matala hCG alkionsiirron jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhh

Vieras
Hei, kysyisin hCG-arvoista. Minulle tehtiin ICSI ja alkionsiirto viikolla 39. Alkio oli luokkaa 3 eli siinä oli selvää fragmentaatiota.

2 viikkoa (14 päivää) alkionsiirrosta raskaustesti näytti positiivista, mutta hCG oli vain 54. Viisi päivää myöhemmin (19 päivää alkionsiirrosta) hCG oli 350 ja tässä vaiheessa hoitaja sanoi, että kyseessä on kemiallinen, kohdun ulkopuolinen tai tuulimunaraskaus. Jatkoin kuitenkin lugesteroneita ja menin viikon päästä kontrolliverikokeeseen, jossa hCG 3500.

Mitkähän ovat näiden lukujen perusteella mahdollisuudet että raskaus olisi normaali? Tiedän, että arvot ovat kautta linjan viiterajojen alapuolella. Minulle on varattu ultra vasta reilun viikon päähän ja epätietoisuus ja huoli painavat kovasti mieltä.

Kirjallisuudesta olen lukenut, että yleensä näin matalilla arvoilla raskaus menee kesken tai on tuulimuna, mutta onko jotain onnistumisen mahdollisuuksia kuitenkin? Onko mahdollista, että fragmentaation vuoksi alkion kehitys on ottanut hitaamman startin ja hCG-arvot laahaavat jäljessä?

Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

Toisinaan kyse voi olla siitäkin, että alkio on kiinnittynyt limakalvolle tosi myöhään ja siksi hcg arvot kulkevat jäljessä. Mutta on kovin vaikea lähteä arvioimaan tässä vaiheessa onko kysymys normaaliraskaudesta, mihin toki on vielä mahdollisuus. Usein kyllä valitettavasti nämä raskauden menevät kesken, joten ymmärrän kyllä että huoli on kova ja pettymys hurja, jos hakalan alkun jälkeen raskaus ei jatkukaan.
Ultraäänitutkimus kertoo varmemmin raskauden jatkumisen mahdollisuudesta, joten toivotaan hyvää onnea tuolle käynnille. Pidän peukut pystyssä onnistumisen puolesta!

Koita jaksaa!

Kiitokset vastauksesta. Tänään ultrassa näkyi elävä sikiö, joka oli kooltaan laskennallisia viikkoja pienempi (vastasi 7+3, vaikka piti olla 8+1). Lääkäri totesi hitaan hCG:n nousun johtuneen myöhäisestä kiinnittymisestä.

• Tykkää
Reactions: sunniee ja Sintu74
Kiitokset vastauksesta. Tänään ultrassa näkyi elävä sikiö, joka oli kooltaan laskennallisia viikkoja pienempi (vastasi 7+3, vaikka piti olla 8+1). Lääkäri totesi hitaan hCG:n nousun johtuneen myöhäisestä kiinnittymisestä.

Hei,

meillä sama tilanne, tosin viikot punktiosta 7+2 mutta sikiö vastasi kooltaan 6+4. Raskausoireita minulla ei ole mutta sikiön sydän siis ultrassa näkyi sykkivän "tarmokkaasti" lääkärin sanoin. Itse epäröin tilannetta, pelottaa parin viikon päästä oleva uusi ultra. Onko tässä tilanteessa realistista toivoa vai kuinka yleisiä keskenmenot tällaisessa tilanteessa ovat?

Muistelen että jossain olisi todettu keskenmenon riskin olevan ihan vain muutamien prosenttien luokkaa kun syke nähty - siksi olinkin valtavan pettynyt kun sain keskenmenon viikolla 10, syke oli nähty 7+0. Mutta siis pitäisi olla kuulemani mukaan harvinaista. Ehkä felicitaksesta osataan kertoa onko asiasta tilastoja yms?

terveisin ivf-äiti

Yhteistyössä