matkalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gammaglobuliinirokote
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gammaglobuliinirokote

Vieras
morjens,

Kyselisin seuraavaa:
Onko kokemusta gammaglobuliinirokotteen ottamisesta raskaana ollessa? JOs, niin missä vaiheessa raskautta olette ottaneet? Sanoiko lääkäri että on riskitöntä sikiölle?

Mä olen nyt rv 10 ja pian on lähtö Thaimaaseen. Havrixia tai muuta hepatiittia vastaan ei saanu raskaana ollessa ottaa, mutta tämän gammaglobuliinin kuulemma voi.

Meillä on kuitenkin pieni pelko, että jos kuitenkin vaikuttaa lapseen?? Toisaalta, riskialttiilta tuntuu todellakin sekin, että lähtis ihan täysin ilman rokotetta.

Kertokaa ihmeessä, jos on kokemuksia! olisin tosi kiitollinen. Mulla on rokotusaika varattu, mutta silti vaan mietin....

Hyvää uutta vuotta!

Otin gammaglobuliinirokotteen aivan alkuraskaudessa, kun olin lähdössä kahdeksi viikoksi Turkkiin. Ainakin minulle vakuutettiin, että se on turvallista. Olisinko ollut viikolla 6 tai 7. En nyt enää muista, mutta ensimmäisen kolmanneksen aikana kuitenkin.

Nyt olen 36. viikolla ja niskaturvotus- sekä rakenneultrassa kaikki on ainakin vaikuttanut olevan kunnossa. Vauva kasvaa keskikäyrällä ja sydänäänet ovat olleet hyvät koko ajan.

Joten tuskin sinulla on syytä huoleen. Mutta kannattaa tietenkin kysyä lääkärin tai terkkarin mielipide ennen rokotteen ottamista. Hauskaa matkaa! :)

hmmm..? toi oli ihan uutta. Juttelin rokotteesta varmaan 4-5 ihmisen kanssa ja kyllä se musta oli juuri gammaglobuliini nimeltään. En ole kuullut, että se olisi sama joka annetaan jos eri veriryhmä vauvalla...?

Kyllä mä sinne rokotukseen nyt sitten olen huomenna menossa, koska gyne ja yksityisen ""rokotus-spesialisti"" sanoivat, että sitä annetaan raskaana oleville.

Kiitos sulle, joka kerroit, että raskaus on edennyt normaalisti rokotteen jälkeen. Tiedän, että saatan olla vähän liian varovainen, mutta hyvä se varmaan vaan on!

Laittakaa vielä muut kommenttia jos ootte kyseisen rokotuksen ottaneet. Tai jos olette matkustaneet ilman rokotetta (ja kokemuksia, tuliko jotain vai ei...).

Jatkan vielä vähän...

Olin rokotteen ottamisesta huolimatta todella tarkka mitä pistin suuhuni. Jätin suosiolla irtojäätelöt, salaatit, majoneesit sekä maitopohjaiset kastikkeet syömättä.

Söin ravintoloiden ruokia muuten ihan normaalisti. Jääpalat pyysin jättämään pois. Vähän etova olo oli koko matkan ajan, kun olin niin alussa raskauteni kanssa, mutta kertaakaan ei mennyt edes vatsa sekaisin matkani aikana ruoan takia (eikä muutenkaan).

moikka

Olen alkuperäinen kyselijä...
Mulle tosiaan annettiin se neuvo, että tämä ""gammaglobuliini"" kävis raskaana olevalle.

No menin sitten rokotukseen, ja hoitaja katsoi ihmeissään, että ""oletko ihan varma että sen voisi antaa.. en minä ole antanut kellekään joka raskaana...?""

Soitti siinä sitten vielä ""rokoteosastolle"" ja sieltä sanottii, että jos kerran vain viikon matka ja Thaimaaseen, ja on tosi varovainen, niin ei rokotetta kannata antaa!

Lähdin sitten 5 minuutin käväisyn jälkeen töihin ja olen lähdössä ilman mitään rokotusta! (jäykkäkouristus ja polio on kunnossa)

Että näin. Kovin monenlaista neuvoa ja tietämystä tuli tossa eri tahoilta..?!

Sinuna en lähtisi varsinkaan Thaimaaseen ilman gammaglobuliiniä. Itse otin sen rv.lla 16, kävimme Kanarialla. Terveydenhoitajat neuvolassa eivät tiedä rokotteista mitään, eivätkä siksi uskalla ottaa riskiä ja oma terkkarinikaan ei meinannut sitä mulle antaa, vaikka vakuutin, että se on ihan ok, sillä sairaanhoitajaystävänikin otatti sen ennen Egyptin matkaa, oli silloin kolmannella kuulla raskaana.

No, mutta käydessäni ultrassa yksityisellä spesialisti jopa suositteli sitä, kun ulkomaille on lähdössä. Joten otin sen. Silti olin tarkkana mitä ulkomailla suuhuni pistin. Ilman gammaglobuliiniä en olis uskaltanut syödä mitään;)

Rokotteessakin lukee, että sen voi antaa raskaanaoleville.

Mulla raskaus meni hyvin ja nyt meillä on suloinen poika.

Hepatiitti on nykyään melko yleistä. En tahdo pelotella, mutta sukulaiseni sai Venäjältä sen jostain ruoasta ja menetti toisen munatorvensa tulehduksen seurauksena, oli vähällä ettei he saaneet ollenkaan lapsia.

Gammaglobuliinin voit huoletta ottaa. On tosi merkillistä, että nykyään on vielä noin ammattitaidottomia ja vähän asioista tietäviä hoitajia.

kiitos sulle vastauksesta!

Mitä ihmettä, nyt olen taas lähtökuopissa ;)

Tosiaan, neuvolasta ei oikeestaan sanottu juuta ei jaata, yhdeltä yksityiseltä ei sanottu mitään varmaa, toisesta annettiin aika, ja kun menin, ni sit ei annettukaan...!!?

Hitsi, ihan totta, että on muuten ammattitaidotonta. Tai sitten se, että niistä ei ihan oikeasti tiedetä niistä vaikutuksista. Että kukaan ei oikein HALUA sanoo varmasti.

Hmmm.. mitähän nyt tarvis tehdä, lähtöl on ens maanantaina jo... yritään soitella omalle gynelleni, häneltä en vielä kysyny kun oli joululomilla.

Kiitos kuitenkin teille jotka on antaneet neuvojaan!

Mä otin gammaglobuliinirokotuksen pari vuotta sitten ennen lähtöä Thaimaahan ja olin silloin ollut vasta 1-2 kk raskaana. Lääkärini soitti jonnekin rokotuskeskukseen tms ja varmisti, että rokotteen voi antaa raskaana olevalle. Rokotuksen antanut terkkari varoitteli mua, mutta otin sen silti.
Heinäkuussa syntyi sitten erittäin terve ja iloinen poika, joka täyttää juuri 1,5 vuotta. Ei aiheuttanut mitään ongelmia ainakaan meillä!

Gammaglobuliini

Gammaglobuliini (Gammaglobulin SPR) sisältää hepatiitti A -vasta-aineita. Jos gammaglobuliini annetaan 2 viikon kuluessa oletetusta tartunnasta, se ehkäisee oireisen taudin noin 85 %:lla altistuneista. Myöhemminkin annettu gammaglobuliini voi lievittää taudin vakavuutta, mikäli tartunnasta on kulunut enintään neljä viikkoa.

Lapselle annos on 0.02 - 0.04 ml/kg ja aikuiselle 2 ml lihakseen. Raskaus tai imetys eivät ole gammaglobuliinin vasta-aiheita. Gammaglobuliinin anto ei vaikuta hepatiitti A -infektion serologiseen diagnostiikkaan jatkossa. Gammaglobuliini suojaa hepatiitti A –infektiolta 2–4 kuukauden ajan.

Lähde:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/ohjeet_ja_suositukset/suositus_toimenpiteista_hepatiitti_a_-tartuntojen_ehkaisemiseksi/

Yhteistyössä