masennusta(ko)

Outo olo.Kaikki pitäis olla hyvin, silti tuntuu että masentaa.. En tiedä mikä ja miksi, enkä edes varma masentaako. Puoltoistaviikkoisesta tytön tylleröstä olen onnellinen ja tuntuu ihanalta häntä hoitaa ja tietää että minun ja rakkaani tytär siinä on ja tuhisee. Parisuhdekin on paremmalla mallilla kuin koskaan. Opittu puhumaan paljon enemmän, mutta silti joku on.... Huomaa välillä vain tuijottavansa tyhjyyteen ja itku meinaa tulla silmään. Onko tämä nyt sitä kuuluisaa raskausmasennusta? Samoja tuntoja jollakin? :/

jaa
Kuulostaa aivan normaalilta. Sitä kutsutaan baby bluesiksi, synnytyksen jälkeiseksi herkistymiseksi. Tarkoitus on herkistää sinut vauvasi tarpeita kuulemaan. Enemmän tai vähemmän voimakkaana kaikilla synnyttäneillä. Mulla oli myös tuollainen voimakkaampi, itkeskelin aivan ihmeellisille asioilla muutaman viikon, vaikka kaikki oli erinomaisesti. Menee kyllä ohi.

Jos jatkuu pitkään, eikä elämä tunnu käynnistyvän uudelleen kuukauden jälkeen, puhu neuvolassa tm.

jaa
Sitä vielä, et jos vaikuttaa sun kykyyn hoitaa lasta, pyydä apua aiemmin. Puhu jollekin (esim.neuvolan täti, mies, äiti...), usein pelkkä asian huomioiminen riittää. Apuakin on tarjolla, jos tuntuu, ettet oikeasti jaksa.

viel sen verran.....mä kans luulin kun esikoinen synty, et oonko masentumassa ku mikään ei tuntunu mukavalta ja oli semmonen mieli maassa...mut se kuuluu siihen aikaan, en olis ite osannu kuvitella. mut onhan se aikamoinen muutos elimistölle kun yhtäkkiä vauva tulee mahasta joka on siellä 9 kk ollut.

mulla oli sairaalassa 3 ja 4 päivä todella pahoja, koko ajan vaan itketti. oli niin tyhjä olo. itekki olin siitä aivan paniikissa et onko masennusta mut mun sisko sano et on ihan normaalia...seuraava sairaalareissu (siis vauvanhaku) voi olla jo mielekkäämpi kun tietää varautua et sellanne olotila ihan normaalia.

mulla kesti tuota alakuloisuutta ehkä reilun kk:den.

jaa
Tosta pitäis mun mielestä äitiysneuvolassa tai viim. synnytyssairaalassa kertoa miten voimakas tunne se voi olla! En osannut varautua myöskään ja pitkään ihmettelin mistä johtuu.

Yhteistyössä