. Mulla oli tietty onni matkassa että talossa oli pesutupa, ja muutin asumaankin sellaisten kulkuyhteyksien varrelle jottei töihin kulkeminen maksaisi maltaita. Tiukkaa oli mutta pärjättiin. Nyt kun tilanne on huomattavan erilainen ja on varaa kaikenmaailman hilavitkuttimiin, täytyy sanoa että ihmettelen kovasti miten sitä pärjäsi. Ymmärrän kyllä aloittajan tuskan, mutta jos rahasta tekee tiukkaa pitäisi omassa päässä rummuttaa ne tärkeimmät asiat. Vakuutukset on hyvä asia, mutta kaikilla lapsillani olleet vakuutukset näin myöhemmin ovat olleet käytännössä aika turha ja helkkarin suuri rahameno. Ja jos olisin yhtä tiukoilla kuin ennen, jättäisin vakuutukset pois...maksaahan se sossu ne ylisuuret hoitokulut jos niitä on tullakseen kerta muutenkin auttaa.
Järki käteen nainen! Ensin perusasiat kuntoon ja sitten mietitään muuta.

Jos tukia ei maksettaisi, tulisi meidän marketeista toritelttoja, Kiina-ilmiön seuraava aste valtaisi kadut ja torit, s-markettien liput liehuisi telttojen harjalla. Toimeentulotuen saaja on vain pelinappula eliitin pelilaudalla. Se raha ei todellakaan jää tuen saajan käsiin korkoja kasvamaan, päin vastoin jos ensi vuonna saat 20 euroa enemmän kuussa käteen niin kauppa nostaa taas hintoja 5% mikä saattaa tarkottaa että halvat köyhän eväät on ensi vuonna 50% kalliimpia ja kallista ruokaa ostava saa lisää bonuksia ja maksaa vähemmän kuin edellisvuonna tai ainakaan yhtään enempää ja henkilökunnan palkan nousu maksatetaan siis köyhien pussista. Mutta aina eniten maksaa köyhä käteisellä.
Nytkin taas kuluneena vuonna on s-marketissa mm. kloriittipullo 50-60 senttiä kalliimpi kuin alkuvuonna, 1.55e ja vastaavia halpatuotteita löytyy muita. Riisipiirakat, omo-pesujauhe vielä esimerkiksi on kolmanneksen pienemmässä pakkauksessa ja viidenneksen isommalla hinnalla.
Rikas korttiostaja ei noteeraa asiaa samalla tavalla kuin käteisostaja, käteiskorttiostaja.
Eikä kauppaketjuilla ole mitään häpeää, kartelli (15 henkilöä) määrää Suomessa mitä otetaan,
HK sanoo että halvalla saa halpaa ruokaa, mutta tahkoo voittoja välistä minkä kerkiää ja tuottaa
ulkomailta mitä epäkurantimpaa ruokaa pöytiimme. Kun ulkomailta tuleva HK jalostetavara esiteltiin lehdessä niin HK vaihtoi välittömästi pakkauksen ulkonäköä hämätäkseen. Rajan yli tulee ja elintarvikelakko on näkynyt hinnoissa koko vuoden. Yksi vetoaa markkinoihin, toinen pulaan ja kolmas kauppiaisiin, jäljet johtaa kyllä ketjuorganisaatiokartelliin. Ilmeisesti kukaan ei pysty eikä halua asiaa tutkia mutta emme enää todella tiedä edes mitä tutut tuotteet sisältävät, miten usein lukee paketissa "kamaraa, perkuutuotteita (kanan nahkaa, kalan perkuutuotteita, jauhettuja rustoja)". Jauhelihakin alkaa olla enemmän siis sorvilihaa kuin mitä perinteinen jauheliha oli.

Yhteistyössä