Matalat RR tulokset

Muita joilla todella matalat verenpaineet? Millaista oloa,mitä olette tehneet avun saamiseksi?

Syöneet lakritisia? Käyneet lääkärissä? Onko tästä haittaaitselle/pienelle? On vaan niin "huono/huimaava" olo, ja huonolla ololla en tarkoita pahoinvointia sitä ei ole.

Eli eilen mitattutuloksena ekalla mittauskerralla :96/64,pulssi 73, toisella mittauksella hetken päästä 92/61 pulssi 71. eli aika matalat ovat. ennen raskautta olivat hyvät mielestäni noin 112-120/60-70.

Tällä hetkellä raskautta vasta rv 5+2, ja kaikki muutoin mainiosti! :heart:

Kertokaahan kokemuksianne!

Rva Pikkumyy ja Pirpana :heart:

 
Mulla on kans ollut nyt matalemmat kuin normaalisti, mut ei ihan noin matalat. Viimeks tais olla 111/67 tai jotain. Pulssi oli korkee kun oon jännittäjä, et oliskohan oikeesti vielä matalemmat?

Normaalisti on ollut 120/80 niin eron kyllä huomasi. Huimasi pari päivää ja ihan niinkuin olisi ollut laivalla. Maa heilui. Tähtiäkin näkyi välillä ja nopeita liikkeitä ei tehnyt mieli tehdä. Kävin ihan terveyskeskuksessa siitä ja ei ole kuulemma vaarallista kunhan ei pyörtyilemään ja kaatuilemaan ala. Voi yrittää juoda paljon, etenkin vissyä, koska nestehukka saattaa alentaa verenpainetta. Mulla meni vissyllä parissa päivässä oireet ohi, mutta paineet on samat edelleen...

Eiks alhasen verenpaineen pitäs olla vaan hyvä asia? Et on terve. =) Jostain kyllä kuulin huhua, että saattais heikentää istukan verenkiertoa tai jotain mut en mistään luotettavasti lähteestä. Onko joku muu kuullut sellaista?

Niin ja onna kovasti odotukseen! :flower: Ihanaa... Tuu tonne kesäunelmista plussanneisiin, olis kiva kuulla kuulumisia. =)

Pixie 12+3
 
ystävä :wave: ,täällä ollaan :D .Juu, minulla myös ollut kiusana raskauksissa matala RR, aina liikkuu siinä 95/ 65 seutuvilla.Ei ole ollut mitään haittaa masussa oleville vauvoille, ainakaan minulla, mutta itselle kylläkin. Ja sitten kun on ollut tosi aikaisessa vaiheessa voimakkaita supistuksia, ei voi ottaa siihen lääkettä, kun se laskee verenpainetta. :eek:

Huimaus ja huono olo siinä on pahinta ollut minulla, ja nyt taas samoja oireita (19+2 vko)
ja semmoista inhoittavaa oloa, ettei saa happea, se on kiusallista.Esim. kun nousee äkkiä istumasta seisomaan ja kävelee pari metriä, meinaa ihan tukehtua hetken ajan.

Kysy kuitenkin lääkäriltä, kun menet sinne varhaisultraan, niistä mahd. haitoista sikiölle, vaikka minulla ei mitään olekaan ilmennyt.

Voi hyvin :heart:
Torpeedo
 
Sitähän , minäkin vähän jo pelkään! Pitää ilm ottaa yhteys ma lääkäriin,kun minun työ on asiakastyötä, nousemista laskemista/asiakkaan avustamista/pesemistä/kotitöiden tekemistä jne..Parempi olisi auttajan olla "paremmassa" kunnossa kuin asiakkaan=vanhuksen. :ashamed:
 
Koita myy juoda paljon jos auttais, mut lääkärissä varmaan kannattaa tosiaan käydä jos joudut töissä kovin nosteleen. Mä en kyl niinä huimauspäivinä ois pystynyt... Mut toivottavasti olosi helpottaa pian!
 
minulla oli viimeksi neuvolassa paineet 96/56 ja neukkutäti sanoi että hyvät paineet on vaikka alhaiset, ei haittaa mitään..itse en ole huomannut muuta eroa omassa olotilassa kun että aamulla olen tooooosi väsynyt eikä päivä meinaa lähteä millään käyntiin..neukku meinas että johtuu alhaisesta paineesta.

jane ja rv 34+1
 
Ei mullekaan verenpaineesta mitään neuvolassa mainittu, vaikka 110/72 , mielestäni matala. Katsoin että edellisissäkin raskauksissa olleet samoin, sitten taas kohonneet normaaliksi. Jaksamisia Rouva Pikkumyy vaavin kanssa saat tottua ehkä heräilyihin.
 
Ei mullekaan verenpaineesta mitään neuvolassa mainittu, vaikka 110/72 , mielestäni matala. Katsoin että edellisissäkin raskauksissa olleet samoin, sitten taas kohonneet normaaliksi. Jaksamisia Rouva Pikkumyy vaavin kanssa saat tottua ehkä heräilyihin.
 
B-7
Raskaudella tai ilman aina olleet paineet siinä +/- 100/50
Neuvolassa aina sanoneet että parempi matalat kuin korkeat!

Itse oon tottunut elämään matalilla paineilla,toisilla lasku tuo varmasti huimauksen.
 
Minullakin on "tyyppivikana" alhaiset paineet, joten eivät nyt raskaana ollessakaan ole sen ihmeemmin oloon vaikuttaneet, ainakaan omasta mielestä. Neuvolassa noin kk sitten paineet 98/61 ja kommenttina myös minulle, että parempi näin päin. Salmiakkia ja lakua popsin sitten ihan hyvällä omalla tunnolla, jos mieli tekee =)
 
Heippa Rouva Pikkumyy. En tiedä muistatko minua mutta samoilla palstoilla liikuttiin alku vuonna ja muistan kuinka teidän kävi. Paljon onnea ja tarrasukkia teille, toivottavasti kaikki menee nyt hyvin.

Minulla on aina ollut riesana alhainen veren paine se on meillä suku vikana. Raskauksien aikans se on vähän enenmmän haitannut. Minulla ei koskaan normaalisti mene ylä paine yli 100 eli normaali veren paine inulla on siellä 60/90 tienoilla. raskauksien aikana se on tehnyt aina sen että joudun syömään paljon salmiakia ja juomaan paljon jotta se pysyisi vähän ylempänä ja kauppa reisut ovat alku raskaudessa ihan hirveitä. aina kaupassa pitää koko ajan kävellä mitään ei voi jäädä tutkimaan kun heti alkaa pyörryttää ja tulee huono olo. Lasten kanssa vaateostoksetkin ovat ihan hirveitä raskaus aikana olleet mutta isommat tietävät sen että en voi jäädä paikalleni pitkäksi aikaa mitään tutkimaan joten ovat sopeutuneet siihen että koko ajan mennään eteenpäin. Nyt minulla on viikkoja 38 ja paineet ovat nousseet hieman joten ei niin helposti pyörrytä enää kaupassakaan mutta nyt kun paineet oli 110/66 niin nyt sitten taas epäillään jo raskaus myrkytystä niin kuin minulla on kaikista epäilty loppu vaiheessa menlkein heti kun paineet ovat nousseet yli 100.
Alhaisemmillaan minulla on paineet tämän raskauden aikana olleet 90/56. Puolessa välissä raskautta oli sillainen vaihe että en aina uskaltanut ajaa autoa kun välillä kesken ajon tuli huono olo ihan yht äkkiä ja alkoi pyörryttämään.....

T: Kotiäiti32 rv38
 
Mulla on aina ollut samat lukemat kuin sulla nuo matalimmat, ilman raskautta tai raskaudella. Terkkari aina jaksaa niistä naureskella. Mulla ei oireile mitenkään kun on ihan perus tasoa itselle, mutta vastaavasti loppuraskaudessa (vikat pari viikkoa) kun rr sitten mulla nousee niin se sitten tuntuu päässä, korvissa ja niskoissa. Olo tulee kurjaksi heti, kun paineet menee 135/85 tai siitä yli, vaikka monille tuo on vasta normaalia. Synnyttämään mennessä viimeksi oli 159/102, oli IHAN JÄRKYTTÄVÄ olo ja päänsärky. :x
 
matalasta verenpaineesta ei ole mitään haittaa. Se kuuluu raskauteen. Verenkiertolisääntyy ja verenpaineet laskee.

Mulla normaalisti 100/60-70

edellisessä raskaudesas oli enkat 70/ jotain en muista alapaineita.
Nyt on ollu siinä 88/60
Lääkäri ei voi oikeen tehä sille mitään.

ennalta ehkäsy on paljon vettä, sokeritasapaino samana ja jos alle sadan menee paineet voi miettiä hieman suolasempaa ruokaa.

Mutta se pelkkä salmiakin syöminen on huono "lääke" kannattaa muistaa syödä säännöllisesti ja pitää nestetasapaino kohillaan.

Mitä alhasempi tuo paine on sitä vähemmän sydänjoutuu tekeen töitä ja se on vaan hyvä.

Jos kohtaus tulee ja sumeenee niin kannattaa lopettaa heti se työ mitä tekee ja nostaa jalat ilmaan. Jos ei voi mennä maaten niin pää polviin.

mutta siitä ei tosiaan kannata olla huolissaan että olisi vaarallista sikiölle. Se on ihan normaalia raskauteen kuuluvaa, mutta toki kiusallista on.

TeSuLah tuota ei vielä lasketa alhaiseksi paineeksi. Ehkä hän ei sen takia maininnut mitään. Mutta sen verran alhaiset kuitenkin on että kohtauksen aikana helposti voivat laskea alle sen sadan tuo yläpaine ja varmasti uskon että pyörrytää.

Pixie en usko että vaikuttaa istukkaan. Paineiden lasku on ihan normaalia ja johtuu lisääntyvästä verenkierrosta. Se ei vaikuta pikkuiseen mitenkään =)
 
netskuli: Niin just, näin kans oletin sen olevan. Selvähän se on et raskausaikana verenpaine muuttuu kun veri ja verimääräkin muuttuu niin radikaalisti. Ja huimaushan on ihan perinteinen raskausoire, tosi yleinen! Ja kilpaurheiluajoilta kans muistan et terkat sano vaan huimaukseen et urheilijoilla on aina alhainen verenpaine, mitäs oot niin hyvässä kunnossa. :whistle:

JabbaTheHut: Sulla on ollut hurja nousu paineissa jos lähtötaso on ollut vielä matala! 135/85 on jo kohonnut, saatika sitten tuo jälkimmäinen. Oliko sulla raskausmyrkytys vai oliko noinkin suuri muutos silti normaalia?
 
Kiitoksia kaikille paineviesteistänne, mukava huomata, että on paljonkin matalapaineisia odottajia! :D :heart: Tänä aamuna pysyivät ilm vähän aikaa parempana , mutta ostosreissulla alkoi taas pyörryttäminen, mutta tottuuhan tähän ja ei haittaa kerran ole, varovaisuutta vain, ettei oikeasti pyörry! :heart:

Kotiäiti: Kyllä minä sinut muistan! :D , Onnea sinulla on pian se nyytti jo sylissä! :heart: :flower: Meilläkin olisi ihana pieni ihme täällä kotona jo tuhisemassa, mutta aina ei kaikki mene niin kuin luulee! :ashamed:

Kiitos kaikille kommenteistanne! :flower:

TeSuLah: Kyllä sen toki tiedän, että yöheräämisiä tulee, mutta silloin ei enää olekkaan töissä oloa! :heart:

Kaikille hyvää odotusta! :saint:

Minä ja Pirpana :heart:

 
pixie mä nyt osaltani vastaan tuohon JabbaTheHutille esitettyyn kysymykseen.

Mulla edellisessä raskaudessa normi tila oli sitä 100/60 sitten välillä tipahti alemmas, mut noin normaalisti sain pidettya sen suht tasesana. 30 viikonjälkeen alko nousta ja vika mittaus neuvolas ennen synnytystä oli 130/80
ei mulle ainakaan mitään sanottu vaikka mun mielestä oli kokee nousu.
mut aivan kun oisin lukenu et ennen synnytystä paineet voi nousta? synnytin tuosta mittauksesta parinpäivän päästä ja tuolloin oli jo kovat supistukset.

Mutta neuvolassahan ne ottaa virtasakokeita myös miten seuraa kans paineiden ohella.
 
Näinhän se on että ei tuohon alhaiseen verenpaineeseen ole oikein lääkettä mutta minulle suositeltiin tuota salmiakkia kun välillä menee niin alas paineet. Kaikkeen tottuu kun siitä on kärsinyt koko ikänsä. Vaaville siitä ei ole haittaa vaikka omaa oloa välillä huonontaakin.
 
Mulla 90/70 ollu pari kertaa..Ei mitään..terkkari käski vaan nousta rauhallisesti ja juoda kerran päivässä lasi vettä johon sekotettuna lusikallinen suolaa..Salmiakkia ei saisi vissiin oikeen kamalasti raskausaikana ottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pixie:
netskuli: Niin just, näin kans oletin sen olevan. Selvähän se on et raskausaikana verenpaine muuttuu kun veri ja verimääräkin muuttuu niin radikaalisti. Ja huimaushan on ihan perinteinen raskausoire, tosi yleinen! Ja kilpaurheiluajoilta kans muistan et terkat sano vaan huimaukseen et urheilijoilla on aina alhainen verenpaine, mitäs oot niin hyvässä kunnossa. :whistle:

JabbaTheHut: Sulla on ollut hurja nousu paineissa jos lähtötaso on ollut vielä matala! 135/85 on jo kohonnut, saatika sitten tuo jälkimmäinen. Oliko sulla raskausmyrkytys vai oliko noinkin suuri muutos silti normaalia?
Huomasin vasta nyt kysymyksen, vastaanpa vielä. Mulla ei löydetty mitään syytä huimaan viimeisten päivien nousuun. Ei ollut siis mitään toksemiaan viittaavaa sun muuta, oli vaan nuo karseat paineet ja ihan naurettavat turvotukset. Mulla oli silloin turvoksissa kasvot, käsivarret kyynärpäitä myöten ja ihan joka paikka. Kädet eivät enää toimineet turvotusten takia, en pystynyt itse pesemään kunnolla hampaita tms :x Sitten alettiin suunnitellusti käynnistää synnytystä, se vei n 4 päivää jonka aikana söin sitten huimia annoksia verenpainelääkettä. Mutta kun vauva oli ulkona, paineet jo romahtivat takaisin uomiinsa ja sen koomin en ole verenpainelääkettä tarvinut. Nyt taas kolmannessa raskaudessa lähtötaso on ollut matala, nyt taas 130/80 luokkaa (37+5 tänään). En pääse kokeilemaan millaiset olisivat paineet laskettuna-aikana tälläkertaa, synnytys käynnistetään keskiviikkona.
 

Yhteistyössä