masentunut ja ahdistunut olo, minne lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja äitykkä81
  • Ensimmäinen viesti
äitykkä81
Olen kärsinyt nyt puolisen vuotta ahdisteesta olosta ja jonkin asteisesta masennuksesta.
Kaikki alkoi silloin, kun menin töihin äitiysloman jälkeen.Työpaikalla mua kiusataan henkisesti (esimiehen taholta), eikä siihen tunnu työsuojeluihmiset tekevän mitään, vaikka olen siitä heille ilmoittanut.
Pelkään mennä töihin, pelkään mennä pomon juttusille, jos jotain asiaa on jne.
Kotona olen vaan itkuinen, huudan miehelle ja välillä lapsillekkin :'( . musta tuntuu, että olen muuttunut ihmisenä paljon. En jaksa olla samalla tavalla iloinen, välillä arkipäiväiset asiat tuntuu vaikealta suorittaa jne.
Silloin, kun ahdistunut olo iskee, sorrun syömään vaan herkkuja, ne helpottaa hetkeksi oloa.
Mieheni sanonu monesti, että menisit lääkärin juttusille, mutta kynnys on liian korkea. Nyt ajattelin, että pakko kait tässä ois jotain tehdä.Mietin vaan, että minne varaan ajan. Omalla terv.asemalle en halua, koska olen siellä itse töissä. Yksityiselle lääkärille ei tällä hetkellä ole kauheesti varaa mennä.
Löytyykö mulle kohtalotovereita vai olenko ainut "hullu"?

Suosittelen silti yksityistä, esim. SPR:n lääkäriasemaa jos paikkakunnaltasi sellainen löytyy. Itse samojen ongelmien takia kävin siellä, ja ain todella asiantuntevaa apua + lääkkeet. Käynti oli alle 40e kaikkinensa, josta osa tulee siis vielä kelalta takaisin !! Rohkeasti vaan apua hakemaan !! :heart: :hug:

äitykkä81
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 13:08 Äippis kirjoitti:
Suosittelen silti yksityistä, esim. SPR:n lääkäriasemaa jos paikkakunnaltasi sellainen löytyy. Itse samojen ongelmien takia kävin siellä, ja ain todella asiantuntevaa apua + lääkkeet. Käynti oli alle 40e kaikkinensa, josta osa tulee siis vielä kelalta takaisin !! Rohkeasti vaan apua hakemaan !! :heart: :hug:
Ai, ei se olekkaan sen kalliimpaa. Kävitkö jollain yleislääkärillä vai erikoislääkärillä? Olen pelännyt, et mut leimataan hulluksi, mutta parempi hakea apua ajoissa, lastenki takia. En halua, et ne näkee aina vaan itkuisen äidin kotona.

voit käydä ihan terveyskekeskuslääkärilläkin jos haluat tai soitat suorinta mielenterveystoimistoon.
Itse menin mielenterveystoimostoon, sieltä sain tosi hyvää keskusteluapua sekä lääkityksen.
Miten tuo työpaikkakiusaamisesi saataisiin kuriin? Ei kait kukaan tuollaista kauaa jaksa.
Inhottavaa,kauheaa kun aikuiset ihmiset ovat tuollaisia, itse kokenut koulukiusauksen.

äitykkä81
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 13:39 vieras kirjoitti:
voit käydä ihan terveyskekeskuslääkärilläkin jos haluat tai soitat suorinta mielenterveystoimistoon.
Itse menin mielenterveystoimostoon, sieltä sain tosi hyvää keskusteluapua sekä lääkityksen.
Miten tuo työpaikkakiusaamisesi saataisiin kuriin? Ei kait kukaan tuollaista kauaa jaksa.
Inhottavaa,kauheaa kun aikuiset ihmiset ovat tuollaisia, itse kokenut koulukiusauksen.
En tiedä, et miten se saataisiin kuriin.Esimiehelläni toi työpaikka on ns.suojatyöpaikka, joten sitä ei voida kait helpolla irtisanoa. Moni työntekijä on joutunu irtisanomaan itsensä henkisen kiusaamisen takia tuol.

Heippa taas !! Juu, ei täällä ainakaan SPR:Llä ton kalliimpaa, tosin jossain kilpailevalla "firmalla" olisi ollut käynti reilut 90e. Ja ihan yleislääkäri tuolla oli, mutta tosi asiantunteva jne silti. Mä kun en oikein noihin arvauskeskuslääkäreihin luota.....Eikä sua miksikään hulluksi leimata ! :hug: Samaa pelkäsin mäkin, mutta ihan suotta !!
Mielenterveystoimistosta en tiedä, millanen paikka se olisi apua hakea, mutta varmaan ihan asiallinen sekin ! Rohkeasti vaan, ennenkuin pahenee liikaa tuo olosi !! :heart:

vieras ahdistunut
Mä varasin ajan mielenterveystoimistoon ja sain ihan psykiatrillekin ajan ja kaikki oli ilmaista ja asiantuntevaa palveluja sain!!!

Nyt elämä alkaa pikkuhiljaa paranemaan!

:hug: sulle!!!

tamalo
yleensä ihan terveyskeskuksen kautta mielenterveystoimistoon, mutta suoraa mtt:lle voi myös soittaa. voit varmaan saada eri terkkarista ajan jos itsekin työssä sellaisessa niin en minäkään omalle työpaikalle menisi asian kanssa.

äitykkä81
Kävin tänään yksityisellä lääkärissä ja kyllä on nyt tietyllä tapaa huojentunut olo. Lääkäri oli yleislääkäri, mutta tosi asiantunteva ja mukava.Kuunteli ja kyseli kovasti.Sanoi sit, että paniikkihäiriöltä/masennukselta toi kuullostaa.Sain lääkettä, jota otan illalla 1-2tbl ja tarv.sit viel päivällä ½-1 tbl. En muista nyt lääkkeen nimeä, oisko ollu xanor tai jotain sinne päin.
2vkoa sain saikkua näin ensi alkuun.
Jospa se elämä alkais tästä paranemaan :flower: .
Ihanaa, et täällä on jotain joilla samankaltaisia kokemuksia, niin voi jakaa aina ajatuksia :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 22:35 äitykkä81 kirjoitti:
Kävin tänään yksityisellä lääkärissä ja kyllä on nyt tietyllä tapaa huojentunut olo. Lääkäri oli yleislääkäri, mutta tosi asiantunteva ja mukava.Kuunteli ja kyseli kovasti.Sanoi sit, että paniikkihäiriöltä/masennukselta toi kuullostaa.Sain lääkettä, jota otan illalla 1-2tbl ja tarv.sit viel päivällä ½-1 tbl. En muista nyt lääkkeen nimeä, oisko ollu xanor tai jotain sinne päin.
2vkoa sain saikkua näin ensi alkuun.
Jospa se elämä alkais tästä paranemaan :flower: .
Ihanaa, et täällä on jotain joilla samankaltaisia kokemuksia, niin voi jakaa aina ajatuksia :hug:
Kiva kuulla !! :hug: Sait siis rauhoittavaa...sitä se tuo Xanor on.... Eiköhän se siitä ala helpottamaan pikkuhiljaa !! =)

Siis saitko hoidoksi ainoastaan Xanoria?????Etkö mitään pidempi aikaista lääkitystä masennus/paniikki diagnoosiin?
Yleensä tuota Xanoria, kuten muitakin rauhoittavia käytetään vaan muun hoidon tukena, tai sitten tosi akuutissa hädässä...ja lyhyt aikaisesti.

Voimia sulle

:hug:

periaatteessa työterveyshuollon pitäis kyllä auttaa.
valitettavasti joissain työpaikoissa on näitä "alistajia" joille kukaan ei muka voi mitään ja sitten ihmiset joutuvat lähtemään kun eivät enää kestä.jos masennus johtuu työstä niin lääkitys on aika äärimmäinen keino.ehkä helppoa sanoa mutta puolustaudu!mä olen itse saanut pari kiusanhenkeä kimpusta puolustautumalla ja sanomalla suorat sanat.onnekseni kiusaus- ja alistusyritykset loppuivat siihen. eikö sinun ole mahdollista vaihtaa työpaikkaa?

äitykkä81
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 12:55 Minä kirjoitti:
Siis saitko hoidoksi ainoastaan Xanoria?????Etkö mitään pidempi aikaista lääkitystä masennus/paniikki diagnoosiin?
Yleensä tuota Xanoria, kuten muitakin rauhoittavia käytetään vaan muun hoidon tukena, tai sitten tosi akuutissa hädässä...ja lyhyt aikaisesti.

Voimia sulle

:hug:
En saanut muuta lääkettä.Saikkua kun sain sen 2vkoa näin ensialkuun, niin menen sitten uudestaan lääkäriin joka tapauksessa vaikka töihin pystysinki menemää, niin katsotaan sitä lääketilannetta sit uudestaan.Mutta tällä hetkellä toi xanor vaan mulla käytössä.Jos tuntuu, et olo ei parane huomattavasti tän 2vkon aikana, niin sitten kuulemma jokin pitempi aikainen lääke astuu mukaan kuvioihin.

äitykkä81
eikö sinun ole mahdollista vaihtaa työpaikkaa?
[/quote]

Olen etsinyt kovasti uutta työpaikkaa. Jospa onni potkaisisi mua ja löytäisin paremman työpaikan, jossa ei vastaavanlaista sorsimista ilmenisi.
Soittelen huomenna pomoni pomon pomolle ja kerron, että mitä sattunu jne. Jospa se asia rupeais siitä ratkeamaan pikkuhiljaa. Vastaavanlaisia tapauksia sattunu lähivuosina useita. Aina asia ratkennu sillä, että kiusattu irtisanoutunu. Sillä pomokin on päässy, kun koira veräjästä :kieh:

äitykkä81
Olen nyt vajaan viikon syöny xanoria. Nytten mulle tullu ihan kamala väsymys. Nukun yössä n.11h ja päivällä 4-5h. Tota ollu nyt parina päivänä. Ajattelin, et jos parikin päivää viel jatkuu, ni soitan sitten lääkärille ja kysyn, et onko toi normaalia.
Ajattelin eka kysästä täältä, että onko kellään Xanorin käyttäjistä kans ollu tollasta väsymystä?!? Tuntuu, ettei meinaa pystyssä välillä pysyä....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 14:21 äitykkä81 kirjoitti:
Olen nyt vajaan viikon syöny xanoria. Nytten mulle tullu ihan kamala väsymys. Nukun yössä n.11h ja päivällä 4-5h. Tota ollu nyt parina päivänä. Ajattelin, et jos parikin päivää viel jatkuu, ni soitan sitten lääkärille ja kysyn, et onko toi normaalia.
Ajattelin eka kysästä täältä, että onko kellään Xanorin käyttäjistä kans ollu tollasta väsymystä?!? Tuntuu, ettei meinaa pystyssä välillä pysyä....
Miten sä sitä otat ? Jatkuvalla syötöllä vai vaan tarpeeseen ? Sillä musta se on vaan sellanen tarvittaessa otettava.... Ja noista rauhottavistahan tulee aika helposti riippuvaiseksikin...Tosin kyllä mäkin niitä alkuun napsin, kun ei muuten voinut olla, saati mennä mihinkään.... Mutta siis, kannattaa tarkistuttaa tuo annostus-juttu. Isompina määrinähän ne väsyttää.....Jos on tohtorille vaikka tullut moka, niinkuin mun kohdalla kävi kun Opamoxia, eli vastaavaa määräsi.....30mg tabl. olis pitänyt ottaa tarvittaessa ja OIKEESTI kun toinen lääkäri sit sanoi, että 1/4-osa riittää eli ois sit niinkun 7,5mg....Oisin ollu ihan \|O jos oisin sen kokonaisen vetässyt !! Voithan toki itsekin kokeilla, josko vähempikin pelittäisi ?? :hug:

äitykkä81

Miten sä sitä otat ? Jatkuvalla syötöllä vai vaan tarpeeseen ?

Oon ottanu sitä iltaisin, päivisin pystyn olemaan ilman, sillo ku olen kotona. Jos menen jonnekki julkiselle paikalle, esim.kauppaan, ni sillo tulee ahdistava tunne taas.
Koitin soittaa lääkärille, sain ajan huomiselle. menen juttelee sen kanssa tosta, et pitäskö annostusta muuttaa, tai vaihtaa toiseen lääkkeeseen. en meinannu jaksaa nousta sängystä tänä aamuna, kun väsytti niin. Normaalisti en noin väsyny ole koskaan aamuisin.

Janskutin
Näissä masennuslääkkeissä (monissa) on sellainen nurinkurinen juttu, että pienempi annos saattaa väsyttää ja tulla muita sivuvaikutuksia, ja sit kun annosta nostaa, oireet voikin lieventyä. Näin mulle psykiatri sanoi. Eli se sopiva annostus löytyy säätämällä ja kokeilemalla. Älä lyö vielä pyyhettä kehiin! :)

äitykkä81
Kävin sitten viime viikolla lääkärissä ja lääkäri käski vähentää vaan lääkkeiden annostusta. Ja, nukkua pitäs vähempi yössä. Olisi siis pakko nousta aamulla 07.00 vaikka mikä olisi.Huomiseen asti sain saikkua, sit pakko kuulemma mennä töihin.
Olo mulla ei oo yhtään parantunu viime aikoina. Nyt on tullu sillai, että jos en ota päivällä tablettia, niin olen niin ahdistunu ja ärtynyt, ettei tosikaan. Syön aivan kamalasti siihen ahdistavaan oloon ja sitten tulee entistä ahdistuneempi olo.
Kävin viime viikolla yksityisellä lääkäriasemalla ja se lääkäri tosiaan oli P...stä :kieh: ! Ei kuunnella eikä tuntunu yhtään ymmärtävän mua.
Nyt tuntuu siltä, etten vaan kertakaikkiaan pysty menemään to töihin. Mutta tolle samalle lääkärillekkään en kyllä mene.
En tiedä, sit mitä tässä nyt tehdä.Menenkö kuiteski omalle terv.asemalle, vai minne.Tuntuu, että lääkärikin vaan nauro mulle viime viikolla :'( .
Kumpa elämä alkais voittamaan pikkuhiljaa, eikä olisi aina tällänen olo ; välillä ihan ok olo, sit toisinaan taas niin alakuloinen/ahdistunut/masentunut , ettei tosikaan :\|

äitykkä81
Mulla oli tuossa välillä jonkin aikaa (muutamia viikkoja) olo paljon parempi.Töissä oli mukava olla, mieli oli suht tasainen jne.Kunnes sitten tuli rahahuolia, töissä kiirettä, lapset sairasteli jne.,ni mulla olo muuttu täysin.Joka päivä saa mennä töihin paniikissa, kun ahdistaa.
Tuntuu, etten osaa nauttia kunnolla omista lapsista, kun olo on aika-ajoittain niin paha, pelottaa, et aika menee niin nopsaan että kohta huomaan, miten neidit jo kouluikäisiä.
Lisäksi tuntuu, et kaveri suhteet menny päin honkia sen takia, kun joudun perumaan tapaamisia, kun on ahdistava olo.Muutamat ihmiset ei oo ymmärtäneet mun pahaa oloa, joten ystävyys loppuna siihen :'( .
Olen syöny tota xanoria nyt lähes joka ilta ja joskus päivisinki.Se kyl auttaa, mutta en haluis sitä syödä jatkuvasti.Nyt olen sitä joutunut kuiiteski tekemään n2kk.Omasta mielestäni tarvitsisin jonkun pitempiaikaisen lääkkeen.Lääkäri kyl sanonu mulle (löysin yhden mukavan lääkärin, jonka vastaanotolla oon käyny), et masennustaipumusta mulla on, et harkitaan sitä lääkitystä, pitempi aikaista siis.
Haluaisin niin kovasti parantua, mut pelottaa, jos ihmiset leimaa mut hulluksi :'(

Moikka! Siis ihmeellistä kyllä, että sulle ei anneta pidempiaikaista lääkettä. Entä keskusteluapu? Onko sitä tarjottu? Itse olen sairastanut n. neljä kuukautta synnytyksen jälkeistä masennusta. Aluksi oli vaikea myöntää tarvitsevansa apua ja todellakin tuo "minut leimataan hulluksi"- ajattelu on tuttua. Avun hakeminen on kuitenkin tärkeää. Kannattaa käväistä Äidit irti synnytysmasennuksesta ry:n sivuilla (www.aima.fi). Siellä käydessäni itse tajusin ensikerran olevani masentunut ja tunnistin itsessäni lähes kaikki masennuksen oireet.

Jos haluat kirjoitella ja jakaa ajatuksia, olisi tosi kiva, ollaan melkein saman ikäisiäkin (itse -82).

vaahtera2@netti.fi

Yhteistyössä