Masentuneet tai heidän läheiset, ystävät tms APUA

Työkaverini kertoi minulle viime viikolla olevansa varmaan masentunut, on aloitekyvytön, ahdistaa ajatus asioista mitä on tehtävä, itkettää ilman syytä, saa raivopuuskia "ilman syytä" jne.

Minä en ole kuvitellut meidän koskaan olevan mitenkään erityisen läheisiä. joten olin siitä syystä hieman hämmästynyt hänen uskoutuessaan minulle.
Mutta nyt olen ihmeissäni, miten voisin auttaa häntä.

Joten te joilla on omakohtaista kokemusta masennuksesta tai jotka ovat olleet masentuneen tukena, kertokaa mitä minä voin tehdä??

Tarkoitukseni ei ole häntä vältellä tms, tunnen oloni vaan nyt todella neuvottomaksi kun en tiedä mikä olisi paras tapa toimia. Kuunnella tietysti, mutta muuta? Lääkäriin kehoitin varaamaan aikaa. Yritänkö patistaa häntä liikkeelle vai mitä? APUA!!!!
 
vieras
Pääasia että kuuntelet.Itse olen ollut masentuneen minulle läheisen ihmisen tukena.Älä koskaan sano,älä välitä ,kyllä se siitä.Kuuntelet ja annat purkauksen tulla.Sanot kun et jaksa.Nykyään todella vaikea saada ainakin Jyväskylässä mtt aikaa...
 
sk
Omalla läheiselläni emme huomanneet varsinaisesti masennusta ennenkun puhkesi psykoottiseksi tilaksi ja silloin oli pakko viedä lääkäriin vaikkei itse olisi halunnut. Nyt tuo psykoosi on saatu pois, mutta edelleen masentunut. Yritämme saada häntä lähtemään kauppaan ja kävelemään kaupungille, omatoimisesti ei juurikaan tule lähdettyä.
 
vieras
Onko teillä työpaikkalääkäriä? Jos on, niin ohjaa sinne, sieltä annetaan tarvittaessa sitten lähete eteenpäin. Tai sitten ihan terveyskeskuslääkärille, joka voi kirjoittaa lähetteen psyk.poliklinikalle, ja sieltä voi saada sitten keskusteluapua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toipilas:
Koita patistaa lääkäriin, se on nyt aluksi tärkeintä.
Minä olen siis sanonut työkaverilleni että ellei hän tilaa itselleen aikaa lääkäriin, minä tilaan sen. Takarajaksi olen ilmoittanut ensi keskiviikon.

Mutta tämän lisäksi haluaisin tietää onko mitää konkreettisia neuvoja mitä tehdä/mitä ei saa tehdä.
Onko esim hyvä kysyä aamulla miltä nyt tuntuu vai ei?
 
masentunut myös
Älä koskaan ikinä sano;
Mee lenkille, kyllä se piristää.
Mitä syytä sulla on masentua?
On se kuule paljon helpompaa vaan ottaa ja tehdä.

Tässä hyvä linkki. Se käsittelee synnytyksen jälkeistä masennusta, mutta pätee yhtälailla tavalliseen masennukseen.
http://www.geocities.com/miukumauku_2000/masennus.htm
 
Ensimmäinen askel on työterveyshuolto. Masennusta (tai usein se on väsymystä tai väsymyksestä aiheutuvaa masennusta) ei saa vähätellä, mutta missään nimessä masennusta ei saa alkaa "myötäelää".Tärkeintä on kuunnella, sillä jo se helpottaa huomattavasti. Tärkeää on myös rohkaista jatkamaan normaaleja arkirutiineja, sillä arjella jos jollakin on parantava voima. Ja etsiä arjesta ilon aiheita.
 
Kuuntele ja jos hän ei tule puhumaan, kysy mitä kuuluu. Moni masentunut haluais, että joku vaan kysyisi, mitä kuuluu - niin että tarkoittaa sitä. Masennusta ei kuitenkaan saa alkaa myötäelämään.
Ja jos tosiaan varaa sen lääkäriin, niin kerro, että oot iloinen hänen puolestaan.
Liikaa ei kannata painostaa, se voi laukasta vaan sellasen puolustusmekanismin, et hän ei tosiaan halua tehdä mitään.

Hienoa jos jaksat olla tukena :flower:
 

Yhteistyössä