V
vieras
Vieras
Pariisiin! Nyt kertokaa kaikki jotka käyny siellä, että... kertokaan ihan kaikkea mahollista vaan 
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja sii:Pariisi on kaupunkina kaunis, mutta mulle jäi valitettavasti päällimmäiseksi mieleen kaiken kallius ja ihmisten töykeys. Puhun jenkkienglantia, koska olen siellä asunut, joten lieneekö se syynä huonoon kohteluun esim. kahviloissa... Positiivisista asioista jäi päällimmäisinä mieleen Champs Elysee ja sairaan hyvät patongit![]()
Alkuperäinen kirjoittaja sii:Pariisi on kaupunkina kaunis, mutta mulle jäi valitettavasti päällimmäiseksi mieleen kaiken kallius ja ihmisten töykeys. Puhun jenkkienglantia, koska olen siellä asunut, joten lieneekö se syynä huonoon kohteluun esim. kahviloissa... Positiivisista asioista jäi päällimmäisinä mieleen Champs Elysee ja sairaan hyvät patongit![]()
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:Me oltiin lasten kaa viime syyslomalla, mitä haluut tietää?
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja jeps:Me oltiin lasten kaa viime syyslomalla, mitä haluut tietää?
Ihan kaikkea mahdollista vaan!
ensimmäistä kertaa lähdössä sinne ja oon aina halunnut pariisiin ja nyt vaan kuumeisesti odotan matkaa.
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja jeps:Me oltiin lasten kaa viime syyslomalla, mitä haluut tietää?
ensimmäistä kertaa lähdössä sinne ja oon aina halunnut pariisiin ja nyt vaan kuumeisesti odotan matkaa.
No välimatkat on pitkät ja kaikki on suurta. Riippuen porukasta kannattaa ottaa maks. kaksi nähtävyyttä per päivä. Louvreenkin saa uppoamaan tuntitolkulla aikaa Versaillesista puhumattakaan.
Kannattaa nauttia kahviloista ja puistoista. Ostella vähän patonkia ja mennä syömään jonnekkin kivaan paikkaan.
Hanki kunnon kartta.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja jeps:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja jeps:Me oltiin lasten kaa viime syyslomalla, mitä haluut tietää?
No välimatkat on pitkät ja kaikki on suurta. Riippuen porukasta kannattaa ottaa maks. kaksi nähtävyyttä per päivä. Louvreenkin saa uppoamaan tuntitolkulla aikaa Versaillesista puhumattakaan.
Kannattaa nauttia kahviloista ja puistoista. Ostella vähän patonkia ja mennä syömään jonnekkin kivaan paikkaan.
Hanki kunnon kartta.
Meillä on ainoastaan yks täysin kokonainen päivä käytössä nähtävyyksien katteluun, että sitä just mietin, että riittääköhän se edes.
lapsia nyt ei tälle reissulle ole kyllä lähdössä mukaan.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mä oon kans ollut 3 kertaa, lapsen kanssa ja ihan aikuisten kanssa. Lapsen kanssa vähän hankalampaa, esim. metrolla ei pahemmin voi liikkuu mut onneks on bussit. Tavarataloissa on lastenhoitohuoneita joissa voi vaihtaa vaippaa, muuten hyvin vähän löytyy mitään.
Mitenkään tosi kallis pariisi ei mun mielestä ole, toki kaikki merkkiliikkeet yms. on kaikkialla kalliita. Siellä on aika lailla samoja "halpisketjuja" ku Suomessaki niinku h&m ja zara yms ja sit sellasia keskihintasempia (tyyliin esprit-hinnat).
Lounasaikaan saa ihan edullisestikin ruokaa, monissa paikoissa on joku päivän annos tms edullinen ja 10-15 euroa saa monessakin paikassa alkuruoan, pääruoan ja jälkkärin. Ja ne täytetyt patongit on 3-5 euroa, monissa paikoissa ateria johon kuuluu se patonki + limutölkki tai mehu + jokin leivos (saa ite valita kaikesta mitä leipomosta löytyy) on n. 6-7e, joissain paikoissa oli jopa 5.50.
Turistikohteet on toki kalliita, siis tyyliin jonneki Eiffeliin meneminen maksaa jotain 9 euroa muistaakseni. Louvreen on joku ilmaispäivä ja alle 25-vuotiaat pääsee henkkareita näyttämällä ilmaseksi, muuten sekin on aika kallis se sisäänpääsy. Metro/bussilippuja kannattaa ostaa se 10 kerran lippu (carnet), tulee halvemmaksi. Taitaa olla aika samaa luokkaa kuin pkseudun julkisten lippuhinnat.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:ja jos jaksaa kävellä niin päivässä ehtii nähä kyllä puoli Pariisia!Siinä saa kyllä lähteä aikaisin liikkeelle ja kävellä reippaasti mut kokeiltu on sitäkin
Suosittelen myös ajelemaan vaikka paikallisbusseilla jonkin verran, näkee enemmän ku metrolla kulkiessa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Oi voi. Noi sit kannattaa oikeesti miettiä mitä haluu nähdä ja selvittää se maanalainen verkosto. Yritä jo etukäteen saada sen kartta ja selvitä ne reitit.
Varmaankin Efelin haluutte nähä ni sinne sitten, siitä suoraan sitten vaikka Louvreen se on aika sen Elysee alueen vieressä meinaan
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:Oih, ihana Pariisi! Mä olen käynyt kerran ja rakastuin! :heart: Olimme reissussa miehen ja tuolloin hiukan alle kaksivuotiaan lapseni kanssa, ja kaikki meni uskomattoman hyvin lapsen kanssa. Metroissa oli ihan helppoa kulkea, jopa rattailla. Meitä tosin oli kaksi aikuista kantamassa rattaita, mutta paikallisetkin tarjosivat kantoapua. Mutta... lapsiin liittyviä vinkkejähän sinä et kaivannutkaan...
Monet ovat moittineet pariisilaisten töykeyttä. Minä taas yllätyin siitä, kuinka kohteliaita kaikkialla oltiin. Ystävällistä palvelua saimme joka paikassa.![]()
Pariisi ei ole mielestäni yhtään Helsinkiä kalliimpi. Nähtävyydet toki maksavat, mutta maksavathan ne muuallakin. Syödä voi kivasti ihan kohtuuhintaan ja viini oli muistaakseni Helsingin hintatasoa edullisempaa.
Metrolla liikkuminen on siis helppoa, ja jos hotelli sijaitsee kauempana ihan ytimestä, niin suosittelen menemään aamulla metrolla esim. Eiffelille ja kävelemään siitä Champs Elyseelle ja Riemukaarelle. Tai jos haluatte Louvreen, niin menisin aamulla ensin Louvreen, söisin siellä lounasta (edullinen kahvila) ja sieltä kävellen Riemukaarelle, Champs Elyseelle ja Eiffelille. Ehtii hyvin. Louvreen saisi menemään monta päivää, mutta jos suunnittelee käynnin etukäteen (esim. vain Mona Lisa -siipi, olikohan nyt Scully vai Devon, parempimuistisemmat kertokaa), niin sieltäkin selviää parissa tunnissa. Lippu Louvreen kannattaa ostaa luottokortilla lippuautomaatista, joille ei ainakaan meidän siellä käydessämme ollut jonoja juuri lainkaan toisin kuin normaaleille lippuluukuille. Notre Dame on myös näkemisen arvoinen.
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:Oih, ihana Pariisi! Mä olen käynyt kerran ja rakastuin! :heart: Olimme reissussa miehen ja tuolloin hiukan alle kaksivuotiaan lapseni kanssa, ja kaikki meni uskomattoman hyvin lapsen kanssa. Metroissa oli ihan helppoa kulkea, jopa rattailla. Meitä tosin oli kaksi aikuista kantamassa rattaita, mutta paikallisetkin tarjosivat kantoapua. Mutta... lapsiin liittyviä vinkkejähän sinä et kaivannutkaan...
Monet ovat moittineet pariisilaisten töykeyttä. Minä taas yllätyin siitä, kuinka kohteliaita kaikkialla oltiin. Ystävällistä palvelua saimme joka paikassa.![]()
Pariisi ei ole mielestäni yhtään Helsinkiä kalliimpi. Nähtävyydet toki maksavat, mutta maksavathan ne muuallakin. Syödä voi kivasti ihan kohtuuhintaan ja viini oli muistaakseni Helsingin hintatasoa edullisempaa.
Metrolla liikkuminen on siis helppoa, ja jos hotelli sijaitsee kauempana ihan ytimestä, niin suosittelen menemään aamulla metrolla esim. Eiffelille ja kävelemään siitä Champs Elyseelle ja Riemukaarelle. Tai jos haluatte Louvreen, niin menisin aamulla ensin Louvreen, söisin siellä lounasta (edullinen kahvila) ja sieltä kävellen Riemukaarelle, Champs Elyseelle ja Eiffelille. Ehtii hyvin. Louvreen saisi menemään monta päivää, mutta jos suunnittelee käynnin etukäteen (esim. vain Mona Lisa -siipi, olikohan nyt Scully vai Devon, parempimuistisemmat kertokaa), niin sieltäkin selviää parissa tunnissa. Lippu Louvreen kannattaa ostaa luottokortilla lippuautomaatista, joille ei ainakaan meidän siellä käydessämme ollut jonoja juuri lainkaan toisin kuin normaaleille lippuluukuille. Notre Dame on myös näkemisen arvoinen.