Matala verenpaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kusi sukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kusi sukassa

Vieras
Minulla on tiettävästi aina ollut hieman alhaisempi verenpaine. Joskus se äityy oireilemaankin, mutta suurimmaksi osaksi en juuri huomaa sitä ollenkaan. Tällä hetkellä on kuitenkin niin "mahtava" olo, että pakko on avautua.

Kaikki alkoi tuossa parisen tuntia sitten, kun pyykkien laiton yhteydessä alkoi huippaamaan ja sydän tykyttämään. Lisäksi tuli sellainen ns. kylmä hiki ja raajoissa turtumisen tunnetta. Säikähdin ensin, että mitäs kummaa nyt tapahtuu, mutta osaltaan aavistelin kyllä, että mahdollisesti matalasta verenpaineesta johtuu. Käväisinkin lukaisemassa netistä matalan verenpaineen oireita ja juurikin nämä tämän hetkiset oireeni sieltä löysin.

Ihan näin parin tunnin jälkeenkin on edelleen "sumea" olo (osaltaan voi vaikuttaa myös jumissa olevat niskanikin). Heikottaa ja raajat tuntuu voimattomilta. Välillä sydän tykyttelee, ei koko ajan kuitenkaan. Join ensiavuksi lasillisen vettä ja tein verenkiertoa vilkastuttavaa liikettä netistä löytämäni ohjeen mukaan.

Ei mulla usein tällaista oloa tule. Korkeintaan tosiaan sydän saattaa tykyttää ja huipata. Siksi mä oonkin täällä vähän kusi sukassa, vaikkei kenties olis mitään syytäkään. Tyyliin hyvä, kun uskallan tästä nukkumaan lähteä, jos on tällanen olo. Monestihan sanotaan, että matala verenpaine on vaan hyväksi, mutta ei ne nämä oireet silti kovinkaan mukavia ole.

Onkos teillä palstalaisilla kenelläkään matalaa verenpainetta ja minkälaisia oireita se teillä aiheuttaa? Ja miten te ennaltaehkäisette tai "lääkitsette" tätä?

Ja avautuminen päättyy...

Ei oo koskaan kilpirauhasarvoja tsekattu. Mitäs muita oireita sellainen voisi sitten teettää? Veriarvot oon menossa tsekkauttamaan ihan muun syyn vuoksi joka tapauksessa. Mahtaisko kilpirauhasongelmat näkyä siinä, vai pitääkö tehdä ihan erikseen jotkut testit siihen?

Vieras,
No kyllä näitä oireita listailtiin ihan monella ns. virallisella terveyssivustolla, että en oo näitä oireita ihan keskustelupalstatietoihin perustanu.

Vieras,
No kyllä näitä oireita listailtiin ihan monella ns. virallisella terveyssivustolla, että en oo näitä oireita ihan keskustelupalstatietoihin perustanu.
Tarkoitin, että jos ihmisellä on matala verenpaine, niin ei siinä yhtäkkiä vaan tule uusia oireita ilman syytä, vaan silloin on sitten jostakin syystä verenpaine tavallistakin matalampi, on kipeä ym. Ei silloin pidä vaan alkaa hoitamaan "matalaa verenpainetta", vaan tarkistuttaa, että kaikki on muuten kunnossa.

Itsellä tulee tuollaista joskus, kun ei ole juonut tarpeeksi tai magnesiumin tai kaliumin saanti on ollut huonoa. Tuo kyllä kuulostaa siltä, että olisi syytä käydä tarkistuttamassa.

Vieras,
Joo, kyllähän sä ihan totta turiset. Mä oon täällä vaan niin kummissani ja hämmentynyt, että tuo sun eka vastaus vaan sai pasmat entistä sekaisin.

Toki tässä on mukana muitakin tekijöitä, jotka mahdollisesti voivat aiheuttaa näitä oireita:
- En ole juurikaan syönyt tänään paljoa. Kahvia olen kitannut, ja aikaisemmin ottamani vesilasi oli ensimmäinen laatuaan koko päivänä.
- Niskani ovat juntturassa.
- Minulla on ollut stressiä viime aikoina.

Normaalisti mulla ei siis matala verenpaine oireile juuri ollenkaan, tai jos oireilee, niin harvemmin ja silloin nimenomaan heikotuksena ja sydämen tykytyksenä. Sydän on tykytellyt ihan lapsesta saakka ja samaa on ollut äidilläni ja isoäidilläni. Kenelläkään meistä ei tiettävästi ole mitään vikaa sydämessä. Sydänfilmiä on multa otettu kahdesti elämässäni, ja siinä varmasti näkyis, jos jotain hälyyttävää olis kyseessä? Ollaan siis otettu nuo tykyttelyt vähän niin kuin "henkimaailman juttuina", joihin ei vaan ole mitään selvää selitystä. Ellei sitten nimenomaan matala verenpaine, joka on ollut minun lisäkseni heillä kummallakin. Tosin nykyisin äidilläni enemmän korkean verenpaineen puoleen kääntynyt.

Niin voihan se olla vain tuotakin. Heh, eipä löydy huushollista tällä hetkellä kumpaakaan, mutta mahtaiskohan veriletut auttaa mitään... Ja jos vaikka haukkais vähän omenaa siihen päälle ja sitten sitä vettä. :)

Veriarvojen mittauksen jälkeen varmaan selvinee löytyykö niistä mitään kummallisuuksia, ja sitten sitä vois käydä vaikka erikseen lääkärissä juttelemassa tästä (ja mahdollisesta yhteydestä kilpirauhasongelmiin).

[QUOTE="vieras";25076696]Ei tavallinen matala verenpaine aiheuta noita oireita.[/QUOTE]

Kylläpäs aiheuttaa,itselläni tulee juuri samanlaisia oireita ku paineet matalalla
Kävin ihan verikokeissa ja lääkärilla eilen ja kokeet ok,mutta paineet tekee tuon ja olen pari kertaa menettänyt tajun just tuon takia ku paineet liian alas menneet.
Töissä juuri tulee noita heikotuskohtauksia ja menee aivan voimat käsistä ja jaloista ja pukkaa kylmähikeä pintaan jne...

Mulla tuntuu kasvoissa ja vähän joka puolellakin sellainen kalpea olo. Pakko mennä kyykkyyn, niin huono olo tulee. Yleensä aamutupakan jälkeen jos on tullakseen paineet viimeksi 92/60. Ai niistäkä tuollainen tosihuono olo johtuu? Ei pysty kyllä sekunttiakaan odottamaan kyykkyyn menon kanssa

Joo tuollaista samaa "kalpeaa oloa" tuntuu mullakin ja kasvojen seudulla kans. Kai sitä vois kutsua nimenomaan "kylmäksi hieksikin", vaikkei siinä välttämättä edes hikoilisi. :)

Ittelläni kans lapsesta saakka ollu taipumusta pyörtyilyyn. Erit, jos joudun seisomaan normaalia pitempään paikallaan. Ihan sit pyörtyny oon vain kahdesti elämässäni, mutta läheltäpiti-tilanteita onkin sitten rutkasti enemmän. Matalaan verenpaineeseen ovat sen liittäneet aina terveystarkastuksissa.

Mutta tupakanhan pitäis nostaa paineita :D tai sit ei liity siihen mitenkään vaan nousen liian nopeasri tms. Paljonko suolan käytön lisäämisellä saa nostettua paineita. Nyt en käytä juuri ollenkaan.

Mitä ny muiden kokemuksia tässä keskustelupalstoilta lueskelin, niin siihen käsitykseen tulin, ettei läheskään kaikki niksit toimi kaikilla tuohon matalaan verenpaineeseen. Joillain siis kahvi voi auttaa, toisilla ei. Sama tupakoivilla, eli vaikka sen pitäis nostaa verenpainetta, niin tupakoijilla voi silti hyvinkin olla matala verenpaine. Onko sulta mitattu milloin verenpaineita, ja onko noin yleensä kuitenkin elämäs aikana ollu matalat paineet?

Mä luulen, että tuon suolan kans on vähän sama juttu, eli kokeilemalla se vaan selviää. Kun meillä on jokaisella kuitenkin niin erilainen kroppa. Ei tuon suolankaan kanssa silti liiallisuuksiinkaan varmaan tartte (tai pidä...) mennä. Pitää munkin varmaan lisäillä enemmän suolaa jatkossa omiin ruokiini. Normaalisti kun en sitä juurikaan käytä.

Mutta tupakanhan pitäis nostaa paineita :D tai sit ei liity siihen mitenkään vaan nousen liian nopeasri tms. Paljonko suolan käytön lisäämisellä saa nostettua paineita. Nyt en käytä juuri ollenkaan.

Mulla ollut ongelmana, että paineet noussut. Samoja oireita kuitenkin ollut kuin aloittajalla. Tulee suorastaan semmoinen epätodellinen olo. Kalium oli matala. Noh ei muutakuin pieni parin viikon kuuri Kaliumia lääkärin määräyksellä ja arvo kunnossa. Myös t4v noussut(kilppariarvo). Raskausaikana monta vuotaa sitten ollut kilpparin liikatoimintaa. Mutta ei mussa kuulemma mitään vikaa ole :) Kuulemma Stressistä johtuu :)

Yhteistyössä