"me juotiin siellä tarhassa viinaa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikku82

Jäsen
11.11.2004
503
0
16
Jep, näin juuri!
Poika 3v oli tänään toisen kerran tutustumassa päiväkotiin parin tunnin ajan.
Alkuillasta kun syötiin, poika alkoi hirveesti höpöttää;

poika "siinä villen (mun poika) pöydässä istui tyttöjä ja poikia..."
minä "aijaa, oliko kivaa syödä niiden kanssa yhdessä?"
poika: "joo ja me juotiin ihanaa raikasta viinaa"

(tässä vaiheessa mun kulmat kurtistui ja ihmettelin mikä juttu toi nyt on, eihän poika edes tiedä sanaa viina, tai ei ole tiennyt ennen tätä päivää)

poika "se poika sanoi että se juo kotona viinaa ja maistelee sitä. Sitten me juotiin tarhassa viinaa"

minä "se poika on puhunut höpöhöpö juttuja. Viina on pahaa eikä lapset saa juoda viinaa"

poika"ei, kyllä me juotiin ihanaa raikasta viinaa"
minä "taisitte juoda ihanaa raikasta maitoa"
poika "ei kun viinaa"

Ja vaikka kuinka juttelin asiasta pojalle, oli hällä oma päänsä ja viinaa olivat kuulemma juoneet..Mua nauratti ja hirvitti samalla. Nytkö noi höpötykset jo alkaa vaikkei tarhakaan ole vielä kunnolla alkanut, kai siihen pitää vaan tottua?
Pitäskö mun mainita hoitajalle pojan puheista vai teenkö itsestäni tyhmän jos alan tommosia erikseen ihmettelee?

No on kyllä tyhmiä juttuja, ja vielä kolme vuotiailta!!
Poika parka ei ymmärrä mitä viina on, ja on vaan iloinen kun oli kuullut sen sanan ja leikkinyt muiden kanssa eetä juovat sitä :/
Kyllä mä taidan ottaa puheeks ens viikolla...

Ettei vaan "ihanan raikasta piimää"? ;) Mut jeesh... Kyl mä kysyisin ihan pokerilla tarhassa, et mitäs te oottekaan tääl juoneet. :whistle: Varmasti ne sielkin ymmärtää, ettet sä usko niiden muksujen oikeesti siel viinaa juoneen, ja osaa ottaa sen huumorilla. Saisit samalla selvyyden, että mitä tää pojan viina nyt sitten oikeesti olikaan. :D

Kyllä mä siis ymmärrän, että noi oli vaan lasten juttuja, mutta tyhmiä sellaisia. Liekö tarhassa edes tädit puuttuneet, vai oliko ne heidänkin mielestä vaan hauskoja juttuja sitte? :kieh:

Nyt mä aloin miettii et oisko poika tarkottanut kuitenkin piimää...Mut pojalla on kyllä selkeä puhe ja sanoi selkeesti viinaa...
Ei se kyllä hyvältä kuulosta kun kolme vuotiaat kertoo viinasta tai tupakasta, leikkii että juo tai polttaa...
No, täytyypä selvittää asia.

No, mitäs kun meidän 4v ja 2v ovat parina päivänä käärineet paperia rullalle ja "polttavat" tupakkaa...
Olen sanonut ettei lapset polta, ja ettei ole kiva leikki, mut ei auta...
Tänään tulin kotiin kun olivat olleet mummun (polttaa, kuten myös isi) kanssa päivän, niin eiköhän pienempi hetken päästä tokaissut että mä meen käymään tupakalla, tuun pian takaisin! "päänhakkaushymiö"

Alkuperäinen kirjoittaja pikku82:
Nyt mä aloin miettii et oisko poika tarkottanut kuitenkin piimää...Mut pojalla on kyllä selkeä puhe ja sanoi selkeesti viinaa...
Ei se kyllä hyvältä kuulosta kun kolme vuotiaat kertoo viinasta tai tupakasta, leikkii että juo tai polttaa...
No, täytyypä selvittää asia.

Tuollaiseen on aika vaikea puuttua. Mikäli tarhakaverin perheessä juodaan viinaa, se lapsi takuuvarmasti hölpöttää siitä juuri niin kauan kun sillä on tarve asiaa käsitellä. Eikä sitä oikein loppumaankaan saa ellei haluta että lapsi ei puhu kokemistaan asioista mitään. Lapset matkivat aikuisia, hyvässä ja pahassa joten jos näkevät aikuisen tupakalla tai juomassa, niin totta kai sitä matkitaan. Jos sillä matkimisleikillä vielä saa huomiota niin takuuvarmasti touhu jatkuu.

Jos se viina taas on väärä sana jollekin muulle asialle, niin siinä tilanteessa on aika toivotonta yrittää saada lapsi sanomaan sitä viinaa piimäksi, maidoksi tms, jos hän on päättänyt että se on viinaa. Etenkin jos lapsi on noin kolmevuotias.

Yhteistyössä