Maustetut jogurtit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aloin antamaan tavallista jogurttia 10 kk ikäiselle ja hyvin putoaa. hapanmaitotuotteet suositusaloitusikähän on neuvolan se 10 kk. olen antanut pienessä A-jogurttia, joka on maustettu mustikalla. makeutusaineena siinä on käytetty ainoastaan fruktoosia. useissa lapsillekin suunnatuissa jogurteissa olen huomannut käytettävän sokeria, joten mielestäni tämä on parempi vaihtoehto.

Yli 1 vuotiaalle olen vasta antanut ko. jogurtteja ja niistäkin vain tuota a-jogurttia ja Valion vanilja ja vad-boysenmarjajogurttia, koska niissä on kaikkein vähiten sokeria. A-jogurteista tuossa mustikassa on eniten sokeria. Muissa mauissa on hiekkasen vähemmän. Terv.hoitajan kanssa oli juttua, että ei päivittäin kannattaisi niitäkään antaa. Itse olen kyllä melkein päivittäin yhden jogurtin antanut, koska meillä ei tuota maitoa saa lapsi muuten tarpeeksi. Ei nimittäin juo maitoa mukista eli ruoan mukana on annettava tarvittava määrä.

Meillä syödään maustamatonta jukurttia ja siihen sekoitan vauvojen purkkihedelmäsoseita. EI SOKERIA EIKÄ LISÄAINEITA.Hyvin maistuu ja joka päivä annan välipalalla. Ainiin poika on 10kk.

LUKEKAA PAKKAUSSELOSTEET! Purkin kyljessä on mainittu kaikki valmistusaineet ""suuruusjärjestyksessä"". E-koodien selitykset löytyy mm. elintarvikeviraston sivuilta. Valmisruuissa (myös jugurteissa ja viileissä) on valtavasti eroja., joten yksiselitteiset vastaukset on hankalia. Mielikuvamarkkinointi on tehokasta, ja usein sisältö on aivan jotain muuta kuin mitä mainosten perusteella luulisi.

Lukekaa itse mitä purkissa on ja päättäkää sen mukaan haluatteko antaa lapselle tai syödä itse kyseistä tavaraa.

Maustetusta viilistä...

Oletko ap itse maistanut sitä viiliä??
Mut kerran höynäytettiin syömään yksi purkillinen ko. sössöä ja yritykseksi jäi. Niin kamalan makeaa mössöä, että ei tippunut. Sokerikaan ei ole niin ätläkkää. Varmasti lapselle maistuu, en yhtään ihmettele!! Siinä vain tuntuu olevan sitä sokeria aika kamalasti.

Maito kyllä kannattaa olla rasvatonta, mutta nuo rasvattomat jogurtit on tosiaan makeutettu yleensä makeutusaineilla eli ennemmin annan lapselleni vähäsokerisia vaihtoehtoja kuin noita rasvattomia.

Meillä suositeltiin neuvolassa kevyt-tai ykkösmaitoa, ei rasvatonta. Alle kaksivuotias tarvii vielä rasvoja. Jos ravatonta maitoa käytetään täytyy vauvalle päivittäin antaa muutama teelusikallinen kasvisöljyä. Itse olen aikoinani ravattomalla maidolla vatsani pilannut, joten en sitä mielelläni edes antaisi, on niin käsiteltyä.

Vielä ei olla täysin siirrytty normaaliin maitoon, on vielä kokeiluasteella. Vatsa menee vielä löysäksi.

Gefiluksen rasvattomassa hyla jogurtissa ei ole lisättyä sokeria ja se sisältää maitohappobakteereita, sitä olen pojalle 1v antanut. Sekin tosin vetää vatsan löysäksi, joten täytyy pikku hiljaa kokeilla ja odottaa, että vatsa tottuu.

Rahkaa ja maustamatonta jogurttia poika on syönyt 10 kk iästä. Niistä vatsa ei mene löysälle.

Rasvattomat jugurtit eivät läheskään aina ole makeutettu makeutusaineilla, vaan niissä saattaa olla runsaastikin sokeria. Eivät siis joka tapauksessa sovi lapsille. Ja aikuistenkin kannattaa olla tarkkana. Joissain rasvattomissa, sokeroiduissa jugurteissa saattaa olla kaloreita saman verran tai jopa enemmän kuin 2 % rasvaa sisältävissä.

Esim. Ingmanin rasvaton jugurtti litran tölkeissä sisältää sokeria, mutta 1,5 dl purkeissa on makeutusainetta.

Nykytiedon mukaan on hyvä antaa kasvirasvoja (esim. rypsiöljyä) joka tapauksessa, riippumatta siitä mitä maitoa käyttää. Maidon rasvasta ei saa esim. kaikkia tarvittavia ns. välttämättömiä rasvahappoja eikä E-vitamiinia. Rasvaa siis tarvitaan, mutta rasvan LAATU on tärkeä asia ja ""hyvien"" ja ""huonojen"" rasvojen suhde ruokavaliossa :-)

Kaikissa neuvoloissa ei aina olla ihan ajan tasalla joka asiassa (eikä mikään ihme, puuhaa riittää varmaan muutenkin)....

Tyttö on nyt 1 v., en ole antanut maustettuja jogurtteja enkä aio antaakaan muuta kun herkuttelumielessä joskus. Omaan makuun maustetut jogurtit ovat AIVAN liian äklömakeita, syön niitä harvoin jälkiruoaksi.

Sen sijaan tyttö syö maustamatonta jogurttia ja viiliä, jossa on vauvojen sosetta tai sitten hedelmää tai marjoja. Joskus ripottelen päälle hieman hedelmäsokeria tai vanilliinisokeria. Sekä äidin että tytön makuun on Bulgarian jogurttia ja banaania, nam!

Meidän tyttö 1v 2kk syö Gefilus Kidius jogurtteja 1-2 prk päivässä. Joskus syö myös sellaista 1%-viiliä, jossa on pohjalla hedelmää, esim. ruusunmarjaa.

Noin 9 kk alkaen annettiin maustamatonta jogurttia/viiliä hedelmäsoseella, mutta jotenkin nuo valmiit purkit on kätevämpiä.

Mä olen ajatellut noiden sokerien ja lisäaineiden suhteen niin, että on tässä maailmassa kaikkea paljon pahempaa ja vaarallisempaakin. Tietysti vältetään karkkeja ja muita turhia herkkuja, mutta jos jogurtissa nyt on sokeria niin sitten on. Ja mieluummin annan oikeaa sokeria ja vaikka rasvallista jogurttia, kun sitten taas niitä rasvattomia, joissa on ties mitä väriaineita ja makeutusaineita. Tarviihan se lapsi kasvuunsa niin sokeria kuin rasvaakin.

Ja alkuperäiseen kysymykseen jäi vastaamatta eli n. 1-vuotiaana aloitettiin antamaan noita Gefilus Kidius jogurtteja. Silloin muutenkin alettiin maistamaan kaikkea mitä me itsekin syödään, joten vähäsokeroitu lasten jogurtti ei varmaan ole kaikkein ""pahimmasta"" päästä...

Tarkoitatko Gefilus jogurttia, jotka on pakattu 4 kpl pakkauksiin ja päällä lukee, ""ei lisätty sokeria""? Tarkistin tänään kaupassa niin ne on makeutettu makeutusaineilla!

Järki käteen ihmiset, terveelliseen ruokavalioon kuuluu kaikkea KOHTUUDELLA, ei tarvitse olla hysteerinen sokerin ja rasvan suhteen. Itse olen antanut silloin tällöin 11 kk ikäiselle lapselleni maustettuja jugurtteja, sellaisia jotka eivät ole mitään äklömakeita, mutta sisältävät kyllä sokeria. Tuoteselosteita tutkin sen verran, ettei ole turhia lisäaineita tai makeuttamisaineita. Useimmiten meillä kyllä syödään maustamatonta jugurttia hedelmäsoseilla makeutettuna. Ja mitään maidon rasvaan tulee, niin mielestäni rasvaton maito ei ole pikkulasten juoma. Kun maidosta poistetaan rasva, poistuu silloin osa myös tärkeistä ravinteista. Ja minä uskon, että ihmiskeho tarvitsee kohtuullisessa määrin myös sitä ""pahaa"" rasvaa. Ylipäänsä noudatan omassa ja lapseni ruokavaliossa sitä periaatetta, että mitä pitemmälle teollisesti jalostettu tuote, sen epäterveellisempi.

Valion sivuilta:
Valio Gefilus® Kidius 4x125g banaani/metsämarja HYLA jogurtti
Ainesosat
BANAANI: Pastöroitu maito, sokeri, banaani, vesi, sakeuttamisaine (johanneksenleipäpuujauhe), aromi, säilöntäaine (kalsiumsorbaatti), jogurttihapate ja Lactobacillus rhamnosus GG -hapate.
Jogurtissa on banaania 1,8%.

Ei siis ole makeutusaineita Gefilus Kidius jogurteissa. Ja hiilareistakin sanotaan näin:
Jogurtin sisältämä hiilihydraatti (14g/100g) koostuu sakkaroosista (8,9g/100g) ja maidon, hedelmän ja marjojen sisältämistä luontaisista sokereista (5,1g/100g).

Meillä poika pääsee ripille ja sai nyt eka kerran jogurttia. Haluamme että hänen somat hampaansa säilyvät. Älkää antako lihaa liian aikaisin. Se tekee nuoren aggressiiviseksi. Ettekö tajua, että vuoden ikäinen saa syödä ihan normaalia ruokaa?. Ei ihme että niille tulee vaikka mitä kun tuollaista peliä pidetään. Sitten ne hamuaa kaikkea kun eivät mitään ole saaneet. Voi näitä uusavuttomia vanhempia.On ihan hakusissa maalaisjärki.

Yhteistyössä