masennuslääke raskauden aikana

olettako käyttäneet lääkettä raskauden aikana?mulla menee keskivaikeaan masennukseen pertriptyl,sanoivat lääkäri ja tertologinen keskus että lääke turvallinen.silti pelottaa että vaavi sairastuu,mutta olen koklannut nyt pienemmällä mahdollisella annoksella,välillä olo hermostunut.

Neitonen
Itse ehdottelin myös lääkärilleni tuota ks. lääkettä, ja olen raskaana. Olo hurjan ahdistunut ajoittain ja hermostunut. Mun lääkäri sanoi että pertriptyliä voi käyttää vasta raskausviikkojen 16 jälkeen...En sitten kysellyt tarkemmin että miksi.
Nyt menossa tuo rv 16 ja lääkkeenä pelkkä peratsin..Mutta ei oikein tunnu oloon purevan.
Erilaisia mielipiteitä näköjään noilla lekureilla...
Mut luota vaan niihin neuvoihin, mitä sinä olet saanut!

Jos haluat muuten joskus jutella enemmänkin, tässä email: joanna75@suomi24.fi

Neitonen
Muuten..väsyttikö sua alkuun tuo pertriptyl? Ja auttaa masennukseenkin?! Kun tuntuu että sitä kovin vähän kaytetään... Meinaan kyllä ehdottaa sitä vielä uudestaan lääkärilleni.

kiitos kysymästä.ei mielestä väsyttänyt lääke kun aloitin .olin silloin todella väsynyt masennuksen takia.kun ajatukset ja paniikit rauhottu,pikemminkin tottakai tasaannuin ja virkistyin. teratologinen keskus sanoi että lääke on turvallinen.oma lääkäri sano että vain yksi tabletti annostuksella alku raskaus. lääke vaikutti todella masennukseen.nyt olen ajatellut että haluaisin lopettaa mutta en taida uskaltaa. toivon vaan koko raskauden että lääke vaikuttaa.olo oli silloin niin huono,viime raskaudessa.voimia sinullle!!!

Neitonen
Mikäs sulla on tuossa pertriptylissä annos näin raskauden aikana?
Soitin tänään lääkärilleni ja lupasi kirjoittaa minulle reseptin tuosta lääkkeestä, kun kerroin että peratsin ei tunnut auttavan oikein mihinkään.
Yritin etsiä käyttäjä kokemuksia netistä tuosta pertriptylistä..Paljon ei löytynyt, mutta ne vähäisetkin kommentit oli että alussa aiheuttaa pöhnäisyyttä ja ajatuksen hidastumista...siis sellaista "pönttöä" oloa...
No, toivottavasti mun kohdalla aloitusoireet ei ole kovin pahat ja kestä kauaa!

kiitos kysymästä.mun annos on yksi tabletti yöksi 2mg/25mg.mutta olen ottanut myös kahta.rv on nyt 9 että alussa ollaan.sanoivat teratologisessa että ei ole vaikutusta vaikka ottaisi ne neljä mitkä määrättiin silloin kun sairauteni oli pahimmillaan.siis sikiöön ei vaikutusta. mulle oli helpotus kun ajatukset rauhottu nimittäin olin uupunut ja stressantunut ja silloinhan ajatukset pyörii vaan kehää. vointia sinulle ja toivotaan parasta molemmin puolin!!!!hali

Kiltti äiti
Minä söin koko raskauden ja imetyksen ajan Zoloft-lääkettä. Lapsi ihan normaali, mutta sairaalassa joitakin säpsähtelyjä heti synnytyksen jälkeen todettiin (liekkö ollut lääkkeen ansiosta - lääkäri ei vahvistanut). Lääkärin mukaan lääke olisi pitänyt jättää jo hyvissä ajoin ennen raskautta pois, jos ajatellaan sen vaikutusta sikiöön.

Neitonen
No niin..Pertriptyliä mennyt jokunen päivä, ja en kyllä tiedä..Miltä tää olo tuntuu. Toisaalta rauhallisempi, toisaalta tuntuu että olo on jotenkin epätodellinen... ei oikein ajatus kulje, kun pitäisi keskittyä johonkin tärkeään. Välillä tuntuu ruuan laittokin vaikeelta, kun on niin "pöllyssä" jollain lailla...Nukkunut olen kyllä hyvin.
Mieliala tuntuu aika raskaalta..ehkä masennus jopa korostuu, nyt kun ajatus on vähän rauhoittunut.

heu neitonen!se voi alussa tuntua tönköltä, muistaakseni, mutta ole vaan reipas ja se kyllä tasottuu viikon kahen kuluessa. minkälainen annos sulla menee,jos saa kysyä? ja hyvä että saat nukuttua hyvin. ollaan rinta rinnan ja kirjotellaan. palataan taas asiaan. :flower: ps.kohta et huomaa lääkkeen vaikutusta

saako kysyä, aloititteko syömään lääkkeitä raskauden aikana vaiko söittekö ennen raskautta niitä jo?
Itselläni rv 16 täynnä, koen masentumisen merkkejä.(olen muutama vuosi sitten ollut masentunut) Lääkärin kanssa olen jutellut asiasta, vielä ei olla aloitettu lääkitystä. Pitää kuulostella itseäni. Jos en olisi raskaana, haluaisin lääkityksen, mutta nyt pelottaa ja koitan vielä ainakin pärjätä ilman. Vaikeaa :\| Tästä ei voi oikein kellekkään puhuakkaan, kun heti tuomitaan huonoksi ja mitä sitä lapsia tuollainen tekemään. Auttakaa mua :ashamed:

Vieras: miten sulla on mennyt...oletko toistaiseksi ollut ilman lääkitystä?
Itse myös raskaana ja lääkitystä mietitty..en tunnista varsinaisia masennuksen oireita, mutta olen todella ahdistunut :'(
Meinaa iskeä välillä hysteria päälle, kun on niin ahdistunut olo...

Vielä olen ilman lääkitystä. Raskauden puoliväli häämöttää jo. Käyn neuvolapsykologilla juttelemassa nyt, ihan hyvä juttu ollut. Välillä tulee kauhea olo, että ei jaksa. Lääkitystä ei varmaan enää aloiteta minun kohdalla, koska se pitäisi lopettaa rv 36. Eli ei olisi hyötyä kovin enää. Katsotaan asiaa uudestaan synnytyksen jälkeen, koitan pärjätä sinne nyt tuolla juttelulla.
Älä epäröi jos tuntuu, että tarvitset lääkityksen, kyllä ne saat kun käyt lääkärin kanssa keskutelemassa asiasta. Rv 12 jälkeen voidaan lääkitys aloittaa kuulemma.

Voimia :hug:

ihanilmanikkiä
Takana kolme raskautta joissa kaikissa olen syönyt paroxetiinia.Tai siis olen syönyt sitä muutenkin jo 8 vuotta.. :D aina on lääkärit sen hyväksyneet,minimiannoksella olen,mutta tarvitsen sen kuitenkin koska muuten arjesta ei tule mitään.Ei ole tullu mitään haittoja,kärsiihän sikiö muuten siitäkin jos äidillä on huono,masentunut olo!

Pupu Tupuna
minä halusin lopettaa lääkkeen käytön alkuraskaudessa ja mielialan lasku ja voimattomuus ovat kyllä selkeesti palanneet takaisin. (joulukuussa lääkitys lopetettiin)
en silti halua enää lääkkeitä, vaan aloitan parin viikon päästä 2*vko terapiakäynnit, joista toivon olevan apua.
mulle lääkkeidenkäyttö on ollu koko ajan vastenmielistä ja nöyryyttävää, paitsi alkuaikana jolloin koin ne aivan välttämättöminä. voimia kaikille! :hug:

harmaannunko
itselläni tuli lievä synnytyksen jälkeinen masennus ekan lapsen jälkeen puolitoista vuotta sitten. selvisin keskustelun ja zoloftin avulla. zoloftin purin vuoden vaihteessa. nyt olen uudelleen raskaana ja viikkoja 11+4, pari yötä on unet olleet huonot ja sydän tykyttää. mietinpä vain että oliskohan aika aloittaa taas lääkitys?? pelkään tietty lapsen puolesta....

Älä päästä tilannetta liian pahaksi! Jos tuntuu että olo vain huononee, niin ehkä lääkitys on paikallaan. Itselläni lääkitys ennen raskautta..Odotusaikana olen yrittänyt olla ilman.Olo huonontunut pikkuhiljaa, ja ennenkuin huomasinkaan..menin tosi huonoon kuntoon!! Lääkitys aloitettiin uudestaan joku aika sitten, ja ei oo helppoa, kun näin alkuun lääkitys vielä huonontaa hetkeksi jo ahdistunutta oloa. toivottavasti saan kesäksi itseni kuntoon, kun vauvan on tarkoitus syntyä!

voimia sulle
:heart:

Olen itse käyttänyt sitalopramia kolmen lapseni raskausaikoina. Keskustelin aivan ihanan psykiatrin kanssa näistä jutuista n. vuosi sitten, kun odotin kuopusta. Hän sanoi, että nämä masennuslääkkeet kannattaisi laittaa tauolle n. kaksi viikkoa ennen synnytystä, jotta vauvalle ei kehittyisi poisjättöoireita. Myönsi tietty itekin, että mistäs sen sitten tietää, milloin vauva syntyy :)

Mutta kuulemma auttaa sekin, jos annosta pystyy pienentämään lähellä siinä laskettua aikaa. Ne poisjättöoireet voivat aiheuttaa säpsähtelyjä, itkuisuutta ja uneliaisuutta. Johtuvat vain siitä, että vauvahan on kohdussa saanut samaa lääkettä kuin äiti, ja synnytyksen jälkeen sitä ei enää saakaan. Vaarallisia ne oireet eivät ole.

Lääkärin kanta oli se, että äidin ahdistus on pahempi uhka kuin hyvä lääkitys ja hoitotasapaino!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2006 klo 21:19 Pelokas kirjoitti:
Vieras: miten sulla on mennyt...oletko toistaiseksi ollut ilman lääkitystä?
Itse myös raskaana ja lääkitystä mietitty..en tunnista varsinaisia masennuksen oireita, mutta olen todella ahdistunut :'(
Meinaa iskeä välillä hysteria päälle, kun on niin ahdistunut olo...
En ole se keneltä kysyit, mutta minun mielestäni sinulle sopisi juuri tuo Opamox tai Oxamin jota itse käytän. Otetaan tarvittaessa, ja auttaa aika nopeasti juuri ahdistukseen rentouttaen ja poistavan turhaa jännitystä. Itselleni määrätty niitä 1-3pvä ja otan niin harvoin kun mahdollista kun ei vielä 12vkoa täynnä. Olen toki jo käyttänyt useampana viikkona, mutta pitäisi olla sikiölle turvallinen lääke.

vierailija vain

itse syön nyt sepram 20mg, paniikkihäiriöön ja masennukseen.olen raskausvko.lla 30+1 turvallinen lääke kuulemma raskausaikana, ei tee vauvalle haittaa.Lääkäri sanoi että vauva voi olla syntyessään hieman kiukkuinen, koska saanut lääkettä kohdussa,mutta ei mitään vakavampaa.

Kyllä mäkin ajattelen et mitä jos vauvalle tulis joku vamma tai jotain, mutta pakkohan ihmisen on raskausaikana lääkettä ottaa jollei ole kunnossa.Jos äiti voi hyvin, niin sitten voi lapsikin!

laskettuaikani on kesäkuussa joten haluan olla "terve" kun vauva syntyy.

ps. Tietääkö joku voiko tätä sepramia ihan imetettäessäkin käyttää,koska jos lääke sopii niin jatkan lääkitystä ainakin vuoden eteenpäin?! B) :heart:

Kiltti äiti
Minä käytin tuota Zoloftia pientä määrää raskauden aikana ja sitten myöskin koko imetyksen ajan. Lääkkeet siis pitäisi jättää pois hyvissä ajoin ennen raskautta, mikäli haluaisi varmistua siitä ettei sikiö ole kosketuksissa lääkkeen kanssa - sanoi psykiatri. Periaatteessa, jos raskauden aikana haluaa lääkkeet lopettaa se on jo myöhästä. Tosin vastasyntynythän voi saada vieroitusoireita lääkkeestä. Meillä aluksi pientä säpsähtelyä, mutta ei tietoa johtuiko lääkkestä.

Hei!

Miten olette selvinneet synnytyksen jälkeisestä masennuksesta? Minkälaisia oireita on ollut? Jouduitteko käyttämään masennuslääkettä pitkään? Onko kokemusta Aurorix lääkkeestä ja raskaudesta?

Yhteistyössä