Matala HB ja Synnytys

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Saako ennen synnytystä veritankkausta tai jotain jos on matala hemoglobiini? Pelkään etten jaksa synnyttää kun olen niin aneeminen. Hb ollut jotain 100 raskauden puolivälistä saakka ja rautalääkkeet ei siihen paljonkaan vaikuta. Mahtaa olla heikko olo sitten synnytyksen jälkeen jos se tästä vielä laskee. Onko muita jotka on lähtenyt synnyttämään alhaisella hemoglobiinilla?

Mulla oli sektion jälkeen hb 99, kun menetin paljon verta. Kuulemma tuo oli sen verran hyvä hb, ettei tarvinnut antaa lisää verta. Joten en usko, että mitään "veritankkausta" tehdään ennen synnytystä.

---
Mulla oli 67 synnytyksen jälkeen ja sain kyllä vähän tankkausta. Pikkuisen heikotti.

Mutta en mä kyllä usko että ennen synnytystä sais verta. Eihän sitä välttämättä edes paljon vuoda kaikilla.

Paljonko sulla on aikaa la:han?

Mulla oli alimmillaan hb 95 (rv 26), Obsidania söin ekana tripla-annostuksella, nyt tuplana ja hb oli pari viikkoa sit noussut 113. Huomenna tulee täyteen 38 viikkoa. Mulle lääkäri sanoi että nestemäiset ei ois tarpeeksi vahvoja jos kovin matalalla hb.
Mä oon ottanut raudat aina just ennen nukkumaan menoa tai yöllä vessareissulla, suht tyhjään mahaan ja tuoremehun/c-vitamiinin kanssa niin imeytyy paremmin.

Viime kesänä mulla laski leikkauksen yhteydessä hb 120 -> 85 ja silloin sain pari pussia verta.

Miulla on myös samaa luokkaa ollut joka raskaudessa. Maltofer on tähän mennessä ollut ainoa joka ei aiheuta sairaalloista tapponärästysoksennuskohtausta, tiedä sitten arvot olisivat ilman niitä... Muuan kaveri oli kuulemma saanut jotain pistosta kankkuun alhaisen Hb:n takia toisella paikkakunnalla (itse asun pk-seudulla) mutta ainakaan meidän neuvolassa kysytt'essä eivät sanoneet asiaan juuta tai jaata.

Onneksi luonto yleensä hoitaa adrenaliinitason sen verran ylös että synnyttää kyllä jaksaa :) Tai sitten se kipu... :whistle:

"vieras"
Miulla on myös samaa luokkaa ollut joka raskaudessa. Maltofer on tähän mennessä ollut ainoa joka ei aiheuta sairaalloista tapponärästysoksennuskohtausta, tiedä sitten arvot olisivat ilman niitä... Muuan kaveri oli kuulemma saanut jotain pistosta kankkuun alhaisen Hb:n takia toisella paikkakunnalla (itse asun pk-seudulla) mutta ainakaan meidän neuvolassa kysytt'essä eivät sanoneet asiaan juuta tai jaata.

Onneksi luonto yleensä hoitaa adrenaliinitason sen verran ylös että synnyttää kyllä jaksaa :) Tai sitten se kipu... :whistle:
juu, ei meidänkään neuvolasta saa pistoksia kun kysyin lääkäriltä. Pitävät tätä hemoglobiinia riittävän hyvänä ettei ole tarvetta.

"vieras"
Paljonko sulla on aikaa la:han?

Mulla oli alimmillaan hb 95 (rv 26), Obsidania söin ekana tripla-annostuksella, nyt tuplana ja hb oli pari viikkoa sit noussut 113. Huomenna tulee täyteen 38 viikkoa. Mulle lääkäri sanoi että nestemäiset ei ois tarpeeksi vahvoja jos kovin matalalla hb.
Mä oon ottanut raudat aina just ennen nukkumaan menoa tai yöllä vessareissulla, suht tyhjään mahaan ja tuoremehun/c-vitamiinin kanssa niin imeytyy paremmin.

Viime kesänä mulla laski leikkauksen yhteydessä hb 120 -> 85 ja silloin sain pari pussia verta.

vajaa kuukausi on aikaa laskettuun. Mulle on sanottu, että pitäisi ottaa tablettirautaa sekä nestemäistä, mutta ainakin se nestemäinen oksettaa mua, joten oon ottanut vain tabuja 1-2 kertaa päivässä c-vitamiinin kanssa.

järn
[QUOTE="vieras";26544544]yök, olen. Tulee tosi huono-olo kaikista rautavalmisteista.[/QUOTE]

Niitähän tullut uusia, esim. Iron vital F. Itselle ei ainakaan mitään vatsaoireita tullut tuosta, ja vastaaviakin löytyy apteekista. Ennemmin ottaisin kuurin, kuin että kärvistelen heikolla ololla. Siinähän menee viikkokausia että rautavarastot täyttyvät, olo kyllä piristyy jo aiemmin.

hps
Kuopusta odottaessa mulla laski hB koko ajan rautavalmisteista ja rautapitoisista ruoka-aineista huolimatta. Sain luvan syödä mitä tahansa mikä nostaisi hemoa ylös. Rv 37+6 hB oli 85 ja rv39+3 hB oli 91. Neuvolassa varoittelivat verensiirrosta synnytyksessä. Rv 39+4 mulla oli varattu aika äitiyspolille kontrolliin ja tutkimuksiin, miksei hemoglobiini nouse, mutta tyttö päättikin alkaa syntymään. Ei ehditty kuin ultrata ja käskettiin siirtyä synnärille. Lopulta en menettänyt paljoa verta ja hB normalisoitui pian synnytyksen jälkeen.

matalat arvot
Mullakin oli molemmissa raskauksissa matalat arvo. Rautalääkkeillä sain ne yli 120. Silti ekan synnytyksen jälkeen arvo oli 89 ja tokan jälkeen meinasin pyörtyä. Tankkasivat hemohessiä. Älä huoli kyllä ne suhun sitä rautaa sitten tarpeen mukaan lisäilevät :)

"Jeps"
80 oli raja meidän sairaalassa (SeKS) kun tänä keväänä siellä synnytin. Itsellä oli 88 niin en tarvinnut lisätankkausta.

Mulla Hb oli ennen synnytystä jotain 110 mutta vuosi sitten sen verran paljon että putosi. Oma hb on aina noussut kivasti pinaatilla ja omatekoisilla veriletuilla, oiskohan niistä apua ap:lle.

"plopp"
saat lisää verta synnytyksen jälkeen jos on tarvetta... mulla oli synnytyksen jälkeen 89 enkä saanut lisää verta vaikka tuumailivat synnytyksen jälkeen että aika paljon verta menetin..

"vieras"
Eipä sitä verta aleta antamaan etukäteen, eihän sitä voi tietää vuodatko synnytyksessä paljon vai et yhtään. Kyllä sitä sitten saa, jos oikein menettää verta synnytyksessä.

Hb 100 on vielä ihan hyvä, kyllä se siitä synnytyksen jälkeen normalisoituu sitten. Jos ei, niin sittenhän aletaan tutkia.

Yhteistyössä