Mäyräkoirista kyselen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mauri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole minulla, parilla naapurilla on. Nämä yksilöt räkyttävät suunnilleen koko valveaikansa ja hyökkivät itseään isompienkin koirien päälle.

Yksi tällainen rääpäle pääsi naapurilta karkuun ja suoraan minun koirani kimppuun. Sain onneksi sen napattua, muuten naapurilla ei olisi enää räkyttäjää.

Täältä löytyy kk mäyräkoira, joka tulee toimeen kaikkien kanssa. Ei haasta kenenkään kanssa riitaa, on leikkisä, energinen ja iloinen aina. Kotioloissa on hiljainen, mutta kova ajoääni löytyy metsästäessa. Meillä siis seurakoiran ohessa käyttökoirana on. Tykkää olla kovasti sylissä sohvalla ja rapsuteltavana. Kuumilla ilmoilla ei lenkkeily maistu (ei jaksa), mutta muutoin jaksaa hyvin pitkääkin kävelylenkkiä heittää.
Perheemme ensimmäinen mäykky, muun rotuisia ollut aina. Eikä varmasti ole viimeinen. Aivan ihana kaveri!

Täällä myös yksi, jolla kääpiömäyräkoira. Ikää herralla jo yhdeksän vuotta.

Hyviä puolia: Todella iloinen, aktiivinen koira, rakastaa omaa "laumaansa" yli kaiken. Ei nirsoile ruoan eikä muunkaan suhteen. Osaa olla varovainen pienten lasten tai pentukoirien kanssa, ei riehu päättömästi. Ei ole mikään köllykkä, vaan oma persoonansa. Toisaalta tykkää olla sylissä ja kiehnätä vieressä. Ei ole tuhonnut mitään sitten pentuaikojen.

Huonoja puolia: Haukkuu ja räkyttää muille uroksille, kiskoo hihnassa. Varsinainen luupää välillä, ei ole kuulevinaankaan jos pitäisi tehdä jotain mikä ei niin miellytä.

Rotu on vienyt sydämen ja nuo huonot puolet ovat sellaisia, jotka johtuvat ihan vaan hihnan toisesta päästä eli minusta, joka en ole ollut maailman kärsivällisin kasvattaja. Toki mäyräkoira on äänekäs kokoisekseen, kun sille päälle sattuu...

Viimeksi muokattu:
Ansarikukan kuvaus on hauska! :D Olen kuullut tuonkin, että saattavat olla varsinaisia luupäitä välillä. :) Mutta pitää sitä omaa tahtoa ja itsepäisyyttäkin olla, ettei ole ihan vässykkä. :D

Meillä on 3-vuotias mäykkypoika ja 8kk ikäinen tyttö. Koiramme on ehdottamasti oman perheen koira. Vieraista se ei niinkään välitä ja suhtautuu ulkopuolisiin varauksella. Omapäinen, määrätietoinen ja sisukas koira. Rakastaa omaa laumaansa ehdottomasti ja on hienosti hyväksynyt uuden jäsenemme. Hankala koulutettava, koska miellyttämisenhalu puuttuu kokonaan. Koira toki onkin jalostettu työskentelemään yksin pimeissä luolissa. Mäykyt ovat kuitenkin ihania perhekoiria, suojelevat omiaan viimeiseen asti. Tyttö saa huoletta kiskoa ja vetää, koira on todella kärsivällinen. Jos tytön seura ei jaksa kiinnostaa, koira osaa myös lähteä tilanteesta pois. Tällaisia kokemuksia meillä, jokainen koira on kuitenkin on oma yksilönsä :)

Ramppa, kunhan ihailen tuota rotua ja niissä kun on niin monta erilaista karvanlatua ja kokoa. Mulla on ollut cavalier joka oli aivan ihana koira ja tykään rodusta, mutta jotenkin olen aina ihaillut mäyriksiä myös. En ole ottamassa kuitenkaan mitään koiraa ammattini vuoksi, siinä kun on omat hankaluutensa. Koettu on.

Mulla meinaan eräs tuttu kasvattaa mokomia otuksia ja omat kokemukset on sellaisia, että ekaksi koiraksi ei sovellu, saatikka sellaiseen perheeseen joka ei ole valmis harrastamaan sen kanssa. Muutoin aivan ihania kyllä, mutta vaativia.

meillä on 1,5v narttu...ihana ja seurallinen perhekoira..miinus on tuo erittäin ärsyttävä räksyttäminen. Muuta huonoa en osaa sanoa. Miinus tietty mun allergia :( ehkä joudutaan sen takia siitä luopumaan :(

Tuokin harrastushomma riippuu yksilöstä, meillä harrastukset on lähinnä ulkoilua, koirakaverin tapaamista ja pihalla vapaana tonkimista silloin kun siihen on mahdollisuus. Jonkin verran leikitään kotona etsintää ja muita hakuleikkejä, mutta siinäpä se on. Toki ns. metsästyslinjaisella on erilainen luonne ja tarpeet kuin näyttelylinjaisella.

Se on ihan totta, että sellaiselle jolla ei ole koirista mitään kokemusta, en mäykkyä suosittele. Itsellä mäykky oli ensimmäinen oma koira, vanhemmilla on tullut elettyä lähinnä metsästyskoirien kanssa ja tosiaan muutama virhe tuli koulutuksen kanssa tehtyä.

Teitkö ansarikukka millaisia virheitä? Yksi tutun koirista on ääretömän itepäinen, eikä oo saaneet kunnollisella koulutuksellakaan kulkemaan esim ulkona nätisti. Sisällä se onkii sitten sellanen hellantelttunen. :D

Teitkö ansarikukka millaisia virheitä? Yksi tutun koirista on ääretömän itepäinen, eikä oo saaneet kunnollisella koulutuksellakaan kulkemaan esim ulkona nätisti. Sisällä se onkii sitten sellanen hellantelttunen. :D

No just tuo, että en pitänyt kunnon kuria tuon vetämisen suhteen eli olin liian kärsimätön. Tarkoitus oli pitää tiukempaa kuria myös tuon haukkumisen suhteen, onneksi ei kuitenkaan sisällä pahemmin hauku. Meillä tuli eksän kanssa ero, kun koira oli vielä nuori ja sekin ehkä sai koiran unohtamaan kaiken jo aiemmin oppimansa.

Tuohon muille uroksille räyhäämiseen en ole oikein itse voinut vaikuttaa, murrosiässä koira sai köniinsä koirapuistossa vanhemmalta isolta häirikköurokselta, jonka jälkeen urokset on pelottaneet. Toki tuttujen kesken tulee toimeen sekä tyttöjen että poikien kanssa.

Viimeksi muokattu:
Rotu ei selitä räkyttämistä :D! Joo, mäyriksiä käytetään metsällä ajossa mutta ajohaukku on muuta kuin pihassa räkyttäminen.

Meillä on ollut 2 pitkäkarvaista mäyristä ja tulee vielä, kunhan aikaa taas löytyy lisää ja pääsen edellisen menetyksestä 'yli'. Siis, että olen valmis ottamaan uuden koiran enkä uutta 'Mustia'.

Mäyräkoiralla todella on suuren koiran ego kompaktissa paketissa. Kovapäinen se on, eli vaatii kyllä kouluttajalta määrätietoisuutta ja hyvää huumorintajua. Mäyräkoira on metsästyskoira, eli sen kanssa saa kyllä reippaasti ulkoilla, pari-kolme 10 minuutin pissalenkkiä päivässä saa sen kyllä räkyttämään ja keksimään itselleen tekemistä (joka ei aina miellytä ihmiskanssaeläjiä). Oman ja lähipiirin kokemusten mukaan ottaisin vain mäyriksen, jonka vanhemmilla on käyttötuloksia, myös luolilta. Pelkkiä näyttelytuloksia tai lähinnä hylättyjä käyttökokeissa saaneiden jälkeläisiä en omaan talouteeni ota. Metsätyskoiralla kun pitää pääkoppa olla kunnossa. Ikävä kyllä on turhan arkoja mäyriksiä näkynyt.

[QUOTE="vieras";26695610]Rotu ei selitä räkyttämistä :D! Joo, mäyriksiä käytetään metsällä ajossa mutta ajohaukku on muuta kuin pihassa räkyttäminen.

Meillä on ollut 2 pitkäkarvaista mäyristä ja tulee vielä, kunhan aikaa taas löytyy lisää ja pääsen edellisen menetyksestä 'yli'. Siis, että olen valmis ottamaan uuden koiran enkä uutta 'Mustia'.

Mäyräkoiralla todella on suuren koiran ego kompaktissa paketissa. Kovapäinen se on, eli vaatii kyllä kouluttajalta määrätietoisuutta ja hyvää huumorintajua. Mäyräkoira on metsästyskoira, eli sen kanssa saa kyllä reippaasti ulkoilla, pari-kolme 10 minuutin pissalenkkiä päivässä saa sen kyllä räkyttämään ja keksimään itselleen tekemistä (joka ei aina miellytä ihmiskanssaeläjiä). Oman ja lähipiirin kokemusten mukaan ottaisin vain mäyriksen, jonka vanhemmilla on käyttötuloksia, myös luolilta. Pelkkiä näyttelytuloksia tai lähinnä hylättyjä käyttökokeissa saaneiden jälkeläisiä en omaan talouteeni ota. Metsätyskoiralla kun pitää pääkoppa olla kunnossa. Ikävä kyllä on turhan arkoja mäyriksiä näkynyt.[/QUOTE]
ei se aina meinaa et pentu on"hyvä" jos vanhemmilla on käyttötuloksia, kyllä niitä"pimahataneita"hyvistäkim tuloksista huolimatta on tullut..

en osta koiraa sen perusteella kuinka hyvät paperit ja tulokset vanhemmilla on....

Minulla on kolmivuotias lyhytkarvainen kääpiömäyris.

Hyviä puolia: Ehdottoman uskollinen perheenjäsenilleen. Rakastaa olla "kaikessa mukana", olla sylissä, rapsutettavana.. Nukkuukin meillä vieressä.. :p Kärsivällinen ja rohkea koira. Meidän yksilö ainakin älyttömän kiltti!

Huonoja puolia: Vahtihaukku, eli kun perheenjäsenet kotona, haukahtelee, jos kuulee outoja ääniä. Yksin ollessa ei hauku. Meidän koiran kanssa oli hankaluuksia sisäsiisteyden kanssa ja loppujen lopuksi ainut vaihtoehto oli kastrointi. Sen jälkeen ongelmaa ei ole ollut (mitä nyt joskus protestoidessaan on saattanut pissata sisälle).. Lenkillä piilottaa pelkonsa isoja koiria kohtaan siihen, että murisee. Kun saa mennä nuuskimaan/vapaana leikkiä, tulee toimeen kaikenkokoisten koirien kanssa, niin narttujen kuin urosten.

Nuo nyt tuli ekana mieleen..

Yhteistyössä