Masennuslääkkeet ja painonnousu

• Viestiketjun aloittaja VaimeaValas
  • Ensimmäinen viesti
VaimeaValas
Huoh. En jaksaisi, enkä edes haluaisi valittaa näinkin turhasta asiasta mutta kyllä se vaan mua vaivaa. Aloin masennuslääkkeitä syömään muutama kuukausi sitten. Psykiatri kertoi kyllä, että painoa tulee varmasti muutama kilo, mutta sehän ei haittaa koska bmi mulle oli 19. Siinä mielen tilassa ajattelin, että ihan sama kunhan olo kohenee. Olo onkin nyt huomattavasti parempi! En vuosiin ole voinut näin hyvin, mutta kun katson peiliin mieliala laskee. Painoa on tullut sen verran, että bmi on nyt 23, vielä siis ihan normaali. Mutta mua ahdistaa olla näin suuri. Ahdistaa ihan tosissaan. Psykiatri oli sitä mieltä, että jos lääke muuten sopii ei kannata lähteä vaihtamaan ennen kuin jos painoa on tullut sen verran, että bmi on ylipainon puolella. Miten mä nyt pääsen tämän painoasian yli? Tiedän, että tärkeintä pitäisi olla muu vointi. Tiedän, että en vielä edes ole ylipainoinen. Tiedän, että pitäisi vaan nauttia olosta joka on parempi kuin pitkään pitkään aikaan. Mutta silti. Onko muilla kokemusta?

VaimeaValas
mulla ainakin tasoittu paino kun olin syöny jonkun aikaan lääkettä. ota rauhassa,kun vointi paranee jaksat tarvittaessa siis jos omasta mielestäsi tarpeen tehdä painolle jotain.
Muistatko kauanko meni, että paino tasoittu? Sehän tässä myös vähän harmittaa kun pitkästä aikaa olen ihan nauttinut myös syömisestä. Mulla on hieman tuota taipumusta syömishäiriöihin, mutta kun aloitin lääkkeet hävisi ajatus siitä, että ruoka on pahasti. Nautin siitä kun söin kunnon aterioita, maistelin uusia ruokia, herkuttelin ilman syyllisyyttä. Nyt harmittaa, että sillä tavoin annoin itseni nauttia syömisestä kun lopputulos on tämä. Enää en syö siihen malliin, ja olenkin jo alkanut tarkkailla taas mitä suuhuni laitan.

mulla myös ahmimis häiriö joten se näkyi.. lääkitys rauhoitti totakin ja mulla meni jokunen kk siihen että paino lähti lääkityksen jälkeen laskuun,ekaks nousi ja sitten tasottu ja lähti laskuun kun ruokavalioon tuli jotain muutakin kun herkkuja... :)
mulla kaikki ruoka maistui pahvilta ja oli sama mitä söin joten söin sitten mitä lystäs,lääkkeen aloittamisen jälkeen oli ihanaa kun ruoka maistui oikeasti joltain!
nauti siitä tunteesta,mutta niin että voit olla itse tyytyväinen omaan oloosi.
älä tunne syyllisyyttä siitä että oot syöny vähän huolettomasti,katselet sitten halutessasi tarkemmin mitä suuhusi laitat,mutta älä ota stressiä.

"vieras"
Mä oon syönyt noin puoli vuotta, ja painoa on tullut 6 kg. eli kg/kk :( eikä ole tasoittumaankaan päin, etenkään kun joka ovesta ja ikkunasta tulvii joulusuklaata... Mä en usko että mulla itse lääke on nostanut painoa, vaan se että olen syönyt niin paljon ja liikkunut niin vähän, toipumiseni vaatii myös lepoa ja ennen unohdin syödä eli päinvastoin kuin nyt (ja kun sairaslomalla 4kk kotona paljon niin tuli naposteltua kaikenlaista...)

VaimeaValas
Tämänlaisissa aloituksissa kannattais aina mainita minkä niminen lääke on kyseessä ja annostus. Masennuslääkkeitä on niin erityyppisiä
Mirtazapin 30mg. Pakkausselosteessa lukeekin, että melko yleinen sivuvaikutus on lisääntynyt ruokahalu ja painonnousu. En haluaisi toisaalta uutta lääkettä lähteä kokeilemaan kun siitä ei koskaan taas tiedä meneekö vaan pahempaan suuntaan :|

Mirtazapin 30mg. Pakkausselosteessa lukeekin, että melko yleinen sivuvaikutus on lisääntynyt ruokahalu ja painonnousu. En haluaisi toisaalta uutta lääkettä lähteä kokeilemaan kun siitä ei koskaan taas tiedä meneekö vaan pahempaan suuntaan :|
Mulla oli sama lääke samalla annostuksella. Painoa tuli lisää mutta hyvin hitaasti pitkällä aikavälillä.

[QUOTE="vieras";27657558]Eihän lääke voi lihottaa, vai montako kaloria niissä pillereissä muka on :O Näin siis palstan mukaan...[/QUOTE]

Monet lääkkeet nyt vaan lihottaa. Toiset hidastaa aineenvaihduntaa ja toiset lisää ruokahalua. Kokeilepa syödä neuroleptejä muutama vuosi pitäen kalorimäärän samassa niin tuskin oot enää samanpainoinen.

Viimeksi muokattu:
"..."
Noi on niin yksilöllisiä asioita. Minulla ei mirtatsapiini vaikuttanut ruokahaluun eikä painoon mitenkään. Mutta olin ja olen edelleenkin jo ennestään huomattavan ylipainoinen, koska söin ja syön suruun.

VaimeaValas
Alkuperäinen kirjoittaja Liiku enemmän;27657671:
Auttaisko liikunta painonhallintaan? Liikunta nostaa myös masentuneen mielialaa, joten et voi hävitä.
Mulla on päinvastainen ongelma eli liikuin ennen pakonomaisesti. Nyt olen vähentänyt siihen 2-3 x viikossa juurikin sen takia kun yritän opetella, että liikunnasta pitää nauttia kohtuudella eikä siitä tarvitse ottaa stressiä ja suorittaa. Mulla ei toisin sanoen masentuneena ollut sitä ongelmaa, että en olisi liikkunut. Tarkoituksena on nyt opetella löytämään myös muuta sisältöä elämään ja ennen kaikkea oppimaan ottamaan rennosti :) Liikkua aion edelleen, mutta ilman paineita. Eipä tietenkään tarvi ihmetellä miksi lihon kun syön enemmän ja liikun vähemmän, mutta kyllä tuo lääkekin turvottaa, ihan selvästi. Ja paino lähti nousuun ennen kuin aloin vähentää liikunnan määrää. Yritä tässä nyt tasapainoilla ja löytää ne aidosti tervelliset elämäntavat ilman, että tarvii ahdistua peilikuvasta.

• Tykkää
Reactions: pontso
Tuon lääkeaineen haittavaikutus on ruokahalun lisääminen ja sitä myöten painon nousu. Hyvä uutinen on se, että itse lääke ei nosta painoa tai kerää nestettä kehoosi. Syöt enemmän mielihalujesi mukaan ja paino nousee. Haitta tasoittuu ajan kanssa ja hillitsemällä ruokailua paino ei nouse itsestään. Voit vaikka kokeilla tehdä itsellesi ruokailu sunnitelman ja noudatat sitä. Kuvittele että suunnitelma on osa lääkitystä ja noudata sitä tarkasti. Suunnitelmaan laitat esim. aamiainen kahvi ja leipä, lounas, välipala banaani, päivällinen ja iltapala jugurttia ja marjoa.. Perjantaina suklaata mutta muina päivinä ei. Kirjaat siis itsellesi "ruoka reseptin". Muista liikkua, saat mielialaa kohennettua myös kehon omilla mielihyvä hormooneilla ja paino pysyy kurissa. Jos haluat lopettaa lääkkeen, älä tee sitä kerralla tai ilman lääkärin suostumusta. Jotkut haittavaikutukset tulevat esiin kun lääkeaine kertarysäyksellä poistuu kehosta ja ne vaatii ammattilaisen valvontaa ja ohjausta.

VaimeaValas
Alkuperäinen kirjoittaja Liiku enemmän;27657778:
Jos sitten vain lisäisit ulkoilua ilman mitään suorittamismeininkiä? Ainakin olisit erossa jääkaapista.
Tuo on hyvä pointti :) Ulkoilu lasten kanssa varsinkin voisi olla hyvä tapa opetella ottamaan rennommin. Aikaisemmin sekin oli sellaista suorittamista. Ulos kuuluu mennä, lapset leikkii, äiti vahtii, joku pakollinen yhteinen leikki koska niin kuuluu tehdä. Kellon tarkkailua ja silmätarkkana lasten paimentamista. Eihän aikuisen sovi heittäytyä leikkiin. Olisipa muuten mahtavaa mennä pulkkamäkeen ja uskaltaa itsekin laskea! :)

Yhteistyössä