masentaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koliikkiako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koliikkiako?

Vieras
Esikoispoikani syntyi 13.6, ja vajaat pari ensimmäistä viikkoa hänen kanssaan menivät ihan hyvin. Nyt poika on sitten perjantaista saakka ollut todella itkuinen ja alkuun tuota itkuisuutta oli pääasiassa vain iltaisin. Itki monta tuntia joka ilta ja itku oli aivan hirveän tuskaista, eikä siihen auttanut oikein mikään, ainoastaan äidin tai isän syli auttoi välillä ja heijaaminen yms. Eilen poika sitten huusi melkein koko valveillaoloaikansa, mutta illalla oli poikkeuksellisesti tyyni ja rauhallinen. Tänään sitten aamupäivä on mennyt pojalla pääosin nukkuessa, mutta aina kun herää (tunnin parin välein) ja hänet syötän, niin heti syönnin päälle alkaa sama tuttu tuskainen huuto, jota kestää ehkä 15 minuuttia, kunnes poika taas nukahtaa. :( Omasta ruokavaliostani olen karsinut mielestäni pois kaiken mikä voi pojan vaivoja mahdollisesti pahentaa, koska imetän. Maidon olen jättänyt kokonaan, samoin ruisleivän, appelsiinin, kananmunat, kahvin jne jne. Eilen aloitettiin pojalle Disflatyl-tipat, mutta ei näytä auttavan, päinvastoin tuntuu että vaiva on nyt vain pahentunut. :( Auttaako näihin vaivoihin mikään, olo alkaa olla jo todella turhautunut ja masentunut ja tunen itseni huonoksi äidiksi. :( Vauvahieronnan alkeita ajattelin alkaa opettelemaan seuraavaksi, ja nimenomaan koliikkihierontaa, niitä jotain kuu- ja aurinko ja siipirataskuvioita.

Moikka!

No tietenkään mä en tiedä mikä mahtaa olla teidän vauvelin itkun syy .. mutta lyhyesti sanottuna meillä ei kyllä auttanut mikään - päivät kuitenkin vierivät yksi kerrallaan erilaisia kikkoja ja konsteja kokeillen sekä tietoa etsien jne.

Meillä kesti 3 vkosta n. 10 viikkoon - ja yleensä tosiaan koliikkivaivat helpottaa siinä 3 kk tietämillä. Ja alkavat siis 2-3 vkon tietämillä. Itse laskeskelin päiviä tuohon 3 kk rajapyykkiin - ja olin helpottunut kun huudot loppuivatkin jo pari viikkoa aiemmin.

Meidän poika ainakin oikein kouristeli huutaessaan ja tosiaan tietyssä asennossa kantaminen oli ainut mikä auttoi edes jotenkin. Niin sitä sitten kanniskelin 7 viikkoa yksiössä ympyrää pitkin iltoja ja öitä.

(Muuten mun neuvolatäti sanoi että ihmeen suuri osa huutavista vauvoista jotka tuodaan lääkäriasemalle, kärsivät nälkäkouristuksista. Tämä tuli vaan tosta mieleen kun mekin sitä mietittiin että olisko se vaan nälkä meidän pojalla. Mutta ei kyllä loppuneet huudot vaikka tankattiin lisämaidollakin).

Pyydäppä (tai jos kirjastosta saa tms.) neuvolasta koliikkia käsittelevä opus lainaksi (luulisi niillä edes pari sellaista olevan per neuvola) ja kokeile lueskella niistä tietoja. Paljon on ristiriitaista tutkimustulosta koliikin syistä - mutta ainakin minä tein omia päätelmiä kirjatietojen pohjalta ja sain niistä lisää voimia siihen päivittäiseen selviämiseen kun yritin edes jollakin tapaa ymmärtää huudon syitä.

Jos se koliikkia siis on - paras neuvo ainakin mulle olisi ollut että: Se loppuu aikanaan ja vaikka se nyt tuntuu helvetillisen pitkältä - - se on loppujen lopuksi lyhyt aika ja hetken päästä moiset ajat ovat takananne ja saatte nauttia iloisen vauvelin hymystä päivittäin :)

Ei kun jaksamista vaan! Kamalaa se on.

syö maitohappobekteereita.Kokeile ensin itse ja jos ei auta ,anna vauvallekin.Mun ystävän pojan masun sai rauhoittumaan,oli samantyyppistä.Tuo sellainen helppo kokeiltava.Jos toisi avun.

Ed. kanssa tuli sama mieleen, että kivut voivat hyvinkin johtua siitä, että vatsa ei saa aikaa rauhoittua syöttöjen välillä ja voila! kierre on valmis. Tunnin-kahden syöttövälit ovat terveellä ja täysiaikaisella vauvalla aika tiheät. Sinuna yrittäisin pidentää syöttövälejä ainakin siihen kolmeen-neljään tuntiin (tietysti vain siis jos vauvasi ei ole keskonen tai muusta syystä neuvolassa ohjeistettu tiheisiin syöttöväleihin) ja katsoisin rauhoittuuko tilanne.

Heips!
Tutulta kuulostaa. Tiedän että itku tuntuu pahalta äidin korvissa ja samalla tuntee itsensä avuttomaksi kun ei tiedä mitä tehdä. Meidän tytöllä alkoi samanlailla n.2 vko ikäsenä kitinät ja itkut. Vatsavaivoja valitteli. Ei auttanut cuplaton-tipat. Niistä tuli vaan se että suun kautta lenti maito kaarella ulos. Ei auttanut äidin ruokavalio. Huomasin myös että vauva halusi syödä aina kun vatsaa väänti ja sehän lisäsi vaan tuskaa. Mutta toisaalta se pienen hetken helpottikin kun sai olla rinnalla. Itkuun ja kitinään ei auttanut muu kun aika. Vaivat alko helpottumaan tosiaan 3kk iässä, kun oppi päästämään kunnolla ilmoja ulos =). Aika tuntuu pitkältä, mutta niin se vain lopulta tulee. Nyt neiti on 4kk ja vain harvoin kitisee vatsavaivoja. Jaksamisia sinulle ja yritä ottaa välillä pieni hengähdystauko!

Meillä samankuuloiset oireilut. Lääkäri määräsi tänään semmoista kuin lactulos ratiopharm, se on lääke ummetukseen, ja se vilkastaa vauvan suolen toimintaa.. Meillä alkoi kokeilut tänään, saa nähdä helpottaako... (toivotaan parasta, ollaan miehen kanssa tosi loppu)

Meillä asiaan auttoi D-vitamiinin vaihto Devitoliin ja koliikkivyöhyketerapia kuuden hierontakerran jälkeen. Et mainitse, missä päin asut, mutta me kävimme pari kertaa Helsingin Viikissä Hieronta Helen nimisessä paikassa. Loput kerrat hieroin itse lainaksi saamani videon ohjeiden mukaan. Suosittelen lämpimästi.

Meillä oli aivan samanlaista, neuvolassa ja terveyskeskuksen lääkäri totesi vaan että koliikkia, kyllä se menee ohi joskus. Meidän vauvalla oli maito-allergia ja kun ruoka oli oikeaa, niin vauva on kuin itse aurinko. Eli käy lääkärillä ""tarkistuttamassa"" ettei huutoon ole jotain fyysistä syytä kuten korvatulehdusta ym.

Ja voisiko vielä jokin sinun syömä aine allergisoida?
Kokeile cuplatonin vaihtoa distafyliin (meillä helpotti hieman).
D-vitamiinien vaihto tai pois jättö (meillä neuvola sanoi että ei ole haittaa jos aloittaa vasta myöhemmin kun mahahuudot on ohi).
Ja jos mikään ei oikeasti auta, niin PALJON VOIMIA SINULLE!
Ja kunnalta saa koliikkivauvojen kodinhoito apua ja se kannattaa hyödyntää, että senkin ajan minkä vauva nukkuu saisit itsekin levätä.

Niin piti vielä sanoa että, kuulostaa tuo ruuan jälkeen huutaminen ruokaan sidonnaiselta. Eli allergia, liika syönti, liian vähän ruokaa, ilmakupla, jotain muuta....

Koliikissa kun yleensä on huutoa aina samaan kellon aikaan vuorokaudesta, riippumatta siitä onko juuri syönyt tai ei. Ja ei edes koliikkilapset huuda koko päivää.
Terkkarilla ja neuvolassa liian helposti laitetaan kaikki koliikin piikkiin, eikä lähdetä edes tutkimaan voisiko jokin muu olla syynä. Parhaimat 60 euroa elämässäni tuli käytettyä kun käytin tyttöä yksityisellä.

Yhteistyössä