Matkustelu pelottaa, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Linnea"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Linnea"

Vieras
Innoissaan varattiiin matka että lähdetään kiertelemään Keski-Eurooppaa, mutta nyt vain haluaisin perua matkan, minulla ilmeisesti jonkin sortin paniikkihäiriö ja pelkään lähteä lentokoneeseen ja olla vieraassa maassa. Jänittäessäni mahani menee ihan sekaisin-> pelkään vahingon käyvän lentokoneessa->entistä suurempi paniikki. Stressaan jo päiviä ennen lentokentälle menoa ja ramppaan vessassa muutaman minuutin välein. Siitä seuraa huono olo joka kestää viikon, eli vaikka lennosta selviänkin niin koko loma on huonon olon takia ihan pilalla.

Miksen osaa vain nauttia?? Käytin suuren summan tilipussistani tähän mutta nyt oikeasti mietin vain matkan perumista.

Ongelma on se että jos ajattelen sekunnin murto-osankin että maha voi mennä sekaisin, niin kohta se oikeasti on sekaisin ja sitten iskee paniikki..

Huoh :/ Mitä mun pitäisi tehdä? Olisihan tuo mukava päästä vaihtamaan maisemaa välillä. Kaikki alkoi siitä kun kerran ihan äkkiarvaamatta maha meni sekaisin enkä kerennyt vessaan ja nyt pelkään nolon vahingon uusiutuva. Kotona maha ei ole ongelma mutta heti kun joku jännittävä tilanne tulossa..

Muutamia konsteja:

laita lentokoneeseen iso Tena housuihin. Ihan kuin varmistukseksi. Pidä mukana suolen toimintaa hidastavia lääkkeitä. Pyydä lentokoneessa käytäväpaikka. Lentokentillä ja lentokoneessa on vessoja, usein auttaa että tiedät niiden olemassaolosta ja olet niiden liepeillä.

Mulla on vähän samaa ongelmaa. Pelkään myös oksentavani koneessa. Olen tosi usein ollut kunnolla kipeänä matkalla ja myös koneessa ja tästä on ilmeisesti jäänyt jonkinlainen kammo.
Viime kerralla kävin lääkärissä ennen matkaa ja kerroin ongelmastani. Hän sanoi, että turistiripuliin tms hän ei voi mitään ennealtaehkäisevää lääkettä kirjoittaa, mutta paniikkiin voi. Hän kirjoitti paketin Diapamia. Ensin en uskonut niiden apuun, mutta kun lentokentälle mentäessä alkoi vatsassa kiertää päätin kokeilla. Ja auttoihan se. Taisin koisailla suurimman osan lentomatkasta. Ei tietoakaan paniikista. Suosittelen. Takaisin tullessa otin puolikkaan jo lähtöaamuna ja toisen puolen ennen koneeseen menoa.

Yritä vain unohtaa koko olo, niin vaikealta kuin kuulostaakin. heittäydy rohkeasti ja ajattele että aivan sama vaikka paskot allesi, siinäpähän! :D sillä paniikki helpottaa itselläni

mä olen käyttänyt imodiumia jo neljä vuotta tuollaisissa jännitys tilanteissa ja ei ole mitään haittaa ollut. itselläni on paniikkihäiriö ja jännitän aina uusia tilanteita/paikkoja. välillä tää on tosi raskasta kun maha reagoi siihen jännitykseen.

olisiko sulla mahdollista käydä lääkärissä ennen reissua ja kertoa paniikista ja saada ehkä rauhoittavia? pahimpaan aikaan sain itse xanoreita joita en onneksi enää tarvitse. imodium riittää.

Hmm. Kannattaa käydä psykologin juttusilla, ihan oikeasti. Lentopelosta voi päästä eroon, mutta ei kaikki pääse. Suosittelen muita matkustusvaihtoehtoja. Eurooppaa kiertäessä juna tai auto. Alkuun matkassa pääsee laivalla. :)

Yhteistyössä