Matkakokemuksia Venäjältä?

Olen käynyt muutaman kerran eri paikoissa, joten mun kokemukset on melko rajallisia. Mihin päin olette lähdössä? Siitä riippuu aika paljon.

Mun täytyy tunnustaa, että pienten lasten kanssa en uskaltais aivan pian lähteä. Hygieniaolot on tosi kehnot verrattuna täkäläiseen. Tietty jossain Moskovassa ja Pietarissa hyvillä turistialueilla eri asia.

Muuten on hieno maa. Viimeksi olen ollut yli neljä vuotta sitten, vähän tekisi jo mieli uudestaan. Kesällä siellä voi olla hyvinkin helteistä. Moskovan ulkopuolella on meikäläisittäin edullista. Noissa isoissa kaupungeissa taas kallistakin ja varaudu kerjäläisiin.

Vähän vaikea tietää mitä haluaisit tietää? Omat vessapaperit mukaan ei ole ollenkaan huonompi idea :whistle: Noissa yleisissä käymälöissä joita siellä on annetaan käteen pari palaa paperia ja that's it. Vastassa vessassa likainen pönttö tai reikä maassa. Hotellit on asia erikseen. Torakoita on. Osaankohan mitään positiivista kertoa? Vieraanvaraisuus! Kannattaa sit ottaa rennosti, kaikki ei välttämättä toimi just siten kuin pitäisi ja juuri tietyllä kellon lyömällä.
 
Kiitos tiedoista!
Me aiotaan mennä Virosta Pskoviin, Petserin luostariin, sieltä Pietariin ja Viipurin kautta Suomeen päin..
Tuo hygienia mua ei erityisemmin pelota, meidän perhe ei ole yhtään hygieniafriikki tai bakteerikammoinen. Niitä reikä maassa -vessoja ollaan muuallakin päin nähty. Mutta sen wc-paperirullan taidan pakata mukaan, kiitti vinkistä :D
Onko ravintoloissa hyvät ruuat yleensä? Pojalle voisin pakata vähän soseitakin mukaan tietysti..
Ootteko ollut omalla autolla liikenteessä? Meillä on tarkoitus autolla mennä :)
 
Soseet mukaan vaan :) Kyllä kunnon ravintolassa hyvää ruokaa saa. Kalaa ja kunnon lihaa kannattanee suosia. Nykyisestä hintatasosta en tiedä, mutta ennen ainakin on ollut siitä mukavaa tuo Venäjän matkailu, että opiskelijan budjetillakin söi mukavasti kolmen ruokalajin illallisen eikä hinta ollut paha :D

Kaupoista suurin osa toimii yhä "palvelu"tiskin kautta, eli myyjältä pyydetään mitä halutaan ostaa. Osassa täytyy välillä käydä kassalla maksamassakin ennen kuin tavarat saa. Pietarissa toki on jo markettejakin.

Omalla autolla en ole liikkunut. Bensa on halpaa, jos sitä uskaltaa käyttää. Tiet oletettavasti kehnossa kunnossa ainakin paikoin. Ja torakoita tulette luultavasti näkemään, hotelleissakin. Mutta reippaasti matkaan vaan! Varmaankin avartava kokemus.
 
Kiitos vastauksistasi taas murmeliina :flower:
Innolla odottelen jo matkaa. Kaikki muu kuullostaa mukavalta, paitsi toivottavasti ei kovin moniin torakoihin törmätä. No, onneksi on mies mukana, niin se saa tappaa niitä mun puolesta :LOL:
 

Yhteistyössä