Matkustelu tai jonkun kalliimman tavaran ostaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Flatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Flatus

Jäsen
19.02.2013
177
0
16
Ostatko/matkustatko luotolla/lainarahalla vai säästätkö rahan ensin, jos haluat ostaa jotain kalliimpaa itsellesi? Kuinka säästät? Pidätkö kirppiksiä tms vai laitatko onkun rahasumman aina säästöön? Vinkkejä säästämiseen kaivataan.

Säästän ja joskus maksan luotolla. Säästämistä harrastan kuukausittain eli laitan joka kuukausi toiselle tilille sen verran kuin kulloinkin pystyn laittamaan. Yleisimmin summa on 50 tai 100 e. Kirppis-/ huutonet tuloja olen myös säästänyt matkaan. Joskus, jos olen säästänyt oikein tavoitteellisesti, olen jättänyt jonkun ylellisyyden elämästä pois (esim. karkit/ kampaajakäynnit/ elokuvat tms.) ja laittanut siitä säästyneet rahat säästöön... Lentoja ostan usein visalla ja maksan niitä sitten pikkuhiljaa pois.

Laitan joka palkasta vähän toiselle tilille. Teen siirron heti palkkapäivänä ja vähän sen mukaan mitä isoja laskuja on tulossa maksettavaksi. Samoin lomarahoista ja veronpalautuksista siirrän rahaa toiselle tilille.

Jos on jotain isompia ostoksia, niin siirrän rahaa säästötililtä käyttötilille ja Visalla tasaan eri kuukausien välisiä eroja. Olen aika harkitseva ostelija, mutta viimeisen vuoden aikana tällä menetelmällä mm. kaksi lomamatkaa, talon maalaus, huonekaluja ja uusi telkka.

Yritän laittaa joka kuukausi palkasta sivuun toiselle tilille. Toisaalta, jos säästötilillä ei ole rahaa ja mielin osataa jotakin tai matkustella niin ostan luotolla ja nuukailen muutaman kuukuuden, etta saan luoton maksettua. Jos kyseessä on noin 1000 -2000 euron ostokset.

Viimeksi muokattu:
Meillä on "kulutussäästötili", sinne kertyneillä matkustellaan ja ostetaan isompia juttuja. Pistetään palkasta sivuun, myyn huutiksessa merkkivaatteet ja pidän kaksi kertaa vuodessa kirppiksen. Anoppi antaa joskus rahaa lahjaksi, ne menee tuonne. Eläkesäästö on erikseen eli tuonne menee humputtelusäästöt.

Ei matkustella luotolla, todellakaan. Säästetään joka kuukausi, summa vaihtelee muiden menojen mukaan. Säästösumman siirrän yleensä pari viikkoa ennen seuraavaa tilipäivää, silloin on jo kaikki kuluvasta tilistä maksettavat laskut tulleet ja helppo arvioida loppukuun kulutus. Summa vaihtelee siis 50-300€:n välillä. Luottokorttia ei käytetä oikeastaan koskaan, olemassa on kummallakin mutta käytetty jossain nettikaupassa ja maksettu heti pois. Mitään master-velkoja ei siis hankita.

Joskus on jouduttu ostamaan pyykinpesukone osamaksulla, olin silloin hoitovapaalla ja säästöt syöty, tarve laitteelle oli arvatenkin kova ja välittömästi.

Säästän. Pistän 50-100€ kuussa jemmaan.
Harmittaa paljon vähemmän pistää tuo raha omalle säästötilille odottamaan seuraavaa lomaa tai uuden kodinkoneen ostoa, kuin lyhentää jotain lainaa tuolla samalla summalla.

Säästän tai tai jos tulee joku akuutti kalliimpi hankinta, niin lainaan itseltäni. Eli minulla on ns. varatili pahanpäivän varalle, mutta jos sieltä ottaa niin se sitten maksellaan mahdollisimman pikaisesti takaisin.

Ja joka kuukausi laitan rahaa säästöön vaihtelevia summia. Joskus niille on käyttökohde valmiina, mutta ei aina.

Yhteistyössä