Matkakorvaukset+toimeentulotuki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Meillä on vakavasti sairas lapsi. Mieheni jäi hiljattain pois töistä hoitamaan häntä kokopäiväisesti. Lasta on kuskattu taksilla sairaalan ja kodin väliä melkein joka päivä n. kuukauden ajan. Omaa autoa meillä ei ole ja julkisten käyttö on kielletty infektioriskin vuoksi. Haimme nyt Kelalta korvausta matkakuluista ja mietin nyt vain, että eivät kai laske niitä tuloksi toimeentulotukea myönnettäessä? Emme ole vielä saaneet hoitotukipäätöksiä, joten joudumme luultavasti ensi kuussakin turvautumaan sossuun.

Mielestäni nuo matkakukorvaukset eivät ole tuloa sanan varsinaisessa merkityksessä. Olemmehan kuitenkin käyttäneet tämän kuun toimeentulotuen kokonaisuudessaan (eikä edes riitä, läheskään) näiden matkojen maksamiseen. Onko kellään tietoa asiasta?

Muakin kiinnostaa. Mies on työttömänä, saadaan 200e kuukaudessa toimeentulotukea ja nyt miehellä olis mahkut saada yhteen työhön ns. jalka oven väliin tekemällä yhden pienen prokkiksen, josta sais vaan matka- ja kulukorvaukset. Eihän niitä katsota sossussa tuloiksi? Meillähän on mennyt sen verran rahaa, joka meille vaan korvataan.

Miksette hae niitä matkakorvauksia vasta kun sossun asiakkuus loppuu? Tällöin saisitte ne ainakin takuuvarmasti itsellenne.

Mutta sossuun voi soittaa ja kysyä tätä asiaa jos täällä kukaan ei osaa vastata. Mulla ei ole kokemusta joten mä en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Miksette hae niitä matkakorvauksia vasta kun sossun asiakkuus loppuu? Tällöin saisitte ne ainakin takuuvarmasti itsellenne.

Mutta sossuun voi soittaa ja kysyä tätä asiaa jos täällä kukaan ei osaa vastata. Mulla ei ole kokemusta joten mä en tiedä.

Pakko on hakea korvauksia nyt, koska todella tarvitsemme sen rahan takaisin heti. Käytimme siis koko viime kuun toimeentulotuen siihen, ja vielä muutaman satasen päälle, vaikka olisimme tarvinneet joka pennin elämiseen.

Yhteistyössä