Matala nänni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vrs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vrs

Vieras
Mitä tarkoittaa "matala nänni"? Entä onko teille tyrkytetty sairaalassa rintakumia, eikä suinkaan kunnolla yritetty löytää oikeaa nännin ja vauvan suun asentoa?

Minulle sanottiin kanssa että on matalat rinnan päät. Ja annettiin rintakumi.. Jos joku osais selittää myös paremmin, jäi myös minulle epäselväksi! :attn:

Matala nänni tarkoittaa sitä nimensä mukaisesti. Eli nänni ei törröttele on vain pikkasen koholla muusta rinnasta tai jopa vetäytynyt sisäänpäin.

Omassa sairaalassa tyrkättiin rintakumi käteen, mutta ei siitä oikein tahtonut mitään tulla. Kotona vauva kieltäytyi kumista kokonaan, joten oli pakko opetella ilman rintakumia. Sairaalassa oli sanottu, että vauva ei saisi rinnasta otetta ekan kuukauden aikana, mutta kyllä se onnistui kun rauhassa otettiin.

Oliskohan sellanen kun mulla normaalisti: Nänni ei erityisemmin "pönötä", vaan rinnan pää on sellainen tasaisen oloinen. Raskausaika on aina korjannut tilanteen ja näin loppupuolella odotusta on jo varsin terhakat nännit :D

Ei mulle oo koskaan rintakumeja automaattisesti tarjottu, vaan keskitytty oikeaan imuotteeseen. Tärkeintähän nimenomaan on, että vauva saa suuhunsa myös riittävän paljon nännipihaa, ei pelkillä nänneillä voi imettää. Se sattuukin niin vietävästi, auts.

Mullakin on sama ongelma, enkä todellakaan halua esitellä rintojani kenellekään. Kai semmosia kumeja saa ilman rintojen paljasteluakin? Ei mun rinnoista mitään otetta voi saada. Haluaisin kuitenkin imettää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 21:19 Maisa kirjoitti:
Mullakin on sama ongelma, enkä todellakaan halua esitellä rintojani kenellekään. Kai semmosia kumeja saa ilman rintojen paljasteluakin? Ei mun rinnoista mitään otetta voi saada. Haluaisin kuitenkin imettää.

Ihan tavallisesta ruokakaupasta. Olisko noin 5 euroa/2kpl.

Mitä tarkoitat tuolla rinnan paljastelulla? Minulta ainakin jo synnytyspöydällä synnytyksen jälkeen otettiin rinta esille ja kätilö tukki sitä vauvan suuhun. Sama toistui huoneessa myöhemmin, kun opettivat minua imettämään ja vauvaa imemään.

omasta kokemuksesta sanoisin et älkää ottako rintakumia automaattisesti käyttöön! minusta ainakin tuntui et vauvalla oli siitä raskaampi imeä kuin paljaasta rinnasta, eikä sieltä niin hyvin tuukkaan kun ensinhän se maito tulee siihen kumiosaan ja sit vasta suuhun...tosi huonosti selitetty mut toivottavasti ymmärsitte :whistle:
ja tosta rintojen paljastelusta, vaik itte oonkin hiukka ujo ni en mä muistanu asiaa ajatella esim. sairaalassa kun vauvaahan siinä opetetaan syömään! =)

eikös matalaa rinnan päätä voi hieromalla ja hiukkasen venyttämällä saada enempi esiin? kantsii kysyä neuvolasta ohjeita. ite en ainakaan toista kertaa ala noitten rintakumien kanssa värkkäämään!

avent niplette (en ole varma onko oikein kirjoitettu?)
mutta tuomosella odotus aikana saa nännin "nostettua"
saa esim www.vauvatar.fi
www.pikkupingviini.fi

en tiedä miten kys homma toimii,mutta ystävä sai "toimivat nännin" niillä....
kannattaa varmaan katsastaa tuo niplette juttu...

Kannattaa tosiaan hommata nuo Niplette-jutut, sellaiset jännät imukupit jotka imee nännin koholle ja kun niitä säännöllisesti käyttää niin alkavat itse jo toimia.

Mulla on matalat nännit.
Esikoisen kanssa tyrkättiin puolipakolla rintakumia jotka sitten ensikertalaisena kiltisti otin ja opettelin käytön. Käyttä oli helppoa sekä minulle että vauvalle. Käytin rintakumia vain toisella puolella imettäessä ja toisella en. Vauva ei piitannut koko asiasta vaikka söi molemmat rinnat peräkanaa. No koton ajätin sitten rintakumit pois ja hyvä niin, vauva sai ihan normaalin otteen rinnasta ja rinnan tyhjäksi, ei lainkaan ongelmaa matalista nänneistä huolimatta. Imetin 7kk kunnes vauva ei enää halunnut imeä.

Toisen kanssa en ottanut edes rintakumia käyttöön vaikka laitoksella auliisti tarjosivat. Täysimetystä 6kk ja kaikenkaikkiaan imetin 10kk. Hyvin meni.
Tätä kolmatta vauvaa aion imettää samaan malliin kun edellisiä, matalilla nänneilläni ja suht pienillä rinnoillani :)
hyvin maitoa piisaa.
Tsemppiä kaikille matalille matameille! ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2006 klo 20:52 Niplette kirjoitti:
Kannattaa tosiaan hommata nuo Niplette-jutut, sellaiset jännät imukupit jotka imee nännin koholle ja kun niitä säännöllisesti käyttää niin alkavat itse jo toimia.

Ostin vastaavat nännin venyttimet seksikaupasta odotusajan alussa. Käytin niitä pumppuja n. 6-7 kk ajan, ja nännit tosiaan tulivat reippaasti esille. Myös paksuutta tuli huomattavasti lisää entisiin "tytönnänneihin" :ashamed:

Imetys onnistui näillä "uusills" nänneillä mainiosti, vaikkakin olivat melko arat alussa. Nyt vuosi jo imetyksen lopetuksesta, mutta nännit edelleen ovat huomattavan ulkonevat. Joten taitaa olla pysyvä ilmiö.. B) =)

Mulla on kanssa matalat rinnanpäät ja rintakumit on ollu mun pelastus, meinaan varmaan olisin jättäny koko imetystouhun. Esikoisen aikaan tuotiin vaan vauva rinnalle sairaalassa ja yritettiin ja yritettiin ja vauva huusi, koska luonteeltaan niin äkkipikainen "ruokaa heti". hermostuin, kun sai vihdoin viimein kiinni niin päästi irti ja heitteli päätään ja huusi ja minä hikisenä hermoilin..no sitten yks hoitaja (niinhän ne kyllä sairaalassa opettaa, että rinnasta kiinni ja suuhun) sano, että voisit kokeilla väliaikasesti rintakumeja. Hain ne kanttiinista heti ja tyttö haukkas kiinni ja maito alko heti tulla paremmin. Lykkäsivät sitte heti vierotuslapun sairaalassa, että miten niistä pääsee eroon. No imetin melkein koko 11 kk kumeilla, koska tyttö ei kertakaikkiaan saanut otetta alussa, vaikka yritin tuhannesti. Sitte loppuajasta sain ne opetettua pois, kun lapsi kasvoi. Kumeista tulee maito siis helpommin. Rinnan imeminen on raskaampaa, näin minulle sanottiin. Minulla tuli maito siihen rintakumiin heti ja aina kun irrotin niin kumi oli vielä täynnä maitoa ja tyttö jaksoi imeä vain yhden rinnan kerralla ja vielä rasittavan kauan, jopa puoli tuntia! Nyt tämän pienemmän tullessa rinnanpäät olivat venyneet ensimmäisellä, joten alkoi hyvin ilman ja poika oli kärsivällisempi, joten jaksoi yrittää. Harmittavasti rinnanpäät rikkoutuivat kuitenkin ja huudon kanssa yritin imettää, mutta otin käyttöön taas kumit, ja nyt olen koittanut vähän väliä, josko imis ilman. Maitoa tulee enemmän kuin esikoisen aikaan. Vähän aikaa imee ja taas irrottaa ja haukkaa, kun laitan kumin, hän ei irrota otettaan, vaan imee tasaisesti. Yritän kyllä joka päivä, että oppisi ilman, joten eiköhän se tässä vielä onnistu.

Kyllä matalilla rinnanpäilläkin imetys onnistuu mutta vaatii ehkä enemmän harjoittelua vauvalta. Mulla meni rinnanpäät rikki ja otin siksi käyttöön rintakumit ja sitten hiljalleen opettelin niistä eroon ja vauvalle kelpasi matalat nännit ihan hyvin.

Minulla on myös matalat nännit ja 7 kk olen imettänyt. Heti alkuun poika ei saanut imuotetta millään ja kokeiltiin rintakumia ja johan rupesi poikanen saamaan maitoa. Noin kuukausi meni rintakumin kanssa imettäessä mutta sitten opeteltiin pikkuhiljaa eroon. Nyt olen jo imetyksen lopettanut eivätkä nännit jääneet sen jälkeenkään yhtään enempää koholle, eli en usko että kohdallani mitkään nänninvenyttimet olsivat auttaneet.

Täällä myös yksi saman ongelman kanssa paininut, mutta hyvin on imetys onnistunut! Ekat neljä viikkoa synnytyksen jälkeen käytin rintakumeja, mutta sitten pikkuhiljaa opeteltiin niistä pois. Mulla meni jo sairaalassa rinnanpäät ihan rikki, joten oli aika kipeää imettää jopa rintakumien kanssa. Täysimetin 6 kuukautta ja nyt on muutaman päivän ajan maisteltu soseita. Olen ajatellut imettää vuoden ikäiseksi asti, jos vaan suinkin onnistuu :) Tsemppiä vaan kaikille, itse olin raskausaikana kovin epävarma imetyksen suhteen ja ajattelin helpostikin tarttuvani pulloon. Mutta täytyy sanoa, että kannatti kyllä nähdä vaivaa imetyksen onnistumisen eteen - niin paljon se on antanut myös minulle eikä vaan vauvalle. Mä olen aina ottanut kaikki imetyshetket rauhallisen lepohetken kannalta.

Yhteistyössä