Matalat hormonitasot-mitä tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janina_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Janina_

Vieras
Voisiko joku selventää (olen menossa gynelle, mutta vasta sain ajan parin viikon päähän ja kiinnostaisi jo tietää), mitä nämä laboratoriokokeiden arvot tarkoittaa.

Estradioli, arvoni oli 0,050, joka on todella matala verrattuna viitearvoihin.
Follikkelia stimuloiva hormoni, arvoni oli 0,87, joka on myöskin reippaasti alle viitearvojen.

Miten esim pillereiden syönti vaikuttaa kyseisiin arvoihin ja voiko laskea arvoja noin paljon?

E-pillerit vaikuttaa hormoniarvoihin, koska ovat hormoneja. Monet e-pillerit on matalaestrogeenisia, joten estrogeeniarvot (estradioli on estrogeeni) voi olla pillereitä syödessä luonnollista matalammalla. Tämä vaikuttaa mm limakalvojen kuntoon. Itse syön e-pillerien (Microgynon) lisäksi limakalvoja vahvistamaan lisäestrogeenia, ns vaihdevuosilääkettä (Ovestin), vaikka olen vasta 33v. Kukaan lääkäri ei ole silti suostunut hormonitasojani mittauttamaan labrassa, enpä tiedä miksi. Olen kyllä pyytänyt, koska en haluaisi syödä estrogeenia turhaan. Lääkärien mukaan annos on niin pieni, ettei siitä ole haittaa.

Osaisiko joku sanoa, että vaikuttaako nuo matalat hormonitasot sukupuoliseen halukkuuteen? Itselläni on pillereiden myötä ruvennut katoamaan koko halukkuus seksiin. Voiko haluamattomuutta siis todeta joistakin testeistä?

Voihan sen todeta ihan itse käytännössä, miksi siis testejä? :) Mulla ei muuten oo toi Microgynon vaikuttanut mitenkään halukkuuteen. Aina on haluttanut paljon. :-) Itse asiassa olin välillä 2v ilman pillereitä, enkä huomannut mitään eroa halun määrässä pillereillä tai ilman.

Mulla oli tuo FSH korkeampi nyt e-pillereitä syödessä (en pidä taukoja) kun ilman pillereitä (2 kk tauko). Vaikka e-pillerit laskee tuota FSH arvoa. En tajua minäkän.

Minulla e-pillereillä estradiolitaso on 0,040 eli reippaasti alle postmenopausaalisen tason. Tämän todettuani en suostu enää hormonaliseen ehkäisyyn. Vaikka moni lääkäri ei tästä halua tai uskalla puhua, niin on selvää että tuolla hormonitasolla 32-vuotias voi huonosti. Aina kun olen syönyt e-pillereitä, on elämäni muuttunut kurjaksi masentuneeksi, haluttomaksi ristiriitojen, syyllisyyksien ja ahdistusten alhoksi. Ja pillereitä syövänä olen ollut aina myös reilusti painavampi, väsyneempi ja jopa tyhmempi. Kolmea merkkia olen syönyt kymmenen vuoden aikana. Aina uudelleen aloittanut, kun olen syyttänyt oireista itseäni.

Vaatikaa sitkeästi estradiolin määritystä. Elimistöt on erilaisia, toisten hormonitaso romahtaa keinotekoisista hormonista (hormoniehkäisy). Nyt vaan odottelen, että toipuisin e-pillereistä ja parin kuukauden kuluttua käyn mittauttamassa tason uudelleen.

Törmäsin muuten tutkimukseen, jossa todettiin, että lyhytkin estradiolikuuri vaihdevuosien aikaan suojaa naisen sydäntä (kun hormonitoiminta tasoittuu, estradiolin roolin ottaa toinen estrogeenityyppi). Miksi ihmeessä nuorille naisille ja jopa pikkutytöille syötetään e-pillereitä, jotka saattavat pahimmassa tapauksessa salvata luonnollisen estradiolin tuotannon kokonaan jopa ennen kuin munasarjojen toiminta on edes kehittynyt valmiiksi? Olen varma, että tulevaisuudessa koko hormonaalista ehkäisyä pidetään silkkana hulluutena.

Lääkefirmat nettoavat naisten hyvinvoinnin kustannuksella. Luottakaa omiin tuntemuksiinne!

Yhteistyössä