Me hankitaan kyllä sinivalkoisia patterikynttilöitä ensi vuodeksi

Ollaan parhaillaan lähdössä vanhempieni luokse ja sieltä hautausmaalle laittamaan kynttilä sodassa kaatuneen sukulaisen haudalle. Sen jälkeen vanhempien luokse seuraamaan linnan juhlia ja sitten takaisin kotiin.
Ajatelkaa nyt miten vaarallista on asettaa oikea kynttilä ikkunalaudalle kun lähellä on herkästi syttyviä verhoja.
 
vierailija
Ollaan parhaillaan lähdössä vanhempieni luokse ja sieltä hautausmaalle laittamaan kynttilä sodassa kaatuneen sukulaisen haudalle. Sen jälkeen vanhempien luokse seuraamaan linnan juhlia ja sitten takaisin kotiin.
Ajatelkaa nyt miten vaarallista on asettaa oikea kynttilä ikkunalaudalle kun lähellä on herkästi syttyviä verhoja.
Ei meillä ainakaan ole edes mitään verhoja eikä palavaa materiaalia ikkunalaudalla. Sitäpaitsi kynttilät ovat samassa tilassa missä katsotaan tvtä. Järki käteen ja varovaisuus aina kun ollaan tulen kanssa tekemisissä.
 
vierailija
perinteiset kynttilät käryttää pahaa hajua sen lisäksi että ovat paloturvallisuusriski


sähkökynttilä on parempi
Onko pakko ostaa jotain halpiskynttilöitä, jotka käryää? Ja jos niitä kynttilöitä käsittelee oikein, paloturvallisuusriski on hyvin pieni. Mutta toki lapsi ja eläinperheissä patteriversiot on turvallisempia. Itsellä eläinkoti ja kyllä minä poltan eläviä kynttilöitä, mutta ne ovat sijoitettu niin, että koirat ei pääse niihin mistään käsiksi ja lisäksi ne ovat muutenkin sellaisissa paikoissa, ettei palavaa materiaalia ole lähellä. Itse asiassa käytän sisälläkin mm lyhtyjä, jolloin ne liekit eivät, mahdollisesti leimahtaessakaan pääse heti palavaan materiaaliin kiinni. Jotain katastrofaalista pitää sattua, että minä kynttilöillä pirttini poltan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mulla ei ole ikinä ollut ikkunalautoja!🙁

Ihan oikeita kynttilöitä tosin löytyy, PALJON!
Ne ovat kaukana tekstiileistä tai muusta syttyvästä ja niitä vartioidaan.

Ulkona meillä on muutamia aidon oloisia kynttilästä tehtyjä ajastimella/kaukosäädöllä toimivia led-kynttilöit lyhdyissä.
 
Onko pakko ostaa jotain halpiskynttilöitä, jotka käryää? Ja jos niitä kynttilöitä käsittelee oikein, paloturvallisuusriski on hyvin pieni. Mutta toki lapsi ja eläinperheissä patteriversiot on turvallisempia. Itsellä eläinkoti ja kyllä minä poltan eläviä kynttilöitä, mutta ne ovat sijoitettu niin, että koirat ei pääse niihin mistään käsiksi ja lisäksi ne ovat muutenkin sellaisissa paikoissa, ettei palavaa materiaalia ole lähellä. Itse asiassa käytän sisälläkin mm lyhtyjä, jolloin ne liekit eivät, mahdollisesti leimahtaessakaan pääse heti palavaan materiaaliin kiinni. Jotain katastrofaalista pitää sattua, että minä kynttilöillä pirttini poltan.
kaikki kynttilä käryää
 
vierailija
Kynttilöitä pitää aina vahtia, oli ne missä hyvänsä. Naapurilta paloi talo, ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaa, niin kuistin pöydällä pakkasella palanut kynttilä sytytti sen!

Meillä ei ole ikkunalautaa, ei pitkiä verhoja, lapsella on astma, ja asutaan niin syrjässä ettei se ikkunalta näy kellekään, eli pidämme led-kynttilät pöydän koristeena.
 
vierailija
Onko pakko ostaa jotain halpiskynttilöitä, jotka käryää? Ja jos niitä kynttilöitä käsittelee oikein, paloturvallisuusriski on hyvin pieni. Mutta toki lapsi ja eläinperheissä patteriversiot on turvallisempia. Itsellä eläinkoti ja kyllä minä poltan eläviä kynttilöitä, mutta ne ovat sijoitettu niin, että koirat ei pääse niihin mistään käsiksi ja lisäksi ne ovat muutenkin sellaisissa paikoissa, ettei palavaa materiaalia ole lähellä. Itse asiassa käytän sisälläkin mm lyhtyjä, jolloin ne liekit eivät, mahdollisesti leimahtaessakaan pääse heti palavaan materiaaliin kiinni. Jotain katastrofaalista pitää sattua, että minä kynttilöillä pirttini poltan.
Kynttilästä lähtee aina pienhiukkasia huoneilmaan. Mitä enemmän niitä on palamassa, sitä huonompi huoneilman laatu on.
 
vierailija
Kynttilästä lähtee aina pienhiukkasia huoneilmaan. Mitä enemmän niitä on palamassa, sitä huonompi huoneilman laatu on.
Jahas, sitä on taas iltapaskaa luettu, kun raamattua... :D No, tottakai palaessa syntyy jonkinlaista pieniä hiukkasia, mutta en usko hetkeäkään, että kynttilöiden polttamiseen kuolee. Tai edes että siitä nyt minkään syövän saa. Ja minullakin on ilmastointi, joka imaisee suurimmat hiukkaset... Ei me täällä ikuisesti eletä muutenkaan, vaikka tehtäis kaikki "oikein" mitä iltapaskat kirjottaa. Mä mielummin elän nauttien, kun kituutan koko elämäni kaikkien maailman terveyshömppien ja uskomusten mukaan, kun lopputulema on kuitenkin täysin sama. Ehkä jollain saa hieman lisäaikaa, mutta tuskin niin merkittävästi, että vaihtaisin elävät kynttilät patteriversioihin tai kunnon voin margariiniin jne...
 

Yhteistyössä