Masentuneista äideistä..

Tätä en tarkoita millään pahalla, mutta surulliselta ja sydäntäraastavalta tuntuu aina lukea (ja nähdä IRL) äitejä ja isejä jotka ovat masentuneita ja ahdistuneita eivätkä hae itselleen apua!

Itse sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja aika pian hain lääkäristä lääkkeetkin (jotka auttoivat). Hain lääkkeet iteseni vuoksi, mutta myös vauvani vuoksi. Masentunut äiti/isä vaikuttaa koko perheeseen, etenkin pieneen vauvaan/lapseen, vauva kyllä vaistoaa teeskentelyn. ja esim. äidin masennus vaikuttaa väistämättä varhaiseen vuorovaikutukseen, mikä on tärkeää..

Siksi toivoisin, että masentuneet äidit hakisivat apua ja kyselisivät lääkäristä eri vaihtoehdoista hoitaa masennusta ja saisivat asianmukaista apua! Uskaltakaa pitää puolianne ja vaatia sitä mitä teille kuuluu! Masennukseen ei ole pakko jäädä.
 
PahaSilmä
Mä en taas halua niitä lääkkeitä, koska minusta ne lääkkeet ei ole mikään hoito, vaan tarvitsen terapiaa. tuntuu vaan olevan aika kiven alla, mutta diapamit olisin saanut lääkäriltä mukaan samantien.

Ei sillä, joillekin ne lääkkeet on välttämättömät, mutta ei niistä ole apua, jos ei saa myös terapiaa.
 
tarkoitn sitä että jos äiti/isä on masentunut, mutta yrittää olla vauvalleen iloinen.. niin minä ainakin tein.. masennusta on eriasteista ja se ilmenee eri tavoin, en väittänyt että kaikki teeskentelisivät lapsilleen..
 
mie vaan
oon sun kans samaa mieltä: rohkeesti vaan hakemaan apua jos vähänkään tuntuu siltä!!!tyhmä jättää hakematta ja viisas saa avun!! masennus vaikuttaa tosiaan koko perheeseen ja pahimmillaan rikkoo sen jos ei tee mitään sen eteen ja se on henkilö itse joka voi auttaa itseään pyytämällä apua!
 
vieras
Meillä päin ei pääse edes lääkäriin jollei ole akuuttipotilas. Masentuneet laitetaan hoitojonoon, jossa on yli sata ihmistä ja lääkäreitä meillä on kaksi töissä, näille lääkäreille kuuluvat myös ne akuutipotilaat. Hoitoa on turha täälläpäin odottaa lähimpään pariin kuukauteen jollei kyse ole keuhkokuumeesta tai vastaavasta.

Masentunut äitikin voi olal hyvä äiti mikäli hän hallitsee masennustaan. Esimerkiksi jo ennen raskautta masennusta sairastanut äiti monesti selviää sairautensa jkanssa, koska on oppinut tiedostamaan sen että on masentunut ja miksi olo on mikä on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mä en taas halua niitä lääkkeitä, koska minusta ne lääkkeet ei ole mikään hoito, vaan tarvitsen terapiaa. tuntuu vaan olevan aika kiven alla, mutta diapamit olisin saanut lääkäriltä mukaan samantien.

Ei sillä, joillekin ne lääkkeet on välttämättömät, mutta ei niistä ole apua, jos ei saa myös terapiaa.
niin se riippuu masennuksen laadusta ja vaikeusasteesta.. minulla lääkkeet tekivät riittävän hyvän olon hakea myös keskusteluapua ja jaksoi paremmin selvittää asioita..
en ymmärrä miksi lääkäri sinulle heti diapameja (!!) olisi antanut, mutta enhän tilannetta tiedäkään..
 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu-x:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mä en taas halua niitä lääkkeitä, koska minusta ne lääkkeet ei ole mikään hoito, vaan tarvitsen terapiaa. tuntuu vaan olevan aika kiven alla, mutta diapamit olisin saanut lääkäriltä mukaan samantien.

Ei sillä, joillekin ne lääkkeet on välttämättömät, mutta ei niistä ole apua, jos ei saa myös terapiaa.
niin se riippuu masennuksen laadusta ja vaikeusasteesta.. minulla lääkkeet tekivät riittävän hyvän olon hakea myös keskusteluapua ja jaksoi paremmin selvittää asioita..
en ymmärrä miksi lääkäri sinulle heti diapameja (!!) olisi antanut, mutta enhän tilannetta tiedäkään..
No ei se sanonut, että diapameja, siinä vähän liiottelin. mutta olisin saanut lääkettä, ellen olisi nimenomaan sanonut, etten halua lääkettä, vaan terapiaa.
 
masentunut
avun hakemisen kynnys voi olla korkea. mulla on jäänyt hakematta. neuvolaan/psykologille en kehtaa soittaa, enkä sinne edes kovin helposti pääsisi keskellä päivää. ei ole hoitajaa lapsille ja mukaankaan ei voi ottaa. hävettää. yritän pärjäillä parhaani mukaan, välillä on vaikeaa. jos tilanne pahenee, haen apua yksityislääkäriltä, maksoi mitä maksoi
 
väsynyt
mä oon masentunut ja tiedän sen itekin mutta jotenki sitä vaan odottaa et tää menis itellään ohi. en haluis käydä hakemassa mitään lääkkeitä... en tiedä miksi. ja joskus jos harkitsen lääkärillä käyntiä niin tulee hyvä päivä ja koko homma siirtyy. mutta nyt kun luin sun aloituksen niin päätin että perjantaiksi koitan ajan saada. ja pyydän lääkkeet. hyvä alotus, kiitos =)!
 
joosepinäiti
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
mä oon masentunut ja tiedän sen itekin mutta jotenki sitä vaan odottaa et tää menis itellään ohi. en haluis käydä hakemassa mitään lääkkeitä... en tiedä miksi. ja joskus jos harkitsen lääkärillä käyntiä niin tulee hyvä päivä ja koko homma siirtyy. mutta nyt kun luin sun aloituksen niin päätin että perjantaiksi koitan ajan saada. ja pyydän lääkkeet. hyvä alotus, kiitos =)!
eihän niitä lääkkeitä ole pakko alkaa syödä voihan toiset pärjätä ilmankin. mutta ei siinä mitään hävettävää ole vaikka lääkkeitä söisikin. keskusteluapu on myös tärkeää ja auttaa..
 

Yhteistyössä